Gå til innhold

40% av dansker mener menn bør ha rett til "juridisk abort"


tom1986

Anbefalte innlegg

Typisk svar fra en kvinne som mener det er greit og lure menn.

I denne saken sa kvinnen at hun var steril. Også blir hun gravid. Men jeg antar at du synes det er greit at kvinner lurer menn.

Anonymous poster hash: 6cf64...64c

Ja de peeeenga ja de peeeenga er til bekymring for fattig og for rik.

Anonymous poster hash: 9a3ba...c32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å bli lurt er en ting, da kan jeg skjønne et sånt forslag...

Men når det gjelder vanlig "uheldig" graviditet som ikke skulle skje, syns jeg det er litt vanskeligere. Å legge alt ansvaret på kvinnen blir ikke så riktig da, for det er hun som eventuelt må slite psykisk etter en abort. Feks så tenker jeg at hvis jeg ble gravid ville jeg tatt abort, men - det er ikke sikkert at jeg hadde klart å gjøre det i en sånn situasjon. Og det kan også hende at jeg ville slitt lenge i ettertid hvis jeg gjorde det... En mann vil aldri føle det på samme måte, fordi de ikke trenger å forholde seg direkte til aborten...



Anonymous poster hash: 16440...b0d
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er riktig, drit i barnet.

Når bare folk i kjønsmoden alder får lov å pule med alt og alle, til alle tider, så drit i om noen lider - om f.eks. barn får dårlige liv.

Orgasmer - DET! er livet.

men hvorfor er det fars ansvar? Burde ikke mor, som faktisk er den som er gravid, tenke seg om hun faktisk har råd til å ta vare på et barn? Ikke bare forvente at far og stat skal forsørge henne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli lurt er en ting, da kan jeg skjønne et sånt forslag...

Men når det gjelder vanlig "uheldig" graviditet som ikke skulle skje, syns jeg det er litt vanskeligere. Å legge alt ansvaret på kvinnen blir ikke så riktig da, for det er hun som eventuelt må slite psykisk etter en abort. Feks så tenker jeg at hvis jeg ble gravid ville jeg tatt abort, men - det er ikke sikkert at jeg hadde klart å gjøre det i en sånn situasjon. Og det kan også hende at jeg ville slitt lenge i ettertid hvis jeg gjorde det... En mann vil aldri føle det på samme måte, fordi de ikke trenger å forholde seg direkte til aborten...

Anonymous poster hash: 16440...b0d

Enig i denne. OG det vil bli vanskelig å skille når far blir lurt og når det skjer ved "uhell". Løgndetektor-test blir for usikkert til at det sikrer rettssikkerheten til mann eller dame.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor er det fars ansvar? Burde ikke mor, som faktisk er den som er gravid, tenke seg om hun faktisk har råd til å ta vare på et barn? Ikke bare forvente at far og stat skal forsørge henne.

Det er nettopp det. Kvinner MÅ ha 100 prosent ansvar for prevensjon, fordi det er deres kropp som rammes. Jeg personlig blåser jo i om jeg gjør en kvinne gravid, det er ikke mitt problem, hvis vi tenker ut fra et biologisk perspektiv. Det at jeg kan risikere å betale bidrag gjør selvfølgelig at jeg beskytter meg selv, men at jeg er ansvarlig økonomisk for at hun blir gravid vil aldri gå like mye innover meg på samme måte som det bør gjøre for henne, når hun må stå alene om graviditeten.

Derfor må kvinner holdes alene til dette ansvaret, fordi det kun er de som faktisk da skjønner viktigheten av prevensjon. Menn vil aldri kunne bry seg i samme grad pga det fritaket vi har fra naturens side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det. Kvinner MÅ ha 100 prosent ansvar for prevensjon, fordi det er deres kropp som rammes. Jeg personlig blåser jo i om jeg gjør en kvinne gravid, det er ikke mitt problem, hvis vi tenker ut fra et biologisk perspektiv. Det at jeg kan risikere å betale bidrag gjør selvfølgelig at jeg beskytter meg selv, men at jeg er ansvarlig økonomisk for at hun blir gravid vil aldri gå like mye innover meg på samme måte som det bør gjøre for henne, når hun må stå alene om graviditeten.

Derfor må kvinner holdes alene til dette ansvaret, fordi det kun er de som faktisk da skjønner viktigheten av prevensjon. Menn vil aldri kunne bry seg i samme grad pga det fritaket vi har fra naturens side.

