Gå til innhold

NTNU Geologi Bachelor + Master vs Tekniske Geofag siv.ing.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, sliter med å finne ut hva forskjellen mellom de to studiene her er i praksis, noen som kan forklare? Er det forskjell i type stillinger man kvalifiserer seg for etter endt studium?



Anonymous poster hash: fff5f...ab0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teknisk geofag er spisset mot ingeniørgeologi, hydrologi og gruvedrift. Man får derimot ikke den generelle innføringen i geologi slik som vanlige geologistudier. Tror det er vanskeligere å få jobb i de overnevnte retningene med vanlig geologi, med mindre man tar fordypning i retning strukturgeologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk geofag er spisset mot ingeniørgeologi, hydrologi og gruvedrift. Man får derimot ikke den generelle innføringen i geologi slik som vanlige geologistudier. Tror det er vanskeligere å få jobb i de overnevnte retningene med vanlig geologi, med mindre man tar fordypning i retning strukturgeologi.

Hva studerer du/ville du ha valgt å studere selv?

Anonymous poster hash: fff5f...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avslutter en bachelor i geologi til sommeren og vurderer følgende på master: geokjemi, sedimentologi og/eller strukturgeologi. Kjenner en som tar master i teknisk geofag, og han er veldig fornøyd med det. Velger du de rette fagene på teknisk geofag så blir du ekstremt ettertraktet i gruvedrift.

Vist jeg tar strukturgeologi så blir jeg ettertraktet i gruvedrift, men ikke i like høy grad.

Jeg vet ikke endå hva jeg kunne tenke meg å jobbe med, derfor ønsker jeg å holde alle dører innenfor geo åpen = master i geologi.

Endret av Divergent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avslutter en bachelor i geologi til sommeren og vurderer følgende på master: geokjemi, sedimentologi og/eller strukturgeologi. Kjenner en som tar master i teknisk geofag, og han er veldig fornøyd med det. Velger du de rette fagene på teknisk geofag så blir du ekstremt ettertraktet i gruvedrift.

Vist jeg tar strukturgeologi så blir jeg ettertraktet i gruvedrift, men ikke i like høy grad.

Så hva er styrkene med geologi kontra teknisk geofag?

Sånn helt enkelt, hvorfor burde jeg eller burde jeg ikke gå geologi direkte?

Er litt nysgjerrig her fordi jeg kan søke geologi direkte til våren, men hvis jeg vil gå teknisk geofag må jeg vente minst et år til (har allerede eksamener i 8 fag til våren, måtte ha lagt til r2 + fysikk for å gå geofag).

Anonymous poster hash: fff5f...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert endel folk som går eller vet noe om geologi som ser tråden og det er relevant for TS, så da spør jeg.

Er det noen særlig mulighet for å jobbe i en kommune på 12 000 som geolog?
Eller må man jobbe i litt større byer hvor man har konsulentfirmaer, plasser hvor man har gruvedrift og hvor det er oljejobber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sikkert endel folk som går eller vet noe om geologi som ser tråden og det er relevant for TS, så da spør jeg.

Er det noen særlig mulighet for å jobbe i en kommune på 12 000 som geolog?

Eller må man jobbe i litt større byer hvor man har konsulentfirmaer, plasser hvor man har gruvedrift og hvor det er oljejobber?

Ikke at jeg er geolog, men slik som jeg har forstått det finnes det geologstillinger i alle fylker. Så det vil nok finnes muligheter for å ha en nogenlunde "sentral" kommune som base (feks Sogndal eller Førde i Sogn og Fjordane) men du kommer jo til å reise en god del for å gjøre undersøkelser. Stillinger av denne typen er vel gjerne knyttet opp mot statens vegvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mer slik at de i kommunene leier inn den kompetansen fra konsulentfirmaer?
Jeg er i den situasjonen om jeg skal fortsette og ta master i geologi eller bygge på med lærerfag og bli lærer, må jo få jobb =(

Noen som vet med sikkerhet hvordan det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mer slik at de i kommunene leier inn den kompetansen fra konsulentfirmaer?

Jeg er i den situasjonen om jeg skal fortsette og ta master i geologi eller bygge på med lærerfag og bli lærer, må jo få jobb =(

Noen som vet med sikkerhet hvordan det er?

Mulig, Sogn og Fjordane er vel (når jeg tenker på det) også litt i en særstilling mtp rasfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du jobbe i mindre kommuner så får du vanligvis disse jobbene:

- Fylkesgeolog

- Hos interkommunale sammarbeid (type Åknes/Tafjord Beredskap IKS)

- Statens vegvesen sine regionkontor (varierer sikker fra landsdel til landsdel, men på vestlandet kan man holde til i Sogndal f.eks).

- Mindre høyskoler som tilbyr geologi

- Undervisning på VGS.

Sikkert noe jeg har glemt.

Til geologi/teknisk geofag debatten: det kommer ann på hva du liker. Teknisk geofag har mye mer ingeniørfag med mye mer mattematikk. Dette ser du også av utdanningsplanen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noe jeg har glemt.

Til geologi/teknisk geofag debatten: det kommer ann på hva du liker. Teknisk geofag har mye mer ingeniørfag med mye mer mattematikk. Dette ser du også av utdanningsplanen ;)

Jo, så det. Noen tanker om hvordan lønnsutsiktene er geologi kontra teknisk geofag?

Anonymous poster hash: fff5f...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge utdanningene er nok bra betalt. Vet at geologi er svært godt betalt og tror nok ikke at de med teknisk geofag tjener noe mindre. Dette er forøvrig bare tanker, siden jeg bare kjenner en som går teknisk geofag. Jeg vet bare konkret hva de med ren geologi utdanning tjener, og deres lønn ligger på 500+ i startlønn og snittlønn på 1,1 millioner etter åtte år (2011, i følge dn.no) før bonuser.

Jeg vil forøvrig anmode deg om å velge ut fra interesse. Du oppnår høyest lønn i det du brenner for!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva tenker du at du vil arbeide med Dovergent?
Vet noen også om hva arbeidsoppgavene og hvordan arbeidsdagene for diverse geologer går ut på?
Jeg har lest på utdanning.no og slikt men man får ikke særlig inntrykk av hva de gjør av slags arbeidsoppgaver og hvordan dagene deres går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hva tenker du at du vil arbeide med Dovergent?

Vet noen også om hva arbeidsoppgavene og hvordan arbeidsdagene for diverse geologer går ut på?

Jeg har lest på utdanning.no og slikt men man får ikke særlig inntrykk av hva de gjør av slags arbeidsoppgaver og hvordan dagene deres går.

lurer på det samme. Hvordan er en arbeidsdag for geologer?

Anonymous poster hash: c372d...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ser det er en stund siden tråden ble startet, men kan komme med noen innspill likevel

Geologi bachelor + master:

- Litt enklere matte, fysikk og statistikk

- Slipper fluidmekanikk (ett av de vanskeligste fagene på NTNU)

- Flere geologifag og dermed flere ekskursjoner (hurra)

- Mulighet for spesialisering innen petroleumsgeologi (det er i utgangspunktet ikke mulig hvis du går Teknisk Geofag, men siden Petroleum og Teknisk Geofag har ca samme/akkurat samme (?) fag de to første årene så er det ikke noe stress å bytte over så lenge det er plass på Petroleumslinja

Tipper du kan jobbe med ca det samme når du blir ferdig



Anonymous poster hash: 93128...aa4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lurer også på det. Hvordan er en vanlig arbeidsdag for en geolog?



Anonymous poster hash: e6f78...341
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kongen av geologer må vel være de som jobber for oljeindustrien? Ihvertfall om du snakker lønn.



Anonymous poster hash: 9c3c4...956
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lurer også på det. Hvordan er en vanlig arbeidsdag for en geolog?

Anonymous poster hash: e6f78...341

Nå har ikke jeg begynt å jobbe ennå, men uansett kommer det jo helt an på hvilken retning du går og dermed hvilken type jobb du får..

Du kan blant annet jobbe som:

- Ingeniørgeolog, hydrogeolog, miljøgeolog: typisk er jobb som konsulent, feks i Multiconsult, Norconsult, Sweco, Rambøll, Asplan Viak, Cowi osv. Sjekk hjemmesidene deres, der skriver de om hva slags oppdrag de har. En ingeniørgeolog jobber ofte med tunnelbygging - sjekker bergarter på stuff, prosjekterer. Hydrogeolog jobber med grunnvann (vannforsyning eller evt grunnvann til bruk i oppvarming av bygg. Miljøgeolog jobber med forurensning i grunnen.

- Ingeniørgeolog i Statens vegvesen

- Skred: NVE, Statens Vegvesen, NGU, NGI. Noen konsulentselskaper, men har intrykk av at det er vanskelig å få skredjobb som konsulent?

- Gruvedrift

- Petroleumsgeolog: f.eks tolke seismikk, logge kjerner osv. F.eks i Statoil, Det Norske, Schlumberger, Hydro, osv

- Forsker: innen alle felt, her er vel NGU den største, men du bør ha lang erfaring før du får jobb der

Osv..

evt kan man bygge på med litt samfunnsgeografi og et annet fagfelt så blir du lærer

Anonymous poster hash: 93128...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tanker om det kan være lurt å ta et årsstudium i geografi, før man begynner på geologi-studie?



Anonymous poster hash: e6f78...341
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tanker om det kan være lurt å ta et årsstudium i geografi, før man begynner på geologi-studie?

Anonymous poster hash: e6f78...341

Ser ingen grunn til at det skal være nødvendig? Tenker du på i forhold til at det blir lettere? Hvis du tar geografi som årsstudium er det vel mye samfunnsgeografi, og det er jo ikke relevant for geologi uansett. Og den naturgeografien du trenger lærer du på geologistudiet ila de første årene. Som regel er det mye nytt for de fleste (med mindre du har hatt Geofag 1 og/eller 2 på vgs) men det er ikke vanskelig stoff. Det er verre med matte, fysikk og kjemi :P Men ikke la deg skremme bort av det ;)

Anonymous poster hash: 93128...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...