Gå til innhold

så er det snart den helsikes julegaveshoppinga....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du trenger ikke kjøpe så dyre gaver, om din familie gjør det, så la dem om de ønsker, men om ikke skjønner de vel tegninga etterhvert og toner ned prisen på sine gaver også. Evt. kan du jo bare gi beskjed at du ikke blir å hive deg på kjøpefesten og kjøpe mindre dyre gaver. Spesielt til de voksne. Og par synes jeg gjerne man kan gi en felles gave til!:) Selv synes jeg faktisk det er litt stas å få en gave som er ment til både meg og samboer, det er liksom virkelig et tegn på at vi er et par^^,

Selv lager jeg masse gaver, både søte med sløyfe på og ikke fult så søte :fnise: Men om du ikke er så interessert i sånt så kan vi jo hoppe over det, selv om du kan lage enkle gaver som ikke koster mye eller tar mye tid å lage. F.eks skal jeg kjøpe en flott bilderamme med glass, ha noe fint papir som bakgrunn og kjøpe sånne tusjer man kan skrive på med glass men vaske bort igjen med en svamp, og så har hun en fancy korktavle/husketavle:)

Ellers, kjøp forbruksvarer; vin(en flaske martini asti drikker vel alle og ikke er den dyr), god sjokolade, annen mat(gjerne julemat) i fin innpakning, dra på førjulsbesøk og lån toalettet og se i skapet hva de har av skjønnhetsprodukter og kjøp en ny ladning til dem. God kaffe eller te til dem som liker det, kino gavekort til tenåringene, abonnement på blader(bladkongen f.eks).



Anonymous poster hash: 42357...6c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til de voksne i familien så gjør jeg kort prosess med julegavene; de får gaver som kan spises eller drikkes.

Jeg ser ikke helt poenget med å gi foreldre og besteforeldre alt mulig rart når de har alt de trenger, og gir dem heller noe godt jeg vet at de ikke kjøper så ofte selv. Spekepølser til mormor og morfar er f.eks en sikker vinner, og det samme gjelder hvitvin til farmor og farfar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker både å få julegaver og å kjøpe/lage/finne julegaver. Helt fantastisk høytid til tross for studentøkonomi :P Men jeg skriver ønskelister, med alt fra litt dyrere ting til kaffe og telys, så jeg er enkel å finne gave til. I tillegg presiserer jeg alltid at jeg ønsker meg veldedige gaver, sånn at de som skulle vurdere det vet at de trygt kan gi sånt til meg uten at jeg blir fornærmet. Oppfordrer alle som er positive til veldedige gaver til å skrive det på sin egen ønskeliste også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp inn julegaver gjennom hele året og legg dem til sides i et skap. Så slipper du å vente helt til "siste liten" hvor du stresser rundt som en gal og bruker store summer i desember måned.

(Tipset hentet fra økonomi ekspert)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper kun gaver til de jeg feirer jul sammen med. Innførte gavestopp for mange år siden ved å sende et kort til alle der vi skrev at jeg valgte bort gavemaset og heller overførte et beløp til en organisasjon (husker ikke hvilken vi begynte med). Etter et par år var det slutt på pliktgaver begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes man bør tørre å sette denne grensen for seg selv: dette er det jeg har mulighet til å gi, og har lyst til å gi - og slik må det bare bli. Det er du som må leve med din økonomi, og det er ingen familiemedlemmer som burde forvente at du skal måtte spise havregrøt resten av måneden for at de skal få en flunkende ny smoothiemaskin under treet.

Gi det du føler du kan stå inne for, uten å få vondt i magen av økonomiske bekymringer eller kjenne på irritasjonen over å ha blitt dratt med i Det Store Gavehysteriet. Det er ikke noen god følelse å ha svidd av kortet på noe rask til mennesker som har huset fullt av ting. Det er mye man kan gi som ikke koster så mye, men som har potensiale til å glede mottageren stort allikevel. Litt god sjokolade eller kaffe, som flere har nevnt? Kanskje et innrammet fotografi av deg og mottageren sammen, hvis du kan få printet på fotopapir? Bruker å være en vinner hos nære familiemedlemmer og venner, ihvertfall. En pocketbok? Duftlys til å ha rundt badekaret? Søte eggeglass, et til hver i familien? Hvis du liker å bake kan du lage noen småkaker eller lignende og pakke inn i blank cellofan med sløyfebånd rundt. Tenk litt utenfor boksen, så går det an å finne billige, men veldig fine gaver!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et par kinobilletter til voksne par? Det er et spark i baken for å komme seg ut å gjøre noe sammen uten ungene, og det koster ca 200 kr.

