Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager emnetittelet, men ikke min feil at dette kortspillet heter "idiot".

Hadde en bitteliten diskusjon med et kjærestepar. De rotta seg sammen, og jeg ga opp å kværulere. Søken etter "sannhet" bringer meg til dere på kvinneguiden, og jeg håper dere kan hjelpe meg med et uløst problem:

Man skal alltid ha minst tre kort på hånden, så lenge det er en bunke på bordet. Legger man på et kort, må man trekke et nytt (hvis man ikke har flere en tre kort på hånda).

Men så kan det skje. Man har kanskje to tier, og et ess på hånda. På bordet ligger det en treer. Må jeg, (eller sier regelen) at jeg må legge på enten esset eller tieren? Eller kan jeg ta en "sjangse" og satse på at jeg får alt mellom tre og ess?

Ifølge kjæresteparet kan jeg ikke "sjangse" når jeg har kort som kan legges ut. For meg er dette en merkelig regel, da jeg mener at dette bare er en taktisk måte å spille på. Om jeg sjangser, og får et tier, så er jo det bare kjipt for min del. Og spilleren til venstre for meg er vel bare glad for at jeg ikke legger på esset?

Finnes det regler om dette?

Anonymous poster hash: 721d9...ab7
Skrevet

Vi spiller med at man kan sjanse selv om man kan legge ut. De andre vet uansett ikke hva du sitter med på hånda og vil du sjanse så kan du det. MEN vi spiller også med at sjansekortet er din eneste mulighet så om du ikke kan legge på sjansekortet så må du trekke inn

Anonymous poster hash: f27d0...069
  • Liker 3
Skrevet

Beklager emnetittelet, men ikke min feil at dette kortspillet heter "idiot".

Hadde en bitteliten diskusjon med et kjærestepar. De rotta seg sammen, og jeg ga opp å kværulere. Søken etter "sannhet" bringer meg til dere på kvinneguiden, og jeg håper dere kan hjelpe meg med et uløst problem:

Man skal alltid ha minst tre kort på hånden, så lenge det er en bunke på bordet. Legger man på et kort, må man trekke et nytt (hvis man ikke har flere en tre kort på hånda).

Men så kan det skje. Man har kanskje to tier, og et ess på hånda. På bordet ligger det en treer. Må jeg, (eller sier regelen) at jeg må legge på enten esset eller tieren? Eller kan jeg ta en "sjangse" og satse på at jeg får alt mellom tre og ess?

Ifølge kjæresteparet kan jeg ikke "sjangse" når jeg har kort som kan legges ut. For meg er dette en merkelig regel, da jeg mener at dette bare er en taktisk måte å spille på. Om jeg sjangser, og får et tier, så er jo det bare kjipt for min del. Og spilleren til venstre for meg er vel bare glad for at jeg ikke legger på esset?

Finnes det regler om dette?

Man har kun èn sjanse da. Den kan du bruke når du vil! :)

Skrevet

Man har kun èn sjanse da. Den kan du bruke når du vil! :)

Kun èn sjangse? Den har jeg aldri vært borti før..

• Liker 2
Skrevet

Vi spiller med at man kan sjanse selv om man kan legge ut. De andre vet uansett ikke hva du sitter med på hånda og vil du sjanse så kan du det. MEN vi spiller også med at sjansekortet er din eneste mulighet så om du ikke kan legge på sjansekortet så må du trekke inn

Anonymous poster hash: f27d0...069

Ja, ikkesant :) .. klart man ikke kan angre når man først har tatt sjangsen. Kan man ikke da, så trekker man inn.

• Liker 1
Skrevet

Kun èn sjangse? Den har jeg aldri vært borti før..

Selvfølgelig har man bare èn sjangse iløpet av spillerunden. Det er en grunn for at det heter sjangsekortet da'aa

Skrevet

Selvfølgelig har man bare èn sjangse iløpet av spillerunden. Det er en grunn for at det heter sjangsekortet da'aa

hehe.. da´aa?? Nå vet ikke jeg om jeg misforstår deg. Selvfølgelig har man kun et sjangsekort når det er din tur. Og når det er din tur igjen, så har du fortsatt mulighet å sjangse, selvom du gjorde det et minutt tidligere. .

Slik du skrev, virka det for meg som om man kun har et sjangsekort gjennom hele spillet. Hvis du mener det, så må du nesten definere ordet "sjangse".

Skrevet

Du kan ta 1 sjangse ja.

Anonymous poster hash: 1d699...026
Skrevet (endret)

Vi spiller med at det er greit å legge på det kortet du trekker, og ta sjansen, om du ikke har noe annet å legge på, hver gang man er i den situasjonen. Går det ikke, må man ta inn kortene. Om det er riktig vet jeg dog ikke, men har heller aldri spilt med noen med andre regler.. :fnise: Uansett greit å starte med å bli enige om reglene før spillet er i gang... ;)

Edit: et like tillegg..

Endret av Nephthys
Skrevet

Vi spiller med at det er greit å legge på det kortet du trekker, og ta sjansen, om du ikke har noe annet å legge på, hver gang man er i den situasjonen. Går det ikke, må man ta inn kortene. Om det er riktig vet jeg dog ikke, men har heller aldri spilt med noen med andre regler.. :fnise: Uansett greit å starte med å bli enige om reglene før spillet er i gang... ;)

Edit: et like tillegg..

Ja, der er jeg helt enig med deg :) Men blir litt forvirra av at noen sier det bare er lov til å ta et sjangsekort. Mener man "et sjangsekort pr runde" eller "et sjangsekort pr spill". Jeg mener selvfølgelig pr runde!

Regelen sier jo tydelig at jeg kan trekke inn når jeg vil, uten å sjangse (hvis det feks ligger kun et ess på bordet).

Men mitt spørsmål er: Kan jeg ta en sjangse selvom jeg egentlig kan legge på. (tar jeg sjangsen, altså et kort, kan jeg risikere å trekke inn bunken).

Skrevet

Jeg har spilt mange varianter av spillet så tror det er mange ulike regler ute og går. Tror det beste er å bli enige om reglene før man spiller =)

Skrevet

Jeg har spilt mange varianter av spillet så tror det er mange ulike regler ute og går. Tror det beste er å bli enige om reglene før man spiller =)

Ja, jeg har vært borti noen varianter jeg også. Blant annet stige-regelen, at det er lov til å legge på 3-4-5-6-7-8 hvis du sitter med de på hånda.

Den mest vanlige regelen er å få lov til å bytte de tre korta som ligger oppå de tre andre korta på bordet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...