Gå til innhold

Oppkjøring på såpeglatt føre!

Upadiela

Anbefalte innlegg

Hjelpes!

Om to uker faller oppkjøringen min, og det er snø og minusgrader, og ifølge yr.no holder det seg slik i lang tid fremover også. Sannsynligheten er stor for at det også er slikt vær under oppkjøringen... Er det noe spesielt jeg må huske på da, annet enn det åpenbare?

Jeg begynte med øvingen i september ifjor, og på østlandet har jo vinteren kommet først nå, så jeg har ikke god erfaring med slikt føre.

Kom gjerne med erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øvelsekjør så ofte du kan frem mot oppkjøringen. Ikke tenk på å holde fartsgrensen under oppkjøringen, men konsentrer deg om å kjøre forsvarlig på føret med tanke på bremselengde og svinger er det jeg kan komme på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også oppkjøring på skikkelig dritt vinterføre. Var forferdelig glatt og guffent å kjøre. Man må bare kjøre etter forholdene. Jeg var skikkelig nervøs før jeg begynte, men slappet mere av da jeg kom i gang. Kjørte forøvrig opp i Oslo. Da vi kom tilbake til trafikkstasjonen fikk jeg spørsmål om det var noe jeg hadde gjort feil. Jeg visste jo at jeg hadde gjort noen feil og sa dette til sensor. Hun sa bare at jeg skulle slappe av for jeg hadde stått med glans. Dette går nok helt fint skal du se. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, okei. Ja, fartsgrense kommer jeg nok ikke til å være like obs på under dette føret (den riktige veien såklart), men jeg har en dum tendens til å føle meg presset av andre sjåfører bak meg. Jeg er klar over at jeg ikke må bry meg om det, at de ikke forstår at en som ikke har like god erfaring som dem ikke tar de samme sjansene, men uff, klarer ikke å la vær å presse meg litt for hardt når det er mange bak meg. Skal kjøre rundt kl. 13-14, så da er det heldigvis ikke så ille trafikk. Bestilte meg en kjøretime samme tid en uke før, slik at jeg kan ha et visst bilde av hvordan trafikken er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjent sak at det er lettere å bestå en oppkjøring på vinterføre. Du må kjøre rolig, forsiktig osv.

Det er en drøm å kjøre opp når det første snøfallet kommer.

Anonymous poster hash: d01dc...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde oppkjøring med henger på vinterføre. Det passet meg fint for da kunne jeg ta meg goooood tid, med sensors velsignelse :P

Anonymous poster hash: 8fc21...882
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde oppkjøring på rein holke med nysnø/sludd oppå :P Gikk heeelt fint :) Ha tunga i munnen og kjør pent så går det fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...