Gå til innhold

jeg tror lærere rømmer fra yrket med endrede arbeidstidsforhold - vil vi det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser hva du mener, men det fungerer bare på noen elever. De som lærer godt visuelt og auditivt vil kunne få endel ut av dette, men for eksempel de taktile vil falle helt ut. Mange elever trenger også å tenke ut ting selv, og har behov for en lærer som kan stille de "triggerspørsmål" for å få tankene riktig vei. Det kan på ingen måte en video gjøre, og det er farlig å bare tenke tanken om at lærerne ikke skal ha fagkompetanse.



Anonymous poster hash: b20c4...27a
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innlegget over var et svar til AB som ville ha videoundervisning.



Anonymous poster hash: b20c4...27a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hva du mener, men det fungerer bare på noen elever. De som lærer godt visuelt og auditivt vil kunne få endel ut av dette, men for eksempel de taktile vil falle helt ut. Mange elever trenger også å tenke ut ting selv, og har behov for en lærer som kan stille de "triggerspørsmål" for å få tankene riktig vei. Det kan på ingen måte en video gjøre, og det er farlig å bare tenke tanken om at lærerne ikke skal ha fagkompetanse.

Anonymous poster hash: b20c4...27a

En video, nei. :)

Men hva med 10 videoer? Eller 20?

Si at du har en time om gangetabellen igjen, bare for å gjøre det helt enkelt.

Per i dag må man jo ha en leksjon som skal fange opp alle elevene. Men med videoer kunne man jo ha hatt akkurat den samme leksjonen med ti forskjellige ulike videoer, på ti forskjellige måter. Man kan bruke forskjellige eksempler, forskjellige læringsmetoder eller til og med forskjellige lærere og finne den som passer best for hver enkelt elev.

Så hvis du har en elev som da trenger triggerspørsmål, så kan du ha en egen video som kun stiller den typen spørsmål. Fordi spørsmålene som man trenger og stille i stor grad vil være de samme for alle elever.

Hvis man feks tar utgangspunkt i Meyer-Briggs personlighetstyper, så har man 16 forskjellige personlighetstyper. Hva hindrer deg i å ha 16 forskjellige leksjoner tilpasset hver av de personlighetstypene? :)

Anonymous poster hash: 0ffec...124

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gresshoppesang

Jeg tror ikke lærerne kommer til å forsvinne fra skolene, selv om de får vanlig arbeidstidsordninger og ferie. For det første finnes det ikke så mange muligheter til å få seg andre jobber de er kvalifiserte for og de jobbene de ikke er kvalifiserte for, innebærer en merkbar nedgang i lønn, i tillegg til fire/fem uker ferie. Butikkjobber er mye lavere betalt og man jobber i tidsrommet 07.00-23.00, samt lørdager.

Ellers tenker jeg det smarteste lærerne gjør dersom det kommer en ny arbeidstidsordning, er som de fleste andre gjør; tar det vi får tid til innenfor arbeidstiden.

Det forbauser meg også at det er arbeidstidsordningene som får lærerne til å bli i yrket. Skulle ønske at de som har stort ansvar for læringen til våre barn, hadde hatt litt mer glød for selve jobben.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

En video, nei. :)

Men hva med 10 videoer? Eller 20?

Si at du har en time om gangetabellen igjen, bare for å gjøre det helt enkelt.

Per i dag må man jo ha en leksjon som skal fange opp alle elevene. Men med videoer kunne man jo ha hatt akkurat den samme leksjonen med ti forskjellige ulike videoer, på ti forskjellige måter. Man kan bruke forskjellige eksempler, forskjellige læringsmetoder eller til og med forskjellige lærere og finne den som passer best for hver enkelt elev.

Så hvis du har en elev som da trenger triggerspørsmål, så kan du ha en egen video som kun stiller den typen spørsmål. Fordi spørsmålene som man trenger og stille i stor grad vil være de samme for alle elever.

Hvis man feks tar utgangspunkt i Meyer-Briggs personlighetstyper, så har man 16 forskjellige personlighetstyper. Hva hindrer deg i å ha 16 forskjellige leksjoner tilpasset hver av de personlighetstypene? :)

Anonymous poster hash: 0ffec...124

Det høres ut som en kjemperessurs for skolen, ingen tvil om det! Lærere som kan bruke f.eks. Kahn Academy på riktig måte, kan få beriket timene betraktelig. Problemet oppstår når alle timene kun skal bestå av slikt, og at læreren som er til stede i rommet ikke har kontroll på egen time - hva tror du da skjer med tilpasningen? Spontanundervisning og sosial læring? Dybdesamtalene man må ta med enkeltelever, for å øke deres forståelse? Ikke alle 7.klassinger forstår buddhisme basert på å se en film, noen må også diskutere seg frem til en dypere forståelse. Disse diskusjonene bør tas med fagpersoner, ikke bare med klassekamerater.

I tillegg kan man ikke unngå å trekke sammenligninger til USA, der lærerne (iallefall på lavere trinn) blir servert en ferdig time de skal gjennomføre. 10 minutter oppstart, hvor de skal gjøre x, 5 minutter foredrag om y, resten arbeid med z. Disse timene er relativt rigide, og vanskelig å tilpasse lokale forhold. Ikke fører de til resultater vi har lyst til å strekke oss etter heller. Vil vi virkelig strekke oss etter det amerikanske skolevesnet, og ikke det idealiserte finske?

Dersom man vil ha finske resultater, må man inn med finske ressurser. Min personlige mening er at dette forslaget fra KS vil hindre lærernes autonomi og tilpasningsdyktighet, siden alt må planlegges lenge i forveien. Det vil føre til lavere anseelse for læreryrket, siden man tross alt bare blir enda en byråkrat. Om man vil tiltrekke seg de beste og smarteste til lærergjerningen (utenom noen få ildsjeler), kan man ikke gå denne ruten. Da ender vi bare opp med å fjerne oss enda mer fra Finnland, som er landet vi har ønsket å kopiere skolesystemet til siden 1970-tallet. Er det ønskelig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jo, skal si meg enig i den. Det blir vel heller slik at læreren ikke vil trenge fagkompetanse, og mer av noe annet. :P

Anonymous poster hash: 0ffec...124

Og hvordan tenker du at dette skal fungere, da? Når eleven ikke forstår, eller sliter med å forstå et element i la oss si matematikk, hvem skal da hjelpe denne eleven? Skal hundrevis/tusenvis av elever sitte og sende mail til dette fag-geniet? Ringe vedkommende? Ta en video-chat? Det kommer jo ikke til å fungere. Og får ikke eleven hjelp umiddelbart vil han nok raskt gi opp hele tanken om å få hjelp, ingen gidder å vente to uker på hjelp. Læreren i klasserommet vil, uten fagkompetanse, ikke en gang ha mulighet til å forstå spørsmålet!

En video, nei. :)

Men hva med 10 videoer? Eller 20?

Si at du har en time om gangetabellen igjen, bare for å gjøre det helt enkelt.

Per i dag må man jo ha en leksjon som skal fange opp alle elevene. Men med videoer kunne man jo ha hatt akkurat den samme leksjonen med ti forskjellige ulike videoer, på ti forskjellige måter. Man kan bruke forskjellige eksempler, forskjellige læringsmetoder eller til og med forskjellige lærere og finne den som passer best for hver enkelt elev.

Så hvis du har en elev som da trenger triggerspørsmål, så kan du ha en egen video som kun stiller den typen spørsmål. Fordi spørsmålene som man trenger og stille i stor grad vil være de samme for alle elever.

Hvis man feks tar utgangspunkt i Meyer-Briggs personlighetstyper, så har man 16 forskjellige personlighetstyper. Hva hindrer deg i å ha 16 forskjellige leksjoner tilpasset hver av de personlighetstypene? :)

Anonymous poster hash: 0ffec...124

Og igjen, hvem skal hjelpe eleven med å velge rett video? Læreren i klasserommet har jo ikke fagkompetanse til å kunne forstå hvilke triggerspørsmål som trengs, eller til å i det hele tatt se at det er det som mangler. Nytter ikke å være god i pedagogikk hvis man skal hjelpe en elev med å finne riktig hjelp i matematikk - for å vite HVA eleven sliter med må man faktisk kunne matematikken selv, og det ganske så godt!

