AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #1 Del Skrevet 5. desember 2013 Ja, hva betyr ordet ambisiøs? Hva betyr ordene: Emosjonell? Artikulert? Sensuell? Dette er ord jeg kommer over i blant, men aner ikke hva de betyr. Flere ord som jeg iblant kommer over som jeg ikke vet hva betyr. Men jeg kommer ikke på flere ord nå. Vet det er ord jeg burde visst hva betyr, da jeg er i 30 årene.Anonymous poster hash: a7930...f4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #2 Del Skrevet 5. desember 2013 Har du prøvd å google? Da finner du nok noen gode definisjoner. Anonymous poster hash: f3193...5a0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #3 Del Skrevet 5. desember 2013 Har du prøvd å google? Da finner du nok noen gode definisjoner. Anonymous poster hash: f3193...5a0 Ja, men finner ikke ut hva de betyr. TsAnonymous poster hash: 84921...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
syndra Skrevet 5. desember 2013 #4 Del Skrevet 5. desember 2013 Legger til ambiguøs. Smak litt på ordet, det ruller rart over tungen. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 5. desember 2013 #5 Del Skrevet 5. desember 2013 Ambisiøs er vel at du har store drømmer og mål for livet, og emosjonell betyr at du er følsom. De andre ordene er jeg usikker på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #6 Del Skrevet 5. desember 2013 Legger til ambiguøs. Smak litt på ordet, det ruller rart over tungen. :-) Hva mener du? Kan dere si meg hva de ordene betyr? TsAnonymous poster hash: 84921...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #7 Del Skrevet 5. desember 2013 nob-ordbok.uio.noAnonymous poster hash: 07ec9...99e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #8 Del Skrevet 5. desember 2013 Ambisiøs: Å ha ambisjoner, å ha et ønske og en plan om å nå langt. Gjerne karrieremessig, men kan også brukes på andre områder. Emosjonell: Følelsesmessig. Man kan for eksempel snakke om "emosjonell intelligens", og det handler om evnen til å forstå følelser. Artikulert: Uttale. Ordet brukes ikke så ofte alene, men gjerne sammen med "vel-", altså "velartikulert". Da snakker man om en som er god med ord. En som snakker elegant og med god flyt, for eksempel, kan sies å være velartikulert. Sensuell: Å uttrykke en følelse gjennom væremåte. Brukes gjerne i forbindelse med noe seksuelt. At man opptrer sensuelt betyr f.eks. at man kan kle seg litt dristig, oppføre seg på en litt leken og flørtende måte - men elegant og med klasse. Ambiguøs: Tvetydig, noe som kan bety enten det ene eller det andre og lett kan misforstås. Det er ikke særlig godt språk. På engelsk sier man "ambiguous", og der er det naturlig. På norsk høres "ambiguøs" egentlig bare pretensiøst ut. Ellers er det som det sies ganske lett å finne ut dette selv. Bare å google ordene + definisjon, antar jeg, så bør det komme opp en del svar. Anonymous poster hash: a8cf9...062 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #9 Del Skrevet 5. desember 2013 Artikulert betyr veltalende. Sensuell er det samme for sanselig, som du kan slå opp i ordboken jeg linket til. Ambiguøs betyr tvetydig.Anonymous poster hash: 07ec9...99e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruHudson Skrevet 5. desember 2013 #10 Del Skrevet 5. desember 2013 Artikulert betyr at man har et godt ordforåd og er flink til å uttrykke seg språklig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #11 Del Skrevet 5. desember 2013 Artikulert betyr veltalende. Sensuell er det samme for sanselig, som du kan slå opp i ordboken jeg linket til. Ambiguøs betyr tvetydig.Anonymous poster hash: 07ec9...99e Artikulert betyr at man har et godt ordforåd og er flink til å uttrykke seg språklig. Dere vet sikkert hva ordet betyr, men etter Språkrådets definisjon betyr ordet "artikulert" bare det å formulere seg eller å uttale en lyd. Det sier ingenting om hvorvidt man gjør det bra eller ikke. Da må man bruke "velartikulert", som betyr det dere sier. Det er vel uansett knapt noen som bruker ordet "artikulert" alene, de bruker "velartikulert", og da er