Gå til innhold

– Livet var en fest. Helt til mørkets fyrstinne, helsesøsteren, steg vaklende ut i lyset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er ikke helt enig, den der lebensborn og eugenikk setningen gjorde det litt useriøst. Bedre at helsesøster/lege tar feil og det ikke er noe galt med barna en gang enn at noe blir oversett og ting går så langt at ingenting kan gjøres.

Endret av Gjest
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med gjest over her. Bedre at de tar feil og/eller undersøker en gang ekstra enn at de overser og ikke tar ting alvorlig.

En annen ting er kanskje heller hvordan informasjonen blir overlevert til foreldrene. Kommunikasjon med sårbare foreldre er kjempeviktig!

Og jeg vil også si at denne artikkelen setter et veldig negativt fokus på den generelle helsesøsteren, men jeg vil påstå at det finnes veldig mange gode helsesøstre der ute med gode kommunikasjonsevner! Jeg skjønner at forfatteren vil sette ting på spissen, men det blir som gjest skriver, litt useriøst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være litt skummelt å tenke "alle barn er forskjellige" også.

Jeg holdt så hardt fast på det i starten, skulle jo ikke bekymre meg for noe for alle barn utvikler seg forskjellig. Slik klarte jeg å overse tydelige tegn på alvorlig utviklingsforstyrrelse og ingen på helsestasjon reagerte på det heller, selvom det var åpenlyst.

Ja det er dumt når helsesøster oppfører seg overhysterisk for hver minste lille ting, f.eks vekt, i starten er det mas om at de ikke veier nok, ikke har nok valker osv. Så får hs foreldrene til å feite opp barnet også starter maset om overvekt og at barnet må endre kosthold igjen.

Klart man skal følge opp ift vekt og om barnet går ned i vekt, men det behøver ikke blåses opp så veldig mye som det gjøres og klart man må se hele bildet også. Gutten min er snart 3,5år gammel, ca 98cm lang og veier (sist jeg sjekka) 13kg. Han er en slank gutt, men det er ingen grunn for bekymring for han er aktiv og frisk ellers

Anonymous poster hash: cd9e8...42f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv blir jeg provosert av den. For der første, det eneste jeg kan se er gjort galt her, er at henvisningen ikke ble sendt. Det er en helsesøsters jobb å si fra hvis hun misstenker at noe kan være galt.

Det finnes "bad appels" i alle yrkesgrupper, noe som dessverre fører til at noen ee uheldige med sin lege, sykepleier , fysioterapeut osv. Det betyr derimot ikke at denne hetsingen og hatet mot norsk helsevesen er fortjent. altså, når feil skjer, så skal man ta det til etterretning, men en ting skal sies, og det er at de aller fleste som jobber i helsevesenet gjør supre jobber til tross for at mange har dårlig betalt, lite ressurser i forhold til behov på institusjonen og mange utakknemlige pasienter.

jeg er enig i at når store feil gjøres så skal det ikke ties om, men til tider virker det som en ren heksejakt og stadige kommentarer om hvor elendig norsk helsevesen er. Den usaklige tonen i innlehget du linket til gir i alle fall meg en dårlig smak i munnen.

en ting skal være sikkert: man møter lite takknemlighet i arbeidet som helsepersonell.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er så heldige i Norge at vi aner det ikke. I land ikke veldig langt søover er ikke tilbudet halvparten så bra engang, det er mangel på leger, ressurser, kompetanse. Vi skal være glad for at barna våre blir tatt vare på av profesjonnelle. Syns ikke mannen i artikkelen hadde noe å syte over. Hadde vært 100 ganger verre om de var motsatt, at ungene våre ikke hadde jevnlig sjekk og nøye oppfølging!

Endret av KG dama
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er så heldige i Norge at vi aner det ikke. I land ikke veldig langt søover er ikke tilbudet halvparten så bra engang, det er mangel på leger, ressurser, kompetanse. Vi skal være glad for at barna våre blir tatt vare på av profesjonnelle. Syns ikke kvinnen i artikkelen hadde noe å syte over. Hadde vært 100 ganger verre om de var motsatt, at ungene våre ikke hadde jevnlig sjekk og nøye oppfølging!

Var det ikke en mann som skrev artikkelen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste den tidligere i dag og jeg må si at jeg sendte noen eye rolls pappaens vei. Joda, HS hadde feil her, men generelt så vil jeg ikke påstå at det å sjekke et barn med stort hode er en feil. Har selv en søster som var tjukk i skallen og ble fulgt ekstra med. Det er jo bare betryggende, vannhode er tross alt noe som ikke er å kimse av. Så jada, de gjorde feil på helsestasjonen, men fra der til å kalle denne mørkets fyrstinne? Såre tær, kjære far?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som fjaser så er det han. Han synes at skjemaene til helsesøster er fjas, men hvordan ville det vært om alle disse skjemaene ikke hadde eksistert? Ikke noe veiing, ikke noe måling, helsesøster må ta i bruk øyemål for å vurdere om barnet vokser som det skal, og hvis hun har en mistanke om at noe er galt så skal hun ikke ytre noe før hun er 110% sikker, for hun må ikke risikere at foreldre blir unødig bekymret en måneds tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en tulling! Han skjønner jo virkelig ingenting! Vi går jo til kontroller for at helsesøstre skal oppdage evt avvik tidlig, han ønsker tydeligvis ikke det beste for sønnen sin. Han er samme type som hadde klaget i media dersom noe IKKE hadde blitt oppdaget også. Umulig å tilfredstille sånne... Stakkars helsesøstra som må se dette i avisa, hun oppdaget jo bare at guttens hode avvek fra målene, og ville undersøke videre. Han må jo være helt blåst!