Det blir ikke liggende å støve ned i en krok, i alle fall :-)

Er forøvrig helt enig med TS her, er i samme situasjon, vi har såvidt nok til å betale regningene våre, og så skal vi liksom bruke tusenvis på unyttige gaver til folk som har alt.. Det føles mer feil for hvert år som går.

Det var noe annet bare for etpar tiår siden. Folk ØNSKET seg faktisk ting til jul, fordi det ikke var sikkert de kunne bruke penger på det selv. I dag har jeg inntrykk av at hvis det er noe folk ønsker eller trenger, så kjøper de det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig er jeg uenig i at det er en god idé å gi en donasjon til et veldedig formål som en julegave til en gitt person. Det er jo slett ingen ekte gave. En gave er noe mottageren får disponere selv (eventuelt selv velge å donere bort). Om jeg åpnet et kort på julaften hvor det sto at noen hadde donert penger til Redd Barna på vegne av meg, hadde jeg slitt med å virke takknemlig. Ikke fordi jeg ikke unner trengende mennesker donasjoner, men fordi denne donasjonen ikke hadde noe med meg å gjøre. Ikke fikk jeg bestemme over beløpet selv, ikke fikk jeg velge organisasjon selv, og ikke var det mitt eget påfunn engang. Jeg ville vært snytt for gleden det er å hjelpe andre - det var jo ikke jeg som hadde valgt å hjelpe! Da er det mye bedre å la være å gi julegaver i det hele tatt, og fortelle at man gir et beløp til et veldedig formål istedenfor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig er jeg uenig i at det er en god idé å gi en donasjon til et veldedig formål som en julegave til en gitt person. Det er jo slett ingen ekte gave. En gave er noe mottageren får disponere selv (eventuelt selv velge å donere bort). Om jeg åpnet et kort på julaften hvor det sto at noen hadde donert penger til Redd Barna på vegne av meg, hadde jeg slitt med å virke takknemlig. Ikke fordi jeg ikke unner trengende mennesker donasjoner, men fordi denne donasjonen ikke hadde noe med meg å gjøre. Ikke fikk jeg bestemme over beløpet selv, ikke fikk jeg velge organisasjon selv, og ikke var det mitt eget påfunn engang. Jeg ville vært snytt for gleden det er å hjelpe andre - det var jo ikke jeg som hadde valgt å hjelpe! Da er det mye bedre å la være å gi julegaver i det hele tatt, og fortelle at man gir et beløp til et veldedig formål istedenfor.

Det der med å gi et beløp til veldedighet og kalle det en gave til noen andre er jo noe nødhjelpsorganisasjonene har funnet på selv, for å håve inn ekstra cash i julen fra folk som ikke aner hva de skal gi.

Et kynisk triks, faktisk.

De spekulerer i folks samvittighet i en høytid der man skal være "gavmild" og "vise kjærlighet".

Akkurat som når de ringer til eldre damer og snakker varmt om å gi til trengende stakkars barn, til den eldre dama føler seg ufølsom om hun sier nei. Selv om hun ikke har nåla i veggen.

Disse organisasjonene driver business. Derfor bruker de også reklamebyråer og har markedsføringsstrategier.

Én av disse strategiene er å be folk sponse dem ekstra i en høytid der alle skal være ekstra rundhåndet...

"Vi har løst ditt gaveproblem. Gi penga til oss og si du har vært flink, og ingen våger å sutre fordi du er så full av empati. Vinn-vinn for både deg og "barna i fattige land" -AKA vår organisasjon sine administrasjonskostnader, investeringer som gir avkastning til seinere og honoraret til byrået som kom på "Gi en geit"-ideen."

Egentlig er det en forretningsidé og folk faller for den hvert år...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig er jeg uenig i at det er en god idé å gi en donasjon til et veldedig formål som en julegave til en gitt person. Det er jo slett ingen ekte gave.

Nei, det er en donasjon fra gavegiveren til organisasjonen og har ingenting med den som "får en julegave" å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener- "Rosa sløyfe" selger jo faktisk en rosa sløyfe, liten bok, en isskrape, kortholder, handlenett, halskjede, armbånd, handlevognmynt eller refleks til folk... Hvis folk kunne kjøpe en faktisk gave, der overskuddet gikk til noe. Men sånn er det jo ikke...

"Jeg har gitt noen ei geit."
"Javel, jeg ser det. Men det er jo en gave til DEM, ikke til meg.. Så takk for ingenting, din fantasiløse slektning."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er par ting her som jeg ikke ville gitt i gave... Brukte varer gir man ikke i gave! Og det med å gi til veldedighet er forsåvidt greit, men da skal man vite at det er noe mottageren ønsker å støtte. Jeg hadde blitt dritsur om noen ga penger til et formål jeg ikke bryr meg noe om (det vil egentlig si alt av kroner som går til utlandet) i mitt navn!

Og er ikke egentlig ting som barn har laget gaver som skal være fra barnet? Trur jeg hadde stussa litt om jeg fikk et maleri laget av en 2åring av en hel familie :P Hvertfall vært vanlig her at det står Til bestemor Fra *barnebarn* om man gir sånt...

Det jeg heller ville gjort er å bli enig med de andre om en pristopp. Eller at man kun gir til barn under 18 + de man eventuelt er sammen med. Det siste gjør vi og da er egentlig ikke gavene til de voksne man er sammen med veldig dyre heller. Kan jo lage etiketter og gavebokser til vinflasker og andre ting på fotosider (smartphoto har hvertfall). På den måten kan man gi bort ei vinflaske uten at det blir altfor kjedelig :)

Man får aldri nok sengetøy er min erfaring! :)

Elsker å gi gaver til folk! Men siden det er så mange som fortjener den oppmerksomheten så roterer jeg på hvem som får hvert år :)

Og det trenger ikke være noe dyrt eller noe de absolutt ønsker seg.

Konfekt, abonnement på forskjellige magasiner eller noe morsomt fra feks coolstuff.no funker bra! :danse:

hvorfor ikke brukte gaver fra bruktbutikk? Masse fint, og miljøvennlig og.... især bøker og nips.

Anonymous poster hash: e6dd0...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der med å gi et beløp til veldedighet og kalle det en gave til noen andre er jo noe nødhjelpsorganisasjonene har funnet på selv, for å håve inn ekstra cash i julen fra folk som ikke aner hva de skal gi.

Et kynisk triks, faktisk.

De spekulerer i folks samvittighet i en høytid der man skal være "gavmild" og "vise kjærlighet".

Akkurat som når de ringer til eldre damer og snakker varmt om å gi til trengende stakkars barn, til den eldre dama føler seg ufølsom om hun sier nei. Selv om hun ikke har nåla i veggen.

Disse organisasjonene driver business. Derfor bruker de også reklamebyråer og har markedsføringsstrategier.

Én av disse strategiene er å be folk sponse dem ekstra i en høytid der alle skal være ekstra rundhåndet...

"Vi har løst ditt gaveproblem. Gi penga til oss og si du har vært flink, og ingen våger å sutre fordi du er så full av empati. Vinn-vinn for både deg og "barna i fattige land" -AKA vår organisasjon sine administrasjonskostnader, investeringer som gir avkastning til seinere og honoraret til byrået som kom på "Gi en geit"-ideen."

Egentlig er det en forretningsidé og folk faller for den hvert år...

ikke noe mer kynisk enn å starte julekampanjer tre måneder før jul, med reklamer og tilbud på masse overfladisk skiturer folk føler seg forplikte til å kjøpe til folk de ikke liker engang, bare fordi det er jul.....

Anonymous poster hash: e6dd0...da0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe mer kynisk enn å starte julekampanjer tre måneder før jul, med reklamer og tilbud på masse overfladisk skiturer folk føler seg forplikte til å kjøpe til folk de ikke liker engang, bare fordi det er jul.....Anonymous poster hash: e6dd0...da0

Anonymous poster hash: e6dd0...da0 sskit skulle det stå. Ikke skiturer

Anonymous poster hash: e6dd0...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: e6dd0...da0 sskit skulle det stå. Ikke skiturer

Anonymous poster hash: e6dd0...da0

Autocorrect? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her. Mange gode forslag her. Jeg tenker kinobilletter og trønderfår... haha. En kurv med god spekemat. Hvor mye koster det tru?

Anonymous poster hash: e6dd0...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe mer kynisk enn å starte julekampanjer tre måneder før jul, med reklamer og tilbud på masse overfladisk skit folk føler seg forplikte til å kjøpe til folk de ikke liker engang, bare fordi det er jul.....

Anonymous poster hash: e6dd0...da0

Nei, det er nettopp det.

Når det er jul skuffer de inn halve inntjeninga for hele året.

Både handelsstanden og veldedighetsorganisasjonene...

Folk må bare ikke inbille seg at det faktisk gis vekk geiter, symaskiner og kyllinger til fattigfolk, for så mange geiter, symaskiner og kyllinger fins det ikke i verden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Mange gode forslag her. Jeg tenker kinobilletter og trønderfår... haha. En kurv med god spekemat. Hvor mye koster det tru?

Anonymous poster hash: e6dd0...da0

Skitdyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har dårlig råd og ikke liker alt dette maset om julegaver, hvorfor ikke lage avtaler med de voksne hvertfall om at dere ikke trenger å kjøpe julegaver til hverandre i år? Til barn og slikt kan du jo finne noe litt oppfinnsomt og ikke altfor dyrt. Har dessverre ingen ideer men det er vel andre her som kommer med noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...