lillsunshine Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 I debatten om studentes økonomi, føler jeg at en eventuell debatt om hybelboende VGS-elever ikke eksisterer. Vegg i vegg med meg bor en VGS-elev, og jeg spurte henne om hvor mye hun fikk i stipend hver måned, og tenkte for meg selv at jeg håpet den hadde forbedret seg siden jeg ble hybelbeboer i 2006. Hun får 5500 kr hver måned, og det er ikke langt fra det jeg fikk. Jeg mener å huske at jeg fikk 5000 kr i stipend da jeg gikk på VGS og bodde på hybel. Dette var da fullt borteboerstipend og fullt grunnstipend. Nå vet jeg ikke om naboen også får fullt grunnstipend. Uansett. Der jeg bodde på hybel var bostedmarknaden for hybelbeboerne noe helt annet. For den dyreste hybelen betalte jeg 1800 kr i måneden (2009), og da var 5000 kr ikke så ille. Mulig mye har forandret seg på 5 år. Men denne jenten jeg bor med og andre VGS-elever har en helt annet marked å forholde seg til i Bergen. Naboen min fortalte at en av hennes klassekamerater betaler 5000 kr i leige hver måned. Med 5500 kr i stipend sier det seg selv at hun må få inntekt andres steder fra. Denne jenta brukte sparepengene sine for å klare seg. Jeg synes ikke det høres greitt ut at VGS-elever må bruke sparepengene sine for å kunne klare seg økonomisk gjennom vidergående. Andre må kanskje jobbe mye, og jeg husker VGS som en utrolig slitsom tid med mye skolearbeid. Studenttilværelsen byr på mer frihet og mer fleksibilitet med tanke på arbeid. VGS-elever har obligatorisk undervisning hver ukedag og har da bare helger og kvelder til disposisjon. Noe jeg brukte til å lese på prøver og øve (gikk musikklinjen). Jeg synes ikke VGS-tiden er tiden for å slite seg ut ved arbeid, eller tømme sparekontoen sin. Mulig noen får hjelp fra foreldrene, det er vel kanskje poenget med behovsprøvd grunnstipend, men det er likevel ikke mye med 5500 kr i måneden dersom en betaler 5000 kr i husleige, som mange andre studenter. Det er sikkert utrolig stor forskjell på hybelrom i ulike steder i landet, men stipendordningen er jo fremdeles det samme, og jeg synes synd på de VGS-elever som f.eks. må kjempe med studentene i boligmarkedet i Bergen. Når jeg snakket med naboen min tenkte jeg at skal være forsiktig med å klage over studentenes økonomi. 5500 kr versus 7080 kr. Ja, jeg vet at for VGS-elevene er alt stipend, mens 60% er lån av vår utbetaling. Studentene har kanskje ikke den beste økonomien, men jeg tror VGS-elever har det mye værre. Men jeg har ikke hørt de klage over det, bare er det studenter jeg ser klage over økonomien av disse to gruppene. Hvorfor? 2
Alayne Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 Når man går på vgs har foreldrene fortsatt et forsørgeransvar, og skal være med å betale. Studenter er voksne og skal betale for sine egne utgifter. 10
lillsunshine Skrevet 18. desember 2013 Forfatter #3 Skrevet 18. desember 2013 Når man går på vgs har foreldrene fortsatt et forsørgeransvar, og skal være med å betale. Studenter er voksne og skal betale for sine egne utgifter. Det har de, men det er vel en grunn til at grunnstipendet er behovsprøvd. Jeg fikk ingenting ekstra av foreldrene mine under VGS-tiden. Det hadde de ikke råd til. Og slik tror jeg at flere elever har det. Da er ikke 5000 mye med skyhøy husleie. Dessuten er de fleste 18 år det siste året på VGS, altså myndig. Hva med dette året?
