Gå til innhold

mannlige gynekologer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har stusset litt på dette med mannlige gynekologer. Hva som får dem til å ville bli det? Jeg klarer ikke å la vær å mistenke dem for å være f**** - fikserte. Har diskutert litt med noen venner, men de mener de er "profesjonelle og bare gjør jobben sin".. Men jeg klarer ikke legge mistankene min til til side. Hvorfor velger en mann å bli gynekolog?

Anonymous poster hash: 56d95...3b1

• Liker 7
Skrevet

Jeg aner ikke, men de har vært de mest forsiktige gynekologene (bortsett fra en kvinnelig som var utrolig dyktig). De synes vel det er en interessant spesialitet, da. Akkurat som en øre-nese-hals lege synes den elen av kroppen er gøy. Ville heller valgt underliv, da :P

Dessuten kan man jobbe selvstendig, på dagtid og styre legekontoret selv. Eller man kan jobbe på sykehus med enda mer spesialiserte oppgaver, også fødsler. Interessant område det, da.

Anonymous poster hash: 80825...e9e

• Liker 2
Skrevet

Fordi å være gynekolog er status i legemiljøet, sånn som kirurg f.eks.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Fordi det finnes jobb, fordi de ønsker å jobbe med det etc etc.

Hvorfor må en mann være fiksert på fitte bare fordi han er gynekolog? Vet du om alle kvinnelige gynekologer er heterofile?

• Liker 7
Gjest avocadoen
Skrevet

Begge de mannlige gynekologene jeg har vært hos har vært både flinke og profesjonelle. Han første var best synes jeg da, fordi han fortalte hva han skulle gjøre og tok det med ro.

Jeg synes ikke det er noe rart at en mann er gynekolog. Da må det være like rart at en kvinne er det synes nå jeg. Det er jobben deres. Kjæresten synes dog det var litt rart å tenke på at det hadde vært noen av motsatt kjønn som hadde drevet og kjent inni der med fingrene sine, for jeg tror han føler at han vil være den eneste som skal få lov til det. Haha :laugh: Men han tok det fint han også da selvfølgelig

Skrevet

Jeg synes også det er en interessant tanke at en mann er så interessert i kvinnesykdommer/fødsel og svangerskap at de vil spesialisere seg på det. For underlivsundersøkelser er jo ikke alt de gjør.

Jeg tror også det er status. De er jo en blanding av medisinere og kirurger, selv om gynekologi går innunder kirurgi.

Noe er mer status enn annet, eks kirurgi, hjerte/thorax, nevro er jo veldig status.

Geriatri, urologi og dermatologi er eksempler på dårlig status innenfor legeverden.

Anonymous poster hash: e1601...863
  • Liker 2
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Jeg (kvinne) ville mye heller vært androlog enn gynekolog. Det har ikke noe med sex å gjøre, men med minimal interesse for å rote i andre kvinners kjønn...

Skrevet

Det er jo ganske komplekse ting de driver med, så jeg forstår hvordan det kan være fascinerende å jobbe med. Det er jo ikke sånn at de står og roter i underliv hele dagen heller.

Anonymous poster hash: e112d...19c

Skrevet

Jeg er enig med TS! Har alltid i mitt stille sinn tenkt at det er noe veldig fishy med menn som utdanner seg til å bli gynekologer.... Av alle de ting man heller kunne spesialisert seg på. Og hvor mange kvinner finnes det som er spesialister på menns underliv, androloger? Forsvinnende få, tror jeg.. Jeg velger som regel alltid kvinnelige gynekologer om jeg kan.

Bare noen få dager siden det var en tråd her inne om ei som hadde fått halv-obskøne kommentarer fra sin mannlige gynekolog da han undersøkte henne.. bekrefter min mistanke om at enkelte av dem har helt spesielle motivasjoner.

Anonymous poster hash: 44e8e...996
  • Liker 5
Skrevet

Bare noen få dager siden det var en tråd her inne om ei som hadde fått halv-obskøne kommentarer fra sin mannlige gynekolog da han undersøkte henne.. bekrefter min mistanke om at enkelte av dem har helt spesielle motivasjoner. Anonymous poster hash: 44e8e...996

Og jeg har vært hos en kvinnelig gynekolog som virker veldig snodig og som herjet rundt der nede som om hun holdt på å sette sammen ikea-møbler. Da er det vel 1-1 da???

• Liker 9
Skrevet

Og jeg har vært hos en kvinnelig gynekolog som virker veldig snodig og som herjet rundt der nede som om hun holdt på å sette sammen ikea-møbler. Da er det vel 1-1 da???

Skjønte ikke sammenligningen. Det er ikke det samme å "herje" og være voldsom (om det var det du prøvde få frem) som å pese fram på en ekkel måte at pasienten er så fin og trang. Spesielt når det siste var en mann.

• Liker 2
Skrevet

Skjønte ikke sammenligningen. Det er ikke det samme å "herje" og være voldsom (om det var det du prøvde få frem) som å pese fram på en ekkel måte at pasienten er så fin og trang. Spesielt når det siste var en mann. Anonymous poster hash: 44e8e...996

Poenget er at det du har hørt og lest om en enkelt hendelse ikke er bevis for noe som helst, om ikke du allerede er forutinntatt. Som det virker som du er, og da vil du jo selvfølgelig klare å finne bevis for din teori om at mannlige gynekologer er perverse griser overalt hvor du leter.

• Liker 1
Skrevet

Poenget er at det du har hørt og lest om en enkelt hendelse ikke er bevis for noe som helst, om ikke du allerede er forutinntatt. Som det virker som du er, og da vil du jo selvfølgelig klare å finne bevis for din teori om at mannlige gynekologer er perverse griser overalt hvor du leter.

Hehe, jeg har da heller ikke prøvd å benekte at jeg er forutinntatt!! Jeg er biased som få. Som jeg skrev i mitt første innlegg: jeg har alltid TENKT i mitt stille sinn at det er noe fishy med menn som spesialiserer seg på kvinners underliv! Jeg innbiller meg at de har en slags ekstra motivasjon for å jobbe med dette.. Og den historien jeg nevnte er jo langt fra den eneste jeg har hørt på det området, det er flere lignende historier som har vært slått opp i media av leger med upassende atferd overfor pasientene. Og det er alltid mannlige leger med upassende atferd overfor kvinnelige pasienter. Jeg mener det underbygger min allerede forutinntatte holdning og gir den litt hold i virkeligheten ;) Har vi noen gang hørt om kvinnelige leger med grisete hentydninger til mannlige pasienter? nei.

• Liker 4
Gjest navnelapp
Skrevet

Skjønte ikke sammenligningen. Det er ikke det samme å "herje" og være voldsom (om det var det du prøvde få frem) som å pese fram på en ekkel måte at pasienten er så fin og trang. Spesielt når det siste var en mann.

Skjer dette ofte, trur du?

Gjest navnelapp
Skrevet

Tja, så helt uvanlig er det visst ikke, i følge denne saken (39 kvinnelige pasienter utsatt for overgrep fra leger i løpet av 3 år..) Og det er bare de sakene som faktisk er klaget inn....

http://www.dagbladet.no/2013/03/05/nyheter/innenriks/utenriks/26067321/

Men det er veldig få av desse som faktisk er gynekologar. Dei fleste som er klaga inn er almennlegar.

• Liker 4
Skrevet

Syns ikke det er noe rarere enn at kvinner vil bli gynekologer. Eller at noen vil bli urologer. Har hørt en gynekolog begrunne det en gang. Det var en stor fascinasjon for svangerskap og fødsler, og et ønske om å jobbe med noe så positivt, istedetfor bare sykdom, geriatri og død, som jo legers hverdag er full av. Gravide, de som ønsker å bli gravide er jo friske, og de fleste andre som trenger underlivssjekk også. Man slipper barn med hjernesvulster. Leger er jo over gjennomsnittet interessert i hvordan hele kroppen fungerer biologisk, og de har gjerne mange barn selv.

Skrevet

Men det er veldig få av desse som faktisk er gynekologar. Dei fleste som er klaga inn er almennlegar.

Stemmer at det ikke står spesialisering på legene i den aktuelle saken, men her har vi et lite knippe saker som viser sex-overgrep eller seksuell atferd fra mannlige gynekologer i alle fall:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=235787

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Gynekolog-sex-tiltalt-2394373.html

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/04/06/323107.html

http://www.aftenbladet.no/nyheter/innenriks/Gynekolog-siktet-for-a-ha-misbrukt-pasienter-2714541.html

http://www.rb.no/aktuelt/article6003081.ece

http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?p=8035900

http://www.canariposten.com/nyheter/10/11/46n/n_16_5.htm

http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/143935190-gynekologen-bef%C3%B8lte-klitoris-pa-meg-i-dag-er-dette-overgrep/

Vet jo godt at det er politisk ukorrekt å anta at mannlige gynekologer har shady motiver, men jeg kan ikke fri meg fra den tanken. og saker som dette gjør det slettes ikke bedre.....

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil tro at for de fleste gynekologer har veien blitt til mens man har gått. Man kan jo starte på medisinstudiet med en idé om at man skal bli kardiolog, men underveis skifte mening opptil flere ganger. Gynekologi er et svært interessant tema, så skjønner godt at noen blir så facinert at de vil jobbe med det, menn som kvinner.

Min nabo er gynekolog, og for han begynte facinasjonen langt ut i medisinstudiet, da han selv ble pappa. Han tenkte først på embyrologi eller obstetrikk, men gynekologi inneholder litt av alt, derfor ble det hans valg da han skulle spesialisere seg.

De fleste steder er det vel sjelden en gynekolog er alene med sin pasient, som regel er det med en sykepleier. Dette fordi noen gynekologer er blitt beskyldt for overgrep de ikke har gjort.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil tro at for de fleste gynekologer har veien blitt til mens man har gått. Man kan jo starte på medisinstudiet med en idé om at man skal bli kardiolog, men underveis skifte mening opptil flere ganger. Gynekologi er et svært interessant tema, så skjønner godt at noen blir så facinert at de vil jobbe med det, menn som kvinner.

Min nabo er gynekolog, og for han begynte facinasjonen langt ut i medisinstudiet, da han selv ble pappa. Han tenkte først på embyrologi eller obstetrikk, men gynekologi inneholder litt av alt, derfor ble det hans valg da han skulle spesialisere seg.

De fleste steder er det vel sjelden en gynekolog er alene med sin pasient, som regel er det med en sykepleier. Dette fordi noen gynekologer er blitt beskyldt for overgrep de ikke har gjort.

Kan sikkert være som du sier, mtp fascinasjonen. Likevel, det ER jo litt spesielt med en slik fascinasjon for det motsatte kjønns underliv...?

Og mtp det siste du skrev; i følge sakene over er det tydeligvis ikke så uvanlig at en gynekolog er alene med pasientene. Noen av gynekologene i de sakene hadde jo flere overgrepsanklager mot seg også. Jeg har for øvrig også blitt undersøkt av en mannlig gynekolog uten "anstand",..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...