Gå til innhold

Legge til rette for venneforhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye gjør dere aktivt for at barna deres skal få venner?

Har ei jente som skal begynne på skolen til høsten. Hun er egentlig ganske sosial av seg, men i nabolaget vårt bor det ingen på hennes alder. Ei jente som er et år yngre som hun leker med av og til, men de er veldig ulike og leker egentlig ikke så godt sammen.

Hun har gått i den barnehagen hun går i nå i 9 måneder, og leker greit med de fleste på førskolegruppa i barnehagen, men de fleste der bor et stykke unna oss.

Har sendt melding til noen av de andre foreldrene noen ganger og spurt om barna vil leke, men som regel har det ikke passet. Jenta mi begynner nå å bli lei seg og sier f.eks. at hun ikke har noen å leke med. (her hjemme)

Jeg synes det er kjipt på hennes vegne, samtidig som jeg tenker at det muligens ordner seg når hun begynner på skolen?

Hva ville dere gjort?

I den barnehagen hun gikk tidligere hadde hun mange venner som hun også lekte med på fritiden, men vi flyttet til en annen kant av landet for 9 mnd siden.

Anonymous poster hash: 5c1b5...be8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å dra å leke i bhg når den er stengt? Kanskje det dukker opp andre der som dere kommer i prat med? :)

Skrevet

Når jenta er så lita som hun er, krever det at dere foreldre engasjerer dere veldig aktivt for å hjelpe henne å knytte vennskapsbånd. Inviter hjem de hun leker med i barnehagen/alle jentene som er jevnaldrende i barnehagen. Det trenger ikke være bursdag, men for eksempel disko, lekestund, baking (hvis de ikke er så mange at det blir upraktisk), aketur med pølsegrilling osv. Er ikke sikkert alle kan komme, men det kan gi en spire til et vennskap. Jobb videre med det og vær aktiv i forsøkene på å invitere hjem til dere. Bli kjent med foreldrene, spesielt kanskje til dem som skal begynne på samme skole som jenta di (dersom ungene får det godt til sammen i lek altså)

Kan jenta begynne på en fritidsaktivitet? Der kan hun bli kjent med flere.

Ellers så spiller det ikke så stor rolle om de hun finner å leke med kanskje er ett år yngre; før det var vanlig at alle unger var i barnehage lekte man med dem som bodde i gata uansett om de var etpar år yngre eller eldre.

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte foreslå en fritidsaktivitet jeg også :) Er det noe spesielt hun syns er gøy? Turn, ski, tennis?

Anonymous poster hash: e2b56...7b8
Skrevet

Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: 5c1b5...be8

Jeg ville ventet til hun begynte på skolen.

Da blir konstellasjonene helt annerledes, og hvis hun er normalt sosial og havner i en vanlig klasse, tar det ikke lange tiden før vennskapene spirer helt av seg selv. Hvis hun kjeder seg litt i mellomtiden, ville jeg vurdert en fritidsaktivitet eller noe lignende.

Det er ikke unormalt at barn i barnehagealder ikke har et blomstrende sosialt liv etter barnehagen, hvis man da ikke bor i et tett boligområde der de samme barna er mer eller mindre naboer. At din datter synes det er dumt, skjønner jeg, men det er ikke alarmerende- og ingen frykt du trenger å bygge opp under.

Min erfaring er i alle fall at så snart de begynner på skolen, så kommer det mange sjanser til å få venner- og DA er det på tide å sette inn støtet, med kjøring og henting hvis det trengs, og avtale litt hist og her med foreldre. Men noen kjempeoffensiv trenger det ikke være snakk om, med mindre barnet sliter sosialt. De fikser ganske mye selv, men trenger kanskje litt praktisk hjelp innimellom.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...