Gå til innhold

Spørsmål angående giring i påkjøringsfelt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal snart ha oppkjøring, og i den forbindelse har jeg et spørsmål.

Når man skal akslerere i et påkjøringsfelt til motorvei, skal man da underveis skifte til høyere gir? Med kjørelærer har jeg fått beskjed om at jeg skal gasse på i tredjegir, og når jeg er ute på motorveien, hoppe over til passende høye gir.

Når jeg øvelseskjører med foreldre, blir de helt sjokka når jeg har så stor fart i tredje, og skriker og hyler (grrr jeg vet) om at jeg skal skifte til fjerde underveis, for SÅ å skifte til passende høye gir på motorveien.

Jeg ser jo poenget deres, fordi at bilen får jo ekstremt høyt turtall, og det er jo ikke bra å kjøre opp til 100 i tredjegir, men det er altså slik kjørelæreren lærer meg det. Hva er egentlig riktig?



Anonymous poster hash: 07d5d...b08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville valgt en mellomløsning på oppkjøring hvis det er mulig, altså å gå opp til fjerde litt tidligere eller å bare holde farten i 70-80 til du er inne i feltet innenfor såfremt det er forsvarlig. Bare pass på å ikke plutselig havne langt over fartsgrensen hvis du er vant til å nærmest stå på gassen i tredjegir på vei inn på motorveien. Enkelte kjørelærere er helt sprø på å be deg vente med å gire opp, og de fleste begynner å gire opp tidligere når de først har lappen. Det jeg merket var at de ikke var like ekstreme når de først kjørte selv, det er derfor jeg så sånn delvis bort fra den beskjeden.

Enkelte misbruker bilen og drar turtallet opp i det uendelige hele livet, men de fleste legger det av seg. Jeg husker jeg skulle til Sverige med en kamerat etter vi begge hadde fått lappen - jeg noen måneder før ham - og da hadde jeg sluttet å dra turtallet opp i himmelen mens det hørtes ut som bilen skulle gå i tusen biter når han skulle kjøre inn på motorveien. Hvis bilen lager rare lyder ved høyt turtall er det veldig sjelden noe å egentlig bekymre seg for, men samtidig er det antagelig mer skadelig for oppkjøringen din at du ikke girer opp når turtallet nærmer seg rødt enn at du gjør det motsatte.

Ingen av delene er nok særlig farlige uansett, og jeg tror ikke det har avgjørende betydning. Kjør fornuftig, ikke 10-15 km/t under fartsgrensen bare for å ikke havne over og prøv å slappe av. Lykke til :)



Anonymous poster hash: ae659...553
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte også dette av kjørelæreren min, 3 gir inn i påkjøringsfeltet, så girer man opp når man er kommet opp i fart/ute på motorveien. Det funker fint i teorien, og på de nye kraftige bilene kjørelæreren har, det funker dårlig på den lille 1.3liter toyotaen mamma hadde.

Jeg kjørte slik jeg ble fortalt på oppkjøring, men har aldri gjort det siden. Du girer når du har behov for det, selv om det er midt i påkjøringen. Når du har kjørt litt så blir det så rutine at du tenker ikke over det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Da er kanskje det lureste å bare gjøre slik jeg har blitt lært på oppkjøring, og ikke begynne å krungle med noe nytt nå, og heller gjøre det som passer de andre bilene jeg etterhvert vil kjøre, senere.

Her hvor jeg bor er det for tiden mye snø, minusgrader og glatt, så jeg tror jeg kommer til å måtte kjøre saktere uansett på oppkjøringen min, fordi jeg ikke tror jeg har nok erfaring til å kunne kjøre fortere, og å takle en eventuell dum situasjon. :)



Anonymous poster hash: 07d5d...b08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Da er kanskje det lureste å bare gjøre slik jeg har blitt lært på oppkjøring, og ikke begynne å krungle med noe nytt nå, og heller gjøre det som passer de andre bilene jeg etterhvert vil kjøre, senere.

Her hvor jeg bor er det for tiden mye snø, minusgrader og glatt, så jeg tror jeg kommer til å måtte kjøre saktere uansett på oppkjøringen min, fordi jeg ikke tror jeg har nok erfaring til å kunne kjøre fortere, og å takle en eventuell dum situasjon. :)

Anonymous poster hash: 07d5d...b08

Det er nok det beste, selv den beste kan "bomgire" av og til, spesielt i en stressende situasjon. Og hvis du faktisk girer under påkjøring til motorveien OG bomgirer, da skal du ha ganske gode nerver for å ikke drite deg ut under oppkjøring :D

Hold deg i 3 gir så lenge bilen tåler det :D

Anonymous poster hash: 0fe70...15a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du følger litt med på turtelleren i bilen når du kjører neste gang så kan du se litt sånn ca hvor det er best å gire.

Se f eks min bil, max er 7000 omdreininger, jeg pleier å gire rundt 4000/5000 når jeg skal ut på motorveien, da fra 3. gir til 4., deretter 5. :) Kan være litt tricky når du er litt uerfaren, men er egentlig en grei vane å kunne gire slik at man får god flyt i akselerasjonen.

Og en annen ting som igrunn er greit er det å vite hvor bilen faktisk har mest krefter! Noen biler drar mye på lavt turtall (Typisk diesel f eks eller biler med stor motor) mens andre må faktisk ha litt turtall før det begynner å skje noe :fnise:

Når man man kjører "normalt" er det vanlig å gire rundt 2000/3000, kommer litt an på bilen. Jeg pleier å gire opp når den kommer over 2000, egentlig mest for komforten og bruker mindre bensin :)

Og som personen over meg sier, ikke hold deg i 3. gir så lenge bilen tåler det. Det er ganske unødvendig.

Det er faktisk bare forståelse på hvordan bilen faktisk fungerer, det hjelper en del når man skal kjøre :-)

Håper det hjelper litt, så slipper du hylende foreldre på sida di :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, hvis du følger litt med på turtelleren i bilen når du kjører neste gang så kan du se litt sånn ca hvor det er best å gire.

Se f eks min bil, max er 7000 omdreininger, jeg pleier å gire rundt 4000/5000 når jeg skal ut på motorveien, da fra 3. gir til 4., deretter 5. :) Kan være litt tricky når du er litt uerfaren, men er egentlig en grei vane å kunne gire slik at man får god flyt i akselerasjonen.

Og en annen ting som igrunn er greit er det å vite hvor bilen faktisk har mest krefter! Noen biler drar mye på lavt turtall (Typisk diesel f eks eller biler med stor motor) mens andre må faktisk ha litt turtall før det begynner å skje noe :fnise:

Når man man kjører "normalt" er det vanlig å gire rundt 2000/3000, kommer litt an på bilen. Jeg pleier å gire opp når den kommer over 2000, egentlig mest for komforten og bruker mindre bensin :)

Og som personen over meg sier, ikke hold deg i 3. gir så lenge bilen tåler det. Det er ganske unødvendig.

Det er faktisk bare forståelse på hvordan bilen faktisk fungerer, det hjelper en del når man skal kjøre :-)

Håper det hjelper litt, så slipper du hylende foreldre på sida di :P

Litt usikker på om du skrev feil eller misforstod meg. Hvis bilen tåler det (min bil protesterer verken på lyd eller risting) når jeg kjører opp i 90 i 3 gir.

Turtall må du bare "glemme". Jeg husker at jeg spurte mamma om hvilket turtall jeg skulle gire på, det varierer fra bil til bil noe så sinnsykt, og også fra gir til gir. Du girer på forskjellig turtall fra 1 til 2 og fra 3til 4.

Du kan også gjerne gire rett fra 3 til 5. Jeg f.eks kjører på i 3 gir, og hvis jeg har "dårlig" tid gir jeg bånn gass til jeg er oppe i 90-100 så girer jeg rett i 5. Nå har jeg ganske ny bil, med helt grei motor (ennå en familiebil.)

På oppkjøring gjør du best i å følge lærerens råd, så lærer du deg til slike små finurligheter etter hvert.

Anonymous poster hash: 0fe70...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om du skrev feil eller misforstod meg. Hvis bilen tåler det (min bil protesterer verken på lyd eller risting) når jeg kjører opp i 90 i 3 gir.

Turtall må du bare "glemme". Jeg husker at jeg spurte mamma om hvilket turtall jeg skulle gire på, det varierer fra bil til bil noe så sinnsykt, og også fra gir til gir. Du girer på forskjellig turtall fra 1 til 2 og fra 3til 4.

Du kan også gjerne gire rett fra 3 til 5. Jeg f.eks kjører på i 3 gir, og hvis jeg har "dårlig" tid gir jeg bånn gass til jeg er oppe i 90-100 så girer jeg rett i 5. Nå har jeg ganske ny bil, med helt grei motor (ennå en familiebil.)

På oppkjøring gjør du best i å følge lærerens råd, så lærer du deg til slike små finurligheter etter hvert.

Anonymous poster hash: 0fe70...15a

Jeg mente det er unødvendig å dra den helt ut på rødlinja, sånt kan du faktisk få litt minus for på oppkjøringa pga det ikke er miljøvennlig (Utrolig nok).

Du må jo kjenne bilen litt når det gjelder turtall, men det gir deg litt mer innsikt når det gjelder å gire på riktig tidspunkt. Man kjenner jo også igjen lyden på bilen om man titter litt på turtallet innimellom, men selvfølgelig er ikke akkurat den teknikken noe du bruker på en bil du aldri har kjørt :P

Du kan selvfølgelig gire rett opp i 5. gir også :-)

Men man skal ikke glemme turtallet, det spiller faktisk en rolle det og, og det er greit å være bevisst på. Det har i alle fall hver eneste kjørelærer sagt til meg ;)

Nå tenkte jeg mest på oppkjøringen, ikke på hva man gjør til vanlig, du skal ikke dra med deg sånne typiske dagligdagse "feil" på oppkjøringen som å gire altfor seint, glemme blinklys, bremser for seint, for tidlig og alt det der. Det er meninga at det skal være behagelig for sensoren, har fin flyt og ikke minst girer riktig slik at man slipper masse rykk og napp i bilen.

Men den miljøvennligheten er det faktisk en del sensorer som henger seg opp i! Har 3 venner som har strøket pga det, helt absurd igrunn, men bare sånn til info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også hylt om noen kjørte min bil og låg i 100km i tredje gir.

Nå har vi maks 80 her på lille vestlandet.

Så jeg pleier å ligge i fjerde gir når jeg kjører inn på motorveien, da har jeg vel en hastighet på ca 70-80 km.

Men føler ikke for å diskutere hva en kjører lærer sier, jeg har kjørt lenge og laget min egne vaner med min kjøring.

Jeg ville forøvrig bare sett det an ut ifra bilen og turtallet. Jeg ser ikke noe poeng og gå over 4000rpm (bensin). Bare du ikke hopper ut i motorveien i en altfor lav fart så "pleier" det ikke å være et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør det du føler deg komfortabel med. Om du har nok kontroll på trafikken og bilen til at du klarer å gire opp til fjerde uten å miste plassen din og oversikten over trafikkbildet, så gjør du det. Hvis ikke konsentrerer du deg om trafikken og lar bilen klare seg selv i tredjegir.



Anonymous poster hash: 2855e...7e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sivilisert oppgiring i oppkjøringen, ja.

I det virkelige livet kjører jeg ut andre gir til 600rpm/85km/t ved varm motor.

Anonymous poster hash: ee630...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har full kontroll på giringen er det bare å gjøre det. Metoden kjøreslæreren din har vist deg er nybegynnermåten, for at du ikke skal få for mye å tenke på. Det viktigste er at du greier å komme opp i samme hastighet som trafikken på veien du skal inn på.

Samtidig vet kjørelæreren din mest om hva som forventes fra sensor der du kjører opp.



Anonymous poster hash: 02a6b...bea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...