Anonymous poster hash: 81089...246
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den tosken av en far vært en av de uheldige foreldrene der barnet faktisk fanges opp hos helsesøster med vannhode hadde neppe teksen vært slik som den er per i dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste er jo at det er så mange som deler dette og mener at "dette burde alle lese", "dagens helsevesen" osv. Det gjør meg trist at folk har slike holdninger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det værste er jo at det er så mange som deler dette og mener at "dette burde alle lese", "dagens helsevesen" osv. Det gjør meg trist at folk har slike holdninger.

Jeg tror det handler litt om kommunikasjonsmåten. Og at noen helsesøstre (jeg sier absolutt ikke alle) finner "feil" uansett. Jeg hadde selv en slik til min første og det var veldig slitsomt og stresset meg veldig.

Men - det er veldig viktig at vi har dem for de ser ting ved utviklingen som vi ikke ser.

Anonymous poster hash: a8111...4ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min sønns helsesøster. Skjønner ikke artikkelforfatteren mener med alle skjemaene som helsesøster fyller ut, er det ikke bare persentilskjemaet, altså høyde, vekt og hodeomkrets? Ellers signerer hun jo bare på vaksiner som er satt.

Jeg hadde virkelig ikke klart å la meg irritere over noe sånt. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ledd med denne faren, jeg. Og syns han har poeng også. Jeg er selvsagt glad for den gode oppfølgingen vi har i Norge. Men samtidig syns jeg enkelte helsesøstre er en smule hysteriske. Jeg har tilfeldigvis hatt flere helsesøstre selv pga. flytting m.m, og det er stor forskjell på dem. Og jeg hører ulike historier fra venninner. Jeg syns f.eks. noen lager voldsomt baluba fordi barnet ikke legger på seg helt etter skjema. Det er fint at de følger med, men de bør virkelig være bevisst hvilke signaler de sender ut til i utgangspunktet bekymrede nybakte foreldre. Det er ikke sikkert stress hos foreldre er så gunstig for barnet heller. En del ganger handler det kanskje mest om hvordan ting sies også, framfor innholdet i seg selv. Når noen foreldre ender opp med å føle seg mislykkede når barnet faktisk befinner seg innen normalvariasjon, er det veldig synd. Men selvsagt, ser utfordringen med å samtidig klare å følge opp utviklingsavvik.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, for mange år siden ble jeg som meget usikker førstegangsmor møtt av en helsesøster som bestemte at min datter var "lett tilbakestående" (jo, det var ordene som ble brukt) siden hun ikke kunne gå før hun var halvannet år. Takk og lov for min mors støtte. Den gjorde at jeg ikke blindt aksepterte "dommen".

Datteren min er i dag en høyst oppegående, nesten voksen person, femmere og seksere i alle fag og godt fungerende i alle sammenhenger.

En ting er å undersøke noe. Men da må det gjøres også, og foreldre må være med i prosessen og ikke bare belæres om sitt eget barn.

Anonymous poster hash: eb749...210

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jammen meg være krevende å være helsesøster. Enkelte tåler jo ikke et enkelt spørsmål en gang før piggene er ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for mange år siden ble jeg som meget usikker førstegangsmor møtt av en helsesøster som bestemte at min datter var "lett tilbakestående" (jo, det var ordene som ble brukt) siden hun ikke kunne gå før hun var halvannet år. Takk og lov for min mors støtte. Den gjorde at jeg ikke blindt aksepterte "dommen".

Datteren min er i dag en høyst oppegående, nesten voksen person, femmere og seksere i alle fag og godt fungerende i alle sammenhenger.

En ting er å undersøke noe. Men da må det gjøres også, og foreldre må være med i prosessen og ikke bare belæres om sitt eget barn.

Anonymous poster hash: eb749...210

Skjønner ikke helt hva dette har med saken å gjøre. Mener du at det artikkelforfatteren opplevde kan sammenliknes med dette? Raringer finnes i alle yrker...

Jeg skjønner at man ikke skal stresse foreldre unødig, men jeg hadde blitt mektig provosert dersom jeg ikke fikk all info om mitt barns helse bare fordi hun ville pakke det inn for å skåne meg...noe denne faren tydeligvis hadde foretrukket. Helsearbeidere har faktisk plikt til å informere!

Anonymous poster hash: 81089...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg kan se poenget i at det kan være litt "firkantet" system hos enkelte; at det nærmest er krise hvis ungen ikke følger et perfekt skjema. Men det er da vitterlig noe foreldre flest også legger opp til! Jeg har inntrykk av (både ved å snakke med andre foreldre og ved å lese her inne) at foreldre i dag er veldig opptatt av at ungene skal være tidlig ute med alt.

Selv har jeg bare positiv erfaring med helsesøstre. Når man jobber med mennesker, kan man jo ikke kommunisere like godt med alle, sånn er det bare. Jevnt over er jo helsevesenet svært bra her i landet, vi har ikke mye å klage over. Tenk hvis det hadde vært noe galt, og ingen hadde fanget det opp, det hadde jo vært verre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...