AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #1 Skrevet 24. november 2013 Hei! Baby er nå 4 mnd. Baby har også en storesøster på 3, så det er hektisk her. Pappaen til barna har vært mye borte i høst og jeg er helt utslitt. Sliter med å sove og har konstant vondt i hodet/nakke. Nå er jeg også sykt kvalm og føler ikke jeg fungerer i det hele tatt. Føler meg rett og slett utbrent og vil bare legge meg og sove... Er det noen mulighet for at jeg blir sykemeldt sånn at pappaen kan være hjemme til jeg kommer meg til hektene? Hva kreves for dette? Vil han da bruke sine pappauker slik at jeg ikke mister tid med baby, eller mister jeg da ukene mine?Anonymous poster hash: 31693...dff
Gjest pysepusen Skrevet 24. november 2013 #2 Skrevet 24. november 2013 Om legen sykemelder deg blir permisjonen overført til deg. Dette må helt sikkert søkes om.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #3 Skrevet 24. november 2013 far kan jo ta syk barnepasserdag, slik at du får sovet en dag. Du kan jo ikke bli sykemeldt fordi mannen din er mye bort emd jobb, slik at du blir sliten. Da får han se å jobbe litt mindre, og ta et større tak hjemme. Anonymous poster hash: c8841...242 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #4 Skrevet 24. november 2013 Jeg synest dette er noe du burde snakke med legen din om. Er du utbrendt hjelper det ikke at far tar en sykbarn dag! Anonymous poster hash: 308ae...f5f 1
Yesterday Skrevet 24. november 2013 #5 Skrevet 24. november 2013 Jeg er i permisjon og skal ha en liten operasjon over nyttår, har skjønt det sånn at jeg blir sykemeldt og samboer er hjemme og passer babyen. Må fylle ut et skjema til nav, og så lenge man har en sykemld kan ikke nav avvise det. Trur det er sånn da at far overtar mors permisjon de dagene mor er sykemeldt, at det altså går ut over mor sin permisjon og ikke trekkes fra far sin, el at man får ekstra dager. Har ikke satt meg inn i det ennå. Du kan jo spørre nav på facebook, sende de en privat mld på siden de har som heter nav foreldrepenger.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #6 Skrevet 24. november 2013 Jeg er i permisjon og skal ha en liten operasjon over nyttår, har skjønt det sånn at jeg blir sykemeldt og samboer er hjemme og passer babyen. Må fylle ut et skjema til nav, og så lenge man har en sykemld kan ikke nav avvise det. Trur det er sånn da at far overtar mors permisjon de dagene mor er sykemeldt, at det altså går ut over mor sin permisjon og ikke trekkes fra far sin, el at man får ekstra dager. Har ikke satt meg inn i det ennå. Du kan jo spørre nav på facebook, sende de en privat mld på siden de har som heter nav foreldrepenger. Du tar nok feil dessverre.. En sykemelding er IKKE godt nok og nav kan absolutt avvise søknaden. Vilkåret for at far skal få overta permisjonen er at mor er så syk at hun ikke kan ta seg av barnet. Dette må dokumenteres med en legeattest/funksjonsbeskrivelse som sier noe om i hvilken grad mor må ha hjelp til å ta seg av barnet, hvor lenge sykdommen antas å vare og hva funksjonsnivået til mor er i forhold til å ta seg av barn. Om far søker om å overta permisjonen så bruker han av felles perioden, man får IKKE flere dager enn andre i permisjon pga sykdom. Far må altså enten søke om å overta fellesperioden, eller han må ta ut fedrekvoten i perioden (da trengs ikke legeerklæring for mor) og bruker da av sin "pott"... Anonymous poster hash: 86a7a...011
Yesterday Skrevet 24. november 2013 #7 Skrevet 24. november 2013 Du tar nok feil dessverre.. En sykemelding er IKKE godt nok og nav kan absolutt avvise søknaden. Vilkåret for at far skal få overta permisjonen er at mor er så syk at hun ikke kan ta seg av barnet.Dette må dokumenteres med en legeattest/funksjonsbeskrivelse som sier noe om i hvilken grad mor må ha hjelp til å ta seg av barnet, hvor lenge sykdommen antas å vare og hva funksjonsnivået til mor er i forhold til å ta seg av barn. Om far søker om å overta permisjonen så bruker han av felles perioden, man får IKKE flere dager enn andre i permisjon pga sykdom. Far må altså enten søke om å overta fellesperioden, eller han må ta ut fedrekvoten i perioden (da trengs ikke legeerklæring for mor) og bruker da av sin "pott"... Anonymous poster hash: 86a7a...011 Og en legeerklæring i tillegg da, poenget mitt var at nav kan ikke avvise det legen skriver når mor ikke kan ta seg av barnet. Om det gikk av mor sin pott el ikke skrev jeg at jeg var usikker på, tenkte ikke på fellespotten. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #8 Skrevet 24. november 2013 Og en legeerklæring i tillegg da, poenget mitt var at nav kan ikke avvise det legen skriver når mor ikke kan ta seg av barnet. Om det gikk av mor sin pott el ikke skrev jeg at jeg var usikker på, tenkte ikke på fellespotten. Selvsagt kan nav avvise det om det legen skriver tilsier at vilkårene ikke er oppfylt. Om legen skriver f.eks at "mor er ute av stand til å ta seg av barnet" VIL nav gi avslag da dette sier ingenting om behovet for hjelp, varighet på sykdommen eller noe om mors funksjonsnivå.... Disse vilkårene MÅ være oppfylt og det er nav som vurderer ut fra den informasjon som kommer frem om vilkårene ER oppfylt.. Det er med andre ord svært viktig å få en god legeerklæring som sier noe om disse tingene og som dokumenterer at situasjonen faktisk er sånn at mor ikke kan ta seg av barnet..... Anonymous poster hash: 86a7a...011
Yesterday Skrevet 24. november 2013 #9 Skrevet 24. november 2013 Selvsagt kan nav avvise det om det legen skriver tilsier at vilkårene ikke er oppfylt. Om legen skriver f.eks at "mor er ute av stand til å ta seg av barnet" VIL nav gi avslag da dette sier ingenting om behovet for hjelp, varighet på sykdommen eller noe om mors funksjonsnivå.... Disse vilkårene MÅ være oppfylt og det er nav som vurderer ut fra den informasjon som kommer frem om vilkårene ER oppfylt.. Det er med andre ord svært viktig å få en god legeerklæring som sier noe om disse tingene og som dokumenterer at situasjonen faktisk er sånn at mor ikke kan ta seg av barnet..... Anonymous poster hash: 86a7a...011 Selvsagt må den ha rett info, men det skjønner de fleste
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå