Missy1 Skrevet 27. desember 2013 #1 Skrevet 27. desember 2013 Gutten min er 3år gammel og putter ofte hånda i bleia og sier "au au". Jeg spør hvor det er au au og han peker på tissen. Noen ganger peker han andre steder som hånda og foten så jeg har ikke peiling på om han faktisk har vondt i tissen. Han har nettopp lært seg å si au au og det kan hende han forstår hva au au er nå. Tissen ser ikke noe annerledes ut, men jeg blir litt småbekymret av dette for han har hånda mye nedi buksa og holder for tissen. Føler det blir rart å oppsøke lege når det mest sannsynlig er fordi han bare syns det er gøy å peke og si au au så jeg lurer på om det er andre symtpomer om det skulle være noe med tissen (infeksjon, uvi o.l). (Gutten har en utviklingsforstyrrelse så han kan ikke snakke noe særlig, får ikke spurt han ut. Trenger heller ikke nedlatende kommentarer om at han bruker bleie, det bruker han fordi han er mentalt på alder med 1-1,5åring og ikke har forståelse for dette med å gå på do ennå)
Gjest Magdalene Skrevet 27. desember 2013 #2 Skrevet 27. desember 2013 Lukter det noe annerledes av urinen hans da?
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #3 Skrevet 27. desember 2013 Bare et innfall fra en mann som har slitt med dette og blitt operert for det: Kan det være snakk om trang forhud? Sjelden det merkes i såpass ung alder hvis det ikke er åpenbart, men det kan kanskje være vanskeligere for en mor å se enn for oss gutta. Hvis det er tilstrekkelig ille kan det bli sårt og rødt rundt penishodet, men det kan godt være det bare merkes en gang iblant. Jeg tror ikke at det er dette, men det var bare det første som falt meg inn. Anonymous poster hash: f8e53...19d 2
Missy1 Skrevet 27. desember 2013 Forfatter #4 Skrevet 27. desember 2013 Nei jeg tror ikke det. Har ikke lagt merke til det iallefall og det burde jeg jo gjort om det var annerledes lukt
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #5 Skrevet 27. desember 2013 Opplevde det samme oh det viste seg at det var betennelse under forhuden. Denne var så trang at det ble operasjon.Anonymous poster hash: 47824...e1d
Favole Skrevet 27. desember 2013 #6 Skrevet 27. desember 2013 Er det mer sparsomt med urin, mer konsentrert eller stram lukt? Mtp. urinveisinfeksjon f.eks. Men om du blir bekymret så er det bedre med en ekstra tur til legen selv om det kanskje ikke er noe, man vet jo aldri Det at han ikke kan si ifra ordentlig selv om hva som plager han taler også for en legetime synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #7 Skrevet 27. desember 2013 Det er ikke alltid det lukter annerledes selv om det er uvi, jeg ville gått en tur til legen og få levert en urinprøve. Min datter gjorde det samme og hadde kronisk uvi hele oppveksten. Merket sjelden noe på lukten på urinen hennes, enda jeg vet hva jeg skal se etter da jeg selv har vært mye plaget med uvi. Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Anonymous poster hash: 33171...3ba
Missy1 Skrevet 27. desember 2013 Forfatter #8 Skrevet 27. desember 2013 Bare et innfall fra en mann som har slitt med dette og blitt operert for det: Kan det være snakk om trang forhud? Sjelden det merkes i såpass ung alder hvis det ikke er åpenbart, men det kan kanskje være vanskeligere for en mor å se enn for oss gutta. Hvis det er tilstrekkelig ille kan det bli sårt og rødt rundt penishodet, men det kan godt være det bare merkes en gang iblant. Jeg tror ikke at det er dette, men det var bare det første som falt meg inn. Anonymous poster hash: f8e53...19d Drar ikke tilbake forhuden på et så lite barn så har aldri sett penishodet hans, så er vanskelig å vite om det er rødt og sårt. Han er bittelitt lys rød på forhuden, men såpass lite at jeg tror han alltid har vært sånn (?)