Jeg har absolutt ingen tro på at personlighetstester vil fungere for å sortere ut de riktige videoene. Personlighetstester er høyst usikre!

Jeg tror videoer av denne typen kan være et godt tillegg til vanlig undervisning, jeg har selv brukt KhanAcademy ved siden av matematikkfag på universitetet. Men for å dra nytten ut av det maksimalt måtte jeg få muligheten til å få undervisning ansikt til ansikt, til å kunne stille spørsmål og diskutere stoffet. Jeg tror det kan ligge en synergieffekt der for modne elever/studenter (for barneskolen vil nok effekten være begrenset), men at det skal fungere greit helt alene? Nei, det tror jeg ikke blir aktuelt før Norge sliter med økonomien og ikke har råd til å drive vanlige skoler lenger... ;)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som en kjemperessurs for skolen, ingen tvil om det! Lærere som kan bruke f.eks. Kahn Academy på riktig måte, kan få beriket timene betraktelig. Problemet oppstår når alle timene kun skal bestå av slikt, og at læreren som er til stede i rommet ikke har kontroll på egen time - hva tror du da skjer med tilpasningen? Spontanundervisning og sosial læring?

Klasserommet jeg ser for meg er ett det hver elev har feks en egen ipad og bruker denne til læringen. Når du snakker om å tilpasse timen så er det fullt mulig under et slikt system, forutsatt at timene inkluderer tid til individuell læring og jobbing.

Feks kan en 45 minutters skoletime bestå av en 20 minutters felles videoleksjon, 20 minutter individuell læring der man selv kan gjøre oppgaver, lese og se videoer om temaene man jobber med og 5 minutters oppsummering.

Jeg mener de individuelle videoene og muligheten til å utforske vil gi samme effekt som spontanundervisning. Det kan sammenlignes med å gå inn på en wikipedia-artikkel, for så og se et interessant ord klikke seg inn på det, se ett nytt interessant ord og klikke seg videre.

Dybdesamtalene man må ta med enkeltelever, for å øke deres forståelse? Ikke alle 7.klassinger forstår buddhisme basert på å se en film, noen må også diskutere seg frem til en dypere forståelse. Disse diskusjonene bør tas med fagpersoner, ikke bare med klassekamerater.

Vel igjen, jeg referer til det jeg sa i det første innlegget mitt at man for eksempel kan ha 2-3 faglærere via internett/chat på 2-300 elever. Som kan svare på spørsmål og tilpasse undervisning ved feks å linke til en video som forklarer temaet, eller forklare selv. Og man kan og ha offentlige spørretimer via internett.

I tillegg kan man ikke unngå å trekke sammenligninger til USA, der lærerne (iallefall på lavere trinn) blir servert en ferdig time de skal gjennomføre. 10 minutter oppstart, hvor de skal gjøre x, 5 minutter foredrag om y, resten arbeid med z. Disse timene er relativt rigide, og vanskelig å tilpasse lokale forhold. Ikke fører de til resultater vi har lyst til å strekke oss etter heller. Vil vi virkelig strekke oss etter det amerikanske skolevesnet, og ikke det idealiserte finske?

Referer til øverste svaret mitt i dette innlegget mitt, som gir et eksempel på hvordan en skoletime kan foregå.

Dersom man vil ha finske resultater, må man inn med finske ressurser. Min personlige mening er at dette forslaget fra KS vil hindre lærernes autonomi og tilpasningsdyktighet, siden alt må planlegges lenge i forveien. Det vil føre til lavere anseelse for læreryrket, siden man tross alt bare blir enda en byråkrat. Om man vil tiltrekke seg de beste og smarteste til lærergjerningen (utenom noen få ildsjeler), kan man ikke gå denne ruten. Da ender vi bare opp med å fjerne oss enda mer fra Finnland, som er landet vi har ønsket å kopiere skolesystemet til siden 1970-tallet. Er det ønskelig?

Jeg tenker litt om dette som med såkalte "pokerbots", en pokerbot spiller konsekvent etter odds og klarer fint å slå 95% av alle menneskelige spillere over tid. Derfor blir de sett på som juks.

Min personlige mening, er at dette er mulig også i skolesystemet. Det er tvilsomt at vi kan skape et digitalt læringsmiljø som er så bra at de slår de beste av de beste lærerene i sine fag. 1 av 10 lærere vil sannsynligvis kunne gi en bedre undervisning enn et slikt system vil kunne gi, allerede per i dag ved hjelp av den gamle skoleboken og en tavle.

Men så har vi mer enn ett fag da, du har:

  • Kristendomskunnskap med religions- og livssynskunnskap (KRL)
  • Norsk
  • Matematikk
  • Samfunnsfag
  • Kunst og håndverk
  • Naturfag
  • Engelsk
  • Fremmedspråk 2 og 3
  • Musikk
  • Mat og helse
  • Kroppsøving

Av de fagene så kan:

  • Kristendomskunnskap med religions- og livssynskunnskap (KRL)
  • Norsk
  • Matematikk
  • Samfunnsfag
  • Naturfag
  • Engelsk
  • Fremmedspråk

I stor grad gjøres om til interaktive læringsopplegg.

Oddsen for at du har bedre lærere enn det interaktive læringsopplegget i ett fag grei nok, men at du skal ha det i 4/7 fag? Eller i alle fagene? :) Liten kjangse for det.

Og finske resultater har vi jaktet på siden 70' tallet, kanskje på tide å jakte på noe annet? :)

Anonymous poster hash: 0ffec...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig lærerne rømmer, men de kommer nok fort tilbake når de innser hvor godt de egentlig har det. Kun dagarbeid (ingen natt f.eks), fri høytid, helg og ferie, familien må ikke ofres pga krav om vakt julaften, god lønn og tross alt en god del ferie, eller "avspasering" i flere uker sammenhengende. Hos oss er 3 uker sammenhengende absolutt max, slik er det for mange. Det er forskjell på å ta med seg et par prøvebunker til retting og gjøre det på hytta en kveld etter at ungene har lagt seg og å være pålagt 30 timers tilstedeværende helgearbeid på arbeidsplassen. Leger på sykehus blir f.eks pålagt overtid man ikke får utbetalt eller avspasert, klager du får du ikke jobb. Duger du ikke i jobben din er det vekk, og er du ikke faglig oppdatert er du også ute. Lærerne derimot kan være både utdatert og udugelig og likevel beholde jobben år eller år. Så nei, jeg bekymrer meg lite for at lærerne forsvinner.



Anonymous poster hash: ddd42...604
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de fagene så kan:

  • Kristendomskunnskap med religions- og livssynskunnskap (KRL)
  • Norsk
  • Matematikk
  • Samfunnsfag
  • Naturfag
  • Engelsk
  • Fremmedspråk

I stor grad gjøres om til interaktive læringsopplegg.

Oddsen for at du har bedre lærere enn det interaktive læringsopplegget i ett fag grei nok, men at du skal ha det i 4/7 fag? Eller i alle fagene? :) Liten kjangse for det.

Og finske resultater har vi jaktet på siden 70' tallet, kanskje på tide å jakte på noe annet? :)

Anonymous poster hash: 0ffec...124

Må bare kommentere det siden du har skrevet det flere steder her :P Det heter ikke KRL lenger, men RLE. Det har det gjort i flere år nå..

Anonymous poster hash: e38fd...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke lærerne kommer til å forsvinne fra skolene, selv om de får vanlig arbeidstidsordninger og ferie. For det første finnes det ikke så mange muligheter til å få seg andre jobber de er kvalifiserte for og de jobbene de ikke er kvalifiserte for, innebærer en merkbar nedgang i lønn, i tillegg til fire/fem uker ferie. Butikkjobber er mye lavere betalt og man jobber i tidsrommet 07.00-23.00, samt lørdager.

Ellers tenker jeg det smarteste lærerne gjør dersom det kommer en ny arbeidstidsordning, er som de fleste andre gjør; tar det vi får tid til innenfor arbeidstiden.

Det forbauser meg også at det er arbeidstidsordningene som får lærerne til å bli i yrket. Skulle ønske at de som har stort ansvar for læringen til våre barn, hadde hatt litt mer glød for selve jobben.

Jeg tenker at det er nettopp dette som kan få lærere til å slutte. Uten den arbeidstida vi har nå, så vil vi ikke få den tiden vi trenger til å legge opp god undervisning og legge til rette for læring på flere nivåer. Jeg vil hvertfall ikke ha en jobb hvor jeg går rundt med konstant dårlig samvittighet fordi jeg ikke har tid til å gjøre jobben min.. føler jeg har for lite tid allerede.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gresshoppesang

Jeg tenker at det er nettopp dette som kan få lærere til å slutte. Uten den arbeidstida vi har nå, så vil vi ikke få den tiden vi trenger til å legge opp god undervisning og legge til rette for læring på flere nivåer. Jeg vil hvertfall ikke ha en jobb hvor jeg går rundt med konstant dårlig samvittighet fordi jeg ikke har tid til å gjøre jobben min.. føler jeg har for lite tid allerede.

Jeg synes det er helt greit at lærere bytter jobbarena dersom de er misfornøyde med en arbeidstid fra 8-15.30. De gangene jeg har vært misfornøyd med noe på jobb, endringer som har kommet (for eksempel fra en periode jeg jobbet turnus), har jeg byttet jobb. Enkelt og greit.

Jeg tror likevel ikke det er så mange lærere som kommer til å bytte jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere det siden du har skrevet det flere steder her :P Det heter ikke KRL lenger, men RLE. Det har det gjort i flere år nå..

Anonymous poster hash: e38fd...f2f

Jeg var under inntrykk av at KRL Faget var tilbake som en del av den nye regjeringen? :) Det var vel ett av KRF sine absolutte krav (til tross for at grunnen til at det tidligere ble forandret var en dom fra menneskerettighetsdomstolen)?

Anonymous poster hash: 0ffec...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig lærerne rømmer, men de kommer nok fort tilbake når de innser hvor godt de egentlig har det. Kun dagarbeid (ingen natt f.eks), fri høytid, helg og ferie, familien må ikke ofres pga krav om vakt julaften, god lønn og tross alt en god del ferie, eller "avspasering" i flere uker sammenhengende. Hos oss er 3 uker sammenhengende absolutt max, slik er det for mange. Det er forskjell på å ta med seg et par prøvebunker til retting og gjøre det på hytta en kveld etter at ungene har lagt seg og å være pålagt 30 timers tilstedeværende helgearbeid på arbeidsplassen. Leger på sykehus blir f.eks pålagt overtid man ikke får utbetalt eller avspasert, klager du får du ikke jobb. Duger du ikke i jobben din er det vekk, og er du ikke faglig oppdatert er du også ute. Lærerne derimot kan være både utdatert og udugelig og likevel beholde jobben år eller år. Så nei, jeg bekymrer meg lite for at lærerne forsvinner.

Anonymous poster hash: ddd42...604

Helt enig!

Jeg kan ikke se hva lærerene klager på. Gjør det du rekker, også må arbeidsgiver se at det ev ikke holder. Også får man ta det etterhvert.

Med så mange goder lærere har så er det jo et supert yrke, når du i tillegg brenner for undervisning. Hva mer kan man ønsker seg? Et yrke man liker OG herlig arbeidstid? Ja, den eviglange ferien blir borte, men det er det heller ingen andre som har.

Anonymous poster hash: 61e5f...56e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler ikke om ferier. Det handler om å kunne stå inne for det faglige opplegget jeg gir elevene mine. I går kveld satt jeg til 20.30 for å utvikle et godt opplegg i den ene klassen jeg har i norsk. Jeg brukte videoklipp (fra en serie som går på TV nå) , på å utvikle gode spørsmål knyttet til videoklippene, sy dette sammen i en ryddig prezi og forberede refleksjonsspørsmål til å følge opp fagstoffet med. Timen ble veldig vellykka.

På søndag satt jeg med en bunke med tekster. En av tekstene brukte jeg ekstra lang tid på, da dette er en gutt som vanligvis ikke lykkes. Denne gangen hadde han fått det til. Derfor var det viktig for meg å gi han rask og konkret tilbakemelding på hva som gjorde at han lyktes, slik at han kunne følge opp dette videre.

På mandag satt jeg etter undervisning (15.30-17.00) for å forberede meg til en samtale med en elev som sliter litt for tida. Jeg var i kontakt med et par av de andre lærerene hennes, de var også på jobb etter 15.30 og var glad for at jeg skulle snakke med jenta. På tirsdag brukte jeg en av timene der jeg ikke har undervisning til å hjelpe jenta med å sette opp en plan over hva hun skal prioritere fremover. Siden jeg var godt forberedt til samtalen fikk vi lagd en veldig god plan, som både jeg og jenta tror at kan bidra til at hun har mulighet til å fokusere på å bli frisk, samtidig som hun klarer å henge godt med på skolen. Jenta fortalte meg om sykdommen sin på mandag, og hun var veldig formøyd med at jeg hadde tatt tak i det så fort.

Dette er det det handler om! Jobben min er ikke ferdig 15.30, selv om elevene går hjem da. For å kunne være en god lærer, både som faglærer og kontaktlærer, må jeg ofte jobbe utover 8.00-15.30. Dersom jeg får normalarbeidstid blir dette gratis-arbeid. Yrket mitt kan ikke driftes på dugnad. Dersom jeg skal rekke disse tingene må jeg undervise mindre. Det krever flere lærere, og det vil bli dyrt!

Jeg ønsker meg å fortsatt kunne gjøre jobben min så godt at jeg klarer å stå inne for det.

Jeg ønsker å kunne ta ut avspasering fra 20 juni med god samvittighet, fordi jeg vet at jeg har gjort mitt beste for alle ungdommene mine.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

*snip*

Og finske resultater har vi jaktet på siden 70' tallet, kanskje på tide å jakte på noe annet? :)

Anonymous poster hash: 0ffec...124

Jeg har, som nevnt tidligere, troen på dette som en ekstra ressurs, men jeg tror ikke at en tilfeldig fagperson vil kunne ha de samme samtalene med enkeltelever som en fast lærer kan, da man ikke har tilliten til stede. Det du snakker om her, vil også hindre bevegelse i klasserommet, samarbeid og tverrfaglighet, som også er viktig i den norske skolen.

Og vi trenger ikke et nytt mål, vi trenger bare en realistisk vei til dette målet - det er en grunn til at den finske skolen er en av de beste, og det er ikke standardisert testing ;)

Til trådens tema: En av grunnene til at jeg valgte å bli lærer, var muligheten til fleksibel arbeidstid. Jeg ville ikke få samme økonomiske uttelling av utdannelsen min som jeg kunne fått i andre yrker, men denne fleksibiliteten veide opp for de økonomiske ulempene. Ja, jeg er glad i å undervise, men jeg tok et bevisst valg av fremtidig yrke basert på et ønske om å kombinere det med familieliv. Om dette blir fjernet, vil jeg føle meg lurt inn i yrket på falskt grunnlag - ikke kan jeg ha en fleksibel tilstedeværelse, og ikke kan jeg undervise med den kvaliteten jeg kan oppnå og på den nivået jeg ønsker. Alle taper, og jeg vil være en av dem som ser meg om etter ny jobb. Så høyt setter jeg faktisk kravene til mitt eget arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var under inntrykk av at KRL Faget var tilbake som en del av den nye regjeringen? :) Det var vel ett av KRF sine absolutte krav (til tross for at grunnen til at det tidligere ble forandret var en dom fra menneskerettighetsdomstolen)? Anonymous poster hash: 0ffec...124