betydningen som dere beskriver. Anonymous poster hash: a8cf9...062 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #12 Del Skrevet 5. desember 2013 Du får kjøpe deg en ordbok, da. Anonymous poster hash: 433af...822 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #13 Del Skrevet 5. desember 2013 Dere vet sikkert hva ordet betyr, men etter Språkrådets definisjon betyr ordet "artikulert" bare det å formulere seg eller å uttale en lyd. Det sier ingenting om hvorvidt man gjør det bra eller ikke. Da må man bruke "velartikulert", som betyr det dere sier. Det er vel uansett knapt noen som bruker ordet "artikulert" alene, de bruker "velartikulert", og da er betydningen som dere beskriver. Anonymous poster hash: a8cf9...062 Jaja, nå har TS link til en ordbok uansett. Problemet er bare at de som burde benytte ordbøker (fotballfrue for eksempel) sjelden gjør det.Anonymous poster hash: 07ec9...99e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #14 Del Skrevet 5. desember 2013 Jaja, nå har TS link til en ordbok uansett. Problemet er bare at de som burde benytte ordbøker (fotballfrue for eksempel) sjelden gjør det.Anonymous poster hash: 07ec9...99e Der er vi helt enige Anonymous poster hash: a8cf9...062 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
syndra Skrevet 5. desember 2013 #15 Del Skrevet 5. desember 2013 Lurer på hvorfor samtlige av disse higher ups ordene er av ikke-norrønsk opprinnelse. Ser oversettelsene bruker norske ord, ie utrykk, uttale, tvetyde. Men finner inget enkelt ordsynonym mot de latinske. Trenges faktisk en hel setning for å få fram et tilsvarende uttrykk på gammalnorsk. Men vikingene brukte jo runespråk før... kan ikke se dette for meg. Forvirrende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruHudson Skrevet 5. desember 2013 #16 Del Skrevet 5. desember 2013 Dere vet sikkert hva ordet betyr, men etter Språkrådets definisjon betyr ordet "artikulert" bare det å formulere seg eller å uttale en lyd. Det sier ingenting om hvorvidt man gjør det bra eller ikke. Da må man bruke "velartikulert", som betyr det dere sier. Det er vel uansett knapt noen som bruker ordet "artikulert" alene, de bruker "velartikulert", og da er betydningen som dere beskriver.Anonymous poster hash: a8cf9...062 Okei, takk for innspill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #17 Del Skrevet 5. desember 2013 nob-ordbok.uio.noAnonymous poster hash: 07ec9...99e Tusen takk for svarene. Jeg prøvde ordene i orboken på linken, men ordboken ga meg ikke klare svar på hva ordene betyr. Nei, kjøper ikke ordbok, det er mye lettere å finne ut hva ord betyr ved å spørre andre, og få svar fra folk som vet hva de betyr. Får mer utav det. TsAnonymous poster hash: 84921...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #18 Del Skrevet 5. desember 2013 Nei, så får du gå rundt og fremstå som dum da. Anonymous poster hash: 433af...822 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #19 Del Skrevet 17. desember 2013 Nei, så får du gå rundt og fremstå som dum da. Anonymous poster hash: 433af...822 Hvorfor kritisere meg for at jeg ikke kjøper ordbok eller sjekker i orbok på nettet? Hvorfor kritisere meg for at jeg spør folk i stedetfor å sjekke ordbøker? Ofte gir ikke ordbøker et helt klart svar på hva ord betyr. Så hva er galt i at jeg spør folk og får ordentlig og forståelige svar? Hvorfor er det så mye kritisering på dette forumet? PS: jeg er ikke dum! TsAnonymous poster hash: 84921...1ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #20 Del Skrevet 17. desember 2013 Hvorfor kritisere meg for at jeg ikke kjøper ordbok eller sjekker i orbok på nettet? Hvorfor kritisere meg for at jeg spør folk i stedetfor å sjekke ordbøker? Ofte gir ikke ordbøker et helt klart svar på hva ord betyr. Så hva er galt i at jeg spør folk og får ordentlig og forståelige svar? Hvorfor er det så mye kritisering på dette forumet? PS: jeg er ikke dum! TsAnonymous poster hash: 84921...1ca Enig, folk her er frekke. Anonymous poster hash: 5faad...d62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå