Gå til innhold

vektoppgang første trimester


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 11uker på vei og har gått opp to kg allerede. Er dette mye? Babyen er jo så liten og burde jo ikke legge på meg først senere. Er 175 høy og 84kg når jeg ble gravid så jeg er litt overvektig å. Hvor mye la dere på dere?

Anonymous poster hash: 0d0d4...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarte å gå opp 8kg i første trimester.... Gikk totalt opp 18kg, som alle forsvant etter fødselen. At jeg gikk så mye opp i første trimester var nok mest fordi det var jula i fjor, og jeg visste ikke at jeg var gravid, og tenkte nok ikke over at jeg koste meg i overkant mye. Var bevisst på hva jeg spiste resten av svangerskapet (holdt meg til "vanlig" dagsrasjon + det som står oppgitt at er nødvendig ekstra i de ulike trimestrene), og de siste 10 kom jevnt fordelt utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deter helt vanlig så ingenting å bekymre seg over. :)

Jeg la vel på meg 2-3 kg første trimester og foreløpig har jeg gått opp 7 kg (uke 24).

Jeg ligger en kilo foran forrige gang og da gikk jeg opp 16 kg totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeelt normalt. Jeg ligger nå likt med første gangen jeg var gravid. 8 kg, 26 uker gravid. Gikk opp totalt 14 kg forrige gang, satser på rundt omkring det samme denne gangen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så er det ingen direkte graviditetsrelaterte årsaker(som det er i siste halvdel) til å gå spesielt opp i vekt i 1trimester.

Men, sliter man med kvalme og uvelhet som gjør at det blir nødvendig med småspising så blir jo det ofte en naturlig konsekvens.

Om du vet du spiser helt normalt(altså for en voksen normalt aktiv kvinne ca 2000 kcal daglig), eller trenger småspise for å holde kvalme og uvelhet i sjakk ville jeg ikke tenkt på det.

Om det derimot er unødig småspising for "moro skyld" hadde jeg tenkt meg om to ganger. Det medfører jo høyere risikofaktorer underveis(eks svangerskapsdiabetes), og kan være veldig hardt å få av igjen - i tillegg til at det kan påvirke fosterets vekt i negativ retning på plussiden.

Men altså; normalt avhenger jo av hva man anså som normal før svangerskapet.

Og det er totalsummen og hvorfor man legger på seg som er et poeng å vurdere.



Anonymous poster hash: 1b058...0e6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk opp totalt 14 kg, 4 av dem i 1.trimester!!

Anonymous poster hash: eb2f4...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter hva jeg har forstått så er det ingen direkte graviditetsrelaterte årsaker(som det er i siste halvdel) til å gå spesielt opp i vekt i 1trimester.

Men, sliter man med kvalme og uvelhet som gjør at det blir nødvendig med småspising så blir jo det ofte en naturlig konsekvens.

Om du vet du spiser helt normalt(altså for en voksen normalt aktiv kvinne ca 2000 kcal daglig), eller trenger småspise for å holde kvalme og uvelhet i sjakk ville jeg ikke tenkt på det.

Om det derimot er unødig småspising for "moro skyld" hadde jeg tenkt meg om to ganger. Det medfører jo høyere risikofaktorer underveis(eks svangerskapsdiabetes), og kan være veldig hardt å få av igjen - i tillegg til at det kan påvirke fosterets vekt i negativ retning på plussiden.

Men altså; normalt avhenger jo av hva man anså som normal før svangerskapet.

Og det er totalsummen og hvorfor man legger på seg som er et poeng å vurdere.

Anonymous poster hash: 1b058...0e6

Det er mange som blir skrubbsultne i stedet for å bli kvalme i begynnelsen av graviditeten, og da spiser man seg jo selvfølgelig mett når behovet melder seg. Dette er et tegn på at kroppen trenger næring. Det er helt normalt å legge på seg noen få kg i løpet av første trimester. Jeg spiste ikke noe annerledes (har et godt variert kosthold til vanlig), men gikk opp 2-3 kg i løpet av de 12 første ukene allikevel. Man legger generelt lettere på seg som gravid. Jeg gikk opp aller mest i 2. trimester, ikke så mye i 3.

Ts: To kg på 11 uker er som sagt veldig normal, ingenting å bekymre seg for. Spis når du er sulten. Hold kostholdet sunt og variert, så har du ingenting å bekymre deg for. Du SKAL ha et fettlager etter fødsel, ellers er det fare for at du ikke kan gi barnet ditt nok næring gjennom amming.

Anonymous poster hash: 68240...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp 30+ kg totalt under svangerskapet. Men, det viste seg at jeg hadde ekstremt mye vann i kroppen. Så det som la seg fast og ikke ville vekk etter trening var rundt 5kg. Det var såpass så ille at man ikke kunne se ankelen, takk og lov for de som oppfant crogs så jeg hadde noen sko å bruke :laugh:

Men det er jo indivuelt hvor mye man går opp og evenetuelt ned i et svangerskap. Akkurat 2kg, hadde jeg ikke vært beskymret for. Jeg veide en del mere, rundt 98kg når jeg ble gravid. Fikk kostholdsråd av jordmoren min. Fikk ingen problemer under svangerskap.



Anonymous poster hash: b1435...4a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kilo opp første trimester, og hittil så har det vel blitt en kilo eller to. Slik var det forrige gang også, og da gikk jeg opp totalt 8 kg. Er 19 uker på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg gikk opp 2 kg flrste trimester, er nå 21 uker og har gått opp ca 6 kg - syns selv det er mye, men ser jeg ligger 1 kg foran forrige gang, og da ble det ca 12 til slutt... Tror og håper jeg rett og slett legger mye på meg tidlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som blir skrubbsultne i stedet for å bli kvalme i begynnelsen av graviditeten, og da spiser man seg jo selvfølgelig mett når behovet melder seg. Dette er et tegn på at kroppen trenger næring. Det er helt normalt å legge på seg noen få kg i løpet av første trimester. Jeg spiste ikke noe annerledes (har et godt variert kosthold til vanlig), men gikk opp 2-3 kg i løpet av de 12 første ukene allikevel. Man legger generelt lettere på seg som gravid. Jeg gikk opp aller mest i 2. trimester, ikke så mye i 3.

Ts: To kg på 11 uker er som sagt veldig normal, ingenting å bekymre seg for. Spis når du er sulten. Hold kostholdet sunt og variert, så har du ingenting å bekymre deg for. Du SKAL ha et fettlager etter fødsel, ellers er det fare for at du ikke kan gi barnet ditt nok næring gjennom amming.

Anonymous poster hash: 68240...1a4

Det er ingen holdepunkter som at sultfølelsen tilsier at man trenger næring.

Det regner man med styres av hormoner, akkurat på samme måte som manglende matlyst.

Jeg eksempelvis hadde behov for mer næring, men hadde likevel ekstremt vanskelig matlyst. Ergo ingen logikk.

Noen få kilo gjør ingenting, og som sagt så er det jo totalsummen som har noe å si - og hvorfor man legger endel på seg. Er forskjell på vann og rent fett.

Og selvsagt om man kosespiser eller spiser for å stille uvelhet.

Overvektige er de som trenger gå aller minst opp i vekt under svangerskap, og vil jo være den siste gruppen som "trenger næring derfor sulten".

Når det er sagt så synes jeg ikke man skal henge seg for mye opp i vekt sålenge man spiser normalt - men det er altså ingen holdepunkter medisinsk for at økt/senket apetitt har noe med reellt behov å gjøre, og det er ikke heldig å gå for mye opp i vekt eller miste for mye.

Det blir tullete å påstå noe annet. Men nei; noen få kilo er intet å tenke over, spesielt ikke så svinnende lite som TS nevner.

Anonymous poster hash: 1b058...0e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen holdepunkter som at sultfølelsen tilsier at man trenger næring.

Det regner man med styres av hormoner, akkurat på samme måte som manglende matlyst.

Jeg eksempelvis hadde behov for mer næring, men hadde likevel ekstremt vanskelig matlyst. Ergo ingen logikk.

Noen få kilo gjør ingenting, og som sagt så er det jo totalsummen som har noe å si - og hvorfor man legger endel på seg. Er forskjell på vann og rent fett.

Og selvsagt om man kosespiser eller spiser for å stille uvelhet.

Overvektige er de som trenger gå aller minst opp i vekt under svangerskap, og vil jo være den siste gruppen som "trenger næring derfor sulten".

Når det er sagt så synes jeg ikke man skal henge seg for mye opp i vekt sålenge man spiser normalt - men det er altså ingen holdepunkter medisinsk for at økt/senket apetitt har noe med reellt behov å gjøre, og det er ikke heldig å gå for mye opp i vekt eller miste for mye.

Det blir tullete å påstå noe annet. Men nei; noen få kilo er intet å tenke over, spesielt ikke så svinnende lite som TS nevner.

Anonymous poster hash: 1b058...0e6

Alle trenger ekstra næring under graviditeten, uansett om man er kvalm eller skrubbsulten. Forskjellen er jo bare at når man ikke er kvalm merker man det mye bedre fordi matlysten er god. Kroppen sier i fra når den er sulten og trenger næring. Dette er noe kroppen regulerer ganske greit selv (så lenge man ikke er kvalm), og det er en grunn til at det er flere undervektige som legger på seg 30 kg en de som er overvektige i utgangspunktet. Er man undervektig trenger kroppen å bygge opp et mye større fettlager enn en overvektig. Ren logikk. Har fått alt dette bekreftet fra jordmor. Ingen legger på seg alt for mye i fett så lenge man spiser når man er sulten, men ikke fråtser og småspiser ellers.

Selvsagt trenger ikke overvektige like stor vektøkning som normal-/undervektige, men det er jo nettopp det kroppen regulerer også. Så "trenger næring, derfor sulten" gjelder nok her også, ser du.

Eller skal man la vær å spise når man er sulten? Har du for vane å gjøre det til vanlig også? Hvorfor tror du egentlig vi opplever sultfølelse? Ganske skremmende holdning, spesielt når man bærer på et lite barn som trenger næring både under og etter svangerskapet.

Anonymous poster hash: 68240...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. vektøkning

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

Jeg er i uke 19 og har gått opp 6 kilo så ligger omtrent på gjennomsnittet, syns selv det er mye egentlig! Men jeg ligger over normalen på magestørrelse også, så kan jo ha en sammenheng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uke 13 nå, foreløpig ned 2 kg..

Første svangerskap gikk jeg opp 40kg, andre rundt 25.. så at jeg startet dette med å gå ned 2 er helt greit.. det snur vel på et tidspunkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forresten mye av grunnen til at man går opp er at mange ikke klarer å trene som man gjorde før! Jeg trente ganske mye, gikk ned 8 kilo før jeg ble gravid og fra ganske tidlig orka jeg ikke å tenke tanken på å sykle flere mil engang :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen holdepunkter som at sultfølelsen tilsier at man trenger næring.

Det regner man med styres av hormoner, akkurat på samme måte som manglende matlyst.

Jeg eksempelvis hadde behov for mer næring, men hadde likevel ekstremt vanskelig matlyst. Ergo ingen logikk.

Noen få kilo gjør ingenting, og som sagt så er det jo totalsummen som har noe å si - og hvorfor man legger endel på seg. Er forskjell på vann og rent fett.

Og selvsagt om man kosespiser eller spiser for å stille uvelhet.

Overvektige er de som trenger gå aller minst opp i vekt under svangerskap, og vil jo være den siste gruppen som "trenger næring derfor sulten".

Når det er sagt så synes jeg ikke man skal henge seg for mye opp i vekt sålenge man spiser normalt - men det er altså ingen holdepunkter medisinsk for at økt/senket apetitt har noe med reellt behov å gjøre, og det er ikke heldig å gå for mye opp i vekt eller miste for mye.

Det blir tullete å påstå noe annet. Men nei; noen få kilo er intet å tenke over, spesielt ikke så svinnende lite som TS nevner.

Anonymous poster hash: 1b058...0e6

Er du seriøs? Sultfølelse er ikke et tegn på at kroppen trenger næring??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du seriøs? Sultfølelse er ikke et tegn på at kroppen trenger næring??

Ja, jeg er seriøs.

Unødig sult over normalt inntak når man er gravid, akkurat som plutselig manglende matlyst regner man medisinsk sett skyldes hormoner.

Les hva jeg skriver :)

Anonymous poster hash: 1b058...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forresten mye av grunnen til at man går opp er at mange ikke klarer å trene som man gjorde før! Jeg trente ganske mye, gikk ned 8 kilo før jeg ble gravid og fra ganske tidlig orka jeg ikke å tenke tanken på å sykle flere mil engang :fnise:

Jeg trente ikke det pøkk forrige svangerskap og var sengeliggende fra uke 24 til uke 36, og gikk allikevel ikke opp mer enn 8 kg, selv om jeg var på grensen til undervektig. Matinntak og gener har nok mer å si enn trening. Selv om man er gravid, så skal man ikke spise for to.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er seriøs.

Unødig sult over normalt inntak når man er gravid, akkurat som plutselig manglende matlyst regner man medisinsk sett skyldes hormoner.

Les hva jeg skriver :)

Anonymous poster hash: 1b058...0e6

Jeg leser hva du skriver, men du er klar over at gravide kvinner faktisk trenger mat utover normalt inntak? Hvorfor blir sultfølelse under graviditet plutselig noe annet enn ellers? Mener du at det er andre hormoner som tar over sultfølelsen? For det er nemlig hormoner som styrer den i utgangspunktet.

Sultfølelse er et livsnødvendig instinkt. Når kroppen trenger næring, produserer den hormoner som gir sultfølelse. Når vi spiser, reduseres sulthormonene, mens hormoner som gir metthetsfølelse øker.

http://www.vektklubb.no/artikkel/kjemp-mot-sultfoelelsen-20177639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente ikke det pøkk forrige svangerskap og var sengeliggende fra uke 24 til uke 36, og gikk allikevel ikke opp mer enn 8 kg, selv om jeg var på grensen til undervektig. Matinntak og gener har nok mer å si enn trening. Selv om man er gravid, så skal man ikke spise for to.

Vel, det finnes sikkert unntak... Trente du da før svangerskapet? For når man rir, sykler og/eller går en lang tur hver dag legger man automatisk litt på seg om man må slutte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...