Gå til innhold

så er det snart den helsikes julegaveshoppinga....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I familien min er det slik at samboere eller de som er gift får en gave sammen til rundt 300-400 kroner. Barna får en gave sånn imellom 150-200 kroner :)

Du kan alltids gi noe hjemmelaget, eller en sjokolade med en hundrelapp på! Det blir man alltids glad for :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulltøy til barn er jo dritdyrt...Ofte nesten 300 kroner bare for en body. Og så har jeg fire tantebarn... Det blir fort over en tusenlapp bare på dem. Og så er det dyrt datautstyr, spill og annet tull til brødrene mine. Og så må jeg kjøpe noe til konene deres. Og så blir det gjerne noe dyrt til foreldrene mine, fordi det er umulig å komme på noe, fordi de ikke ønsker seg noe.

Får ikke spart noe særlig på BSU-kontoen i år heller, gitt. Blir gaver til folk som har bedre råd enn meg i stedet...

Anonymous poster hash: 537aa...a59

I COOP OBS der jeg handler så selger de ut ulltøy om våren til latterlig lave priser. Nede i 50,- pr plagg.

Stikkordet er planlegging. Ellers er votter alltid bra, de mistes konstant. Halser, luer. Sokker og truser. Legg ved en sjokolade eller noe. Unger får så mye til jul uansett at de fleste ikke husker hva de fikk fra hvem. Kan like gjerne gi de noe nyttig.

Brødre og deres ektefeller kan fint få en fellesgave. Hva med et par konjaksglass? Grand Crue er poppulært, kan byttes, og koster ingen formue. Har du mulighet, så få noen som reiser mye og ikke gidder å kjøpe tollkvoten hver gang til å handle for deg. En wiskey eller konjaksflaske er ofte en populær gave til mannfolka, mens damene foretrekker Bailys og Amarula.

Ellers er det mye fint i kjøkkenutstyr som passer bra til et par. Følg med på salg.

Du må gi gaver som passer til ditt budsjett og din livssituasjon. Om familien din er glad i deg, så ønsker de ikke at du skal gjøre deg raka fant på gaver. Om de ikke er så forståelsesfulle at de tenker slik, så er det deres problem!

Tenk litt over en ting. Hvor mange gaver får du fra bror, kone, og barn? Du gir mange pr enhet. Men hvor mange får du tilbake? Det skal jo være en balanse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også ann å høre med de voksne om det er greit at du bare gir til barna siden du har litt dårlig råd akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du absolutt gi noe til de voksne?

Til moren din kan du gi bilde av ungene dine, eller noe ungene har laget.

Og så gir du såklart til barna dine og de andres,

Anonymous poster hash: 4ba93...848

Jepp. Kjøp små lerreter på Europris og billig maling. La barna male i vei og pakk inn til besteforeldrene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er par ting her som jeg ikke ville gitt i gave... Brukte varer gir man ikke i gave! Og det med å gi til veldedighet er forsåvidt greit, men da skal man vite at det er noe mottageren ønsker å støtte. Jeg hadde blitt dritsur om noen ga penger til et formål jeg ikke bryr meg noe om (det vil egentlig si alt av kroner som går til utlandet) i mitt navn!

Og er ikke egentlig ting som barn har laget gaver som skal være fra barnet? Trur jeg hadde stussa litt om jeg fikk et maleri laget av en 2åring av en hel familie :P Hvertfall vært vanlig her at det står Til bestemor Fra *barnebarn* om man gir sånt...

Det jeg heller ville gjort er å bli enig med de andre om en pristopp. Eller at man kun gir til barn under 18 + de man eventuelt er sammen med. Det siste gjør vi og da er egentlig ikke gavene til de voksne man er sammen med veldig dyre heller. Kan jo lage etiketter og gavebokser til vinflasker og andre ting på fotosider (smartphoto har hvertfall). På den måten kan man gi bort ei vinflaske uten at det blir altfor kjedelig :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slektning av meg delte for noen år siden ut liste over hva familien ønsket seg.

Dette er familie hvor foreldrene tjener forholdsvis bra, de har nedbetalt hus, fritidsbolig og bil og alt det der.

Julaften kom, folk hadde såklart handlet inn alt som sto på lista og fikk små, malte syltetøyglass som var halvfulle med Twist i retur.

Denne episoden endret mitt syn på julehandel, i år blir det et sokkepar på hele gjengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For barn og unge er det viktig og spennende og morsomt med gaver, men med årene bryr man seg ikke så mye. Da setter man heller pris på god mat og god stemning.

I min familie har vi det slik at alle barn og unge får gaver som før, men vi voksne trekker lodd om hvilken voksen vi skal gi til. Om jeg f.eks skal kjøpe til broren min, så kjøper jeg for en avtalt sum f.eks. 1000 kr som er fra alle sammen. Hver og en gjør dette, og da får alle voksen en stor, fin, nyttig gave. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt i år. Familievedtak på at alle penger vi ville ha brukt på gaver går til tyfonofre på Filippinene, fordi vi her har alt vi behøver og litt til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det med å gi til veldedighet er forsåvidt greit, men da skal man vite at det er noe mottageren ønsker å støtte.

Jeg gir aldri på vegne av noen og forærer dem "et bevis" på det i form av et kort med en geit eller kylling og sånt stæsh.

Jeg gir ikke noen god samvittighet ved at andre har gitt for dem. Det mener jeg nemlig alle har en plikt til å lære seg å gjøre selv :)

Så jeg gir heller gave til de som er i nød og om det ikke er noe igjen til gaveshopping til familiemedlemmer, forklarer jeg dette til dem som ikke blir begunstiget med presang.

Det har jeg praktisert i mange år.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Min familie er meget liten, så hver julegave jeg kjøper blir kjøpt av kjærlighet og ikke av plikt eller tvang.

Så til TS: Selvsagt kan par få noe sammen. Dersom du vil kjøpe noe til parene så ville jeg foreslå god te (kanskje fra en butikk som selger te i løsvekt), eller god kaffe.

Jeg ville jublet om jeg fikk te eller kaffe.

Barn har det med å miste votter. Jeg har to tantebarn som nå er voksne, men jeg husker dem for 18-20 år siden ja.. og jeg husker godt hva min søster ønsket på vegne av barna :)

Ny lue er også et supert tips, det samme er sokker. Små føtter vokser fort.

Det blir jul i år også, og jeg vil mene at ingen av oss trenger flere ting i hyller og skap, vi trenger omsorg og samvær med hverandre. Vi trenger ro og å kunne omgi oss med følelsen av at noen er glade i oss.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen er en tid for ettertanke sies det vel, samtidig som det er en tid der nordmenn løper rundt og bruker groteskt store summer på å kjøpe gaver til folk som allerede har alt.

Jeg gir kun gaver til "gode formål" i år, og helt ærlig hadde jeg blitt glad for å få det samme tilbake. Ønsker jeg meg noe kjøper jeg meg det selv. Her er noen steder der man enten kan kjøpe kort som sier noe i stil med "denne julegaven er gitt til noen som virkelig trenger den", eller man kan kjøpe forskjellige ting der inntekt av salg går til et veldedige formål:

Det finnes mange flere, alt etter hvilken hjertesak vedkommende du skal gi gave har, eller som kan passe for alder og engasjement. Til mine småsøsken kommer jeg f.eks. til å "gi" skolegang til barn i fattige land. Jeg tror de kommer til å sette pris på det :).

Hvis du går for tradisjonelle gaver må det være lov å gi etter evne, gjør evt. avtale om beløpsgrenser.

Jeg hadde blitt skikkelig skikkelig skuffet om jeg hadde fått no sånt rål til jul :S

Anonymous poster hash: d0d41...c49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det snart jul igjen, og den helsikes julegaveshoppinga som jeg hater. ikke fordi jeg ikke vil gi gaver, men fordi de jeg skal gi til (familien) har vel stort sett det de trenger...og jeg må følge en ønskeliste. samtidig har jeg lite med cash, og skulle ønske vi kunne satt et "tak" på gave til hverandre. mer som en symboskl handling enn at det dreier seg om hva man ønsker seg.

jeg har barn, som selvfølgelig skal få gaver, men så er det mor, søsken pluss deres samboere igjen pluss noe fler barn.

og spørsmålet er da, skal man gi til HVER enkel eller er det greit å gi noe til de som er samboere sammen, som felles gave. og isåfal.. hva da?

Vaffeljern? sengetøy, lysestaker etc etc...? Jeg tenker at alle har mer enn nok av sånt I heimen og jeg syns det blir et mas og skulle finne på nytt skrot hvert eneste år...

er det noe poeng liksom? det er særlig fordi jeg ikke har flust med penger å strø om meg med, men også fordi jeg syns det er meningsløst å kjøpe masse dill dall som folk bytter etter jul likevel...

det kuleste hadde vært om jeg kunne kjøpt det samme til alle, og ferdig med det. noen forslag?

det blir ikke aktuelt med no sånn gavekort på vasking av hus, massasje etc og er heller ikke spesielt glad I å lage søte ting på glass med sløyfe på.....hva kjøper dere? Noen med gode forslag!?

og hvor mye bruker dere per person til familie..?

beklager å begynne jula før desember, men vil bare bli ferdig med den shoppinga.

