Gå til innhold

Hva er greia med feminisme? Og hvorfor hater feminister menn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når en mann sier at utroskap og bedrag mot partner er verre enn voldtekt (hvilke av disse er straffbart, igjen?) så trenger vi kanskje litt feminisme? Anonymous poster hash: 9ab02...dd9

Hva som er straffbart og hva som ikke er straffbart forandrer seg hele tiden og har ingenting med hva som oppfattes verst.

Før 1972 var utroskap kriminelt ved lov i norge, var utroskap verre før 1972 enn nå mener du? Bare fordi loven har forandret seg?

Det er for eksempel verre å bli påkjørt av en trailer enn å bli voldtatt, uansett hva loven sier!

Hva som er forbudt og hva som er straffbart har ingenting med hva som oppfattes værst. Eller er du overtroisk og mener at loven vet bedre enn deg hva som er verst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du gi noen eksempler på hva du konkret mener?

Det var snakk om straff og konsekvenser for å voldta. En innsatt er allerede fengslet, så tiltak man kan ta mot overfallsvoldtekt blant frie mennesker vil ikke ha noen påvirkning på fengselsvoldtekt.

Anonymous poster hash: 9ab02...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å være litt on-topic.

Det at menn synes de kan diskutere i mellom seg og bestemme om kvinner trenger feminisme eller ikke er et tegn på at det fortsatt er nødvendig.



Anonymous poster hash: 9ab02...dd9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er straffbart og hva som ikke er straffbart forandrer seg hele tiden og har ingenting med hva som oppfattes verst.

Før 1972 var utroskap kriminelt ved lov i norge, var utroskap verre før 1972 enn nå mener du? Bare fordi loven har forandret seg?

Det er for eksempel verre å bli påkjørt av en trailer enn å bli voldtatt, uansett hva loven sier!

Hva som er forbudt og hva som er straffbart har ingenting med hva som oppfattes værst. Eller er du overtroisk og mener at loven vet bedre enn deg hva som er verst?

Utroskap er ikke brudd på menneskerettighetene. Å bli påkjørt av en trailer kan skje ved et uhell eller ved at sjåføren bevisst prøver å kjøre på deg. Det siste er drap/drapsforsøk. Ingen kan voldta ved et uhell (men jeg mistenker at du er uenig der).

Anonymous poster hash: 9ab02...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sagarmatha

Men for å være litt on-topic.

Det at menn synes de kan diskutere i mellom seg og bestemme om kvinner trenger feminisme eller ikke er et tegn på at det fortsatt er nødvendig.

Anonymous poster hash: 9ab02...dd9

Menn? Det er da vitterlig kvinner med i diskusjonen. Eller er du av den oppfatning av at menn ikke har lov å diskutere. I Myanmar har de en lov som sier at det aldri skal være enn fem menn samlet et sted for å diskutere. Kanskje vi kunne hatt noe slikt her? Vi vet jo at mange feminister ønsker å begrense elementære demokratisk prinsipp.

Vekk med uskyldspresumsjonen

Vekk med ytringsfriheten

Det er vel stort sett bare dogmatiske feminister og religiøse som ønsker det skal være forbudt å ytre motstand til sin overbevisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sagarmatha

Det var snakk om straff og konsekvenser for å voldta. En innsatt er allerede fengslet, så tiltak man kan ta mot overfallsvoldtekt blant frie mennesker vil ikke ha noen påvirkning på fengselsvoldtekt.

Anonymous poster hash: 9ab02...dd9

Du presiserer selvsagt ikke straff i ditt innlegg, men lengre og hardere fengselsstraffer har liten effekt.

Hammersvik mener politikernes holdning til straff i for stor grad handler om økt bruk av fengsel, og peker på at forskning helt tilbake til sekstitallet viser at fengsel ikke fungerer som en forbedringsanstalt. Han mener problemet er at fengsel og straff blir et enkelt og populistisk svar på et sammensatt spørsmål.

- Hvis poenget med fengsel er å få mennesker til å tilpasse seg samfunnet, så er det ulogisk å stenge mennesker ute av samfunnet.

- Dersom intensjonen er frihetsberøvelse, så fungerer fengsel, men da kommer spørsmålet; hva er intensjonen med frihetsberøvelsen og hva er dens konsekvenser?

Professor Hennum legger til at det ikke finnes noe empirisk belegg for å si at det har blitt mildere straffer, og sier at voldtekt og drap faktisk straffes hardere i dag enn for 25 år siden. Hun spør også hvem det er som skal bestemme at det skal være strengere straffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utroskap er ikke brudd på menneskerettighetene. Å bli påkjørt av en trailer kan skje ved et uhell eller ved at sjåføren bevisst prøver å kjøre på deg. Det siste er drap/drapsforsøk. Ingen kan voldta ved et uhell (men jeg mistenker at du er uenig der). Anonymous poster hash: 9ab02...dd9

Ingen kan voldta ved et uhell?

Hallo, 99% av alle menn som blir tiltalt for voldtekt mener jo selv at de ikke voldtok!! Du vet jo like godt som meg at du har hatt sex med menn som andre menn kunne mene er litt på kanten? Har du aldri presset en manntil sex? Har du aldri tafset på en som lå og sov?

Du har enda mye lære, - når du enda ikke forstår at voldtektsanmeldelser har ikke så mye med voldtekter å gjøre, men mer forakt!

Eller vent! la meg gjette! Du mener altså at det finnes menn som liker å voldta for moro skyld? Altså det å være voldtektsmann er førsteprioritet? Han ønsker ikke å være en flink førsteelsker, men ønsket er å ta med makt? Når menn kan velge mellom å se inn i en kåt jentes ansikt og en fortvilt jentes ansikt - så foretrekker vi den fortvilte? herregud... jeg synes det er så gøy å se hvordan kvinner årsaksforklarer hendelser. Voldtekter skyldes ikke forakt og misforståelser, men det skylded ønske og lyst! jaja. nå forstår jeg hvorfor kvinner er så glade i straff.

Kvinner mener at det er ondskap og ikke forelskelse som er drivkraften og lysten til å pule å folk du er tiltrukket av.

Nå forstår jeg hvorfor så mange kvinner er så pinelystne når det kommer til anmeldelser av handlinger de selv mener er voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en 34 år gammel mann som ikke forstår greia med feminisme. Kvinner og menn i dag har samme rettigheter, og det har vi hatt i 100 år nå. Hvorfor finnes det kvinner som fortsatt bitcher om hvor ille menn er og hvor mye de hater menn? Og hvorfor hater de menn? Jeg elsker menn fordi de er logiske og rasjonelle. De handler ikke utfra følelser som kvinner gjør.

Anonymous poster hash: 90f51...d39

Først må vi bli enig om at feminister hater menn. Bare det at du åpner HI med en sådan påstand, sier meg at du ikke er interessert i å diskutere noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Men se her ja. En ekte feminist. Full av forskrudd ekstremfeministisk galle. Når de viktigste maktposisjonene i samfunnet bekles av kvinner, kan det jo ikke være så galt. At kvinner velger å bli sykepleier eller førskolelærer, handler neppe om menns tvang. At vi har selvbestemt abort, betyr vel heller ikke at kvinner ikke får bestemme over egen kropp. At kvinner statistisk har mer fritid enn menn, er vel ikke lik fordeling av samfunnets byrder. At menn latterliggjøres av kvinner når vi snakker om kvinners seksuelle overgrep er effektivt for å forhindre at disse forholdene blir anmeldt. For da eksisterer jo ikke dette problemet.

Vi har lik lønn for likt arbeid, og kvinner kan velge helt fritt hvilket yrke de vil ha. Men det krever at man vil jobbe. Styreplass kan dere også få, men da må dere prioritere å komme på styremøter.

Nevn en eneste rettighet du som kvinne ikke har, men som menn har. Det finnes ikke. Men jeg kan nevne mange rettigheter kvinner har, som menn ikke har.

Ditt "nødvendige" mannshat er grunnløst. Hvis man ikke vil hate for hatets skyld.

du glemmer å nevne at de som latterliggjør menn for å ha blitt utsatt for seksuelle oveegrep begått av kvinner nettopp er menn...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan voldta ved et uhell?

Hallo, 99% av alle menn som blir tiltalt for voldtekt mener jo selv at de ikke voldtok!! Du vet jo like godt som meg at du har hatt sex med menn som andre menn kunne mene er litt på kanten? Har du aldri presset en manntil sex? Har du aldri tafset på en som lå og sov?

Du har enda mye lære, - når du enda ikke forstår at voldtektsanmeldelser har ikke så mye med voldtekter å gjøre, men mer forakt!

Eller vent! la meg gjette! Du mener altså at det finnes menn som liker å voldta for moro skyld? Altså det å være voldtektsmann er førsteprioritet? Han ønsker ikke å være en flink førsteelsker, men ønsket er å ta med makt? Når menn kan velge mellom å se inn i en kåt jentes ansikt og en fortvilt jentes ansikt - så foretrekker vi den fortvilte? herregud... jeg synes det er så gøy å se hvordan kvinner årsaksforklarer hendelser. Voldtekter skyldes ikke forakt og misforståelser, men det skylded ønske og lyst! jaja. nå forstår jeg hvorfor kvinner er så glade i straff.

Kvinner mener at det er ondskap og ikke forelskelse som er drivkraften og lysten til å pule å folk du er tiltrukket av.

Nå forstår jeg hvorfor så mange kvinner er så pinelystne når det kommer til anmeldelser av handlinger de selv mener er voldtekt.

Hvem var det som nevnte bagatellisering…

Du har mye å lære selv. Men jeg tviler på at det noen gang skjer.

Jeg forlater tråden, for på dette nivået så har jeg dritt opp til halsen.

Anonymous poster hash: 9ab02...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sagarmatha

du glemmer å nevne at de som latterliggjør menn for å ha blitt utsatt for seksuelle oveegrep begått av kvinner nettopp er menn...

Det er et stort problem.

Men vold og overgrep mot menn er komedie for begge kjønn. Du finner knapt en film hvor et spark i skrittet ikke finner sted til fornøyelse for de fleste.

http://www.youtube.com/watch?v=5rkl_oLSKQc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du glemmer å nevne at de som latterliggjør menn for å ha blitt utsatt for seksuelle oveegrep begått av kvinner nettopp er menn...

Hva så? Det er like fullt uskyldige menn som faktisk utsettes for overgrepet. Det er jo fullstendig irrelevant om det er en kvinne eller en mann som begår overgrepet, er ikke poenget til feminister at man tilsynelatende ikke skal ta hensyn til kjønn når det gjelder slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hva så? Det er like fullt uskyldige menn som faktisk utsettes for overgrepet. Det er jo fullstendig irrelevant om det er en kvinne eller en mann som begår overgrepet, er ikke poenget til feminister at man tilsynelatende ikke skal ta hensyn til kjønn når det gjelder slikt?

hva så? Poenget mitt var at en slik latterliggjøring da slett ikke handler om kvinners mannshat og at det dermed er menn selv som velger å behandle sitt eget kjønn forskjellig. Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du glemmer å nevne at de som latterliggjør menn for å ha blitt utsatt for seksuelle oveegrep begått av kvinner nettopp er menn...

Det har du neppe belegg for i så på generell basis, selv om det kan forekomme. I de debattene jeg har hatt om dette temaet, er det uten unntak kvinner som bagatelliserer og latterliggjør at kvinner voldtar menn. I tillegg har jeg hørt fra kvinner at å bli voldtatt av en kvinne må være enhver manns drøm. Og jeg har i tillegg hørt kvinner avvise at det er mulig at kvinner kan voldta menn.

Spør man imidlertid de menn som er blitt voldtatt av mødre, søstre, ektefeller eller andre kvinner, vil nok de neppe si at menn er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det har du neppe belegg for i så på generell basis, selv om det kan forekomme. I de debattene jeg har hatt om dette temaet, er det uten unntak kvinner som bagatelliserer og latterliggjør at kvinner voldtar menn. I tillegg har jeg hørt fra kvinner at å bli voldtatt av en kvinne må være enhver manns drøm. Og jeg har i tillegg hørt kvinner avvise at det er mulig at kvinner kan voldta menn.

Spør man imidlertid de menn som er blitt voldtatt av mødre, søstre, ektefeller eller andre kvinner, vil nok de neppe si at menn er problemet.

det du sier nå er slikt jeg har hørt fra menn..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

det du sier nå er slikt jeg har hørt fra menn..

Javel. Men det vil likevel snø oppover i helvete før feministene tar kvinners vold lot menn på alvor. 8. Mars tog vil aldri ha paroler som "stans kvinners vold".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Her skal du få en enkel og logisk tankegang. Den som påstår noe, eksempelvis at kvinner er undertrykket, har en bevisbyrde på seg. I dette tilfellet er personen deg. Jeg har for øvrig ikke linket til en biografi, jeg har linket til en oppsummering av metastudien. At du ikke klarer å finne artikkelen på bakgrunn av den er kraftig imponerende. Værsågod.

Kilde på at straffenivået har økt mest rundt alvorlige kriminelle handlinger 1 2 3. Noen handlinger har en 100 % økning i straffeutmåling. Fra midten av 2000tallet var det også størst økning i straffereaksjon i forhold til vold og sedelighet. Kan du finne samme økning på vinningskriminalitet i samme periode?

Nedre strafferamme for drap øker fra ti til tolv års fengsel, minstestraffen for voldtekt øker fra to til tre års fengsel og seksuelle overgrep mot barn under 14 år gir en minstestraff på tre år. Strafferammen for mishandling i nære relasjoner øker fra tre til seks år, og for grov mishandling fra seks til 15 år.

I henhold til abortloven så tar du feil. De enkelte kommuner har hatt åpning for å gjøre avtaler med fastleger om å reservere seg fra all behandling knyttet til abort. Se f.eks. Odelstingsproposisjon 38 og Abortloven § 14. Dette spiller likevel liten rolle, for Norge er bundet til den Europeiske Menneskerettskonvensjon. Faktisk heter det at dersom norske lover bryter med EMK, så skal sistnevnte ha forrang. Her fra det Europarådet som har et overordnet ansvar for EMK.

1. No person, hospital or institution shall be coerced, held liable or discriminated against in any manner because of a refusal to perform, accommodate, assist or submit to an abortion, the performance of a human miscarriage, or euthanasia or any act which could cause the death of a human foetus or embryo, for any reason. KILDE

Det omfatter altså alle aspekter rundt assistanse til abort. Så nå lærte du den.

Hareide, Hagen og Hansen har alle blitt hetset mer enn de eksemplene du nevner. Så jeg gjentar. Er kjolen til Siv Jensen og vekten til Erna Solberg de beste bevisene for at det finnes en institusjonalisert kvinnefiendlighet i Norge?

Du har ikke dokumentert noe om relasjonsvold, du har linket til regjeringens side. Du kan google NIBR rapport 2005 så er den det første treffet du får. Dette bør du faktisk klare. Jeg har vist til den største metastudien som finnes på området i verden. Den taler deg midt i mot. Her er noen andre

Nordfjell (2009) I undersøkelsen ble det spurt om opplevd vold siste 12 måneder. 2-3 prosent av både kvinner og menn i parforhold oppga at de var blitt påført grov og/eller høyfrekvent vold. Det var minimal eller ingen kjønnsfor- skjell.

NIBR (2005) More than 25 percent of the women and more than 20 percent of the men have experienced that their partners have used physical power against them since they were 15 years old.

Når tidsperspektivet er siste år er det 5,6 prosent av menn, og 5,7 prosent av kvinner som rammes av minst én av de formene for maktbruk vi har spurt om.

VISTA (2012) Ulike estimater anslår at mellom 2 - 4 % av befolkningen (voksne) i Norge, årlig opplever vold i nære relasjoner, omtrent like mange menn og kvinner. Det utgjør "opp mot" 150 000 mennesker årlig. Prevalens av mishandling viser liten forskjell mellom kjønn, menn opplever mer psykisk mishandling enn kvinner, men det er ikke registrert forskjell i prevalens i forhold til fysisk skade

Hersketeknikk klarer du fint selv.

Jeg har selvsagt ikke klart å lese hele studien over natten, men den er interessant lesing jeg ikke har fått med meg. En faktisk oppsummering, som denne, viser jo at kvinner er mer utsatt enn menn - "lifetime rates higher among women than men". Jeg må imidlertid gå den originale argumentasjonen mer etter sømmene for å forstå hvorfor de tilsynelatende har konkludert seg bort fra sin egen data.

NIBR-sitatet du viser til viser nettopp at kvinner er mer utsatt for vold i nære relasjoner enn menn - når ca 25 % flere kvinner utsettes for det, er det en betydelig kjønnsforskjell. Det samme er gjennomgående i selve studien. Dette er omtrent de samme tallene metastudien viser til. Du dokumenterer altså selv at det er en kjønnsforskjell når det gjelder vold i nære relasjoner.

En økning i straffeutmåling gjør ikke at området som økes, er det som blir hardest straffet.

Odelstingsproposisjon 38 hvilket år? Abortloven gir rom for å nekte å være direkte relatert til inngrepet, ikke til å nekte henvisning. The Parliamentary Assembly er ikke bindende, og ønsker kun å påvirke (kilde). Det du linker til, har derfor ingen lovgivende status. Så da lærte du den ;)

Igjen, innholdet i hetsen sier noe om kvinnesynet til de som hetser.

Jeg snakker ikke om institusjonalisert kvinnefiendlighet, jeg snakker om holdninger i samfunnet - det er en forskjell. Likestilte holdninger fører til lik arbeidsforeling i hjemmet - men påvirker ikke det faktum at når man får barn, prioriteres mannens karriere. Medisinsk forskning og utprøving av nye medisiner gjøres stort sett på menn - kvinners kropper blir dermed ikke riktig medisinert. Menn dør oftere av selvmord, selv om kvinner oftere har depresjoner - den stereotype "sterke" og "beskyttende" mannen trenger også like god tilgang til psykisk helse som den stereotypiske "svake" og "beskyttede" kvinnen, kjønnsroller bør endres. Dette i et av verdens mest likestilte land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sagarmatha

Jeg har selvsagt ikke klart å lese hele studien over natten, men den er interessant lesing jeg ikke har fått med meg. En faktisk oppsummering, som denne, viser jo at kvinner er mer utsatt enn menn - "lifetime rates higher among women than men". Jeg må imidlertid gå den originale argumentasjonen mer etter sømmene for å forstå hvorfor de tilsynelatende har konkludert seg bort fra sin egen data.

NIBR-sitatet du viser til viser nettopp at kvinner er mer utsatt for vold i nære relasjoner enn menn - når ca 25 % flere kvinner utsettes for det, er det en betydelig kjønnsforskjell. Det samme er gjennomgående i selve studien. Dette er omtrent de samme tallene metastudien viser til. Du dokumenterer altså selv at det er en kjønnsforskjell når det gjelder vold i nære relasjoner.

En økning i straffeutmåling gjør ikke at området som økes, er det som blir hardest straffet.

Odelstingsproposisjon 38 hvilket år? Abortloven gir rom for å nekte å være direkte relatert til inngrepet, ikke til å nekte henvisning. The Parliamentary Assembly er ikke bindende, og ønsker kun å påvirke (kilde). Det du linker til, har derfor ingen lovgivende status. Så da lærte du den ;)

Igjen, innholdet i hetsen sier noe om kvinnesynet til de som hetser.

Jeg snakker ikke om institusjonalisert kvinnefiendlighet, jeg snakker om holdninger i samfunnet - det er en forskjell. Likestilte holdninger fører til lik arbeidsforeling i hjemmet - men påvirker ikke det faktum at når man får barn, prioriteres mannens karriere. Medisinsk forskning og utprøving av nye medisiner gjøres stort sett på menn - kvinners kropper blir dermed ikke riktig medisinert. Menn dør oftere av selvmord, selv om kvinner oftere har depresjoner - den stereotype "sterke" og "beskyttende" mannen trenger også like god tilgang til psykisk helse som den stereotypiske "svake" og "beskyttede" kvinnen, kjønnsroller bør endres. Dette i et av verdens mest likestilte land.

NIBR rapporten med fler viser at det ikke er tydelige forskjeller i omfang av relasjonsvold. Selvsagt utøves vold annerledes på menn og kvinner. Blant annet opplever kvinner mer seksualisert vold, og menn mer psykisk vold. Omfanget er likevel tilnærmet likt. Det før vi kontrollerer for underrapportering fra menn. Utover det, ser vi til alle land som har forsket mer enn Norge på dette fenomenet, så viser de det samme. Relasjonsvold rammere 2-4 % av befolkningen. Ingen markant kjønnsforskjell. Jeg sier igjen, start en tråd på dette, så skal du få mye mer detaljert informasjon. Det er tydelig at du snakker på bakgrunn av begrenset og ideologisk orientert syn. Les for øvrig om Erin Pizzey.

Det er tilfelding hvilke områder som straffes hardest. Mitt poeng var at straff knyttet til sedelighet har økt mest i forhold til hva det var. Faktisk mer en en dobbling. Det finnes ikke tilsvarende i norsk strafferett. Det er faktum. Så får du mene på et indiduelt plan at det er for lite, ditt syn.

Det har alltid vært mulighet for å kommuner å lage avtaler med fastleger. Europarådet har likevel et formelt ansvar for EMK, og deres uttrykk skal taes til følge. Det som derimot ikke er lov, er måten lovendringen i 2011 kom. Det har blitt gjort klinkende klart. Her kan du lese mer om det temaet.

Nå må jeg på jobb. Resten svarer jeg på senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

NIBR rapporten med fler viser at det ikke er tydelige forskjeller i omfang av relasjonsvold. Selvsagt utøves vold annerledes på menn og kvinner. Blant annet opplever kvinner mer seksualisert vold, og menn mer psykisk vold. Omfanget er likevel tilnærmet likt. Det før vi kontrollerer for underrapportering fra menn. Utover det, ser vi til alle land som har forsket mer enn Norge på dette fenomenet, så viser de det samme. Relasjonsvold rammere 2-4 % av befolkningen. Ingen markant kjønnsforskjell. Jeg sier igjen, start en tråd på dette, så skal du få mye mer detaljert informasjon. Det er tydelig at du snakker på bakgrunn av begrenset og ideologisk orientert syn. Les for øvrig om Erin Pizzey.

Det er tilfelding hvilke områder som straffes hardest. Mitt poeng var at straff knyttet til sedelighet har økt mest i forhold til hva det var. Faktisk mer en en dobbling. Det finnes ikke tilsvarende i norsk strafferett. Det er faktum. Så får du mene på et indiduelt plan at det er for lite, ditt syn.

Det har alltid vært mulighet for å kommuner å lage avtaler med fastleger. Europarådet har likevel et formelt ansvar for EMK, og deres uttrykk skal taes til følge. Det som derimot ikke er lov, er måten lovendringen i 2011 kom. Det har blitt gjort klinkende klart. Her kan du lese mer om det temaet.

Nå må jeg på jobb. Resten svarer jeg på senere

NIBR-rapporten sammenligner kun fysisk vold. Alle de andre artiklene omhandler kun vold mot kvinner. Rapporten viser at kvinner er mer utsatt for vold fra samboende partner ("Etter fylte 15 år har mer enn hver fjerde kvinne, og mer enn hver femte mann opplevd at ektefelle eller samboer minst en gang har anvendt fysisk makt."), mens menn er mer utsatt for vold generelt ("Nesten halvparten av mennene hadde vært utsatt for trusler eller vold etter de hadde fylt 15 år, mens knapt 40 prosent av kvinnene hadde opplevd dette."). Dette er tallene rapporten presenterer, og som også finnes i metaanalysen. Tallene metaanalysen presenterer for emosjonell vold, er forøvrig 41% for kvinner, og 43 % for menn - en forskjell, men ikke like stor som forskjellen for fysisk vold. Kvinner er altså mer utsatt for vold i nære relasjoner enn menn.
Det overstående er forøvrig ikke ment som et forsvar av noen typer vold. Ingen nekter for at menn også trenger beskyttelse de ikke får (basert på kjønnsstereotyper, igjen), ingen påstår at kvinner ikke kan være voldelige, men tallene tyder på at en gruppe er mer utsatt enn en annen. Selvsagt leser jeg tallene basert på mitt subjektive syn, akkurat som alle andre gjør - ingen kan snakke seg bort fra subjektivitet. Igjen, jeg har ikke fått sett argumentasjonen for konklusjonen, men tallene synes å tale mot konklusjonene.
Pizzeys opplevelser med ekstremfeminister er selvfølgelig hårreisende. Alle bevegelser har sine ekstreme ytterpunkt som hovedbevegelsen ikke vil identifisere seg med, og dette er et klassisk eksempel på disse ytterpunktene.
Kommunenes avtaler med fastleger på små steder går på bekostning av andres friheter og rettigheter. Det er en vesensforskjell mellom Europarådets Parliamentary Association og EMK. Formelle feil ved praksisendring burde ikke skje - jeg er ingen jurist, og kan ikke kommentere dette. Jeg synes likevel det er interessant at det Husabø faktisk etterspør, er tydeligere lover og en utgreiing av dette.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...