Gå til innhold

så er det snart den helsikes julegaveshoppinga....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøp noe man konsumerer fremfor ræl til huset.

I fjor kjøpte jeg pølser. Masse spekepølser. Til alle. Fra pølsemannen.

Hilsen Pølsenissen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp noe man konsumerer fremfor ræl til huset.

I fjor kjøpte jeg pølser. Masse spekepølser. Til alle. Fra pølsemannen.

Hilsen Pølsenissen.

Hjertens enig!

Jeg elsker å få god kaffe, brunt sukker og annet godt. Sjokolade er fantastisk.

Noen ganger skriver jeg tittelen på et par bøker jeg har lyst på og legger det på et synlig sted. Ungene passer på at pappa kjøper rett :fnise:

Sengetøy, håndklær og vaffeljern mangler man virkelig ikke.

Ullsokker, derimot, det brukes opp og er flott å få.

Mine søsken har litt ulik politikk på gaver, men vi er enige om at man ikke skal blåse noen store summer på hverandre. Det er tanken som teller.

På den annen side så er jeg ingen tilhenger av "gavekort" som enkelte slenger ut til høyre og venstre, og så merker man en viss panikk om mottageren faktisk har i tankene å benytte seg av ett...

Gavekort må gis med omtanke, på mange måter.

Bilder av ungene er selvsagt en sikker vinner til foreldrene våre. De får gjerne også noe praktisk eller hobbyrelatert med i pakken.

Å gi gaver under press, for å "bytte" penger, det synes jeg er nokså håpløst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertens enig!

Jeg elsker å få god kaffe, brunt sukker og annet godt. Sjokolade er fantastisk.

Noen ganger skriver jeg tittelen på et par bøker jeg har lyst på og legger det på et synlig sted. Ungene passer på at pappa kjøper rett :fnise:

Sengetøy, håndklær og vaffeljern mangler man virkelig ikke.

Ullsokker, derimot, det brukes opp og er flott å få.

Mine søsken har litt ulik politikk på gaver, men vi er enige om at man ikke skal blåse noen store summer på hverandre. Det er tanken som teller.

På den annen side så er jeg ingen tilhenger av "gavekort" som enkelte slenger ut til høyre og venstre, og så merker man en viss panikk om mottageren faktisk har i tankene å benytte seg av ett...

Gavekort må gis med omtanke, på mange måter.

Bilder av ungene er selvsagt en sikker vinner til foreldrene våre. De får gjerne også noe praktisk eller hobbyrelatert med i pakken.

Å gi gaver under press, for å "bytte" penger, det synes jeg er nokså håpløst.

Du er i hvert fall ikke av de mest kravstore skjønner jeg. Det er ikke feil ;) hehe

Og gavekort er det jo bare forretningene som tjener på. Veldig mange som aldri løser dem inn.

Derfor er det bedre å gi penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i knagre år gitt brettspill til familier. Altså ett spill som både foreldre og barn må dele på. Har alltid vært en hit. :)



Anonymous poster hash: 38457...380
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp forbruksvarer. Jeg er godt voksen, men med en anstrengt økonomi. Jeg ønsker meg stadig stearinlys i ymse former og farger. Dette gleder meg. En pakke telys fra Ikea vil være ypperlig.

Anonymous poster hash: e0bcb...99b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Norli har de spill med opptill 60% rabatt. Her kjøper jeg Monopol til nå 199kr, Alias 199kr og Scrable. (de har mange andre spill også passende til lavere alder) . Dette er spill som vanligvis gjerne koster rund 500 kr. Så skal jeg gi et spill hver til de forskjellige familiene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i hvert fall ikke av de mest kravstore skjønner jeg. Det er ikke feil ;) hehe

Og gavekort er det jo bare forretningene som tjener på. Veldig mange som aldri løser dem inn.

Derfor er det bedre å gi penger.

Takk for det, Steinar.

Krav har ikke noe i forbindelse med en julepakke å gjøre, spør du meg. Ikke de tingene med de store prislappene heller. Julen og gaver skal handle om relasjoner, glede, og at det atter går mot lysere tider. I hvertfall så er det sånn for meg. Hvorfor skulle jeg utsette min egen eller andres økonomi for urealistiske krav den ene eller den andre veien? Jeg legger mye omtanke i gavene, men ikke så store beløp. Barna i familien får naturligvis mer leker og klær enn gaver med dypere verdi, men barn trenger likevel ikke de dyreste tingene. Har du sett på julekvelden at det ikke er de dyreste tingene som vekker mest lykke i barneøyne?

