Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så min far sir til meg at han vil hjelpe meg med BSU sparing og vi setter opp et budsjett på hvor mye han sparer og hvor mye jeg skal spar i årene som kommer. Jeg sparer mest. Så ser vi at det er ganske mye som må spares for å nå dagens 15 % rente. Så han foreslår at jeg kan spørre andre familiemedlem. Dette er ikke så lett å spørre om. Jeg har spurt min mor og hun måtte tenke på det. Så skal jeg spørre bestemor og onkel. Men syns det er en vanskelig ting å spørre om vil jo ikke legge noe press på de. Vet ikke helt hvordan jeg skal spørre.

Så er det da min samboer som også har BSU og har spart 300 kr i mnd de siste årene. Han sa at han kanskje skulle begynne å spare mer neste år. Og så når jeg spørr om han vil ha hjelp å sette opp budskjett nekter han å blir en furten unge. Det går ikke ann å prate om penger å fremtid med han uten at han blir sur og grinete.

Så slik det ser ut nå vil jeg ha klart å spare mye mer enn han og være klar til å kjøpe før han. Men jeg ønsker å bo med han men vil ikek dekke hans del av aventuelt lån. Så hvordan løser man dette.

Blir glad for alle innspill. På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke så rart at du får spart mer enn samboer når du får hjelp av din far til sparing!

Men 300 kroner i måneden er jo ikke mye, hva har dere i inntekt hver?

Hvor gamle er dere? Det er ikke vanlig å få økonomisk støtte av ønkler osv. Jeg synes ikke du skal spørre familiemedlemer om de vil overføre penger til deg. Men du kan kanskje ønske deg penger til det i bursdag og julegave?

Hvis dere har ulik sum på bsu når dere kjøper, så får dere ha ulik eierandel og den med minst innskudd på ta på seg en høyere låneandel. Det trenger ikke være vanskeligere enn det, lykke til med sparingen :)

Anonymous poster hash: 13e50...eb9
  • Liker 1
Skrevet

jeg er 23 og han er 26. Vi har helt normal inntekt

Skrevet

jeg er 23 og han er 26. Vi har helt normal inntekt

Han er 26 år, blir furten av å snakke om fremtid og økonomi, har normal inntekt og sparer 300 kroner?:P Jeg er student, jeg sparer over 1000 kroner i mnd! Og det er bare i BSU. Sparer også på høyrentekonto.

Anonymous poster hash: cf352...0fc

• Liker 6
Skrevet

Hvis et familiemedlem med normal inntekt hadde spurt meg om å hjelpe til med BSU-sparingen, hadde jeg bedt henne om å skjerpe seg. Og tenkt med med selv at "hun der er ikke helt god"....

• Liker 18
Skrevet

Om dere har normal inntekt begge to, så burde dere klare å spare 20 000 i året hver begge to.

Jeg har hatt en inntekt på 11 000 i mnd de siste årene, og jeg har fint klart å spare 20 000 i året på BSU. Det blir ca.1600 i mnd.

Tror dere bør tenke på hva dere bruker pengen på.

Anonymous poster hash: 3afcc...b7c
  • Liker 3
Skrevet

Så min far sir til meg at han vil hjelpe meg med BSU sparing og vi setter opp et budsjett på hvor mye han sparer og hvor mye jeg skal spar i årene som kommer. Jeg sparer mest. Så ser vi at det er ganske mye som må spares for å nå dagens 15 % rente. Så han foreslår at jeg kan spørre andre familiemedlem. Dette er ikke så lett å spørre om. Jeg har spurt min mor og hun måtte tenke på det. Så skal jeg spørre bestemor og onkel. Men syns det er en vanskelig ting å spørre om vil jo ikke legge noe press på de. Vet ikke helt hvordan jeg skal spørre.

Anonymous poster hash: 07193...3b7

Skrevet

Så han foreslår at jeg kan spørre andre familiemedlem. Dette er ikke så lett å spørre om. Jeg har spurt min mor og hun måtte tenke på det. Så skal jeg spørre bestemor og onkel. Men syns det er en vanskelig ting å spørre om vil jo ikke legge noe press på de. Vet ikke helt hvordan jeg skal spørre.

Jeg begriper ikke hvorfor du skal spørre familiemedlemmer??

Spare kan du gjøre sjæl. Om faren din ønsker å hjelpe, fint, det er hans rett som far. Men det finnes virkelig tusenvis av bedre måter for onkel og bestemor å bruke pengene sine på, enn å bare gi dem bort til deg.

Jeg er student med en bitteliten deltidsjobb, og klarer fint å spare 20 000 i året helt selv. Tror heller du bør se på forbruket ditt, om du ikke klarer å fylle opp BSU-en på egenhånd. Samboeren din er egentlig ikke ditt problem, du får spare dine egne penger, så setter dere bare opp en skikkelig kontrakt den dagen dere kjøper bolig sammen, slik at du har litt mindre lån eller litt større eierandel el.l. Men du bør jo etterhvert finne ut hvorfor han ikke vil snakke om økonomi og fremtid i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 07193...3b7

• Liker 7
Skrevet

TS, her er mitt busjett for 1 mnd, og jeg sparer BSU.

11 000 utebetalt etter skatt

4000 husleie inkludert strøm, varmtvann, internett, kabeltv.

2000 inn på BSU.

2-3000 til mat, toalettartikler og husholdningsartikler (varierer jo etter hva jeg trenger)

Har 2-3000 som går til mnd.kort, sosialt, klær, og buffersparekonto.

Håper dette kan gi en pekepinn på hvordan et forbruk er.

Anonymous poster hash: 3afcc...b7c
Skrevet

TS, her er mitt busjett for 1 mnd, og jeg sparer BSU. 11 000 utebetalt etter skatt 4000 husleie inkludert strøm, varmtvann, internett, kabeltv.2000 inn på BSU.2-3000 til mat, toalettartikler og husholdningsartikler (varierer jo etter hva jeg trenger)Har 2-3000 som går til mnd.kort, sosialt, klær, og buffersparekonto. Håper dette kan gi en pekepinn på hvordan et forbruk er. Anonymous poster hash: 3afcc...b7c

Hvordan DITT forbruk er...

Og det er 15 % egenkapitalskrav du snakker om. Ikke rente. (Startinnlegget ditt). Virker ikke som om du skjønner særlig av dette... Er du virkelig 23?

Anonymous poster hash: dd12e...f0c

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg er klar over hva som kreves i dag for å få boliglån. Det var min far som spurte om jeg kunne spørre de andre i familien om hjelp for å få fortgang på ting. Jeg er langt fra en sløsete person og har full kontroll på eget budskjett og forbruk. Men det skal nevnes at ikke alle bor for 4000 i mnd. Min husleie er nok litt høyere. VI har alle ulike utgifter og inntekt. Så syns kritikken er litt urettferdig. Nå har jeg aldri nevn hvor mye jeg skal spare, og det er heler ikke relevant hvor mye det er i kroner og ører for dere. Jeg sparer så mye som jeg har mulighet til, ut fra mitt budsjett. Tanken bak å spørre familie om hjelp er å komme jeg fortere inn på markede. Så dere syns det er teit å spørre famile om penger? Tenkte da istede for jul og bursdag. Men hadde bare vært greit å ha et ca tall fra de for å regne ut når ca jeg kan ha råd til å kjøpe. Selvfølgelig er det ingen tvang.

Når det gjelder samboeren min liker han ikke å prate om penger og har alltid vært sånn. Jeg forstår ikke helt hvorfor og han klarer ikke å forklare det på noen bra måte heler. Tror han føler at pengene alldri strekker helt til. Jeg vil gjerne hjelpe han med buskjett osv men han nekter. Noen som har opplevd lignende som kan gi meg noen tips`?

Jeg skriver dette for å få hint og veiledning ikke for å bli hakket på, så om dere bare vil ha noen å hakke på er ikke dette plassen for det.

Skrevet

Hvordan DITT forbruk er...

Og det er 15 % egenkapitalskrav du snakker om. Ikke rente. (Startinnlegget ditt). Virker ikke som om du skjønner særlig av dette... Er du virkelig 23?

Ja jeg er 23 år, beklager skriveleif i starttråd vet at det er 15% av prisen på bolig du må ha i egenkapital. Og ja alle sitt forbruk er forskjellig.

Skrevet (endret)

Ja jeg er klar over hva som kreves i dag for å få boliglån. Det var min far som spurte om jeg kunne spørre de andre i familien om hjelp for å få fortgang på ting. Jeg er langt fra en sløsete person og har full kontroll på eget budskjett og forbruk. Men det skal nevnes at ikke alle bor for 4000 i mnd. Min husleie er nok litt høyere. VI har alle ulike utgifter og inntekt. Så syns kritikken er litt urettferdig. Nå har jeg aldri nevn hvor mye jeg skal spare, og det er heler ikke relevant hvor mye det er i kroner og ører for dere. Jeg sparer så mye som jeg har mulighet til, ut fra mitt budsjett. Tanken bak å spørre familie om hjelp er å komme jeg fortere inn på markede. Så dere syns det er teit å spørre famile om penger? Tenkte da istede for jul og bursdag. Men hadde bare vært greit å ha et ca tall fra de for å regne ut når ca jeg kan ha råd til å kjøpe. Selvfølgelig er det ingen tvang.

Når det gjelder samboeren min liker han ikke å prate om penger og har alltid vært sånn. Jeg forstår ikke helt hvorfor og han klarer ikke å forklare det på noen bra måte heler. Tror han føler at pengene alldri strekker helt til. Jeg vil gjerne hjelpe han med buskjett osv men han nekter. Noen som har opplevd lignende som kan gi meg noen tips`?

Jeg skriver dette for å få hint og veiledning ikke for å bli hakket på, så om dere bare vil ha noen å hakke på er ikke dette plassen for det.

Mener du virkelig at familien din skal informere deg om hvor mye penger de er villig til å gi deg årlig for at du skal kunne sette opp et budsjett for BSU sparing…? Beklager å måtte si det, men det høres utrolig frekt ut. Jeg synes du skal spare det du klarer pr måned og heller ønske deg penger i jule- og bursdagsgave, så kan du betale inn ekstra med de pengene.

edit: skrivefeil

Endret av Sign
  • Liker 10
Skrevet

Ønsk deg heller penger til jul og bursdag:)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Wow, jeg er målløs. Høres ganske frekt ut å skulle spørre familie om penger på den måten!

Jeg er 20, har spart 20 000 i året på bsu siden jeg fylte 18 ved å jobbe i ferier og helger. Er nå student, og har utbetalt 11 000 i mnd, men klarer likevel å spare fullt opp på BSU i tillegg til vanlig sparing. Synes ikke jeg har det særlig trangt økonomisk heller, så virker jo som dere bruker mye penger på tull? Hva går pengene deres til egentlig?

Endret av strawberry
Skrevet

Så er det da min samboer som også har BSU og har spart 300 kr i mnd de siste årene. Han sa at han kanskje skulle begynne å spare mer neste år. Og så når jeg spørr om han vil ha hjelp å sette opp budskjett nekter han å blir en furten unge. Det går ikke ann å prate om penger å fremtid med han uten at han blir sur og grinete.

Så slik det ser ut nå vil jeg ha klart å spare mye mer enn han og være klar til å kjøpe før han. Men jeg ønsker å bo med han men vil ikek dekke hans del av aventuelt lån. Så hvordan løser man dette.

Blir glad for alle innspill. På forhånd takk!

Først: du kan ønske deg penger. De kan gi deg noe annet. Du kan Ikke spørre spesifikt om de vil bidra til din bsu (som med sine maks 20.000 i året er noe du burde være i stand til å fylle selv med normal inntekt).

Deretter: alle sitt forbruk er ulikt. Men dersom du velger å bo dyrt så velger du også å eie sent. Slik er det. Nå vet jeg ikke hva en "normal" inntekt er for deg, men la oss si 20.000 utbetalt i mnd. Da skulle du greie spare 80-100.000 i året. Blir hus av det på få år.

Så det er mitt råd: glem dette med samboer, familiemedlemmer og slikt tull (det er sosialt uakseptabelt) og sett deg ned med budsjettet. Så kutter du til benet. Ser hvor mye du kan spare. Er du fornøyd med summen? OK. Lev etter budsjettet. Går det for sent å spare? Kutt mer eller tjen mer.

For det er hva et budsjett er: et verktøy for å oppnå akkurat det du vil oppnå med dine penger. Selv om det før du starter ser umulig ut (om det ser mulig ut trenger du jo neppe noe budsjett).

Anonymous poster hash: abcdd...b2a

• Liker 1
Skrevet

Wow, jeg er målløs. Høres ganske frekt ut å skulle spørre familie om penger på den måten!

Jeg er 20, har spart 20 000 i året på bsu siden jeg fylte 18 ved å jobbe i ferier og helger. Er nå student, og har utbetalt 11 000 i mnd, men klarer likevel å spare fullt opp på BSU i tillegg til vanlig sparing. Synes ikke jeg har det særlig trangt økonomisk heller, så virker jo som dere bruker mye penger på tull? Hva går pengene deres til egentlig?

Mye tull? Hvis du hadde lest over hadde du lest at det ikke er mye tull vi kjøper. Uansett så er det ikke snakk om å kun fylle opp BSU kontoen per år men også litt BSU 2.0

Skrevet

Mye tull? Hvis du hadde lest over hadde du lest at det ikke er mye tull vi kjøper. Uansett så er det ikke snakk om å kun fylle opp BSU kontoen per år men også litt BSU 2.0

Uansett så kan du ikke be familiemedlemmer med å hjelpe deg med å spare til din BSU. Det er så frekt at jeg faktisk ikke finner ord.

• Liker 5
Skrevet

Er det du som mente du ikke skulle betale husleige da du var på ferie? :)

Anonymous poster hash: 3ee17...38e
  • Liker 1
Skrevet

Er det du som mente du ikke skulle betale husleige da du var på ferie? :)

Anonymous poster hash: 3ee17...38e

Nei, det mener jeg ikke. Betaler husleie hver måned jeg :gullengel:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...