Alayne Skrevet 18. desember 2013 #4 Skrevet 18. desember 2013 Det har de, men det er vel en grunn til at grunnstipendet er behovsprøvd. Jeg fikk ingenting ekstra av foreldrene mine under VGS-tiden. Det hadde de ikke råd til. Og slik tror jeg at flere elever har det. Da er ikke 5000 mye med skyhøy husleie. Dessuten er de fleste 18 år det siste året på VGS, altså myndig. Hva med dette året? Men om du hadde bodd hjemme, hadde de vel betalt for utgifter for deg der? Ekstra strøm, mat og slike ting? Om de da betaler dette direkte, eller heller velger å utbetale disse pengene, burde ikke gjøre så stor forskjell? Hvis man da jobber noen timer i uken og får inn et par tusen ekstra ved å jobbe, klarer man seg. Ifølge loven, faller forsørgeransvaret bort når barna fyller 18. Men den åpner også for at foreldre skal støtte barn økonomisk til de er ferdig med vgs, og i enkelte tilfeller blir faktisk foreldrene tvunget til å betale, les f.eks. her. Men jeg er enig i at det er problematisk altså, husleieprisene er hovedproblemet slik jeg ser det. Det skulle ha vært mye større fokus på bygging av studentboliger (økt stipend og lån vil bare føre til at utleiere kan skru opp prisen enda mer) for å få unna litt av trykket på boligmarkedet. 2
Gjest Ciegus Skrevet 18. desember 2013 #5 Skrevet 18. desember 2013 Det har de, men det er vel en grunn til at grunnstipendet er behovsprøvd. Jeg fikk ingenting ekstra av foreldrene mine under VGS-tiden. Det hadde de ikke råd til. Og slik tror jeg at flere elever har det. Da er ikke 5000 mye med skyhøy husleie. Dessuten er de fleste 18 år det siste året på VGS, altså myndig. Hva med dette året? Forsørgeransvaret har man til barnet har fullført videregående, så at man fyller 18 har ingenting å si. VGS-elevene får jo mer i støtte enn vi som studerer, da vi som studerer ikke får noe grunnstipend. Når man flytter ut hjemmefra vil foreldrene også spare penger på mat, strøm etc - disse pengene overfører man så klart til barnet om det er behov for det. Jeg har vært borteboer selv, og vet hvor tungt det er. Men jeg syns ikke det er statens ansvar å betale, det er foreldrenes. Jeg fikk 3500 i måneden da jeg gikk vgs, første året fikk jeg 1000 kroner av foreldrene mine i tillegg, og betalte alt selv. Andre året fikk jeg ikke noe ekstra av foreldrene mine, men de måtte betale husleia. Bor man et sted der det er vanlig at barna flytter ut for vgs må foreldrene bare begynne å spare litt tidligere. Forsørgeransvar er forsørgeransvar - det forsvinner ikke selv om barna flytter ut, selv om mange foreldre innbiller seg det. Eneste tiltaket jeg kunne vært for er å bygge flere internater i nærheten av skolene. Internat/elevheim er vel fortsatt ganske uvanlig i dette landet, men det hadde bidratt til at elevene kunne bodd til en fornuftig pris. Burde spesielt vært fokus i byer hvor det er mange borteboende elever.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #6 Skrevet 18. desember 2013 I debatten om studentes økonomi, føler jeg at en eventuell debatt om hybelboende VGS-elever ikke eksisterer. Vegg i vegg med meg bor en VGS-elev, og jeg spurte henne om hvor mye hun fikk i stipend hver måned, og tenkte for meg selv at jeg håpet den hadde forbedret seg siden jeg ble hybelbeboer i 2006. Hun får 5500 kr hver måned, og det er ikke langt fra det jeg fikk. Jeg mener å huske at jeg fikk 5000 kr i stipend da jeg gikk på VGS og bodde på hybel. Dette var da fullt borteboerstipend og fullt grunnstipend. Nå vet jeg ikke om naboen også får fullt grunnstipend. Uansett. Der jeg bodde på hybel var bostedmarknaden for hybelbeboerne noe helt annet. For den dyreste hybelen betalte jeg 1800 kr i måneden (2009), og da var 5000 kr ikke så ille. Mulig mye har forandret seg på 5 år. Men denne jenten jeg bor med og andre VGS-elever har en helt annet marked å forholde seg til i Bergen. Naboen min fortalte at en av hennes klassekamerater betaler 5000 kr i leige hver måned. Med 5500 kr i stipend sier det seg selv at hun må få inntekt andres steder fra. Denne jenta brukte sparepengene sine for å klare seg. Jeg synes ikke det høres greitt ut at VGS-elever må bruke sparepengene sine for å kunne klare seg økonomisk gjennom vidergående. Andre må kanskje jobbe mye, og jeg husker VGS som en utrolig slitsom tid med mye skolearbeid. Studenttilværelsen byr på mer frihet og mer fleksibilitet med tanke på arbeid. VGS-elever har obligatorisk undervisning hver ukedag og har da bare helger og kvelder til disposisjon. Noe jeg brukte til å lese på prøver og øve (gikk musikklinjen). Jeg synes ikke VGS-tiden er tiden for å slite seg ut ved arbeid, eller tømme sparekontoen sin. Mulig noen får hjelp fra foreldrene, det er vel kanskje poenget med behovsprøvd grunnstipend, men det er likevel ikke mye med 5500 kr i måneden dersom en betaler 5000 kr i husleige, som mange andre studenter. Det er sikkert utrolig stor forskjell på hybelrom i ulike steder i landet, men stipendordningen er jo fremdeles det samme, og jeg synes synd på de VGS-elever som f.eks. må kjempe med studentene i boligmarkedet i Bergen. Når jeg snakket med naboen min tenkte jeg at skal være forsiktig med å klage over studentenes økonomi. 5500 kr versus 7080 kr. Ja, jeg vet at for VGS-elevene er alt stipend, mens 60% er lån av vår utbetaling. Studentene har kanskje ikke den beste økonomien, men jeg tror VGS-elever har det mye værre. Men jeg har ikke hørt de klage over det, bare er det studenter jeg ser klage over økonomien av disse to gruppene. Hvorfor? Sorry men når jeg gikk på VGS hadde jeg FULLT stipend OG lån. Akkurat samme som nå når jeg studerer. Det kan hun og søke om. Så utbetalingsmessig er det ingen forskjell med mindre hun har foreldre som tjener veldig godt, i det fall har de plikt til å hjelpe henne. Per i dag betales også bøkene til vgs elever, på mange skoler også datamaskiner / ipad. Den store forskjellen er derimot at man ikke får feks Studentbolig når man er vgs elev. Selv om de er tilgjengelige i området. Anonymous poster hash: facb7...48f
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #7 Skrevet 18. desember 2013 Alayne har helt rett, jeg hadde en venn som fikk borteboerstipend på særskilt grunnlag pga. faren, det er nå en 10 år siden men han fikk 5000. Nå bodde vi heldigvis i en by det var forholdsvis billig å leie, men det var jo ikke nok, så han jobbet jo ved siden av. Han hadde jo mulighet til å tvinge faren til å gi noe støtte siden han var på VGS, men han og faren var glidd så langt fra hverandre at vennen min ikke ville ha noe som helst mer med han å gjøre, og faren ville ikke ha noe med han å gjøre. (Gjett hvem som ringte 6 år senere og trengte beinmargstransplantasjon...) Men jeg er også enig i at det mangler en debatt på VGS elever sin økonomi, noe kanskje fordi de fleste bor hjemme hele vgs kanskje, noe fordi de kanskje mangler en stemme i forhold til studenter. Anonymous poster hash: b4fdf...bf2 1
Gjest Ciegus Skrevet 18. desember 2013 #8 Skrevet 18. desember 2013 Alayne har helt rett, jeg hadde en venn som fikk borteboerstipend på særskilt grunnlag pga. faren, det er nå en 10 år siden men han fikk 5000. Nå bodde vi heldigvis i en by det var forholdsvis billig å leie, men det var jo ikke nok, så han jobbet jo ved siden av. Han hadde jo mulighet til å tvinge faren til å gi noe støtte siden han var på VGS, men han og faren var glidd så langt fra hverandre at vennen min ikke ville ha noe som helst mer med han å gjøre, og faren ville ikke ha noe med han å gjøre. (Gjett hvem som ringte 6 år senere og trengte beinmargstransplantasjon...) Men jeg er også enig i at det mangler en debatt på VGS elever sin økonomi, noe kanskje fordi de fleste bor hjemme hele vgs kanskje, noe fordi de kanskje mangler en stemme i forhold til studenter. Anonymous poster hash: b4fdf...bf2 Det er jo hans eget valg om han ikke vil ha kontakt med faren og be om støtta han har krav på. Skal man være så voksen må man neste være voksen nok til å jobbe ved siden av skolen også, ingen grunn til at staten skal sponse en mer økonomisk fordi en har et dårlig forhold til foreldrene.