Anonymous poster hash: e6dd0...da0

Jeg møter opp på julemiddager og har det hyggelig. Gaver driter jeg fullstendig i, noe som har ført til at jeg ikke får noen heller. Noe som passer både meg og andre helt utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir aldri på vegne av noen og forærer dem "et bevis" på det i form av et kort med en geit eller kylling og sånt stæsh.

Jeg gir ikke noen god samvittighet ved at andre har gitt for dem. Det mener jeg nemlig alle har en plikt til å lære seg å gjøre selv :)

Så jeg gir heller gave til de som er i nød og om det ikke er noe igjen til gaveshopping til familiemedlemmer, forklarer jeg dette til dem som ikke blir begunstiget med presang.

Det har jeg praktisert i mange år.

Det blir selvfølgelig noe annet, og da regner jeg med du har fraskrevet deg julegaver også :)

Så kan heller de som er enige med deg gi deg noe lignende på en måte!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For barn og unge er det viktig og spennende og morsomt med gaver, men med årene bryr man seg ikke så mye. Da setter man heller pris på god mat og god stemning.

I min familie har vi det slik at alle barn og unge får gaver som før, men vi voksne trekker lodd om hvilken voksen vi skal gi til. Om jeg f.eks skal kjøpe til broren min, så kjøper jeg for en avtalt sum f.eks. 1000 kr som er fra alle sammen. Hver og en gjør dette, og da får alle voksen en stor, fin, nyttig gave. :)

Det siste er jeg veldig enig i! Mye bedre at folk går sammen og gir gaver enn at man får en ting til 200 kr. fra hver. Eventuelt kan man gi penger, men det er ikke min familie glad i. For det meste får jeg da bestille meg feks. hesteutstyr selv (istedet for å prøve å fortelle pappa hva jeg skal ha, str. osv. som sikkert hadde blitt feil) som blir pakka inn og gitt på julaften :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marerittet er snart iver. Bare få gaver å pakke inn, men .... Så dritt det er med disse jævla gavene og gi til folk man ikke ser i det hele tatt.... Arg.... Er det lov å banne? Hater alt med julen å gjøre, man tvinges til å kjøpe gaver, være sinnsykt lykkelig og blid og elske alle og pynte seg og vente lengst mulig for å åpne gavene. Skjønner virkelig ikke hvorfor ikke ungene kan få en liten gave mens de venter ved bordet og la dem få gå fra. Helvette å dritt det var å sitte ved bordet når ingen snakket med meg... Julen suger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir selvfølgelig noe annet, og da regner jeg med du har fraskrevet deg julegaver også :)

Så kan heller de som er enige med deg gi deg noe lignende på en måte!

Altså ,jeg ber aldri om gaver og forventer aldri gaver til julen. Jeg syns det skal være en overraskelse til noen man svil at skal bli glad og ikke et rituale som det er i dette landet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere gir ikke gave, vet dere. Dere bytter ting helt rituelt.

En uting, spør dere meg all den tid det påfører folkl helt unødvendige og latterlig høye utgifter hver jul.

"Gavehelvete" sier folk og det gjør de med rette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ,jeg ber aldri om gaver og forventer aldri gaver til julen. Jeg syns det skal være en overraskelse til noen man svil at skal bli glad og ikke et rituale som det er i dette landet...

Nei, men de fleste hadde nok reagert om de hadde kjøpt gave til deg mens de ikke fikk noe igjen... Det er det jo flere bevis på bare i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men de fleste hadde nok reagert om de hadde kjøpt gave til deg mens de ikke fikk noe igjen... Det er det jo flere bevis på bare i denne tråden :)

Hvis de kjøper gave til meg, som ikke forventer noen pakke fra dem og ikke har gitt dem noe før, så må de bare bli satt ut for at jeg faktisk ikke har shoppa noe til dem. Av den enkle grunn at jeg ikke driver med utdeling av pliktgaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får aldri nok sengetøy er min erfaring! :)

Elsker å gi gaver til folk! Men siden det er så mange som fortjener den oppmerksomheten så roterer jeg på hvem som får hvert år :)
Og det trenger ikke være noe dyrt eller noe de absolutt ønsker seg.
Konfekt, abonnement på forskjellige magasiner eller noe morsomt fra feks coolstuff.no funker bra!

:danse:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...