Angående "gavekort", som jeg satte i gåseøyne, så refererte jeg til hjemmelagede gavekort på barnepass, husvask, massasje, etc, som noen nevnte lenger oppe i tråden. Jeg synes det er veldig vanskelig å "cashe" inn et hjemmelaget gavekort om giveren ikke er veldig positiv til å faktisk gjennomføre det vedkommende lovet. Hjelper så lite å få gavekort på barnepass fra en person som aldri er hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Steinar.

Krav har ikke noe i forbindelse med en julepakke å gjøre, spør du meg. Ikke de tingene med de store prislappene heller. Julen og gaver skal handle om relasjoner, glede, og at det atter går mot lysere tider. I hvertfall så er det sånn for meg. Hvorfor skulle jeg utsette min egen eller andres økonomi for urealistiske krav den ene eller den andre veien? Jeg legger mye omtanke i gavene, men ikke så store beløp. Barna i familien får naturligvis mer leker og klær enn gaver med dypere verdi, men barn trenger likevel ikke de dyreste tingene. Har du sett på julekvelden at det ikke er de dyreste tingene som vekker mest lykke i barneøyne?

Angående "gavekort", som jeg satte i gåseøyne, så refererte jeg til hjemmelagede gavekort på barnepass, husvask, massasje, etc, som noen nevnte lenger oppe i tråden. Jeg synes det er veldig vanskelig å "cashe" inn et hjemmelaget gavekort om giveren ikke er veldig positiv til å faktisk gjennomføre det vedkommende lovet. Hjelper så lite å få gavekort på barnepass fra en person som aldri er hjemme.

Ja, er bare barna små nok så er det julepapiret gavene er pakket inn i som er morsomst :ler:

Men det går jo fort over da ;)

Ellers syns jeg at det er veldig vanskelig å legge mye omtanke i gaver. Sikkert mye fordi jeg er et mannfolk og ikke liker å handle, men også fordi at folk allerede har altfor mye og dermed ikke klarer å være takknemlige. Så jeg står på mitt og gir heller penger ;)

Sånne "gavekort" har jeg faktisk aldri hørt om før nå. Og da er jeg enig med deg i at det blir vanskelig å løse dem inn. Billige "gaver" vil jeg måtte påstå. Sikkert en del som utnytter det at de vet at de aldri må gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er utrolig koselig både å gi og få "skrap man ikke trenger" jeg da, det er jo liksom tanken som teller. Er selv student og har stooor familie og dårlig råd, men er det noe jeg tar meg råd til så er det julegaver, da skal alle (voksne som barn) få noe koselig skrot de ikke trenger fra meg :) Men så er jeg over gjennomsnittlig glad i julefeiring også da :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vin? Aquevit? Likør?

Ellers ønsker jeg meg ekstra gode oljer til matlaging, god kaffe/te, krydder, fin sjokolade, fine stearinlys etc. Det er sånt jeg aldri unner meg selv, og setter pris på å få. Og selvsagt er det greit å gi samlet gave til et par!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På shopping4net har de billige gaver, blant annet gavesett med parfymer og såper til kun kr.99 !



Anonymous poster hash: 3e73b...26c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også veldig mange å kjøpe til, og legger ikke så mye i hver gave.

Voksne i familien de siste åra har fått vin, sjokolade, eller div toalettartikler som kremer, såpe etc. Barna har bla fått drikkeflaske med navnet sitt på, ullundertøy, hobby/malebøker med fargestifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulltøy til barn er jo dritdyrt...Ofte nesten 300 kroner bare for en body. Og så har jeg fire tantebarn... Det blir fort over en tusenlapp bare på dem. Og så er det dyrt datautstyr, spill og annet tull til brødrene mine. Og så må jeg kjøpe noe til konene deres. Og så blir det gjerne noe dyrt til foreldrene mine, fordi det er umulig å komme på noe, fordi de ikke ønsker seg noe.

Får ikke spart noe særlig på BSU-kontoen i år heller, gitt. Blir gaver til folk som har bedre råd enn meg i stedet...



Anonymous poster hash: 537aa...a59
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulltøy til barn er jo dritdyrt...Ofte nesten 300 kroner bare for en body. Og så har jeg fire tantebarn... Det blir fort over en tusenlapp bare på dem. Og så er det dyrt datautstyr, spill og annet tull til brødrene mine. Og så må jeg kjøpe noe til konene deres. Og så blir det gjerne noe dyrt til foreldrene mine, fordi det er umulig å komme på noe, fordi de ikke ønsker seg noe.

Får ikke spart noe særlig på BSU-kontoen i år heller, gitt. Blir gaver til folk som har bedre råd enn meg i stedet...

Anonymous poster hash: 537aa...a59

Vet ikke om du svarte til meg, men jeg pleier å kjøpe ulltøy hos Sparkjøp. Der er det ganske billig i utgangspunktet, og så har de i tillegg gode rabatter innimellom, og da passer jeg på. Kjøper mye på en gang, så har jeg liggende til div bursdager også.

Søsken og partnere pleier å få en felles gave.

Elektroniske dubeditter kan du vel handle veldig billig på ebay?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å gi personlige gaver hvert år. Og selv om kanskje noen ting blir kjøpt og ansett som "ræl", passer jeg bestandig på å gi et selvlaget kort. Dette gjelder både bursdag og jul. Setter mer pris på bursdagen til folk, enn jula. Når man har bursdag, er det jo for å feire at den man er glad i, ble født:-)

Samboeren min lagde personlige gaver til sine kamerater i fjor, en ramme med bilde av ham og kameraten, samt en kort tekst under. Gjett om gutta ble rørte! :) En personlig gave er alltid en sikker vinner, da er man garantert at ingen andre enn den personen, eier en sånn verdifull ting.

Mal et bilde, lakkere bilde, ta et fotografi og forstørr det og ramme det inn. Alle kan være kreative på sin måte. Det gjelder å bruke litt tid.

Jeg og samboer gir ikke gaver til andre enn foreldre, søsken og tante/onkelbarn. Og besteforeldre. Har ikke så mange i familiene våre, så blir ikke store innkjøpet, heldigvis.

Det viktigste er ikke gavene, men å samles som en familie, og kose seg på julaften. Gaver er ikke alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg elsker jul og VIL ha gaver. Jeg vil også kjøpe gaver :laugh: MEN til søsken og de voksne har vi satt taket til kr. 100. Vi kjøper noe smakfult - en god olje/olivener/tapenade.. ja du skjønner. Eller en ekstra fin julekule, eller deilige kubbelys. Det er fine oppmerksomheter som alle liker. Bort med snobberiet! Det er også mulig å finne gode gaver til barn og unge. Strikkehansker trenger de alltid. Kr. 150. Paraplyer - noen som har for mange?? ikke vi. Toalettartiker til gym og trening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulltøy til barn er jo dritdyrt...Ofte nesten 300 kroner bare for en body. Og så har jeg fire tantebarn... Det blir fort over en tusenlapp bare på dem. Og så er det dyrt datautstyr, spill og annet tull til brødrene mine. Og så må jeg kjøpe noe til konene deres. Og så blir det gjerne noe dyrt til foreldrene mine, fordi det er umulig å komme på noe, fordi de ikke ønsker seg noe.

Får ikke spart noe særlig på BSU-kontoen i år heller, gitt. Blir gaver til folk som har bedre råd enn meg i stedet...

Anonymous poster hash: 537aa...a59

Vet du hva? Jeg synes du skal gi gaver i forhold til hva du har råd til, det blir for dumt å kjøpe dyre gaver bare fordi noen evt forventer det. Hvis de ikke setter pris på det de får, så er det deres problem. Hvor gamle er disse tantebarna dine? H&M har kule sokker, luer, tøfler, hansker osv. til en rimelig penge.

Brødrene m/koner kan få hver sin kurv med gourmetkaffe, litt eksklusiv konfekt og evt 1/4 flaske cognac eller likør.

Foreldrene får en god flaske vin eller champagne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan på en måte forstå. Det er synd at gavene har blitt hovedfokuset i jula. Det viktigste må jo være å hygge seg, i selskap eller alene. Ble så lei alt julehysteriet og kommersialiseringa at jeg droppet jula et år, og ga beskjed om at jeg verken ønsket eller kom til å gi gaver, bortsett fra til tantebarn. Men egentlig elsker jeg å gi gaver! Det er bare så synd det er så mye stress og press rundt det.

Jeg er en fattig student, så det er økonomien som blir problemet for meg og. Jeg har stor familie, og å ikke gi gaver til tantebarn over konfirmasjonsalder blir feil for meg, siden tantebarna mine nesten blir som søsken for meg, i alle fall den eldste.

Jeg prøver å være lur og kjøpe julegaver til neste jul i januar når det er salg, eller fordele de utover året og være ferdig før desember så jeg slipper å gå i stampe, folk er så stressa og ufordragelige på kjøpesenterene i desember. I år har jeg dessverre vært syk og ikke hatt overskudd til å tenke på slikt før, og grunnet treghet hos lånekassen får jeg nok ikke råd til å begynne gavehandling før langt ut i desember. Det er synd, jeg foretrekker virkelig å bruke tid på gavene til hver enkelt, ikke bare raske med meg noe ræl. Det er faktisk tanken som teller.

Vi har heldigvis noen kjøreregler i familien da, en gave skal ikke koste mer enn 250 kr, og det er lov å handle på salg eller brukt. Jeg får prøve tenke litt kreativt i år, siden jeg både er ekstra fattig og ikke kommer til å treffe familien, og dermed er nødt til å sende gavene. Tips til små og uknuselige gaver mottas med takk!

Kjæresten blir en prioritet. Ikke fordi jeg føler noen plikt, men fordi jeg vil. Jeg er som sagt veldig glad i å gi gaver til de jeg er glad i. Den ene delen blir en hjemmelaget og personlig gave. Ellers har jeg veldig lyst å gi han noe jeg vet han ønsker og trenger, men som koster litt. Driver desperat og leter etter det i ok kvalitet, men ikke for høy pris. Det er ikke lett! Evt. må jeg finne på noe annet, men hadde så lyst til å gi han denne tingen..

Får jeg ikke til det vurderer jeg å gi noe litt mindre, og heller overraske med å pynte litt hos han og lage litt julekaker før jul.

Jeg lager alltid alle kort selv, jeg også. Føler det blir så upersonlig å kjøpe ferdige.

Men man kan finne fine ting til ok priser, det fins faktisk fine ting både på Søstrene Grene og Nille. Til barn synes jeg det er greit å gi litt hobbyutstyr, det trenger ikke koste så mye og da har de i tillegg noe kreativt å holde på med. Ellers går jeg og søsken ofte sammen om å spleise på noe til de andre i familien. Da kan heller personen få en litt mer ordentlig ting, og så kan det likevel bli billigere for de som gir. Let i gjennom skuffer og skap. Kanskje har du noe du aldri bruker, og som er i god stand?

Jeg er veldig redd for at noen skal synes jeg gir en dårlig gave eller er kjip. Men så kan jeg jo snu på det; jeg blir jo alltid glad uansett. Hjemmelagde og personlige gaver er det beste, lys, sjokolade og vin får jeg aldri nok av, heller ikke hudkrem, shampoo etc, det er jo noe alle bruker.

Ellers må jeg nesten føye til at hjemmelagde julegaver ikke nødvendigvis blir så billig. Ofte må man kjøpe inn masse utstyr. Men er man en hobby-person og har mye liggende fra før blir det en annen sak. Jeg har masse smykkeutstyr feks, så til kvinnene i familien og vennegjengen blir det nok hjemmelagde smykker i en fin liten silkepose eller pyntet liten eske.

Dette ble langt, men en siste ting: Det er ikke noe galt i å si fra til venner og familie om at du ikke vil gi/få gaver pga. dårlig råd, evt. at du sier fra at du ønsker de ikke bruker så mye på deg siden du ikke har så god råd og derfor må begrense deg litt. Jeg har noen venner jeg har en avtale med om at vi aldri gir gaver til hverandre, selv om vi er veldig gode venner. Du skal ikke sitte med gjeld i januar, og jeg tror faktisk at alle som er glad i deg heller vil at du skal ha en fin jul og kunne betale regningene dine, enn å stresse og loppe deg pga de, og bli irritert for det.



Anonymous poster hash: 729c2...7f9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...