Gå til innhold

"Dårlige" julegaver.


ini

Anbefalte innlegg

Føler meg også litt utakknemlig og kjip som skriver her, men jeg fikk også en god del gaver jeg ikke helt skjønner hva tanken bak var.

Først bør jeg vel kanskje påpeke at det ikke er pengebeløp det står på for min del, men at det gjøres et forsøk på å gi noe det ligger omtanke bak eller hvor det er tydelig at giveren har forsøkt å finne noe jeg vil bli glad for.

"Verst" er mamma. Hun er av typen som mister alt av dømmekraft dersom noe er satt nok ned i pris. Hun tenker sikkert på "så mye jeg sparte nå", men når det er tinghun aaldri ville kjøpt ellers henger det jo ikke på greip.

I år fikk jeg, som alle år tidligere, en pysj. Denne gangen i flanell av typen gamle damer bruker. Jeg bruker ALDRI pysj og har nå skapet fullt av ubrukte pysjer.

Av mamma får jeg også hvert år en eller annen tilfeldig kjøkkenting jeg ikke har bruk for. Kjøpt på salg slik at det ikke kan byttes.

Hun spør aldri om hva jeg ønsker meg (men spør hva barnet mitt trenger). Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal si ifra at jeg heller ser at hun gir penger til et godt formål enn å kjøpe alt fjaset hun kjøper. Det blir jo ikke brukt, men jeg får meg ikke til å kvitte meg med det heller.

Svigermor er et annet kapittel. Der er det antall pakker som teller og det er knapt grenser for hva hun pakker inn. Det ligger det heller ikke så mye omtanke bak, utover at hun vil at alt skal være likt i antall og sum.

Jeg legger mye innsats i gavene mine. Handler gjerne på salg gjennom året, men da hvis jeg finner noe som jeg vet at vil glede mottakeren. Og er jeg i tvil, spør jeg hva de ønsker seg og kjøper da noe fra ønskelista.

Sånn sett liker jeg vel best å gi bort gaver. Å få gaver som giveren gir bare for å gi noe, er så skuffende.

Anonymous poster hash: a7011...d23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får litt dårlig samvittighet av å skrive i denne tråden, men her kommer det.

I år fikk samboer en og jeg en felles gave fra min far. Total kostnad på 149 kr (prislappen sto på). Må nevnes at han har million inntekt.

Mine to søstre og deres kjærester fikk gaver for over 5000 hver av han.

Må sies jeg har et dårlig forhold til min far. Og er den eneste av mine søsken som har konfrontert han med diverse voldsepisoder etc i oppveksten.

Synes han kan drite i å ggimeg og samboeren gaver istede for å gjøre så forskjell.

Anonymous poster hash: cc78a...e86

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få sagt det... venninnegaver blir som regel ikke suksess, ikke hos meg iallefall. I år ga jeg for ca 150 kr, slik vi har gjort i alle år. I år fikk jeg et skittent lyshus med prislapp på, 79 kroner, og fra ek annen veninne fikk jeg to lyslykter fra rema 1000, også med prislapp på, 15 kr stk. Hvis man skal gi slike gaver kan man like gjerne droppe det tenker jeg...

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alt vi trenger og setter alltid pris på gaver som kan spises eller drikkes. Det får vi stort sett og kjøper det samme i samme kategori til venner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært meg å sette pris på de gavene jeg får. Men synes uansett det er dumt med de som kjøper mye billig rask for å få det til å se ut som de har kjøpt mye og dyrt. Da er det bedre med kun en skikkelig ting som koster litt mer. Det å få klær som er mange størrelser for store er heller ikke så morsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden var deilig å lese, for nå tør jeg å føle litt mer på skuffelsen jeg sitter igjen med atter en gang...

Det er så mye urettferdighet i familien og de fleste dynges ned med mange og dyre gaver... og så er det meg og mine barn som får sånne billigting som ikke kan brukes til særlig mye... eller som jeg ikke har plass til.



Anonymous poster hash: c4084...af2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir stort sett glad for det meste, men jeg blir ikke så happy hvis jeg får smykker fra kjedebutikker som HM/Vagina Tricot/Bik Bok etc. Er så dårlig fantasi! Når jeg kjøper gaver prøver jeg å ta hensyn til hva de liker og ikke bare velge noe enkelt og billig.



Anonymous poster hash: 8e543...965
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke i det minste gi bort gavene på finn istedet for å kaste dem? Uff, altfor mye som bare kastes som helt sikkert noen andre kunne tenkt seg..

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... jeg blir ikke så happy hvis jeg får smykker fra kjedebutikker som HM/Vagina Tricot/Bik Bok etc.

Herregud, nå lo jeg! :)

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor er et annet kapittel. Der er det antall pakker som teller og det er knapt grenser for hva hun pakker inn. Det ligger det heller ikke så mye omtanke bak, utover at hun vil at alt skal være likt i antall og sum.

Anonymous poster hash: a7011...d23

Dette kjenner jeg meg igjen i, foreldrene mine er likedan. Jeg har prøvd å spørre om vi iallfall kan gå til under 10 pakker til hver av oss, men det synker ikke inn... De er veldig rettferdige, vi får alltid samme antall og for samme sum totalt, men jeg syns det ødelegger en del av gleden ved pakkeåpningen når man pakker opp 2 supre gaver, 2 nyttige gaver og 15++ gaver av type ett kubbelys, ett kinderegg, en pakke servietter.. "Fyll-under-juletreet"-gavene drukner liksom en del av gleden av de fine gavene (for jeg får gjerne et par virkelig fine gaver som jeg har ønsket meg lenge!)

Anonymous poster hash: 14ca1...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venninnegaver har vi kuttet ut for flere år siden, nettopp på grunn av det som nevnes, man legger omtanke og penger ned i å skaffe en fin gave og får billig ræl tilbake. Dette gjentok seg, og la merke til at de oftest er de som er mest gjerrig som ivrer mest etter at man skal beholde julegavegivingen, fordi de selv spekulerer i å gi bort billig og få dyrt

Anonymous poster hash: ad532...244

Jeg elsker venninnegavene, men nå er vi veldig flinke til å ønske oss konkrete ting :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får litt dårlig samvittighet av å skrive i denne tråden, men her kommer det.

I år fikk samboer en og jeg en felles gave fra min far. Total kostnad på 149 kr (prislappen sto på). Må nevnes at han har million inntekt.

Mine to søstre og deres kjærester fikk gaver for over 5000 hver av han.

Må sies jeg har et dårlig forhold til min far. Og er den eneste av mine søsken som har konfrontert han med diverse voldsepisoder etc i oppveksten.

Synes han kan drite i å ggimeg og samboeren gaver istede for å gjøre så forskjell.

Anonymous poster hash: cc78a...e86

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndkle til 50 kr og kopp tegnet på med tusj til sønnen på fire år av gammeltanten. Simpelt, når hennes barnebarn fikk flotte dyre klær og sko i gave av oss.

Anonymous poster hash: 71d2c...f8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt dårlig samvittighet av å skrive i denne tråden, men her kommer det.

I år fikk samboer en og jeg en felles gave fra min far. Total kostnad på 149 kr (prislappen sto på). Må nevnes at han har million inntekt.

Mine to søstre og deres kjærester fikk gaver for over 5000 hver av han.

Må sies jeg har et dårlig forhold til min far. Og er den eneste av mine søsken som har konfrontert han med diverse voldsepisoder etc i oppveksten.

Synes han kan drite i å ggimeg og samboeren gaver istede for å gjøre så forskjell.

Anonymous poster hash: cc78a...e86

Argh, klassiker, det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg og min familie driter i å skjule hva vi skal kjøpe til hverandre, og så reduserer vi gavene til maks to til hver. Vi har sluttet med å gi til foreldrene våre og søsken.



Anonymous poster hash: 185b3...4dc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her til gards er det tydeligvis uaktuelt å spørre om hva man ønsker seg, og heller bare kjøre på med vill gjettelek. Skjønner at det ikke er vits i å spørre tenåringsguttene som bare ønsker seg PS4, 100" flatscreem, iPhone 5s og generelt gaver til flere tusen, men når man er voksen har man gjerne mer konkrete og overkommelige ønsker på lista. Det eneste jeg virkelig hadde bruk for, var vina...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var yngre lekte jeg med bratz , og ble veldig skuffa når jeg fikk barbie klær, det er to forskjelige ting, det blir som og kjøpe 5duploklosser til en som leker med lego!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig aldri fått "dårlige" julepresanger... <_<

Var vel én gang jeg ble litt paff på en måte. Under treet sto en DIGER pakke. Type 1x1 meter! O_O Til meg. ^^, Ble veldig glad og tenkte at dette måtte være noe skikkelig fint! ^^, Åpnet pakken som viste seg å være full av sånne hvite "gummistumper" (hva søren er det det heter?) og langt nedi pakken, nesten helt nede i bunnen fant jeg et sånt minnekort til kamera på 4gb!

Det var det eneste som var i den pakken. O_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...