Det faget heter KRLE, og eksisterer ikke enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klasserommet jeg ser for meg er ett det hver elev har feks en egen ipad og bruker denne til læringen. Når du snakker om å tilpasse timen så er det fullt mulig under et slikt system, forutsatt at timene inkluderer tid til individuell læring og jobbing. Feks kan en 45 minutters skoletime bestå av en 20 minutters felles videoleksjon, 20 minutter individuell læring der man selv kan gjøre oppgaver, lese og se videoer om temaene man jobber med og 5 minutters oppsummering. Jeg mener de individuelle videoene og muligheten til å utforske vil gi samme effekt som spontanundervisning. Det kan sammenlignes med å gå inn på en wikipedia-artikkel, for så og se et interessant ord klikke seg inn på det, se ett nytt interessant ord og klikke seg videre. Vel igjen, jeg referer til det jeg sa i det første innlegget mitt at man for eksempel kan ha 2-3 faglærere via internett/chat på 2-300 elever. Som kan svare på spørsmål og tilpasse undervisning ved feks å linke til en video som forklarer temaet, eller forklare selv. Og man kan og ha offentlige spørretimer via internett. Referer til øverste svaret mitt i dette innlegget mitt, som gir et eksempel på hvordan en skoletime kan foregå. Jeg tenker litt om dette som med såkalte "pokerbots", en pokerbot spiller konsekvent etter odds og klarer fint å slå 95% av alle menneskelige spillere over tid. Derfor blir de sett på som juks. Min personlige mening, er at dette er mulig også i skolesystemet. Det er tvilsomt at vi kan skape et digitalt læringsmiljø som er så bra at de slår de beste av de beste lærerene i sine fag. 1 av 10 lærere vil sannsynligvis kunne gi en bedre undervisning enn et slikt system vil kunne gi, allerede per i dag ved hjelp av den gamle skoleboken og en tavle. Men så har vi mer enn ett fag da, du har:

  • Kristendomskunnskap med religions- og livssynskunnskap (KRL)
  • Norsk
  • Matematikk
  • Samfunnsfag
  • Kunst og håndverk
  • Naturfag
  • Engelsk
  • Fremmedspråk 2 og 3
  • Musikk
  • Mat og helse
  • Kroppsøving
Av de fagene så kan:
  • Kristendomskunnskap med religions- og livssynskunnskap (KRL)
  • Norsk
  • Matematikk
  • Samfunnsfag
  • Naturfag
  • Engelsk
  • Fremmedspråk
I stor grad gjøres om til interaktive læringsopplegg. Oddsen for at du har bedre lærere enn det interaktive læringsopplegget i ett fag grei nok, men at du skal ha det i 4/7 fag? Eller i alle fagene? :) Liten kjangse for det. Og finske resultater har vi jaktet på siden 70' tallet, kanskje på tide å jakte på noe annet? :)Anonymous poster hash: 0ffec...124

Jeg har liten tro på scenarioet du beskriver. For voksne studenter og modne VGS-elever kanskje, men grunnskolen? Nei. Du fokuserer mye på teknologiens muligheter, men du glemmer en viktig del, eleven.

Jeg bruker mye teknologi i undervisningen, langt over gjennomsnittet. Jeg vil ikke skrive for detaljert om hva mtp gjenkjennelse, så beklager det. Men tro meg, det er ekstremt krevende. Teknologien gir store muligheter, men grunnskolealder er ikke modne nok til å dra fullt ut nytte av det. Med teknologien kommer også et hav av muligheter for distraksjoner. For å få det til å fungere er det en fulltidsjobb å både veilede på teknologi og fag, og være "på" hele tiden for å passe på at de ikke kobler oppmerksomheten over på noe annet. Det er krevende både for lærer og elev. Det er heller ikke alle som liker slike læringsareaer, eller får best læringsutbytte på den måten. Vår elevgruppe er priveligerte mtp teknologien de har tilgang på og får mulighet til å bruke. Noen synes det er topp, men vi har også de som kommer og ber om lov til å gjøre ting på "den tradisjonelle måten". Både fordi de ikke klarer å lære like godt på de måtene du beskriver, eller fordi de merker at det gir dårligere fokus. Enkelte må ha en ganske nær kontakt og kommunikasjon med lærer for å få ting inn. Læringsmidlene du beskriver er også veldig lite artige når de slår krøll på seg, og det skjer. Ikke helt sjeldent.

Jeg vet at teknologien er fremtiden, og jeg er veldig fornøyd med å kunne bruke det allerede nå. Men at det vil kunne erstatte lærere, elevkontakten og den tradisjonelle undervisningen, har jeg ingen tro på. Gi meg gjerne klassesett med ipader, videoretting, flippa klasserom, interaktiv kommunikasjon med elever, smartbøker, gode undervisningsvideoer på nett og en hel haug med annen moro, men gi meg det i tillegg til. Ikke istedenfor.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forbauser meg også at det er arbeidstidsordningene som får lærerne til å bli i yrket. Skulle ønske at de som har stort ansvar for læringen til våre barn, hadde hatt litt mer glød for selve jobben.