Gjest Ciegus Skrevet 18. desember 2013 #9 Skrevet 18. desember 2013 Sorry men når jeg gikk på VGS hadde jeg FULLT stipend OG lån. Akkurat samme som nå når jeg studerer. Det kan hun og søke om. Så utbetalingsmessig er det ingen forskjell med mindre hun har foreldre som tjener veldig godt, i det fall har de plikt til å hjelpe henne. Per i dag betales også bøkene til vgs elever, på mange skoler også datamaskiner / ipad. Den store forskjellen er derimot at man ikke får feks Studentbolig når man er vgs elev. Selv om de er tilgjengelige i området. Anonymous poster hash: facb7...48f Det er ikke akkurat det samme som på vgs, for når man studerer kan man få maksimalt lån uavhengig av foreldrenes inntekt. På vgs er lånet behovsprøvd, man kan risikere å ikke få noe lån.
Kjempeliten Skrevet 18. desember 2013 #10 Skrevet 18. desember 2013 (endret) Foreldre har plikt til å forsørge barnet til det er ferdig på vgs ja. Om det ikke skjer er det sikkert noen man kan kontakte og få hjelp. Og det er mange vgs elever som fint kan jobbe ved skolen. Ellers bør man jo uansett ha sommerjobb. Tjener man greit det har man faktisk en del ekstra å fordele ut året. Er ikke alle studenter som kan jobbe ved skolen heller.. Jeg kan ikke det. Blir ofte jobbing på verkstedene til kl 22 for mange på studiet mitt... Men ja, sånt er veldig forskjellig. Men joda jeg er enig i at det kan være problematisk uansett, både for elever og studenter. Men problemet er hyblene.. Det nytter ikke at stipendet går opp, da går bare husleiene opp. Vi fikk 100 kr mer i år fra Lånekassen enn ifjor. Hurra, tenkte jeg. 100 kr ekstra i mnd er jo faktisk noe!! Men så steg husleia med 100 kr og. Via studentsamskipnaden faktisk..... Det burde vært en øvre grense for husleie i forhold til studielånet/stipendet, hvertfall hos boliger som er reservert de som går skole. Internater er jo en kjempegod ide som noen nevner! Sosialt er det og. Endret 18. desember 2013 av Kjempeliten
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #11 Skrevet 18. desember 2013 Jeg er VGS-elev som bor borte og får i tillegg til stipendet barnebidrag fra mamma og pappa på tilsammen 6200 hver måned frem til jeg fyller 18 i april. Fra da av får jeg 2000 i måneden, så må få meg deltidsjobb Anonymous poster hash: 0fa2c...5db
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #12 Skrevet 18. desember 2013 Det er jo hans eget valg om han ikke vil ha kontakt med faren og be om støtta han har krav på. Skal man være så voksen må man neste være voksen nok til å jobbe ved siden av skolen også, ingen grunn til at staten skal sponse en mer økonomisk fordi en har et dårlig forhold til foreldrene. Aner du hvor vanskelig det er å få jobb, spesielt når man er under 18? Det er helt umulig! Jeg har søkt overalt. Jeg har sommerjobb fast da, men der tjener jeg 17.000 på to måneders jobbing med helger og alt, og det holder ikke veldig lenge. Anonymous poster hash: 0fa2c...5db
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #13 Skrevet 18. desember 2013 På vgs fikk jeg aldri lekser, jeg gikk yrkesfag, og det krevde ikke spesielt mye øving på prøver o.s.v på fritiden. Studenter har vel masse lekser og innleveringer, masse å lese o.s.v på fritiden. Ikke alle får grunnstipend heller på vgs, inkludert meg selv. Men vgs elever har det IKKE verre enn studenter. Mange velger en linje de ikke har i nærheten for å så få bortebostipend, men tar 3år påbygg uansett.. Anonymous poster hash: 946ec...762 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #14 Skrevet 18. desember 2013 På vgs fikk jeg aldri lekser, jeg gikk yrkesfag, og det krevde ikke spesielt mye øving på prøver o.s.v på fritiden. Studenter har vel masse lekser og innleveringer, masse å lese o.s.v på fritiden. Ikke alle får grunnstipend heller på vgs, inkludert meg selv. Men vgs elever har det IKKE verre enn studenter. Mange velger en linje de ikke har i nærheten for å så få bortebostipend, men tar 3år påbygg uansett.. Anonymous poster hash: 946ec...762 Det er jo bare fint at de tar påbygning etter de er ferdig med den linjen de går på da. Anonymous poster hash: f43af...f03
