Gå til innhold

Smarte sunne ideer istedenfor godteri?


ol93

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å legge en speltlompe i stekepanna, strø på kanel og sukrin, så legger jeg en lompe til på toppen og lar den stekes litt på begge sider til sukrinen har smeltet. Veldig godt og sunnere enn mye annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å legge en speltlompe i stekepanna, strø på kanel og sukrin, så legger jeg en lompe til på toppen og lar den stekes litt på begge sider til sukrinen har smeltet. Veldig godt og sunnere enn mye annet :)

Sunn lefse :) skal prøves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det Pringle sa :) det er lett for at de sprekker og så får man knallrosa saft overalt

å ok. Har aldri spist granateple
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mørk sjokolade/rå kakaonibs sammen med f.eks. nøtter, rosiner og tørket aprikos
  • Eplebåter med kanel på
  • Smoothie laget av f.eks. melon, banan, yoghurt naturell og bær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange foreslår tørket frukt her, men den er jo full av sukker.

Så lenge den tørkede frukten ikke er tilsatt ekstra sukker er det ikke så ille å spise som kos. Man får jo med mye god næring sammen med fruktsukkeret? Så lenge man ikke går på en lavkarbodiett kan jeg ikke skjønne at tørket frukt skal være fy-fy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge den tørkede frukten ikke er tilsatt ekstra sukker er det ikke så ille å spise som kos. Man får jo med mye god næring sammen med fruktsukkeret? Så lenge man ikke går på en lavkarbodiett kan jeg ikke skjønne at tørket frukt skal være fy-fy.

Ingenting er fyfy, men tørket frukt er konsentrert frukt, og har dermed mer sukker pr gram. Siden den er tørket, har den også mindre vitaminer enn frisk frukt. Men det er klart at det ikke er som å spise sukkertøy, det er med naturlig fiber, og knapt like søtt som sukkertøy.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår også gjerne et slag for mine nye favoritter, samlet: Eple med peanøttsmør; appelsin med peanøttsmør; cashewnøttsmør, honning og kakao; og banan og valnøtter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å legge en speltlompe i stekepanna, strø på kanel og sukrin, så legger jeg en lompe til på toppen og lar den stekes litt på begge sider til sukrinen har smeltet. Veldig godt og sunnere enn mye annet :)

Sunn lefse :) skal prøves :)

Hvorfor skal speltlomper likesom være så sunne?

Ingredienser:

Poteter, Potetflakes, Speltmel, Rugmel, Salt og Konserveringsmiddel E200

Regner dere potetmos tilsatt litt speltmel også som sunt?

Gad vite hvor høy GI (glykemisk index) de har.. Kanskje som sukker?

Inneholder de i det hele tatt sammalt mel?

Jeg mistenker at speltlomper har fått et ufortjent rykte som sunn "kos".

Anonymous poster hash: 14afb...8fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan spiser man granateple egentlig...? :sjenert:

Her er Bamas metode: video

men jeg likte egentlig teknikken i videoen postet tidligere. Skal prøve den neste gang.

Anonymous poster hash: 14afb...8fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ok. Har aldri spist granateple

Du burde prøve det, det er supergodt! :D smaker fantastisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal speltlomper likesom være så sunne?

Ingredienser:

Poteter, Potetflakes, Speltmel, Rugmel, Salt og Konserveringsmiddel E200

Regner dere potetmos tilsatt litt speltmel også som sunt?

Gad vite hvor høy GI (glykemisk index) de har.. Kanskje som sukker?

Inneholder de i det hele tatt sammalt mel?

Jeg mistenker at speltlomper har fått et ufortjent rykte som sunn "kos".

Anonymous poster hash: 14afb...8fc

Hvorfor skal speltlomper likesom være så sunne?

Ingredienser:

Poteter, Potetflakes, Speltmel, Rugmel, Salt og Konserveringsmiddel E200

Regner dere potetmos tilsatt litt speltmel også som sunt?

Gad vite hvor høy GI (glykemisk index) de har.. Kanskje som sukker?

Inneholder de i det hele tatt sammalt mel?

Jeg mistenker at speltlomper har fått et ufortjent rykte som sunn "kos".

Anonymous poster hash: 14afb...8fc

Hvis det står mellom et par speltlomper eller en pose smågodt, en sjokoladeplate eller noe annet så er det vel sunnere! Kommer jo an på hva man sammenligner det med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er peanuttsmør "sunt"? Vet det inneholder en del kalorier, men det er vel bedre å spise det enn f.eks. nugatti eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er peanuttsmør "sunt"? Vet det inneholder en del kalorier, men det er vel bedre å spise det enn f.eks. nugatti eller noe annet?

Hvis du kjøper økologisk peanøttsmør, som de nå selger i vanlige butikker, består det så godt som bare av peanøtter, dvs. det er ikke tilsatt fett og sukker. Peanøtter regnes sunnhetsmessig som nøtter, til tross for at peanøtt egentlig ikke er en nøtt.

Nugatt o.l. mener jeg inneholder masse usunt fett og sukker. (Nugatti kan man kanskje lage selv av hasselnøtter, kakao og foretrukket søtningsmiddel, for de som skulle ønske en sunnere variant enn originalen?)

Anonymous poster hash: 14afb...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er peanuttsmør "sunt"? Vet det inneholder en del kalorier, men det er vel bedre å spise det enn f.eks. nugatti eller noe annet?

Sunt er et så håpløst begrep, spesielt siden mange bruker det som synonym for kalorifattig. Men peanøtter inneholder mye fett, mest umettet og flerumettet, mye protein, mer fiber enn stivelse, og en del vitamin E og kalsium, ser jeg. Selv en liten mengde er mettende og tilfredsstillende sammen med noe annet. Så jeg ser på det som hensiktsmessig for min vektnedgang. Vær OBS på at dette gjelder for natulig peanøttsmør, som er bare peanøtter, evt med litt salt. Ligg unna Mills :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er litt snålt at man nesten går ut fra at folk er lavkarbonader for tiden...

Er det noen som gjør det? Hvilke uttalelser tyder på det?

Anonymous poster hash: 14afb...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som gjør det? Hvilke uttalelser tyder på det?

Anonymous poster hash: 14afb...8fc

Det er stadig noen som anbefaler mer fett i stedet for sukker for eksempel. Har ikke tid til å lete frem eksempler, men det har også blitt nevnt flere andre typiske lavkarbo-påstander.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stadig noen som anbefaler mer fett i stedet for sukker for eksempel.

Jeg trodde det var spørsmål etter sunne ideer, jeg, da :vetikke:

Edit: Hva som er sunt varierer etter behov, og man kan lett se seg blind på egne behov. Skal prøve å ta ditt innspill til etterretning.

Endret av Pringle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stadig noen som anbefaler mer fett i stedet for sukker for eksempel. Har ikke tid til å lete frem eksempler, men det har også blitt nevnt flere andre typiske lavkarbo-påstander.

Man kan vel prøve å spise sunnere og smartere selv om man ikke spiser lavkarbo? Andre er vel også interessert i å gjøre sunnere og smartere valg? Man skal ikke være redd for naturlig fett. Det er det ødelagte fettet som margarin man skal holde seg unna. Men man bør kutte ned på karbohydrater, særlig fruktose. Rørsukker er 50% fruktose og frukt har ofte større andel fruktose enn glukose. Kroppen vår klarer ikke å bruke mer enn ca 50g fruktose.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...