Gå til innhold

Bruke håndbrekka for å holde de bakre skivene i live?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bor på landet og kjører forutsjående. Bruker omtrent aldri fotbremsen. Det gikk som det måtte: Bremsene gikk seg fast bak på bilen. Nå driver jeg å bremse litt med håndbrekka hver gang jeg triller ned en bratt bakke på vei til jobb. For alt jeg vet går denne rett på bakhjula, og tanken er at jeg holder ved like bremsene bak på den måten. Men...sliter det på håndbrekkopplegget med wire og sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor på landet og kjører forutsjående. Bruker omtrent aldri fotbremsen. Det gikk som det måtte: Bremsene gikk seg fast bak på bilen. Nå driver jeg å bremse litt med håndbrekka hver gang jeg triller ned en bratt bakke på vei til jobb. For alt jeg vet går denne rett på bakhjula, og tanken er at jeg holder ved like bremsene bak på den måten. Men...sliter det på håndbrekkopplegget med wire og sånt?

Ja, det sliter på håndbrekkopplegget.

Det du heller bør gjøre (som jeg fikk beskjed om på bilverkstedet selv for en stund tilbake) er å være "idiot". Ta litt god fart på en strekning du har kontroll på, og brems HARDT innimellom(usikker på hva det betyr, jeg tar meg en "nødbrems" i uken). Når du bare bremser litt går det mest på fremskivene (på jobbilen min iallefall, Opel), men når du trykker til hardt så bruker du også bakbremsene.

Anonymous poster hash: 3e153...969

Gjest Funky Punk
Skrevet

Å ta en nödbrems jevnlig er veldig viktig for bremsene.

Nödbremse er altså å trykke bremsen helt inn, fort. Virkelig stå på bremsen.

Bruker du håndbrekket slik som du gjör, så kan du risikere at den plutselig en dag ikke fungerer fordi f.eks wireren har blitt slakk

• Liker 2
Skrevet

Etter å ha lest svarene her prøvde jeg meg på "nødbremsen" - med forsiktig start - på vei hjem fra jobb. Rulla faen meg nesten bilen i 80km/t... Så det kan jo tyde på at ABS-sensoren er gåen.

Er håndbrekkwire kan vel strammes, akkurat som på sykkelen?

Skrevet

Etter å ha lest svarene her prøvde jeg meg på "nødbremsen" - med forsiktig start - på vei hjem fra jobb. Rulla faen meg nesten bilen i 80km/t... Så det kan jo tyde på at ABS-sensoren er gåen.

Ja, wirene kan strammes. Hvor avansert det er avhenger fra bil til bil. "ABS sensoren"? Det er 4 ABS sensorER, en i forb. med hvert hjul. Og hadde en sensor ryki ville det lyst ei ABS lampe i instrumentbrettet ditt...

Om du nesten ruller bilen av å trykke hardt på bremsepedalen på ei rettstrekke bør du levere fra deg førerkortet.

Skrevet

Vel, hjula låste seg. Det er ingen varsellys i dashbordet og alle fire bremser (skiver + klosser) ble nylig skiftet på merkeverksted. Bilen rullet ikke fordi jeg klarte å reagere og rette den opp. Så ingen grunn til å hisse seg opp og fornærme folk i god, gammel Kvinneguiden-tradisjon.

Skrevet

Vel, hjula låste seg. Det er ingen varsellys i dashbordet og alle fire bremser (skiver + klosser) ble nylig skiftet på merkeverksted. Bilen rullet ikke fordi jeg klarte å reagere og rette den opp. Så ingen grunn til å hisse seg opp og fornærme folk i god, gammel Kvinneguiden-tradisjon.

Da tyder det vel egentlig på at det ikke er ABS på bilen. Er du sikker på at det er det, ville jeg fått et verksted til å se på bremsene, for dersom det er feil med ABS-systemet skal det lyse lampe i dashbordet.

Det at du nesten rullet tyder videre på at bremsene tar skjevt, også en jobb for verkstedet. Dersom bremene fungerer som de skal, skal bilen ikke skjene ut til ene siden ved krafig oppbremsing. Den skal fortsette i tilnærmet samme retning forutsatt at du ikke vrir på ratter i det du bremser.

Uansett er det mye som tyder på at det er feil med bremsen som må utbedres.

• Liker 2
Skrevet

Det er en 2003 modell Mitsubishi, så jeg regner med at ABS er standard, ja. Skal få fulgt det opp på verkstedet. Det var skummelt, men først og fremst fordi det var uventet.

Skrevet

Jeg har ikke ABS på mine biler, men når jeg tramper inn bremsen, går de rett fram (på stive hjul), selv om jeg slipper rattet. Så med mindre du tok nødbremsen din i en sving, er det nok noe galt med bremsene dine.

Og å ta en nødbrems i 80 er vel kanskje heller ikke det lureste man gjør når man ikke vet hvordan bilen vil oppføre seg? Hvorfor ikke ta nødbremsen i 50?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...