Gå til innhold

"Bonusfamilie" og julegaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å ordne med julegavene nå, og siden jeg er alene flyr tankene.

Barnas onkel har ingen egne barn, men var så heldig å møte en flott dame med 4 barn fra før.

Disse var i alderen 16-20 da vi kom inn i livene deres, og vi har fått god kontakt med den yngste, "Danielle". Disse er alle barnas onkels bonusbarn, og når ett søsken får, må alle få.

Men etter at alle har kommet i forhold, har dette ballet på seg.

"Anne" og "Berit" har funnet seg menn som har hvert sitt barn fra et tidligere forhold, og har i tillegg fått egne barn med sine samboere.

"Christian" møtte en dame uten egne barn, men har nå fått 2 barn med henne.

"Danielle" og hennes samboer har ingen barn.

Jeg har ikke møtt noen av samboerne til de tre eldste, og heller ikke møtt noen av barna, hverken særkullsbarn, eller fellesbarn.

Disse har alle store familier, og barnas onkel fortalte i dag at han gruet seg til jul, fordi når de alle var samlet måtte de fordele gaveoppakkingen over to dager, og at barna ikke klarte å sette pris på noe av det de fikk fordi det ble så alt for mye.

Jeg spurte da om hvor mange de får gaver fra, og han fortalte at de i fjor da alle 10 feiret sammen hadde talt noe over 700 pakker fra ca 50 "givere". (De fikk flere pakker fra noen)

Jeg ble himmelfallen, og jeg begynte helt ærlig å revurdere mine julegaver til hans stebarn, stebarnebarn, og "bonusbarnebarn" til neste år, for dette sjokkerte meg virkelig!

Hva ville dere gjort i en slik situasjon?



Anonymous poster hash: c7a1f...0fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville gitt en samlet gave : "Til Anne m/familie / Til Danielle og Knut"" - en eske konfekt, en familiefilm eller noe lignende. En symbolsk gave

Endret av Storma Nordvesta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi heller noe felles sammen med andre, så blir det ikke fullt av små "tullegaver". Evt. gi penger til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når alle har fått barn, er jeg enig i at du kan heller gi en julehilsen til hele familien med en konfekteske eller no lignende som passer til hele familien :) Evt gi kun til barna deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til når har vi valgt å gi bruksting, som sengetøy, bøker, klær osv. Ting som står på ønskelistene vi får tilsendt hvert år, men en familiegave var en veldig god idé som jeg skal ta med meg videre til neste år. :)



Anonymous poster hash: 1c073...e46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket akkurat med min mor om dette nå, og hun mente også at dette hadde gått over alle støvleskaft, men hun hadde ikke turt å si noe av redsel for å virke gjerrig.

Hun sa noe slikt som:

Ta "Anne" og hennes familie.

"Anne" får gaver fra sin biologiske mors og fars familie, det samme gjør hennes mann.

I tillegg får "Anne" gaver fra stefamilien (min familie og mine foreldre).

"Annes" og hennes samboers fellesbarn får gaver fra sine biologiske foreldre, biologiske besteforeldre, og stefamilie, i tillegg til familien til samboerens særkullsbarns familie, som heller ikke vil gjøre forskjell på søsknene.

"Annes" bonusbarn får også gaver fra sine biologiske foreldre og besteforeldre, i tillegg til fra "Annes" biologiske familie, og stefamilie.

Hun sa "dine barn har en veldig liten familie, og som bestemor føler jeg at jeg ikke får gitt det jeg vil gi til mine barnebarn fordi stefamilien er så stor i forhold".

Så etter jul blir det til at vi skal ta en prat med resten av familien, og gå for en symbolsk fellesgave til dem, gjerne felles fra "stefamilien".



Anonymous poster hash: 1c073...e46
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

700?! Herregud jeg er målløs... Samboeren min har også latterlig svær familie(kom i 90årsdag til hans bestemor, og kom inn i et enormt lokale fult av folk. Samtlige hans slektninger!), men der har de begrenset det til sine nærmeste.



Anonymous poster hash: 4a5dc...973
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du gaver til folk og barn du ikke har møtt? Synes det da tar litt av...

Greit og gi til din eller mannens brors bonusbarn når de er under 18, men å begynne å gi til disse sine bonusbarn igjen? I vår slekt så gir man til tante/onkelbarn til de er konfirmert evt 18. Ingen son reagerer på det. Har man veldig nær kontakt evt feirer sammen kan det bli en liten gave allikevel.

Tror du må lære å begrense deg, må jo bli fryktelig dyrt også og så mange gaver er jo bare vanvidd.

Anonymous poster hash: 9f086...ab9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir også himmelfallen av å tenke på sånne enorme berg av pakker.

Ville sagt at alle de der trygt kan være utenfor kretsen av folk du/din familie gir gaver til.

Voksne nieser og nevøer trenger man ikke gi gaver til. Og ikke barna deres heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi til alle disse folkene. De har sikkert ikke bedt om å få heller. Om dere har kontakt med ett av barna kan dere gi til vedkommende om dere vil. Det er da ikke noe galt i det. Jeg gir/får fra en onkel/tante, men ikke til en annen, enkelt og greit fordi kontakten ellers er som den er, og ingen klager noe på det.



Anonymous poster hash: a19cf...5b8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i familien har det også kommet inn et bonusbarn. Dette barnet har da mor og mors familie, far og fars familie. Stefar og da hans familie samt stemor og hennes familie. Det vil si at bonusbarnet får i prinsipp dobbelt så mange gaver som et barn med kun mor og far og deres familie. Her valgte vi å gi en gave til familien. Det kommer vi til å fortsette med så sant vi kommer på noe fint å gi, evt så kommer vi til å gi noe symbolsk, og ikke så dyrt, stort og mye til denn gutten. Det er heller ikke for å være gjerrig, men det skal jo ikke være sånn? Det tar faktisk helt av med dette gave-styret. Hadde deriomot dette bonusbarnet hatt en far som ikke var tilstede og ikke ste-familie på den siden, hadde saken stilt seg litt annerledes.

Nå har det kommet til to bonusbarn til i familien vår, men de har jeg ikke møtt, så de får ikke. Får se hva vi gjør med de senere. Der også blir det da fire familier som de kommer til å få fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du gaver til folk og barn du ikke har møtt? Synes det da tar litt av...

Greit og gi til din eller mannens brors bonusbarn når de er under 18, men å begynne å gi til disse sine bonusbarn igjen? I vår slekt så gir man til tante/onkelbarn til de er konfirmert evt 18. Ingen son reagerer på det. Har man veldig nær kontakt evt feirer sammen kan det bli en liten gave allikevel.

Tror du må lære å begrense deg, må jo bli fryktelig dyrt også og så mange gaver er jo bare vanvidd.

Anonymous poster hash: 9f086...ab9

Det blir litt dyrt ja, men vi har så liten familie ellers, så det kunne vært verre.

Til sammenligning mottar våre barn gaver fra 5 stykker, og det er fra hele nærmeste familie på både mors og fars side.

Ikke gi til alle disse folkene. De har sikkert ikke bedt om å få heller. Om dere har kontakt med ett av barna kan dere gi til vedkommende om dere vil. Det er da ikke noe galt i det. Jeg gir/får fra en onkel/tante, men ikke til en annen, enkelt og greit fordi kontakten ellers er som den er, og ingen klager noe på det.

Anonymous poster hash: a19cf...5b8

Jeg skal ikke gå i detaljer, men det blir forventet fra barnas onkel at hans stebarn og stebarnebarn er en naturlig del av vår familie. Han mener at når han gir til våre barn, er det naturlig at vi gir til hans.

Og siden det føles feil å utelate bonusbarnebarna når søsknene får, har det bare blitt slik.

Anonymous poster hash: 1c073...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...