Gå til innhold

Kan jeg få antibiotika mot klamydia, uten å teste meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han jeg har sex med har fått tabletter mot klamydia, men tok ingen klamydiatest. Jeg skal jo selvfølgelig til legen å sjekke meg, men tror dere legen kan fi tabletter til meg også, uten at jeg må ta testen?

Vil helst begynne så tidlig som mulig på de, da det er julebord neste helg, og skulle gjerne fått litt alkohol innabords da :fnise:



Anonymous poster hash: 8106e...7b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klamydiakuren er en engangsdose på 1000mg antibiotika som du skal ta i en omgang så snart du har fått dem, gjerne sammen med fet mat.

Du kan gå til legen og si at din faste partner har fått påvist klamydia, da gir de deg som regel partnerbehandling - med andre ord, du får bare med deg antibiotikakuren uten at det er nødvendig å teste. En uke etter at du har tatt tablettene, må du kontrolltestes for å sjekke at du har blitt kvitt bakterien. I de aller fleste tilfeller er denne testen ren, men i de få tilfellene den ikke er det, får du en ny dose og ny time for kontrolltest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt idiotisk å ta antibiotika når du ikke vet om du har en sykdom du trenger ab for.



Anonymous poster hash: 747e3...1ee
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt idiotisk å ta antibiotika når du ikke vet om du har en sykdom du trenger ab for.

Anonymous poster hash: 747e3...1ee

Hun vil ha ubeskyttet sex neste helg, skjønner du ikke det? :P

Anonymous poster hash: e3576...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har partner fått påvist klamydia, er det ekstremt stor sannsynlighet for at TS også har klamydia. Smitteprosenten på klamydia fra mann til kvinne er på 40% per samleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg har sex med har fått tabletter mot klamydia, men tok ingen klamydiatest. Jeg skal jo selvfølgelig til legen å sjekke meg, men tror dere legen kan fi tabletter til meg også, uten at jeg må ta testen?

Vil helst begynne så tidlig som mulig på de, da det er julebord neste helg, og skulle gjerne fått litt alkohol innabords da :fnise:

Anonymous poster hash: 8106e...7b8

En ansvarlig lege skriver ikke ut antibiotika uten at det er tatt en test. Og det at du bekymrer deg over julebord og drikking tyder på at fokuset ditt kanskje ikke er helt riktig.

Anonymous poster hash: 4c29d...cf0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk utskrevet diflucan både til meg og partner uten at de testa meg eller så der nede. Det er mot soppinfeksjon da, men man skal ikke ta diflucan bare for å ta det heller selv om det i og for seg er ufarlig utenom at man kan bli overbehandlet som de kalte det.

Så det gjelder vel for klamydia og. Men det er vel ikke noe big deal å ta en urinprøve heller?



Anonymous poster hash: a45bb...290
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk skrevet ut piller for Klamydia på Olafiaklinikken før resultatet kom, fordi det viste på gyno at det var en infeksjon der. Testen viste seg i ettertid å være negativ.

En ting er å skrive ut pillene når sannsynligheten er stor for at man har klamydia, men uten å ta test i det hele tatt? Dersom man har symptomer og testen er negativ, er det greit å vite så man får undersøkt videre hva symptomene skyldes.



Anonymous poster hash: 17ef0...11c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...