Gå til innhold

Alkohol... Er det virkelig så viktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som jula nærmer seg så er det stadig diskusjoner ang alkohol i jula med barn tilstede.

Jeg leser argumenter som "et par glass til maten skader ikke barna" "vi blir jo ikke fulle" osv.

Hvorfor ikke bare lavære å drikke alkohol?

"Maten smaker bedre med et glass vin" hører vi da...

Jeg forstår ikke hvorfor alkohol skal være viktigere enn barnas trivsel. Vet vi med sikkerhet at barna ikke tar skade av at mor og far drikker et par glass til maten?

Hvis man MÅ ha alkohol for å nyte maten så har man et problem og hvis man ikke kan holde seg unna alkohol i høytider så har man et problem.

Et glass kan fort bli til mer og når man har selskap der man serverer alkohol så er det fort gjort at noen av de andre i selskapet ikke klarer å styre seg så godt heller også vipper de plutselig over til å bli beruset.

La barna få en alkoholfri julefeiring.

Anonymous poster hash: 7cc77...2e3

• Liker 26
Videoannonse
Annonse
Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg er vokst opp med foreldre som har tatt seg et glass øl eller vin til maten og kanskje noe godt i glasset etterpå. Aldri opplevd dette som noe negativt, var like naturlig som om de skulle ha hatt brus i glassene.

Nå drikker jeg svært sjeldent alkohol selv, men om jg skulle få lyst på en juleøl til maten på julaften så ser jeg ikke problemet med det. Det er ikke viktig i den forstand at jeg absolutt MÅ ha det, men jeg ser ingen grunn til å la være heller.

• Liker 30
Skrevet

Voksne mennesker vet hva de tåler. Jeg har vokst opp i et hjem der foreldre stort sett tar ett glass rødvin til middag titt og ofte, og der det alltid serveres alkohol til jul. Har aldri sett mine egne foreldre fulle - som de fleste oppegående mennesker vet de hvor grensen går.

Om noen ikke er glad i vin er det greit men jeg synes det er helt akseptabelt, t.o.m. fint, at barn vokser opp i et hjem der det er et naturlig forhold til alkohol. Der vin er noe man nyter, ikke drikker for å bli drita.

Alt i moderasjon. Synes ikke noe skal forherliges, men heller ikke gjøres til djevelen.

• Liker 14
Skrevet

Nå som jula nærmer seg så er det stadig diskusjoner ang alkohol i jula med barn tilstede.

Jeg leser argumenter som "et par glass til maten skader ikke barna" "vi blir jo ikke fulle" osv.

Hvorfor ikke bare lavære å drikke alkohol?

"Maten smaker bedre med et glass vin" hører vi da...

Jeg forstår ikke hvorfor alkohol skal være viktigere enn barnas trivsel. Vet vi med sikkerhet at barna ikke tar skade av at mor og far drikker et par glass til maten?

Hvis man MÅ ha alkohol for å nyte maten så har man et problem og hvis man ikke kan holde seg unna alkohol i høytider så har man et problem.

Et glass kan fort bli til mer og når man har selskap der man serverer alkohol så er det fort gjort at noen av de andre i selskapet ikke klarer å styre seg så godt heller også vipper de plutselig over til å bli beruset.

La barna få en alkoholfri julefeiring.

Anonymous poster hash: 7cc77...2e3

Så barn skal lære at alkohol er noe forbudt og farlig de voksne bare gjør i sjul når ikke barna er tilstede?

• Liker 34
Skrevet

Jeg er vokst opp i et hjem med alkohol og har ikke tatt noe skade av det, så her nytes det alkohol med måte.

Men dette med alkohol er i grunn veldig vanskelig, jeg vet at noen barn ikke har det bra og mistrives pga alkoholmisbruk i hjemmet. Men samtidig synes jeg det er feil og si det er fy fy for alle.

Jeg kan feks ikke huske at mamma og pappa var fulle selv om de drakk. Men jeg kan huske å ha sett fulle mennesker på en og annen familiefest, tom midt på dag i en ferie (dvs først i ettertid vet jeg at denne personen var drita...). Allikevel skremte ikke dette meg, grunnen var nok at jeg hadde trygge personer rundt meg og følte aldri at dette truet meg.

Anonymous poster hash: 9e873...675

• Liker 5
Skrevet

Jeg er selv oppvokst med alkoholikerforeldre. Og jeg husker så godt, første gang jeg så noen drikke alkohol uten å bli fulle. Dette var i starten av tenårene, jeg skulle overnatte hos en venninne, og til middagen drakk foreldrene rødvin. Husker jeg ble helt uvel, ventet bare på at de skulle bli fulle, men de drakk bare 2 glass hver, og var seg selv. Og det var så godt å se et det gikk an.

Så her så bryr jeg meg ikke om det er noen som vil ha en øl eller to til maten, for jeg vet at de ikke blir fulle og ufine. Selv har jeg en sperre på å drikke foran barna mine, det sitter nok igjen fra mine alkoholforeldre.

Anonymous poster hash: 1807e...d72
  • Liker 20
Skrevet

Jeg tror de som på død og liv ikke skal ha så mye som en dråpe alkohol foran barn har et anstrengt forhold til alkohol og kanskje vokst opp med alkoholiserte foreldre eller hatt andre ubehagelige opplevelser knyttet til alkohol og mennesker som blir overstadig beruset.

Jeg er selv vokst opp med foreldre som tok et glass til maten, også et glass avec til kaffen og kakene. Jeg har aldri sett foreldrene mine drikke for mye. Jeg tror det heller er lurt at man har et sunt forhold til alkohol foran barn, enn at de ikke ser snurten av alkohol i det hele tatt forutsett at man klarer å ha et sunt forhold til alkohol og ta bare ett eller to glass.

Klarer man ikke det, DA bør barna slippe å se alkoholen i det hele tatt.

• Liker 5
Skrevet

Jeg må ikke ha alkohol til maten. Men jeg ser ikke problemet i å drikke 2-3 glass vin til maten eller øl. Ikke alltid jeg føler for å drikke vin til maten og vil helelr ha brus. Men noen ganger er det godt med litt vin.

Jeg har selv drukket et glass eller 2 til maten selv. Og jeg er også vokst opp med at mine foreldre kunne ta seg en likør eller 2 på en lørdagskveld. Aldri sett de full i min oppvekst. Kun min mor litt bedugget på min bryllupsmiddag. Noe jeg syntes var veldig festlig siden hun alltid har påstått hun aldri har vært brisen eller full. Så da kunne jeg endelig si ja nå er du iallfall brisen;)

Men som barn og ungdom har jeg aldri sett mine foreldre full. Og jeg er vant med det var øl og vin på bordet på julaften, men de drakk seg aldri synlig påvirket.

Der er forskjellen mener jeg. At foreldre må lære å kjenne på hvor mye man kan drikke før man blir synlig påvirket. Og greier å stoppe. Og drikker bare litt for kosen sin del.

Mine barn er også vant med at vi kan drikke øl og vin til maten på julaften og når vi har invitert noen til en kose kveld med mat og litt vin til maten. men det har ikke blitt noe fyllefest ut av det, og ikke har noen drukket seg brisne heller. Da tar vi en sånn middag uten barn.

Jeg trur det er sundt for barn å se at vi voksne kan nyte litt alkohol og se at man kan nyte det uten at man må drikke seg fulle. Trur man kan få et mere avslappa forhold til alkohol. Nå mener jeg de som er vokset opp med foreldre som drikker kun 2-3 glass vin/øl og ikke drikker seg full. De som vokser opp i hjem med alkoholfyll kan jo selvsagt bli skadd av det, og selv bli litt harde på flaska. Eller bli helt avholds. De har jo fått et helt annet inntrykk av hva alkohol er.

Men ja det kan være skremmende for barn å se de voksne drikker seg påvirket av alkohol og skifter personlighet. Der er jeg skjønt enig.

Så her er det mengden og fornuften det kommer an på når det gjelder å drikke litt alkohol til maten.

Og jeg selv har et avslappa forhold til alkohol, og må ikke drikke emg full hvergang jeg rører alkohol. Drikker ikke ofte, men kan ta meg ei øl eller litt vin en lørdagskveld etter barna er lagt seg.

Drikker meg brisen på fest som de aller fleste ja, men kan også sitte å nyte et glass eller 2 uten at jeg må drikke noe mere. Og jeg trur at det har jeg lært av å se mne foreldre kunne nyte en likør eller to og stoppe der på en lørdagskveld av og til.

Velger å være annonym. Får sikkert litt pepper av de som er helt mot alkohol ;) Men fyr løs :) Kjør debatt :) Skjønner folk har forskjellige meninger, og det må man få lov å ha :) Men dette er min mening

Anonymous poster hash: e8bb4...ace
  • Liker 4
Skrevet

Heime hos oss har dei vaksne alltid drukke alkohol, men eg har aldri tatt skade av det, dei blir i godt humør, men ikkje overstadig berusa. Mamma har alltid haldt seg edru då, greit å ha ein edru i hus i tilfelle det skulle skjedd nåke, og ho måtte kjøre nåken til legevakta.
Men for all del, det spørs heilt på kven det gjelder. Stupfulle foreldre på julafta, med barn tilstades er ikkje nåke bra!

• Liker 1
Skrevet

Så er vi tilbake der igjen da, at avholds voksne er et dårlig eksempel for barn, fordi de ikke lærer barna å ha et normalt forhold til alkohol. :roll:

Går det virkelig ikke an å diskutere barn og alkohol uten å trekke inn akkurat dette argumentet?

Anonymous poster hash: 7b55c...7dd
  • Liker 3
Skrevet

Jeg drikker ikke foran barn. Uansett.

Da må de ha lagt seg. Men jeg er en av de heldige som klarer å nyte jule idealene uten alkohol.

Anonymous poster hash: 01a5a...f7d

Skrevet

Jeg drikker kun for å bli full sammen med venner. Drikker sjeldent i familiemiddager og sånn, kun 1-2 glass vin isåfall. Syns det er unødvendig med alkohol hvis jeg ikke er på fest og drikker for å bli drita.

Anonymous poster hash: 7f114...fc1
  • Liker 1
Skrevet

Så er vi tilbake der igjen da, at avholds voksne er et dårlig eksempel for barn, fordi de ikke lærer barna å ha et normalt forhold til alkohol. :roll:

Går det virkelig ikke an å diskutere barn og alkohol uten å trekke inn akkurat dette argumentet?

Det handler vel heller om at folk responderer på kommentarer fra folk som er avholds om at de som ikke "kan være foruten alkohol til jul har et problem".

TS ba jo om det ved å starte denne tråden.

Anonymous poster hash: ddc4c...1da

• Liker 9
Skrevet

Ikke idealene, men julemiddagen :P

Anonymous poster hash: 01a5a...f7d

Skrevet

Eneste problemet jeg kan se med at normale folk tar ett-to glass til maten, er at det brukes som unnskyldning for dem som ikke klarer å begrense seg. "ALLE tar seg jo litt vin til maten" Noe som gjerne betyr 2-3-4-5 flasker vin+konjakk +++.

Skrevet

Jeg kommer fra et slikt hjem TS beskriver. Alkohol var noe foreldrene mine drakk i smug om kvelden etter vi hadde lagt oss. Da jeg ble eldre satt dette fortsatt i kroppen, at alkohol var fyfy. Hele ungdomstiden fornektet jeg og løy om at jeg drakk på fest, og selv som voksen greier jeg ikke å drikke alkohol med foreldrene mine. Synes til og med det var ubehagelig i mitt eget bryllup!

Her får barna se at vi voksne drikker ett glass vin eller øl til maten og ikke tar noe skade av det. Begrenset inntak, ingen personlighetsforandring... Alt med måte :)

Anonymous poster hash: 85ef7...70a

• Liker 8
Skrevet

Joda, hvis man kan slutte å antyde at folk som føler for å ta seg en øl til juøematen selv om det er barn til sted, har et alkoholproblem ;)

Anonymous poster hash: 5e630...a5c

• Liker 13
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg må ingenting når det gjelder alkohol.

Men jeg har lyst å nevne et par ting:

1: Jeg foretrekker drikke som passer til maten. Hvis man selv ikke ønsker å drikke alkohol på julaften er det helt i orden - men ikke server cola til pinnekjøttet. I en verden der jeg velger helt selv drikker jeg øl,og akevitt til pinnekjøttet. Cola blir for meg feil. Clausthaler og gjerne jule-clausthaler er et kjempegodt alternativ. For de som ikke liker øl så server gjerne en god juice eller sekt, farris eller lignende som passer til maten. Jeg vet noen skal ha julebrus til julemiddagen, men ikke til meg takk.

2. Respekter vertskapets syn på alkohol. Hvis de du feirer jul med ikke vil servere alkohol på julaften så, er det det som gjelder og hvis du har problemer med det (under forutsetning av at pkt 1 er oppfylt) bør du kanskje granske deg selv og ditt forhold til alkohol?

3: Julen betyr at mange mennesker som ikke ser hverandre resten av året (med vilje eller tilfeldigvis) tilbringer tid sammen. Hvis du vet at en av dine gjester har et anstrengt forhold til alkohol eller at en av gjestene ikke klarer å styre alkoholinntaket, er det da virkelig helt nødvendig å ha fri flyt av alkohol eller servere det i det hele tatt?

Og hva med barn og alkohol da? Jeg mener også at barn ikke har vondt av voksne som drikker et eller to glass med vin til maten når foreldrene verken blir brisen eller fulle. På den annen side mener jeg at det er foreldrene sitt ansvar å skåne barna for det de mener er farer, og hvis deres syn på alkohol ikke når frem hos dem som er vertskap for julebesøket får man takke nei til invitasjonen.

Skrevet

Jeg drikker kun for å bli full sammen med venner. Drikker sjeldent i familiemiddager og sånn, kun 1-2 glass vin isåfall. Syns det er unødvendig med alkohol hvis jeg ikke er på fest og drikker for å bli drita.

Anonymous poster hash: 7f114...fc1

Hvis man drikker alkohol for å bli full, så drikker man selvfølgelig ikke med barn.

Drikker man alkohol med måte fordi det passer til maten, så er det i mine øyne ikke noe problem.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...