Den samme gamle "læreryrket er et kall"? Man kan ha glød for jobben selv om man ikke gidder å finne seg i alt, faktisk kan det være sånn at det nettopp er gløden som gjør at lærere gidder å fortsette å protestere til tross for tilsynelatende massiv og ignorant motstand.

Klasserommet jeg ser for meg er ett det hver elev har feks en egen ipad og bruker denne til læringen. Når du snakker om å tilpasse timen så er det fullt mulig under et slikt system, forutsatt at timene inkluderer tid til individuell læring og jobbing.

Anonymous poster hash: 0ffec...124

Du har tydeligvis ikke lest noe som helst om pedagogisk forskning, men du har mange populistiske ideer. Jeg utfordrer deg til å lese noe læringsforskning (begynn med Hattie), og kom deretter tilbake hit og kom med forslag når du vet hva som faktisk fungerer for at barn skal lære.

Godt mulig lærerne rømmer, men de kommer nok fort tilbake når de innser hvor godt de egentlig har det. Kun dagarbeid (ingen natt f.eks), fri høytid, helg og ferie, familien må ikke ofres pga krav om vakt julaften, god lønn og tross alt en god del ferie, eller "avspasering" i flere uker sammenhengende.

Anonymous poster hash: ddd42...604

Enda en bitter og misunnelig sykepleier (omsorgsarbeider)!

Med så mange goder lærere har så er det jo et supert yrke, når du i tillegg brenner for undervisning. Hva mer kan man ønsker seg? Et yrke man liker OG herlig arbeidstid? Ja, den eviglange ferien blir borte, men det er det heller ingen andre som har.

Anonymous poster hash: 61e5f...56e

For sikkert tusende gang: Det er ikke "eviglang ferie", det er avspasering. Hvorfor ikke angripe de som jobber i Nordsjøen i stedet? De har jo "ferier" i hytt og pine, og de tjener garantert minst tre ganger så mye som dere.

Det finnes mange yrker med avspasering, men det er bare lærerne som ikke skal få lov å ha det. Hvorfor det? Fordi noen lærere er unnasluntrere? De finnes jo i alle yrker, uten at det ropes om kollektiv avstraffelse av den grunn.

Anonymous poster hash: a6e8f...22a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at lærere bytter jobbarena dersom de er misfornøyde med en arbeidstid fra 8-15.30. De gangene jeg har vært misfornøyd med noe på jobb, endringer som har kommet (for eksempel fra en periode jeg jobbet turnus), har jeg byttet jobb. Enkelt og greit.

Jeg tror likevel ikke det er så mange lærere som kommer til å bytte jobb.

Nå er det vel ikke selve arbeidstiden lærerne blir misfornøyd med. Det er jo det at vi ikke får utført jobben vår innenfor dette tidsrommet. Tror nok du også hadde vært passe misfornøyd om du hadde en rekke oppgaver du skulle ha utført, og du allerede har knapt med tid til å få utført disse oppgavene, også kommer noen plutselig og gir deg 6 timer mindre arbeidstid hver uke, men fremdeles mener at dette kommer til å være en like god løsning, om ikke bedre, for "kundene" dine.

Og forresten... de 6 timene de tok fra deg hver uke, de får du tilbake på et helt annet tidspunkt. Og de skal brukes til kompetanseheving. Siden alle mener du ikke er flink nok i jobben din.

Hvem er det dette går utover? Elevene!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hattie driver med kvantitav forskning, like that. Meta-analyser har sine svake sider, men som vanligt må man akseptere den usikkerhet som finns der.

Hva kan vi lære av Hattie? Feks at små grupper ikke gir bedre undervisning. Ok, da er den avsjekket. Gir hans forskning et svar på om innovativ teknologi kan forandre læringen positiv i grunnskolen, nei (men det er ikke vanskelig å se at teknologi kan brukes for å støtte det som han har vist gir høy impact på læring). Gir hans forskning svar på hvordan tjenesteplaner til norske lærere skal se ut, nei.

Hva er norske skoleledere? Hm, la meg tenke, dem er i bunn lærere! Hvorfor blir plutseligt lærere hjernedøde uten evne til å skjønne hva som er viktigt for skolen når dem blir ledere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...