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #15 Skrevet 18. desember 2013 Det er ikke akkurat det samme som på vgs, for når man studerer kan man få maksimalt lån uavhengig av foreldrenes inntekt. På vgs er lånet behovsprøvd, man kan risikere å ikke få noe lån. Og sånn bør det fortsatt være, folk bør ikke oppfordres til å ta opp lån med mindre de må og foreldre har PLIKT til å betale. Hadde selv nesten 100 000 i lån før jeg var 18 en gang og det unner jeg ikke noen. Anonymous poster hash: facb7...48f 1
lillsunshine Skrevet 18. desember 2013 Forfatter #16 Skrevet 18. desember 2013 (endret) VGS-elevene får jo mer i støtte enn vi som studerer, da vi som studerer ikke får noe grunnstipend. Når man flytter ut hjemmefra vil foreldrene også spare penger på mat, strøm etc - disse pengene overfører man så klart til barnet om det er behov for det. Jeg har vært borteboer selv, og vet hvor tungt det er. Men jeg syns ikke det er statens ansvar å betale, det er foreldrenes. Jeg fikk 3500 i måneden da jeg gikk vgs, første året fikk jeg 1000 kroner av foreldrene mine i tillegg, og betalte alt selv. Andre året fikk jeg ikke noe ekstra av foreldrene mine, men de måtte betale husleia. Bor man et sted der det er vanlig at barna flytter ut for vgs må foreldrene bare begynne å spare litt tidligere. Forsørgeransvar er forsørgeransvar - det forsvinner ikke selv om barna flytter ut, selv om mange foreldre innbiller seg det. Eneste tiltaket jeg kunne vært for er å bygge flere internater i nærheten av skolene. Internat/elevheim er vel fortsatt ganske uvanlig i dette landet, men det hadde bidratt til at elevene kunne bodd til en fornuftig pris. Burde spesielt vært fokus i byer hvor det er mange borteboende elever. Det er da ikke helt sant at studenter ikke får noe støtte. Vi får jo 40% av fullt lån omgjort til stipend når eksamen er bestått, og sånn bør det jo være. Forskjellen er systemet er annerledes på VGS og høyere utdanning. Så lenge skolen er 40 km fra foreldrenes hus, har en rett på borteboerstipend. Grunnstipend behovprøves etter foreldrenes inntekt - Mange har foreldre som har for god inntekt - dermed får de ikke grunnstipend, men kun borteboerstipend. I høyere utdanning stilles det ingen krav til foreldreneinntekt ettersom en skal forsørge seg selv. Alle har rett på å søke fullt stipend og lån, så lenge en ikke bor i samme hus som foreldra, uten krav om kilometeravstand. Noe av lån/stipend en kan søke om i høyere utdanning, utgjør vel også et slags grunnstipend, som de som bor hjemme kan søke om, men det er vel ikke særlig mye. Jeg er enig i at forsørgeransvar er forsørgeransvar, men når en får fullt grunnstipend etter behovsprøving er det et tegn på at de foresatte nettopp IKKE har evne til å betale barna ekstra utover den ekstra støtten de får av Lånekassen. Da, blir det dessverre et stort problem for dem de gjelder når boligmarkedet for VGS-elever i Bergen og andre dyre byer, er som det er. Hadde foreldrene mine hatt råd til det, hadde de sponset meg ekstra under VGS-tiden. Det hadde de dessverre ikke. De jobber begge i lavlønnsyrker og var på den tiden nyskilte. Det vil si at de begge hadde nok med å skulle betale for en dyr singeltilværelse, i tillegg til å forsørge et barn på barneskolen som måtte ha få sine utgifter dekt. Barnebidraget de fikk for meg, var en symbolsk sum. Jeg fikk de pengene, men det var kanskje snakk om 1000 kr i halvåret, iallfall ikke mye den gangen. Jeg tror neppe at eksempelet mitt er enestående. Det er nok mange VGS-elever som lider under samme skjebne, bare at det generelle levekostnadene har økt betraktelig på 5 år. Maten er jo mye dyrere også. Havregrynspakken har jo gått fra 6 kr til 12 kr på den tiden! Jeg hadde forøvrig sommerjobb, men på den alderen var det rimlig dårlig betalt, og jeg fikk grunnet alderen ikke lov til å jobbe veldig sent/overtid. Så det er begrensinger på hvor mye en kan tjene på den alderen. Hører dog rykter om at timelønnen har blitt så mye bedre for de under 18 år, siden den gang. Uansett. At foreldrene har forsørgeransvar er for lett å si. Det er en grunn til at grunnstipendet er behovsprøvd. Jeg er heller ikke enig i at det vil være de samme utgiftene om eleven hadde bodd hjemme i stedet. Å betale for en ekstra person bruker strøm hjemme, kontra å betale for nettleie et nytt sted blir ikke det samme. Problemet er når husleia har blitt så høy som den er, skal det mye til for at foreldrene kan dekke dette hullet. Her snakker vi kanskje opp til 2000-3000 kr i måneden. Problemet er openbart husleigemarkedet ja, det er vi nok enig i. Og den rammer nok som verst VGS-elever som ikke har forsørgerdyktige foreldre, dessverre. Endret 18. desember 2013 av lillsunshine
lillsunshine Skrevet 18. desember 2013 Forfatter #17 Skrevet 18. desember 2013 (endret) På vgs fikk jeg aldri lekser, jeg gikk yrkesfag, og det krevde ikke spesielt mye øving på prøver o.s.v på fritiden. Studenter har vel masse lekser og innleveringer, masse å lese o.s.v på fritiden. Ikke alle får grunnstipend heller på vgs, inkludert meg selv. Men vgs elever har det IKKE verre enn studenter. Mange velger en linje de ikke har i nærheten for å så få bortebostipend, men tar 3år påbygg uansett.. Anonymous poster hash: 946ec...762 Heldig du da. Da hadde du det lett. Jeg har helt motsatt erfaring. VGS har for meg vært de mest 3 travle åra jeg har hatt i mitt liv. Jeg gikk musikklinja og hadde mye ekstraarbeid med musikkfagene. Det er forventet at du øver minst 1 time hver dag på hovudinstrumentet, i tillegg til øving til samspill, konserter, hvert år går flere kvelder til øving av musikal/koroppsetting etc.,. I tillegg skal en samtidig ta de vanlige fagene som alle andre linjer tar, for å oppnå generell studiekompetanse. Det innebærer øving til alle mulige slags prøver: Historie, geografi, matte, norsk, engelsk etc.etc, forøvrig når en burde øve på konsert eller lignende. I 2.klasse var det så mange fag som skulle inn på timeplanen, at vi endte opp med å ha 2 timer mer i uken en vanlig VGS-timeplan. Om du ikke regner med at mange av oss ble lurt til å ta et mattefag som krevde 3-timers selvstudium i uken i tillegg til ordinære lekser, siden vi ikke hadde plass til å alle 5 mattetimene i timeplanen. Så nei, du hadde det kanskje lett, men for mange linjer er VGS en ufattelig travel tid. Det var ikke uvanlig å være på skolen til ni/ti om kvelden for å øve, og med den ordinære skoledagen kan du regne mange 12-timersdager. Det er nok inviduelt hvordan høyere utdanning er fra sted til sted, men mens mange som kom fra enkle VGS-linjer oppfatter høyere utdanning som travelt og krevende i samanlikning med VGS, synes jeg at det ble lettere. Og det er forøvrig linjer som musikk, dans, drama, formgiving og diverse som er linjer der det er behov for å flytte hjemmeifra. Rett og slett fordi det er så få av disse skolene, og noen må reise lange avstander. (Slik som jeg). Så nei, jeg hadde ikke sånn veldig mye fritid til å jobbe. Endret 18. desember 2013 av lillsunshine
lillsunshine Skrevet 18. desember 2013 Forfatter #18 Skrevet 18. desember 2013 Og sånn bør det fortsatt være, folk bør ikke oppfordres til å ta opp lån med mindre de må og foreldre har PLIKT til å betale. Hadde selv nesten 100 000 i lån før jeg var 18 en gang og det unner jeg ikke noen. Anonymous poster hash: facb7...48f Det er nettopp det. VGS-elever skal ikke måtte ta opp lån, særlig når de ikke er myndige.
Pearl2.0 Skrevet 18. desember 2013 #19 Skrevet 18. desember 2013 Min mening er at hvis man som foreldre kan forsørge barna sine som VGS-elever, så ja, kanskje man burde å tenke seg om to ganger først?
lillsunshine Skrevet 18. desember 2013 Forfatter #20 Skrevet 18. desember 2013 Min mening er at hvis man som foreldre kan forsørge barna sine som VGS-elever, så ja, kanskje man burde å tenke seg om to ganger først? Du mente vel ikke? Jeg synes det er veldig forenklet. Det er vanskelig å se for seg egen økonomi 16 år frem i tid, fra man fikk barnet. Det kan være store endringer i arbeidsmarkedet som ingen kunne forutse. Og jeg tror heller ikke at foreldrene mine planla en skilsmisse for 16 år siden. Det blir for enkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå