Gå til innhold

Andre som skal ta MC-lappen i år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virker som medlemmene her ikke er så interessert i MC, få tråder om tema hvertfall.

En tid tilbake ble jeg skikkelig interessert i MC og bestod teorien nå noen uker tilbake. Føler meg fortsatt veldig gira og lyst å komme i gang med det praktiske også, men drittværet demper på humøret (bosatt i Oslo). Håper varmen kommer fort og meste av snøen smelter fram til mars/april. I mellomtiden skal jeg prøve å pugge mest mulig teori frem til da. Er ikke bare bare å kjøre motorsykkel, syns den krever mer vedlikehold enn bilen. Skal ta klasse A forøvrig.

Har registrert meg på Tempo Trafikkskole. Noen som kjenner til den og vet hvilke modeller de kjører der?

Gira som jeg er, pleier jeg også å titte (allerede!) innom Finn.no for modeller og pris. Helt grønn som jeg er, tenkte jeg å starte med lett-MC (Yamaha YZR-125), men syns XJ6 DIV F ser også helt rå ut. Stor prisforskjell dessverre, men syns generelt brukte sykler er relativt dyre ifht ny. Har en intens krig i hjernen om brukt kontra ny, med hver sin fordeler og ulemper. Fikk noen jævla gode råd fra erfarne folk da: når man først tar kl. A, da går man ikke ned til lett-MC, da det er visst stor forskjell mellom den og tung. Andre var å komme i gang med kjøringa først, og så finne en (riktig) sykkel å investere i. Er forsåvidt enig der, selv om de jeg ser på ser kule ut, er det ikke sikkert de er egnet for meg personlig.

Så er det selve kjøringen da. Gruer meg like mye som jeg gleder meg, særlig til oppkjøringen. Leser at oftest sitter sensor bak såfremt sykkelen tillater det, og det virker veldig skremmende. Får nok god opplæring på det også.

Argh, våren kan ikke komme fort nok!



Anonymous poster hash: 7ef58...168
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drit ihvertfall i lett sykkel. Du skjønner nok hvorfor når du får kjørt litt.

Vet ikke hvor gammel du er og om du kommer innunder disse reglene om mellomklassesykler osv?

Uansett, de aller fleste går oppover i motorstørrelse etterhvert. Jo mindre motor, jo mer giring og det blir etterhvert slitsomt og irriterende om man kjører langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det har jeg i prinsippet gjort, Skal ikke forhaste meg med sykkel før jeg får prøvd forskjellige og hvordan det føles.

Jeg er 29, og hatt billappen i 10 år, så eneste regel som gjelder for meg er at jeg kan kjøre alle typer sykler hvis jeg først klarer oppkjøringen.

Skjønner, tenker jeg får mer innsikt og forståelse når erfaringene kommer.



Anonymous poster hash: 7ef58...168
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mc-lappen i 15 år, og er enig i at det er like greit å hoppe på en stor sykkel. På kjøreskolene har de gjerne rundt 500 kubikk på stor sykkel, så du vil få prøvd deg en mellomstor type under kjøretimer og oppkjøring, og dermed føle deg relativt trygg på denne når du er ferdig.

Siden du bor i Oslo, (og er kvinne?) bør du også tenke på at sykkelen må være lav nok. Jeg hadde en litt for høy sykkel da jeg flyttet hit, og det funket fint på landevei, men i lyskryss med trikkeskinner var det ikke like hyggelig alltid. Så det kommer jeg til å prioritere neste gang jeg kjøper.

Å ha sensor bakpå gikk greit, var jo vant til å ha kjørelærer der og kommunisere med han på den måten. (Jeg kjørte opp i gamle dager, uten intercom, så da slapp jeg også den der nervøse, kleine småpraten som jeg ikke var så glad for da jeg kjørte opp på bil.) Husk også at sensor er på ditt parti, han eller hun vil bare at du skal være klar, før du slippes ut i trafikken, og det vil du også.



Anonymous poster hash: a353e...bb3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crap, glemte å si at jeg er mann. :PNoen vil nok tenke hva i huleste jeg gjør på et kvinne-forum og tråd om MC, men er aktiv i andre MC-forum også. Ville bare høre forskjellige meninger. :)

Jeg er 177 høy, tenker jeg har lange nok bein til å rekke ned med begge når jeg sitter. Leste et sted at det er krav når det kommer til valg av sykkel. Under uforutsette situasjoner er det viktig at man har kontroll, og rekker ned uten å krenge sykkelen for mye.

Betryggende å høre, tenker vi vil få opplæring på alt uansett, kjøring både alene og med passasjer. Er spent på hvilke modeller de bruker.

Det eneste jeg håper på, hvis jeg klarer å få klarsignal til oppkjøring, er å få god sensor og ikke sur en. Første oppkjøring på bil fikk jeg en gretten dame og lot meg ikke bestå pga pirk, mens andre var superhyggelig og forklarte ting underveis. Hadde feil med ho også, men fikk bestå.

Har også lest litt om rutene man kjører, og lurer på om jeg skal ta oppkjøringen et annet sted. Moss hadde vært perfekt da jeg egentlig er derfra, men der ble trafikkstasjonen lagt ned god tid siden. Eneste alternativer i Østfold er Mysen og Sarpsborg.

Akkurat nå gjelder det å ikke overtenke for mye og være tålmodig til snøen smelter, men faenskapet bare kommer og kommer. :P



Anonymous poster hash: 7ef58...168
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, så lenge varte den vinteren. :rolleyes:

Er det noen som har erfaring med Svein Svendsen på Carl Berner? Er mulig jeg skal bytte trafikkskole da de har fått nye skolesykler av den modellen som jeg gjerne vil kjøre på, men samtidig har jeg på en måte begynt hos den første og er ikke akkurat hyggelig for dem at jeg bytter til konkurrenten.. Men det driter jeg egentlig i, så lenge SS er like god og kompetent som de andre.



Anonymous poster hash: 7ef58...168
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg tok lappen på bil var jeg på noen kurs med elever som hadde hoppet av Svein Svendsen og de kunne fortelle ganske drøye ting om hvordan de trikset med kursingen og tok overbetalt i forhold til at elevene ikke satt igjen med den kompetansen de skulle. Så det kan vel hende de tar noen snarveier på MC også.



Anonymous poster hash: a353e...bb3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok MC-lappen for to år siden, og er fullstendig enig med dem som anbefaler å gå rett på tung sykkel. Jeg begynte øvekjøringen hjemme på mellomklassesykkel, og det var jo kjekt det. Men den virkelige kjøregleden kom først når jeg gikk over til tung sykkel hos kjøreskolen. Personlig ville jeg uansett ikke ha kjøpt sykkel før jeg hadde begynt å kjøre, og spør gjerne kjærelæreren om du kan få kjøre litt forskjellig om de har ulike sykler. Jeg kjørte en Honda Hornet under kjøretimene, og ble veldig glad i den sykkelen. Var helt sikker på at det var den typen jeg skulle kjøpe meg selv! Men det var før jeg fikk prøve broderns Yamaha FZ6 Fazer, den var mye bedre å kjøre enn Horneten. Så har du muligheten er det absolutt en fordel å prøve litt ulike sykler før du kjøper.

Ellers er mitt beste tips å øve mye på kjøregårdsøvelsene. Krypekjøring, unnamanøver etc. Oppkjøringen begynner med disse øvelsene, og gjør du det dårlig på dem blir resten av kjøringen vanskeligere (etter egen erfaring, og erfaringen til folk jeg hadde kjøretimer med. Alle utenom én strøk på første oppkjøring).

Ellers var jeg også veldig nervøs for å kjøre med sensor bakpå, jeg hadde kun kjørelærer bakpå de første kjøretimene, ellers kjørte jeg alene. Men begge mine sensorer satt veldig fint, jeg merket veldig lite til dem under oppkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@a353e...bb3: Virker som du har rett, prøver å finne mest mulig info om dem før jeg tar sluttvalget, og leser flere steder folk klage over klasse B lærerne. Nå har de kun to lærere på kl. A da, vet ikke hvor flinke de er. De skal ha MC-teori den 10., så tenker å stikke innom og ta en prat med dem. De kjører sammen med Tempo på Valle Hovin, så skal spørre om det er mulighet for byttelåne av sykler, men tviler sterkt de samarbeider på den måten. :P

@Thorn: Prøver å beherske meg så godt jeg kan, men ikke lett når det er høymarked for salg nå og kule sykler forsvinner veldig fort! :P Begynt å ta noen turer innom butikker og bare ser og forhører meg om kommende modeller. Akkurat nå er jeg helt hekta på XJ6, helst med helkåpe, men naken er også kul. Fikk vite at de skulle få inn ny modell, MT07, virker litt kul på bilder foreløpig.

Joda, vil helst øve så mye jeg kan, men blir jo vanskelig når jeg ikke har egen sykkel. V tenkte å starte opp med Vespa'n til onkelen min. Ikke heelt det samme som de andre, men får vel holde til å starte med start, stopp og svinging. Har lastet ned brosjyren til hva som skal gjøres på første del av oppkjøringen, kommer nok til å trene masse på det helt til det sitter.



Anonymous poster hash: 7ef58...168
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre Vespa er som tråsykkel i forhold til tung mc, og vil ikke gi deg nevneverdig nytte mtp opplæringen, tror jeg. Eneste kanskje hvis du bevisst øver mest på trafikkbildet, som speilbruk, øyekontakt med dem som heretter for deg vil kalles burister, sjekk av hjulstilling på bilen og kroppsspråket til sjåføren hvis du skal splitte mellom filene etc. DET er viktig!

Motorsyklister blir gjerne bedre bilsjåfører også, du må ha en mye større kontroll, oversikt og planlegging enn du behøver i bilen.

Jeg tror ikke du skal la kjøreskolens utvalg av sykler avgjøre hvor du kjører opp hen, du får heller ta hilserunden til alle mc-forhandlerne etter å ha fått lappen, så kan du prøvekjøre så mye du orker på forskjellige modeller der. Du bør være litt opptatt av bremsene - noen sykler har svært dårlige bremser. Og få med deg noen som kan litt før du kjøper brukt.

Dessuten bør du tenke godt over hva slags sykkel du trenger. Pendlerkjøring med visakortet i lomma? Turkjøring og overnattinger underveis som gjør at du trenger muligheter for bagasje? Passasjer? Hekta på brummingen i en Harley eller hviningen til en Ducati? Kosekjøring mens du nyter natur og lukter eller aktiv kjøring med fullt nedlegg i svingene?

Jeg begynte med en Virago 535 - fin nybegynnersykkel, ikke for tung og med lavt tyngdepunkt slik at balansen var enkel, lav nok til meg slik at jeg hadde god bakkekontakt. Nå kjører jeg 270kg Harley Sportster som er tyngre å håndtere, men morsommere å kjøre. Den er "liten" til å være HD, og kjører i ring rundt gutta med skikkelig schwære sykler, og egner seg godt til pendlerkjøring også. Og i begrepet pendlerkjøring inngår lanesplitting i rushtrafikken, da trengs en sykkel som ikke ruver i bredden slik f.eks. en Goldwing gjør (men det er ikke sykkel, det er bil på to hjul).

Det med mer vedlikehold enn bil kjenner jeg ikke igjen. Jeg tar service på min en gang i sesongen, med filter- og oljeskift etc,, koster en lapp eller to. Utover det skal den ha vask, polering og vedlikeholdslading om vinteren. Og min sykkel får bedre stell enn bilen, det er jo gjerne litt krom på en sånn en, og det må skinne. :-)

Kan være det er noe mer vedlikehold på sykkel med kjede, det har jeg aldri eid. Viragoen har kardang, HD har belt. Begge skal være vedlikeholdsfrie.

Min kjørelærer bredte ut armene, satt og gynget litt og sang når han var fornøyd med kjøringen min. Super og dyktig type, holder visstnok til i Skiptvet nå. Er det aktuelt?

Lykke til, du har mye å glede deg til!



Anonymous poster hash: 97033...941
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammbe AB som over her:

Ang. det å rekke ned med bena: du skal ikke bare rekke ned - du skal kunne sette begge føttene helt ned i bakken. Tåspiss-sykkel bør du vente med til du har blitt garvet nok, og det er du ikke som fersk sjåfør.

Dessuten har jeg lært enkelte ting de siste årene som kjøreskolen ikke nødvendigvis forteller deg:

- ikke ligg bak bil med tilhenger eller last - det kan løsne. Gjelder også lastebiler med henger, campingvogner etc.

- kvinner i SUV som er over 40, røyker og snakker i telefonen er livsfarlige og komplett uberegnelige (jeg er kvinne over 40 med fordommer...). Lastebilsjåfører er ganske greie og tar stort sett hensyn.

- i ruskevær kan du ligge bak lastebil (uten henger) for å få litt skjerming. De har lengre bremselengde enn deg også, så under vanskelige kjøreforhold kan du hente litt beskyttelse der.

- ta det rolig i svinger og rundkjøringer i nærheten av bensinstasjoner - lastebiler overfyller og mister diesel i første sving etter fylling. Det er veeeldig glatt, og hvis det er vått ser du det ikke

- løv i veibanen er såpe

- dekk må tilpasses kjørestil, ikke bare sykkelen - på min har jeg "klister på vått og greit på tørt" så langt det går. Jeg er altså mer nøye på at dekket duger under vanskelige forhold, nesten alle dekk er ok under gode forhold.

- kjøp skikkelig utstyr. Jeg har opptil flere sett i både Goretex og skinn, foretrekker skinn. Lange mansjetter på hanskene er kjekt, i kjølig vær trekker det ikke opp i ermet. Ryggskinne bør kjøpes separat, sånne innebygde er stort sett bare vås. Klærne skal være tighte, hvis du sklir skal tøyet holde seg på plass slik at beskyttelsen fungerer på riktig sted. Knebeskytter på låret kan gjøre vondt verre i et fall, og du har ikke lyst på asfalteksem. Skinn utvider seg, ikke kjøp "akkurat pass", men heller smått ubehagelig trangt, det går seg til på noen få mil. Det samme gjelder hjelm - du skal ikke kunne vri den i noen retning.

- ørepropper - vindsuset i hjelmen kan ta knekken på hørselen din. Så vær nøye med valg av hjelm, det er store forskjeller på både dem og hodeformer. En Schubert-hjelm som er stille som i kirka for en krever fremdeles ørepropper hos meg (jeg er på min tredje hjelm av forskjellige merker, same shit for lyden, så det er sikkert meg). Men hjelmen er super ellers. Hvis du bruker briller må du klare å fikle dem på inni hjelmen. Innebygget solbrille klarer jeg meg ikke uten.

Til slutt: Hils på alle på to hjul, også de små som skal bli store en gang, og kjør som om envher bilist er en elg!



Anonymous poster hash: 97033...941
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar, her blir det mye å svare på.

1) Nå mente jeg vi skulle bruke Vespa til å bli kjent med feelingen og kun start/stopp på lukket område, ikke kjøre fullt på trafikkert vei. Jeg skal prøve å finne andre med skikkelige motorer for skikkelig øvelseskjøring.

2) Har funnet ut det ikke er mye å spare på brukt kontra ny, og da får jeg med garanti også. Tenker å bruke mest på pendling, kosekjøring og helgeturer, samtidig lettkjørt og egnet for nybegynnere. Akkurat nå har jeg dilla på Yamaha XJ6 og siden skolen (SS) skal bruke dem i år, tenkte jeg det kunne være en ide å starte der istedenfor. Velger så klart kvalitet og kompetanse da, så jeg kommer nok til å velge Tempo uansett, selv om de kjører BMW som skolesykler. Uansett, skal ikke kjøpe noe før jeg har prøvd noen modeller.

3) Jeg tok feil av vedlikeholdbiten, så lenge man holder den selv ren og kontrollert, krever den ikke mye nei. De fleste tilbyr rimelige vinterlagring med full sjekk også.

4) Nei, nå har jeg startet i Oslo og kommer til å avslutte her. Har også bestemt meg for å ta oppkjøringen på Lillestrøm, litt mer rolige omgivelser.

Takk, nå gjelder det bare å ikke bli gal av ventingen, tar jo evigheter før kjøreforholdene blir god nok.



Anonymous poster hash: 7ef58...168
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke nye posten din før nå, takk for tipsene.

Klær og utstyr jeg smått begynt å titte på. Nå i første omgang skal jeg først kjøpe en god hjelm, både kvalitet og utseendet. Klarer jeg å finne en med blanding av sterke farger, hadde det vært perfekt. Skinn liker jeg ikke, skal ha noe som sitter behagelig og gir klar synlighet. Ørepropper er must ja, håper bare jeg finner noen behagelige.



Anonymous poster hash: 7ef58...168
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillestrøm, altså? Mange, mange, mange vikeplikter. Hehe. :-)

Om Vespa igjen: du vil ikke få feelingen. Det får du bare med tung sykkel. Syns jeg, da. Men for all del, kjør i vei.

Ikke relevant på Vespaen:

Husk å holde bena på fothvilerne under hard brems. Big no no å slå ut med dem, det skjer gjerne i refleks slik at du må være bevisst på det.

Knekk i albuen, avslappet sittestilling, klem lårene mot tanken, bruk fotbrems ved sneglekjøring. Og les litt om skyv/trekk og kontrastyring i sving, kan spare deg mye tid og frustrasjon hvis du får det til tidlig. Prinsippet er altså at du svinger ikke, du skyver deg inn i svingen og trekker ut igjen. Skyv styret i den retningen du skal. En helt egen følelse når du kjenner at du har gjort det riktig.

Denne er god, hvis du ikke alt har lest den:

http://www.vegvesen.no/_attachment/171495/binary/316242?fast_title=Full+Kontroll+-+Godt+Tenkt.pdf

Åh, det er for lenge til sesongstart... *sukk*



Anonymous poster hash: 97033...941
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men skal prøve å få til time ganske tidlig på dagen, mindre trafikk er bare bonus. :) Men selvsagt, cluet er å bestå første del da, tenker kjøregårdøvelsene er mer vanskelige enn selve kjøring i trafikken.

Jaja, ok, får vel finne ut selv når jeg setter meg på den. :tongue:

Takk for tipsene, men jeg har allerede bestått teorien for lenge siden og meste av de kunnskapene sitter inne. Jeg leser fortsatt i teoriboka og ser mange videoer om kjøring og tips, leser fakta og råd i andre mc-forum. Mao, jeg vil ikke lese og se mer, jeg vil kjøre! :bolledeig: (erre mulig, dere har haugevis med smileys, men ikke en som passer her best...)



Anonymous poster hash: 7ef58...168
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen på Tung MC i august 2013. Og gleder meg veldig til sesongen starter igjen:-)

Mens du venter på at sneen skal smelte, er det mye å lære fra Youtube.

søk feks 'counter steering' på Youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grattis. :) Snøen er ganske borte nå, og jo mer dette +-været fortsetter, jo bedre er det. Håper bare det ikke faller mer snø, særlig begynnelsen av mars pleier å overraske en del.

Been there, done that, men takk likevel.



Anonymous poster hash: 7ef58...168
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, du har sikkert sett mye. Men må allikevel anbefale' twist of the wrist 2,' har du sett den?

Grattis. :) Snøen er ganske borte nå, og jo mer dette +-været fortsetter, jo bedre er det. Håper bare det ikke faller mer snø, særlig begynnelsen av mars pleier å overraske en del.

Been there, done that, men takk likevel.

Anonymous poster hash: 7ef58...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrastyring gnålte de mye om på kjøreskolen da jeg tok lappen, men jeg skjønte ikke hva det dreide seg om før jeg satt meg opp på en langgaflet Harley med et meget bredt bakdekk. Den ville legge seg ned ved å vrenge forhjulet helt over i full sving i hver eneste rundkjøring og jeg måtte wrestle som en gal. Når man omtrent sitter på forhjulet trenger man omtrent ikke bruke armene, bare kroppen. Deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Miss Indi: Beklager, mente ikke å virke som arrogant. :) Helt siden jeg ble bitt av mc-basillen, har jeg vært veldig ivrig på å lære og se ting, selv om det er fortsatt måneder til jeg begynner på kjøreskolen. Mente å poengtere jeg hadde sett det meste på Youtube og fortsetter å se også, repetisjon er bare bra. :) Skal ta en titt på den også.

@Blånd: Blir nok mye gnåling og fokus på den her også. Kjøring med forskjellige sittestillinger kan ikke sammenlignes en gang. Når man sitter som på en bil (type Harley), styrer man med kun forhjulet og lite med kroppen, så vidt jeg vet. På "vanlige" motorsykler så sitter man litt høyt oppe og styrer mest med kroppen. Derfor er forankring veldig viktig under svinging og bremsing.



Anonymous poster hash: 7ef58...168
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...