Gå til innhold

Lære nytt språk, fungerer dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er opprinnelig fra Asia, men født og oppvokst i Norge. Jeg snakker mitt morsmål flytende, og bruker språket med mine foreldre hele tiden. Min samboer og far til sønnen min er norsk og vi snakket kun norsk sammen. Jeg vil så gjerne at sønnen min skal lære mitt morsmål, men syns det er en utfordring å snakke det med sønnen min hjemme, det snur veldig fort over på norsk igjen. Vi har barnevakt av mine foreldre ca en gang i måneden og de snakker kun morsmålet med han. Jeg ser at han skjønner alt de sier.

Det jeg lurer på er, holder dette for at han skal lære seg språket? Å være med mine foreldre en helg i måneden, og noen ganger 2 helger...? Eller må han høre språket daglig for å kunne lære nok?

Anonymous poster hash: 47210...108

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Det er nok ein stor fordel at du snakkar språket med han dagleg. Prøv å få tak i bøker, kanskje lydbøker på ditt språk og, og kanskje du kan synge nokre rim og regler til han? Ver aktiv med å snakke om ting du held på med, slik at han lærer kva ting heiter på ditt språk.

• Liker 1
Skrevet

Helt ærlig, så nei. Det vil nok være nok til at han forstår endel, men han vil ikke bli tospråkelig som i at han blir flytende i begge språkene. Nå kommer det jo også endel an på alderen, men jevnt over så vil det være bedre om også du bruker språket daglig med han.

Anonymous poster hash: 73cfb...990
Gjest ms_kwang
Skrevet

jeg er norsk, men kjæresten er fra korea :)
Jeg holder på å lære meg koreansk ^_^
Ikke fordi han har ønsker om det, men fordi jeg liker språket o.o

Og han synes det bare er dødssøt når jeg stotrer fram enkelte setninger og ord på hans språk :fnise:

Skrevet

Skulle ønske folk tok med alder på barnet når de stiller spørsmål her inne

Skrevet

Faren min er også fra det store utland, med ett ganske vanskelig morsmål. Han snakket ytterst sjeldent sitt morsmål med oss, så vi fikk bare lære hans morsmål gjennom hans familie som vi i praksis så like mye iløpet av ett år cirka som dere. Jeg forstår mye av språket, jeg kan snakke endel, men jeg kan ikke ha hverdagslige samtaler om alt og ingenting på det språket. Med andre ord så kan jeg ikke språket flytende.

Det kommer egentlig helt an på både deg og barnet om dette er godt nok eller ikke. I hvilken grad er språket viktig for deg, går han glipp av mye ved å ikke kunne språket? Hva er tilstrekkelig? At barnet kan det mest grunnleggende? Eller at barnet en gang i framtiden kan snakke språket flytende? For meg har det vært ett stort savn å ikke kunne språket flytende, og når det er såpass vanskelig å lære seg på egenhånd i voksen alder så er det ikke så enkelt. Jeg kan heller ikke bare flytte dit med mål å jobbe og lære språk, da arbeidsforholdene der er helt annerledes enn i Norge. Men dette betyr ikke at det blir ett savn for barnet ditt. Men jeg mener at når man har en fot i ett annet land så går man glipp av endel ved å ikke kunne språket, det er jo en del av en selv. Jeg har også gått glipp av mye i forhold til min utenlandske familie, i og med at man blir litt lost in translation..

Det er garantert tøft å omstille seg såpass at man bare snakker ett annet språk enn norsk hjemme, når man er så vant til norsken. Men om du vil at barnet skal lære språket, så må du nesten være konsekvent. Samboeren din vil jo også lære endel av ditt språk om du er konsekvent med det hjemme, og det er jo også litt win-win. Du kan også bruke tegn til tale som en forsterkning og på å vise at en ting betyr det samme på de to språkene. Men som minimio sier, så kommer dette også an på hvilken alder barnet ditt har.

Anonymous poster hash: 671e1...581
  • Liker 1
Skrevet

Skulle ønske folk tok med alder på barnet når de stiller spørsmål her inne[/quote

Han er 1 1/2 år. Han snakker ikk i fulle setninger enda, men han sier faktisk noen ord på litt morsmål som han har lært av foreldrene mine..

TS

Anonymous poster hash: 47210...108

Skrevet

Jeg har møtt noen av disse barna som elever i barneskolen, de sier de forstår, men kan ikke prate det. Jeg ville prøvd å prate det med han jeg, du er jo den største ressursen her! Når dere to er alene, så bør det kun gå på ditt morsmål :) Da vli han kunne bli flytende i det.

Anonymous poster hash: 062d4...2b4
Skrevet

Du bør snakke kun morsmål med sønnen din, og du bør begynne med en gang! Det er en kjemperessurs for et barn å være tospråklig, de blir bedre i språk generelt av det. Ekspertene sier vel at det kan være for sent å begynne hvis barnet har blitt 2 år, så jeg ville satt i gang i dag :) Og det er en fordel at også dine foreldre snakker morsmålet med barnet, da får han input fra flere hold.

Skrevet

Hmm, det høres litt lite ut at barnet skal lære det hvis man hører det så lite.

Jeg snakker norsk med vår datter siden jeg er alene med henne om dagen, men om kvelden snakker vi begge to språket til mannen siden vi også bor i hans land..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...