Gå til innhold

så er det snart den helsikes julegaveshoppinga....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

da er det snart jul igjen, og den helsikes julegaveshoppinga som jeg hater. ikke fordi jeg ikke vil gi gaver, men fordi de jeg skal gi til (familien) har vel stort sett det de trenger...og jeg må følge en ønskeliste. samtidig har jeg lite med cash, og skulle ønske vi kunne satt et "tak" på gave til hverandre. mer som en symboskl handling enn at det dreier seg om hva man ønsker seg.

jeg har barn, som selvfølgelig skal få gaver, men så er det mor, søsken pluss deres samboere igjen pluss noe fler barn.

og spørsmålet er da, skal man gi til HVER enkel eller er det greit å gi noe til de som er samboere sammen, som felles gave. og isåfal.. hva da?

Vaffeljern? sengetøy, lysestaker etc etc...? Jeg tenker at alle har mer enn nok av sånt I heimen og jeg syns det blir et mas og skulle finne på nytt skrot hvert eneste år...

er det noe poeng liksom? det er særlig fordi jeg ikke har flust med penger å strø om meg med, men også fordi jeg syns det er meningsløst å kjøpe masse dill dall som folk bytter etter jul likevel...

det kuleste hadde vært om jeg kunne kjøpt det samme til alle, og ferdig med det. noen forslag?

det blir ikke aktuelt med no sånn gavekort på vasking av hus, massasje etc og er heller ikke spesielt glad I å lage søte ting på glass med sløyfe på.....hva kjøper dere? Noen med gode forslag!?

og hvor mye bruker dere per person til familie..?

beklager å begynne jula før desember, men vil bare bli ferdig med den shoppinga.



Anonymous poster hash: e6dd0...da0
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bøker på tilbud, kan lett gi samme til flere med lignende smak/interesser. Strikk sokker til folk hvis du kan det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen er en tid for ettertanke sies det vel, samtidig som det er en tid der nordmenn løper rundt og bruker groteskt store summer på å kjøpe gaver til folk som allerede har alt.

Jeg gir kun gaver til "gode formål" i år, og helt ærlig hadde jeg blitt glad for å få det samme tilbake. Ønsker jeg meg noe kjøper jeg meg det selv. Her er noen steder der man enten kan kjøpe kort som sier noe i stil med "denne julegaven er gitt til noen som virkelig trenger den", eller man kan kjøpe forskjellige ting der inntekt av salg går til et veldedige formål:

Det finnes mange flere, alt etter hvilken hjertesak vedkommende du skal gi gave har, eller som kan passe for alder og engasjement. Til mine småsøsken kommer jeg f.eks. til å "gi" skolegang til barn i fattige land. Jeg tror de kommer til å sette pris på det :).

Hvis du går for tradisjonelle gaver må det være lov å gi etter evne, gjør evt. avtale om beløpsgrenser.

Endret av ghej75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen er en tid for ettertanke sies det vel, samtidig som det er en tid der nordmenn løper rundt og bruker groteskt store summer på å kjøpe gaver til folk som allerede har alt.

Jeg gir kun gaver til "gode formål" i år, og helt ærlig hadde jeg blitt glad for å få det samme tilbake. Ønsker jeg meg noe kjøper jeg meg det selv. Her er noen steder der man enten kan kjøpe kort som sier noe i stil med "denne julegaven er gitt til noen som virkelig trenger den", eller man kan kjøpe forskjellige ting der inntekt av salg går til et veldedige formål:

Det finnes mange flere, alt etter hvilken hjertesak vedkommende du skal gi gave har, eller som kan passe for alder og engasjement. Til mine småsøsken kommer jeg f.eks. til å "gi" skolegang til barn i fattige land. Jeg tror de kommer til å sette pris på det :).

Hvis du går for tradisjonelle gaver må det være lov å gi etter evne, gjør evt. avtale om beløpsgrenser.

kul tanke... det er jo sånn det burde vært.. vi har jo som regel alt vi trenger og mere til....kjøpte erlik oslo blekker før... ts.

Anonymous poster hash: e6dd0...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker på tilbud, kan lett gi samme til flere med lignende smak/interesser. Strikk sokker til folk hvis du kan det.

kan jo kjøpe brukte bøker da. liker å kjøpe brukt. sparer samtidig miljøet... om jeg beginner å strike sokker nå, så blir det EN på deling på alle så striking er vel ikke min sterkeste side nei. men alltid fint å få. ;) en av de tingene jeg liker best. ts

Anonymous poster hash: e6dd0...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo kjøpe brukte bøker da. liker å kjøpe brukt. sparer samtidig miljøet... om jeg beginner å strike sokker nå, så blir det EN på deling på alle så striking er vel ikke min sterkeste side nei. men alltid fint å få. ;) en av de tingene jeg liker best. ts

Anonymous poster hash: e6dd0...da0

Tydeligvis ikke skriving heller! haha. dårlig tastatur....ts

Anonymous poster hash: e6dd0...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To ting;

1) Du bürde ta dette opp slik at det blir en slutt på det gavemaset til "gud og hvermann". Hos oss har vi fokus på barna - alle barn får en ok gave (uten at det tar av økonomisk) - og vi voksne har kuttet ned på hvem vi kjøper til, slik at det kun blir de aller nærmeste av voksne - og vi er enig om at beskjedenhet er veldig bra - altså maks 2-300 kr per person. Da blir det ofte en flaske vin og to flaxlodd feks..

2) Om du er ute etter en gave til alle (altså likt til alle) - nameon.no har flotte "gavepakker" med håndklær og toalettmappe med brodert navn - og stort utvalg av fargevalg og ulike kombinasjoner. Dette fikk vi ifjor av familie, og både barna og vi voksne ble veldig glad for gaven! Praktisk på tur, gym, trening, overnatting etc. Veldig god kvalitet også!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har blitt ille når en bare føler at en må pøse på gavefjellet hvert år med skrot folk egentlig ikke trenger. Særlig er det meningsløst når en selv har dårlig økonomi. Enig om at en diskusjon om økonomisk tak og evt å kutte ut gaver til de voksne er en fin ide.

Hvis du skal kjøpe likt til alle, hvorfor ikke lage en kurv (eller en pose!) med kjeks, god sjokolade, godteri til de små, evt kaffe eller te til hver familie? Eller et deilig pledd til hver husstand? En eventyr/jule/billedbok?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å si fra om at du ønsker ikke å verken gi eller motta gaver lengre.

Det gjorde jeg for flere år siden, og FOR en lettelse! Ingen av oss får skrap vi ikke trenger lenger ;) Kjøper kun gaver til tantebarn, mann og lillesøster nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du absolutt gi noe til de voksne?

Til moren din kan du gi bilde av ungene dine, eller noe ungene har laget.

Og så gir du såklart til barna dine og de andres,



Anonymous poster hash: 4ba93...848
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært vant med å gi til f.eks søskenbarn og lignende siden vi ikke har et så nært forhold, så her gis det til foreldre, søsken, tantebarn og samboer. GIr ca 2-300 til hver, mens jeg og samboer heller kjøpte noe til oss sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Vi har noen ganske konkrete kjøreregler i våre familier:

Tantebarn/onkelbarn gir man ikke gaver til etter konfirmasjonsalder.

Ofte lønner det seg å spleise med likesinnede.

Søsken som også har dårlig råd/som ikke er særlig hypp på "gavehysteriet" kan man snakke sammen med om å kutte ut å gi gaver til. Gjelder de som er over konfirmasjonsalder.

Vi gir ikke julegaver til venner eller deres barn. Besøker man venner i jula tar man heller med en konfekteske, eller en vinflaske som verts-gave uten at det blir julepresang.

Til mine søsken bruker vi også maks 300 kr i hver presang.

Maks 5-600 til foreldrepar.

Vi ser også etter julegaver allerede fra sommeren av for å fordele det økonomiske utover flere måneder.

Endret av Mrs. Random Nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den beste julegaven jeg og mannen min fikk i fjor, var en søt eske med ulike krydder, tørket sopp, en liten flaske balsamicoeddik og litt annet småtteri. Dette fikk vi fra søsteren min og samboeren hennes, som hadde dårlig råd det året.

Jeg synes det er helt greit å gi felles gave til samboere, og hvis de er matinteresserte går det jo an å lage en kurv/eske med f.eks. litt spesielle kryddere (fra innvandrerbutikker), (hjemmelagde) krydderoljer etc. En kurv med god kaffe og litt ekslusiv (eller hjemmelaget) konfekt er heller ikke feil, og behøver ikke bli dyrt. Selv blir jeg alltid glad for vin, og Cava eller Prosecco er like festlig som champagne men mye rimeligere.

Når det gjelder barna, kommer det jo litt mer an på hvor gamle de er og hvilke interesser de evt. har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står i samme situasjon, utenom at jeg har liten familie og ergo råd til å kjøpe hva de måtte ønske seg, men jeg synes det er tull å kjøpe til mennesker som "har alt" og overflod av penger. Jeg gir gaver med mening: besteforeldre får eks. en håndfull jord fra norsk folkehjelp, tante og onkler x antall minefri skolevei i Syria osv. Bruker norsk folkehjelp, SOS barnebyer, NOAH o.l. I tillegg lager jeg hjemmelagede karameller på norgesglass til dem alle.

Jul er en fantastisk tid hvor det er god tid til å bruke på familie og gode tradisjoner. Fokuset burde være på samholdet, ikke hvor mye penger vi bruker på hverandre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

da er det snart jul igjen, og den helsikes julegaveshoppinga som jeg hater. ikke fordi jeg ikke vil gi gaver, men fordi de jeg skal gi til (familien) har vel stort sett det de trenger...og jeg må følge en ønskeliste. samtidig har jeg lite med cash, og skulle ønske vi kunne satt et "tak" på gave til hverandre. mer som en symboskl handling enn at det dreier seg om hva man ønsker seg.

jeg har barn, som selvfølgelig skal få gaver, men så er det mor, søsken pluss deres samboere igjen pluss noe fler barn.

og spørsmålet er da, skal man gi til HVER enkel eller er det greit å gi noe til de som er samboere sammen, som felles gave. og isåfal.. hva da?

Vaffeljern? sengetøy, lysestaker etc etc...? Jeg tenker at alle har mer enn nok av sånt I heimen og jeg syns det blir et mas og skulle finne på nytt skrot hvert eneste år...

er det noe poeng liksom? det er særlig fordi jeg ikke har flust med penger å strø om meg med, men også fordi jeg syns det er meningsløst å kjøpe masse dill dall som folk bytter etter jul likevel...

det kuleste hadde vært om jeg kunne kjøpt det samme til alle, og ferdig med det. noen forslag?

det blir ikke aktuelt med no sånn gavekort på vasking av hus, massasje etc og er heller ikke spesielt glad I å lage søte ting på glass med sløyfe på.....hva kjøper dere? Noen med gode forslag!?

og hvor mye bruker dere per person til familie..?

beklager å begynne jula før desember, men vil bare bli ferdig med den shoppinga.

Anonymous poster hash: e6dd0...da0

Om du virkelig misliker å handle julegaver så er svaret enkelt: kontakt dine slektninger en etter en og legg frem så positivt, forlokkende og fristende som mulig ideen om å slutte å gi gaver mellom voksne.

Om de sier nei så er svaret at du gir par en gave sammen. Du må da passe på at begge har nytte av den. Da er det enkleste å ta en tur på polet der du kjøper en flaske i riktig prisklasse til hvert av parene på lista. Om du har et par eller to som av en eller annen grunn ikke drikker så går du inn på nærmeste delikatessebutikk og får deg anbefalt en gavepakning i rett pris for deg. Voila. Ferdig. Ikke gi ting. Folk har som du sier alt.

Til barna kan du feks gi ulltøy. Praktisk, og barn har uansett hauger og lass av leker. Ønsker de seg ikke noe spesielt når jeg spør får de tøy med praktisk verdi i fin kvalitet og form. Særlig barn som er aktive liker det godt.

Anonymous poster hash: df55e...90c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig med det gavemaset! Slitsomt!

Jeg kjøper kalender fra FODgården. Den koster lite men gir mye (til dyra)

Men kan du ikke si ifra, dårlig med penger og et tak på hvor mye dere bruker pr.pers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstår ikke hva folk klger over. det er frivillig å feire jul..



Anonymous poster hash: 519fc...a23
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...