Det var jo det jeg har sagt, egosentriske følelseskalde svin får barn de også.

Til skade for disse barn.

Til byrde for alle andre.

Er det lov å be om guddomelig infertilitet og impotens?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bli lurt er en ting, da kan jeg skjønne et sånt forslag...

Men når det gjelder vanlig "uheldig" graviditet som ikke skulle skje, syns jeg det er litt vanskeligere. Å legge alt ansvaret på kvinnen blir ikke så riktig da, for det er hun som eventuelt må slite psykisk etter en abort. Feks så tenker jeg at hvis jeg ble gravid ville jeg tatt abort, men - det er ikke sikkert at jeg hadde klart å gjøre det i en sånn situasjon. Og det kan også hende at jeg ville slitt lenge i ettertid hvis jeg gjorde det... En mann vil aldri føle det på samme måte, fordi de ikke trenger å forholde seg direkte til aborten...

Anonymous poster hash: 16440...b0d

Er snakk om juridisk abort, ikke at kvinnene skal tvinges til å ta abort.

Anonymous poster hash: 8acf4...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spirula

Er snakk om juridisk abort, ikke at kvinnene skal tvinges til å ta abort.

Anonymous poster hash: 8acf4...4ab

Hvis prevensjonen svikter, mannen fraskriver seg juridisk og økonomisk ansvar, og kvinnen ikke har økonomi til å forsørge barnet alene, så blir juridisk abort for mannen det samme som fysisk abort for kvinnen.

Men jeg lurer på hvilket ansvar menn mener de har når de velger å ha sex med en kvinne.

Endret av Spirula
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis prevensjonen svikter, mannen fraskriver seg juridisk og økonomisk ansvar, og kvinnen ikke har økonomi til å forsørge barnet alene, så blir juridisk abort for mannen det samme som fysisk abort for kvinnen.

Men jeg lurer på hvilket ansvar menn mener de har når de velger å ha sex med en kvinne.

Hennes kropp, hennes valg, hennes ANSVAR. At dette i hele tatt er opp til diskusjon er latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere de så redd for å få barn får de kastrere seg, er dere med på leken får dere tåle steken.

Er kvinner så redde for å få barn burde de ikke ha sex, i stedet for å ta abort hvis uønsket graviditet forekommer. Akkurat samme logikk. Menn burde ha rett til å ta juridisk abort innenfor fristen kvinner har til å ta abort, slik at de også har tid til å overveie spørsmålet hvis mannen skulle velge å fraskrive seg ansvar. Når kvinner har rett til å fraskrive seg alt ansvar ved graviditet via abort, så burde menn ha rett til å fraskrive seg det juridiske ansvaret innenfor samme tidsfrist. Det kalles likestilling.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spirula

Hennes kropp, hennes valg, hennes ANSVAR. At dette i hele tatt er opp til diskusjon er latterlig.

HANS valg, hans ansvar!

Han velger å ha sex med en kvinne, hun velger å ha sex med en mann --> delt ansvar for konsekvensen av sexen!

At dette i det hele tatt er opp til diskusjon er latterlig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HANS valg, hans ansvar!

Han velger å ha sex med en kvinne, hun velger å ha sex med en mann --> delt ansvar for konsekvensen av sexen!

At dette i det hele tatt er opp til diskusjon er latterlig.

Da kan ikke kvinner fraskrive seg ansvar via abort uten motpartens samtykke (mannen er jo tross alt i henhold til tankegangen du representerer en likeverdig part). Kvinner har rett til å fraskrive seg alt ansvar hvis hun har sex og graviditet forekommer ved å ta livet av barnet, da skulle det bare mangle at også mannen skal ha rett til å fraskrive seg juridisk ansvar innen de samme tidsrammene.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HANS valg, hans ansvar!

Han velger å ha sex med en kvinne, hun velger å ha sex med en mann --> delt ansvar for konsekvensen av sexen!

At dette i det hele tatt er opp til diskusjon er latterlig.

Slutt med det der. Bare slutt med det. Du kan ikke dele et ansvar likt der den ene parten sitter med alle valgene alene. Det er hennes kropp som blir gravid, ergo må hun ta ansvar for om hun vil ta den risikoen eller ikke. Emosjonelt sett bør kvinner være på et helt annet varsomt nivå her enn hva vi menn er. Jeg klarer ikke ta innover meg konsekvensene av en graviditet på samme måte som det en kvinne bør kunne gjøre, iom at det er hennes kropp.

Vi har gitt kvinner fullstendig valg her, vi har skaffet kvinner alle slags mulige prevensjonsmidler, alle angremuligehter og alle valg. Derfor skal menn være fritatt fra det ansvaret hvis de vil, da det er vår naturgitte rett av å ikke være gravide selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Ja hvis hun har fått barnet selv om han ga uttrykk for at han ikke ville at hun skulle få det, eller ga uttrykk for at han ikke ville ha noe med barnet å gjøre fra begynnelsen av, så mener jeg han har rett til å fraskrive seg ansvaret

innen abortgrensa... Det mener iallefall jeg. Hadde vært for dumt om han plutselig bare kunne trekke seg mens hun var 7 mnd på vei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere de så redd for å få barn får de kastrere seg, er dere med på leken får dere tåle steken.

Anonymous poster hash: 9a3ba...c32

Jeg har sterilisert meg, men det var ikke akkurat et enkelt valg. Men når du har så mange gale kvinnfolk der ute er det like greit.

Det hadde vert langt mer rettferdig om mødre kunne bli tvunget til abort og eventuelt tvangssterilisering slik at de ikke kan gjøre det igjen.

Anonymous poster hash: 2f154...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Jeg har sterilisert meg, men det var ikke akkurat et enkelt valg. Men når du har så mange gale kvinnfolk der ute er det like greit.

Det hadde vert langt mer rettferdig om mødre kunne bli tvunget til abort og eventuelt tvangssterilisering slik at de ikke kan gjøre det igjen.

Anonymous poster hash: 2f154...b5a

Som sagt igjen. Man må ha bevis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av de tingene jeg tror ikke vil bli noe av fordi det kommer til å bli uhyre komplisert å gjennomføre i praksis. Hvordan bevise at kvinnen har lurt mannen til farskap? Når er fristen for å melde at man ikke ønsker å være juridisk ansvarlig? Hva skjer om barnet ønsker å vite hvem far er? Mor vil jo gjerne vite hvem det faktisk det så man risikerer uansett å få avkommet på døra undrende på hvorfor far ikke ville ha noe med han\henne å gjøre.

Jeg har full forståelse for at om en kvinnen lyver og lurer en mann til å bli far for deretter å kreve økonomisk støtte fra han kjennes utrolig urettferdig og det hadde vært fordelaktig om man hadde klart å finne en løsning som gjorde at disse mennene fraskrive seg ansvaret. Kanskje finne ett annet navn enn "juridisk abort".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spirula

Da kan ikke kvinner fraskrive seg ansvar via abort uten motpartens samtykke (mannen er jo tross alt i henhold til tankegangen du representerer en likeverdig part). Kvinner har rett til å fraskrive seg alt ansvar hvis hun har sex og graviditet forekommer ved å ta livet av barnet, da skulle det bare mangle at også mannen skal ha rett til å fraskrive seg juridisk ansvar innen de samme tidsrammene.

Det du siterte fra meg var et tilsvar på påstanden om at menn ikke har ansvar i det hele tatt, ikke engang for egen prevensjonsbruk, og en slik total ansvarsfraskrivelse burde ikke være tema.

Jeg har i utgangspunktet ikke problemer med at menn skal ha rett til å fraskrive seg juridisk ansvar dersom enkelte kriterier er oppfylt med tanke på å unngå graviditet.

For eksempel at mannen har tatt ansvar for egen prevensjon, uavhengig av kvinnens prevensjonsbruk.

Muligheten for ansvarsfraskrivelse burde heller ikke være mulig i et forhold.

Dersom kriteriene er oppfylt burde mannen kunne fraskrive seg ansvar innenfor en 12-ukers periode, evt umiddelbart etter å ha blitt informert om graviditeten, og da uten angrerett.

(Jeg har sett alt for mange ganger at menn ikke ønsker å bli satt opp som far, men som i etterkant har gått til sak mot mor for å få bekreftet farskap gjennom DNA, og for å få samvær).

Endret av Spirula
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig uetisk med tvangsabort. Høres ut som sånn som de holder på i Kina når de har fått for mange barn. Så må man tenke på at ikke alle er fot abort generelt sett mtp livssyn osv. De 40 % av mennene får leve i sølibat om de vil reservere seg mot farskap :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...