Gå til innhold

Hvilke tilbakemeldinger har du fått på talespråket ditt?

Gjest ghej75

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Morsomt du tar det opp! jeg får ofte kommentarer angående dialekten min. Er en slags rar blanding av stavangersk og bergensk. De fleste klarer å høre hvor jeg er fra, mens andre skryte over den fine "sørlandsdialekten" jeg har. :)

Glemte å legge til at jeg bor nå i Trondheim, så det er kanskje ikke så rart at jeg blir tatt for å være en sørlending.

Endret av Nilus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får noen kommentarer av og til. Jeg har en blanding av vest-telemarkdialekt, trøndersk og østlending så det kan bli en spesiell kombinasjon av og til. Som regel så er det telemarkdialekta som dominerer sammen med østlendingsdialekta, men prøver å ikke forvirre folk for mye. Men jeg merker det når jeg tar telefonen på jobb og noen har dialekt som ligner "mine", så blander jeg mye mer og kundene lurer ofte på hvor jeg har den fine dialekta mi fra :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker engelsk til daglig. Jeg får ofte spørsmål om jeg er fra Irland! Har også fått høre at det høres ut som at jeg kommer fra Sør Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er fra bergen, men ble født en annen plass og bodde der når jeg var liten. når jeg snakker med foreldrene mine eller andre folk som har liknende dialekter som de slår jeg om en del uten at jeg egentlig merker det. var faktisk ikke klar over det før en jeg snakket med ble skikkelig fornærmet fordi hun trodde at jeg hermet etter henne...

jeg har også blitt fortalt noen ganger at jeg ikke høres like jævlig ut som andre bergensere, og det er noen som er litt usikker på hvor jeg er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker engelsk til daglig. Jeg får ofte spørsmål om jeg er fra Irland! Har også fått høre at det høres ut som at jeg kommer fra Sør Afrika.

Hehe, men norsk er morsmålet ditt? Tar du det som et kompliment at du høres "innfødt" ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, men norsk er morsmålet ditt? Tar du det som et kompliment at du høres "innfødt" ut?

Norsk er morsmålet ja :) Jeg tar det som et stort kompliment! Det er en stor del av det å bli kvitt "utlendingstempelet" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nitti prosent av de som gjetter på dialekten min, tipper Arendal, noe som er helt spinn hakka gale. :fnise:

Jeg er "dialekthopper". Jeg glir raskt over i en rar versjon av dialekten jeg hører rundt meg, eller til den jeg prater med. Jeg har variert mellom vestlending og østlending bare ved å snakke med to forskjellige personer på samme tid.

Min egen opprinnelige dialekt kommer bare frem når jeg snakker med folk hjemmefra, men når jeg er der så synes de jeg høres dritrar ut fordi jeg bruker østlandske ord og uttrykk i dagligtalen.

HrMinya synes dog jeg høres VELDIG vestlending ut når jeg kommer hjem igjen etter å ha vært på vestover på besøk, og han kan også høre at jeg har snakket med pappa i telefonen. :P

Jeg gjør det samme på engelsk, de aller fleste synes jeg høres irsk ut når jeg bare prater for å prate, men jeg kopierer ofte ord, uttrykk og tonefall fra de jeg prater med, så jeg har snakket alt fra Colorado-amerikansk til Scouse, til skotskengelsk, til new zealandsk.

Tror jeg telte opp til tolv dialekter/aksenter på engelsk en gang.

Jeg snakker også både "tv-svensk" og finsk-svensk.

Som regel tror svenskene jeg er enten fra Gøteborg eller innflytter fra Skåne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ofte klager om at jeg snakker for pent. Folk sier "hæææ?" gjentatte ganger og later som om de ikke forstår hva jeg sier.

Anonymous poster hash: 0a3c4...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg flyttet til Sarpsborg har jeg fått en merkelig blanding av østfold- og oslodialekt.
Syntes det høres rart ut selv, tar meg ofte i å snakke veldig breit. Når jeg er på besøk hos foreldre eller venner fra hjembyen så syntes de jeg snakker kjeempebreit, mens når jeg er hjemme i sarpsborg så hører alle at jeg ikke er herfra.

Anonymous poster hash: 672ff...da6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker en temmelig avslepen gudbrandsdalsdialekt, og får stadig kommentarer som går på at jeg prøver å kamuflere bakgrunnen min. Slitsomt.

Anonymous poster hash: fda7f...831
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger helt om mellom oppvekststed og bosted, så enten syter folk fordi de ikke skjønner en dritt av hva jeg sier, eller så syter de fordi jeg har lagt av meg den fiiine dialekta mi. :rolleyes:

Anonymous poster hash: 23179...5ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke huske at jeg har fått noen kommentarer på dialekt, men får ofte kommentarer på at jeg snakker fort. Og det stemmer, prøver å være bevisst på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker en blanding av sørlandsk og bergensk. Oppvokst på sørlandet og bodd i begen i 7 år. På jobb trodde de fleste(helt til jeg begynte å undre meg over lokal spørsmål derfra og oppklarte opprinnelsen) at jeg var fra oslo/drammen, de som ikke kjenner meg tror nok ofte at jeg er fra østlandet eller arendal, avhengig av hvor vedkommende er fra selv (lokal kjennskap eller ikke). Min mor klager på at jeg vanner ut dialekten, men det er overhode ikke med vilje.

Når jeg snakker engelsk, noe jeg ofte gjør med kunder/turister så lurer de på om jeg er fra England, eller om jeg har bodd der. Jeg har en ganske distinkt britisk aksent som er på grensen til oxford engelsk. - selv synes jeg at det er et kjempe kompliment og en fodel for mine elever...

Anonymous poster hash: e65d5...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...