Gå til innhold

ALT var så mye bedre før i tiden


Icy

Anbefalte innlegg

Var alt så mye bedre før i tiden?

Folk sier alltid at alt var så mye bedre før i tiden. Selv er jeg ikke mer enn 22 år og selv syns jeg at jeg har det bra nå i forhold til før.

Selvfølgelig hadde jeg en del gode stunder da jeg var mye mindre. Når jeg tenker etter hadde jeg jo alt det jeg egentlig lengter etter nå.. Som liten har vi : ingen forpliktelser.. ingen viktige avtaler å glemme... KUN fritid... ingen jobb... ingen kjærlighetsorg... ingen bekymringer for fremtiden og penger (for man viste ikke hva det var egentlig).

Når jeg ser Friele reklamen og den nye hennig Olsen reklamen så er det litt spesielle reklamer. Det er facinerende. Litt gammelt.. før i tiden på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne hører kanskje mer hjemme på Skråblikk og generaliseringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er bare 25 og synes allerede enkelte ting var bedre før. For eksempel begynte jeg på skolen da jeg var 7, nå er de bare 6 år. Dagen småtasser har et vanvittig ordforråd når det gjelder banneord, mye mye verre enn da vi var små for bare noen år siden. Og det er ikke sjarmerende å se 3-5 åringer gå omkring og banne, bare for å nevne noe. ALT var ikke bedre før, men all utvikling er ikke utelukkende til det bedre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Som voksen kan jeg sitte å drømme meg tilbake til tiden da jeg var liten. Ingen regninger... Leke hele dagen... Slippe å jobbe. Men, det var ikke problemfritt å være liten heller. Problemer som virker som små bagateller for en voksen, men som virket store der og da, som barn.

Som at jeg hadde en ufyselig bor som skøt på meg med luftgevær og leste høyt fra den hemmelige dagboka mi til vennene mine.

Som da jeg stresset med matteleksene.

Eller hadde fast leggetid enda jeg var våken og ville være oppe enda litt til.

Gruppepress ang. diverse ting fra vennene.

Behovet for å være "kul".

Eller å bli tvinget til å gå i finklær jeg syntes var stygge, men som mamma syntes var nusselige.

Jepp, jeg likte ikke det at jeg var et selvstendig individ, men at det var mye jeg ikke kunne bestemme/råde over selv. Det var fustrerende. Så... Det er nok ikke bare bare å være barn, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 17 år senere...

Ja, alt var mye bedre før. 

Anonymkode: 71b67...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... For 17 år siden.... 

Anonymkode: 1b004...578

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

... For 17 år siden.... 

Anonymkode: 1b004...578

Måtte bare, ikke ondt ment. 

Anonymkode: 1b004...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/18/2004 at 1:08 AM, Icy said:

Var alt så mye bedre før i tiden?

Ja, spesielt menneskene. De har jeg mistet troen på.

Anonymkode: b5d53...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel si at alt var bedre før den digitale tiden, tidlig 90-tallet og bakover.

Smarttelefonen har ødelagt liv et vårt, mennesker drives fra hverandre pga skjermen. Vi mister sosiale evner, alt skjer på skjermen. Den skaper også dårlig søvn og stress, folk har den ved senga. Må inn å sjekke en dum melding de mottar, som bare er tull.

Så jeg mener det verste som har skjedd mennesker i nyere tid er internett og smarttelefonen. Selv har jeg ikke det, skal aldri ha det. Har enkel Nokia til 500kr, men LANG batteritid.

I dag har vi "influensere", hjernedøde mennesker som reklamerer for et produkt. Samtidig skal de få en stemme i media, vg gir de spalteplass. En skandale.

Anonymkode: ae357...9db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi kan vel si at alt var bedre før den digitale tiden, tidlig 90-tallet og bakover.

Smarttelefonen har ødelagt liv et vårt, mennesker drives fra hverandre pga skjermen. Vi mister sosiale evner, alt skjer på skjermen. Den skaper også dårlig søvn og stress, folk har den ved senga. Må inn å sjekke en dum melding de mottar, som bare er tull.

Så jeg mener det verste som har skjedd mennesker i nyere tid er internett og smarttelefonen. Selv har jeg ikke det, skal aldri ha det. Har enkel Nokia til 500kr, men LANG batteritid.

I dag har vi "influensere", hjernedøde mennesker som reklamerer for et produkt. Samtidig skal de få en stemme i media, vg gir de spalteplass. En skandale.

Anonymkode: ae357...9db

Det var en veldig ensidig måte å se det på. Mange mange mennesker har blitt mindre ensomme pga kontakt med andre på nett. Det er så mange som har funnet likesinnede og funnet både gode venner og livspartnere på internett. Smarttelefonen har ikke ødelagt noens liv, i så fall er det de selv som har latt den ødelegge det. Alt kan misbrukes, men det er ganske spesielt å fokusere bare på det negative og ikke se alt det positive, da er man rimelig enkel og sneversynt. 

Anonymkode: feaa9...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var en veldig ensidig måte å se det på. Mange mange mennesker har blitt mindre ensomme pga kontakt med andre på nett. Det er så mange som har funnet likesinnede og funnet både gode venner og livspartnere på internett. Smarttelefonen har ikke ødelagt noens liv, i så fall er det de selv som har latt den ødelegge det. Alt kan misbrukes, men det er ganske spesielt å fokusere bare på det negative og ikke se alt det positive, da er man rimelig enkel og sneversynt. 

Anonymkode: feaa9...74f

Vi har vel aldri hatt mer ensomhet enn i nåtid.

Sosiale media driver oss fra hverandre.

Før skjermen omgikk man mennesker utendørs, i virkeligheten. Er det som er sosialt.

Anonymkode: ae357...9db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2004 var alt så meget bedre.

Anonymkode: be209...14e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt i overkant mye skjermtid nå ja, og folk er så opptatte med seg og sitt. Før i tiden ringte man på hos hverandre og ble glade for det. Jeg husker 90-tallet som familier møttes ute på lekeplasser som fantes i alle boligstrøk, det var samlingspunkt. Aldri en tom benk. Barna lekte, foreldre drakk kaffe og skravlet. Når jeg går tur i boligstrøk nå er alle lekeplassene overgrodde... ingen som er der lenger. Dugnadsånden er også (stort sett) borte. Folk akker seg, prøver å komme seg unna og hvis det er mulig - betale seg ut av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har vel aldri hatt mer ensomhet enn i nåtid.

Sosiale media driver oss fra hverandre.

Før skjermen omgikk man mennesker utendørs, i virkeligheten. Er det som er sosialt.

Anonymkode: ae357...9db

Det er vanvittig naivt å tro. Det var akkurat like vanskelig, om ikke vanskeligere da som nå å være alene. Man gikk ikke bare ut og ble bestiser med folk i parken da heller, og det var mye vanskeligere å finne hva slags  aktiviteter og samlingsmuligheter som var i nærområdet. 

Anonymkode: ad6ae...97a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (18 timer siden):

Det er litt i overkant mye skjermtid nå ja, og folk er så opptatte med seg og sitt. Før i tiden ringte man på hos hverandre og ble glade for det. Jeg husker 90-tallet som familier møttes ute på lekeplasser som fantes i alle boligstrøk, det var samlingspunkt. Aldri en tom benk. Barna lekte, foreldre drakk kaffe og skravlet. Når jeg går tur i boligstrøk nå er alle lekeplassene overgrodde... ingen som er der lenger. Dugnadsånden er også (stort sett) borte. Folk akker seg, prøver å komme seg unna og hvis det er mulig - betale seg ut av det.

Enig! Det er ganske trist at utviklingen er slik. Modernisering har sine fordeler, men også klare ulemper. Vi blir på en måte et mer fattig samfunn sosialt sett. 

Anonymkode: 71b67...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.6.2021 den 17.48):

Vi har vel aldri hatt mer ensomhet enn i nåtid.

Sosiale media driver oss fra hverandre.

Før skjermen omgikk man mennesker utendørs, i virkeligheten. Er det som er sosialt.

Anonymkode: ae357...9db

Du er skremmende uvitende.

Anonymkode: feaa9...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Husker dere når dere fikk den første mobiltelefonen?  Jeg fikk min i 1999, en enkel Philips uten kontaktliste, plass til 10 sms, dårlig batteri og det var dyrt å bruke den.  Jeg var faktisk passert 40.  Men jøss, så gøy og greit det var. Jeg elsket den telefonen 🤣. Siden har det blitt mange, stadig bedre, voldsom utvikling.  Min sønn på 19 fikk samtidig. Det var en stor kloss av en Erichsson med blå front. Han holdt på å ruinere meg med mobilregninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...