Gjest Spirula Skrevet 27. desember 2013 #9 Skrevet 27. desember 2013 Sønnen min fikk vondt hvis penis lå litt skeivt, slik at den ble strukket på en måte. Du kan jo prøve og se om du får lagt penis på en annen måte, og om det hjelper. Hvis ikke ville jeg kontaktet lege.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #10 Skrevet 27. desember 2013 Det er ganske vanlig at 3 år gamle gutter bruker bleie altså, så du skal slippe å forsvare det Ville tatt ham med til lege for en sjekk, tror ikke legen ville syntes det var dumt. Bedre å sjekke en gang for mye når det faktisk kan være noe galt som er plagsomt for ham.Anonymous poster hash: 176f9...880
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #11 Skrevet 27. desember 2013 Drar ikke tilbake forhuden på et så lite barn så har aldri sett penishodet hans, så er vanskelig å vite om det er rødt og sårt. Han er bittelitt lys rød på forhuden, men såpass lite at jeg tror han alltid har vært sånn (?) Jeg skjønner. Ser at en annen i denne tråden også tenkte på det samme som meg. Kan kanskje være verdt å undersøke dersom det vedvarer. Det er forferdelig ubehagelig i lengden, og da jeg selv ble operert for det (det er forresten ikke snakk om omskjæring) fikk jeg vite at det var mye mer utbredt enn jeg trodde. De fleste vokser det av seg, men selv rundt puberteten er utbredelsen av fimose, som det heter, nærmere 10 %. Som sagt har jeg ingen grunn til å tro at det skulle være trang forhud, men det er en forholdsvis utbredt problemstilling, kan godt føre til at en liten gutt kaller det "au au" og som kanskje kan være litt vanskelig å vurdere for kvinner. Ikke noe det snakkes mye om, men ganske utbredt. Det er bare en tanke, ha det i bakhodet hvis dette ikke gir seg Anonymous poster hash: f8e53...19d 1
Missy1 Skrevet 27. desember 2013 Forfatter #12 Skrevet 27. desember 2013 Da tar vi en tur til legen etter jula. Er på ferie hos svigers nå så får ikke sjekka det nå, men siden han ikke virker veldig preget av det så går det nok fint å vente. Passer forresten på at tissen alltid ligger nedover, men han har tendenser til å tukle med den så er vanskelig å vite akkurat hvordan den ligger hele tiden. Ang trang forhud så har det vært i tankene mine. Mannen min slet også med dette så vet det er vondt (etter hva han har fortalt). Men trodde ikke det var noe som plaget gutter i så ung alder. Gutten min er mye syk og jeg har ganske lav terskel før jeg drar til legen med han så derfor syns jeg det var greit å forhøre meg litt først om hva det kunne være så jeg ikke fyker til legen og virker ennå mer hysterisk enn jeg er (om det er mulig) må sies at jeg ikke flyr unødig til legen da 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #13 Skrevet 27. desember 2013 Ang trang forhud så har det vært i tankene mine. Mannen min slet også med dette så vet det er vondt (etter hva han har fortalt). Men trodde ikke det var noe som plaget gutter i så ung alder. Broren min fikk det i den alderen, og måtte til legen for det. Jeg var ganske liten selv, så husker ikke symptomene, bare at det intensiverte plutselig og ble en akutt sak, hvor han hylskrek av smerte. Så kanskje greit å la legen se på det før det blir så ille, spesielt hvis faren har hatt samme problem. Anonymous poster hash: fe943...253 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #14 Skrevet 27. desember 2013 Broren min fikk det i den alderen, og måtte til legen for det. Jeg var ganske liten selv, så husker ikke symptomene, bare at det intensiverte plutselig og ble en akutt sak, hvor han hylskrek av smerte. Så kanskje greit å la legen se på det før det blir så ille, spesielt hvis faren har hatt samme problem. Anonymous poster hash: fe943...253 Jepp. Det er arvelig også, så sjansen er til stede. For meg ble det ikke noe stort problem før i tenårene, men det kan skje langt tidligere også. Og det er fint, TS. Særlig når barnet har spesielle behov og kan ha vanskelig for å forklare hva som er galt er det bare bra at du tar tak i det tidlig. Sannsynligvis er det ingenting, men det er greit å få det sjekket. Anonymous poster hash: f8e53...19d 1
Missy1 Skrevet 27. desember 2013 Forfatter #15 Skrevet 27. desember 2013 Mannen min er ikke barnets biologiske far så det er nok ikke arvet, men jeg skal definitivt ta tak i dette når vi kommer hjem igjen takk for gode svar. 1
minister-mio Skrevet 27. desember 2013 #16 Skrevet 27. desember 2013 Det er jo en stor sjans for at han faktisk har vondt i tissen da. Hadde hørt med legen tror jeg. Om så bare å få avkreftet at det er noe galt.
SmallTalk Skrevet 27. desember 2013 #17 Skrevet 27. desember 2013 Trang forhud kan vel føre til at det gjør vondt å tisse dersom den er veldig trang, så kanskje det er det som er problemet? Bedre å få det sjekket opp en å la være.
Hundejente Skrevet 27. desember 2013 #18 Skrevet 27. desember 2013 Noen venner av oss opplevde det samme, gutten pekte ned mot tissen og sa au. Det viste seg å være noe helt annet, husker seff ikke hva nå, det var ikke noe farlig, men det var et annet organ i kroppen som var betent, men det var vanskelig for barnet å peke på det, siden det ligger inni kroppen, og ganske langt ned (åh så irriterende at jeg ikke husker).
Missy1 Skrevet 27. desember 2013 Forfatter #19 Skrevet 27. desember 2013 Det har ikke virket som han har hatt veldig vondt, han tar seg mye på tissen og har gjort det ganske lenge, men har alltid trodd det bare var fordi han syns det var godt. Men så har det vært noen ganger han har skriki en del og krøket seg sammen og det kan ha virket som det var der nede han hadde vondt, men han sliter en del med hard mage så har tenkt det kanskje kunne ha vært det som var vondt (noe jeg forstår for han må virkelig jobbe for å få det ut). Han går på en del medisiner og jeg har snakket med legen om det kan være bivirkning av medisinene, men fått i svar at det trodde han absolutt ikke. Leste i pakningsvedlegget til den ene medisinen at mageproblemer kunne være en bivirkning så ser ut som legen tok feil. Vi drar uansett til legen med dette. Føler meg ikke overhysterisk lenger for å ha lyst til å sjekke dette. Det er så utrolig vanskelig når jeg ikke får kommunisert ordentlig med han. Virker som han forstår hva au au er nå, men spør jeg hvor han har vondt så virker det litt tilfeldig hvor han peker. Noen ganger peker han på en tå som var blå for en god stund siden, men den er bra igjen (og virket ikke vond mens den var blå) så tror han bare mener den er au au fordi den var det en gang. Får håpe det ikke er noe alvorlig og at det bare er at han liker oppmerksomheten han får ved å si det er vondt, men uansett greit å få sjekket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå