Wonders Skrevet 6. november 2013 #1 Del Skrevet 6. november 2013 Jeg driver å øvelseskjører privat, og jeg trenger kjøretimer hos svein svendsen siden jeg skal kjøre i Oslo indre sentrum mye. Jeg er langt over 25 og trenger ikke trafikkalt grunnkurs. Og da er det ingen andre alternativer på siden. Ligger ingen knapp hvor jeg kan be om bare kjøretimer. http://oslo.sveinsvendsen.no/course.asp?pageid=9549 Mailer jeg å ber om kjøretime bare? Jeg har lest masse teori og bestått alle de gratistestene på de fleste nettsider. Er det slik at jeg bare kan ta obligatoriske kjøretimer, med mørkekjøring osv - og selv bestille time på trafikkstasjonen å gå opp til teroritest uten noen teroritimer på kjøreskole? Noen sa bestått teoritest er gyldig ett år. At jeg må klare oppkjøring innen ett år. Åssen går jeg frem?? Er det noen obligatoriske teoritimer jeg må ha? Tenker ikke på kjøring da, bare teori. Jeg vil helst ha svar fra dere som har tatt lappen det siste året, da ting endrer seg hele tiden. Et fem år gammelt svar vil nok ikke være til mye hjelp i dette tilfellet, selv om jeg gjerne leser om dem med stor glede i de andre tråene her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #2 Del Skrevet 6. november 2013 Tok førerkort for litt over et år siden, tok bare kjøretimer da jeg er over 25. Ringte bare kjøreskolen og bestilte time, var absolutt ikke noe problem det. Anonymous poster hash: 236f2...5ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #3 Del Skrevet 6. november 2013 Tok teorien når jeg begynte å nærme meg klar til oppkjøring. Det eneste kravet for å ta teoriprøven er at du har fått godkjent søknad om førerkort, som du leverer elektronisk til Statens vegvesen.Anonymous poster hash: 236f2...5ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 6. november 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 6. november 2013 (endret) Tok teorien når jeg begynte å nærme meg klar til oppkjøring. Det eneste kravet for å ta teoriprøven er at du har fått godkjent søknad om førerkort, som du leverer elektronisk til Statens vegvesen.Anonymous poster hash: 236f2...5ca Tusen takk for raske svar oki så jeg må ta kjøretimer først for å få denne søknaden fordi det er kjøreskolen som gir deg den som du sender videre elektrionisk? Da sender jeg mail om kjøretimer. De kommer vel ikke til å begynne å tilby meg pakker osv? Kjenner jeg bare vil ha timer nå og da siden jeg kan kjøre masse privat. Må jeg ha legeattest som legen min må godkjenne? Er det syn og hørsel og reaksjonsevne. Endret 6. november 2013 av Wonders Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #5 Del Skrevet 6. november 2013 Jeg driver å øvelseskjører privat, og jeg trenger kjøretimer hos svein svendsen siden jeg skal kjøre i Oslo indre sentrum mye. Jeg er langt over 25 og trenger ikke trafikkalt grunnkurs. Og da er det ingen andre alternativer på siden. Ligger ingen knapp hvor jeg kan be om bare kjøretimer. http://oslo.sveinsvendsen.no/course.asp?pageid=9549 Mailer jeg å ber om kjøretime bare? Jeg har lest masse teori og bestått alle de gratistestene på de fleste nettsider. Er det slik at jeg bare kan ta obligatoriske kjøretimer, med mørkekjøring osv - og selv bestille time på trafikkstasjonen å gå opp til teroritest uten noen teroritimer på kjøreskole? Noen sa bestått teoritest er gyldig ett år. At jeg må klare oppkjøring innen ett år. Åssen går jeg frem?? Er det noen obligatoriske teoritimer jeg må ha? Tenker ikke på kjøring da, bare teori. Jeg vil helst ha svar fra dere som har tatt lappen det siste året, da ting endrer seg hele tiden. Et fem år gammelt svar vil nok ikke være til mye hjelp i dette tilfellet, selv om jeg gjerne leser om dem med stor glede i de andre tråene her... Jeg tok sertifikatet for 1 mnd siden. Du trenger ikke noen obligatoriske teoritimer. Eneste du trenger siden du er over 25 år er førstehjelpskurset og mørkekjøringsdemonstrasjon fra det trafikale grunnkurset. Dette er jo teori da.. Men du trenger ikke ta dette nå, bare du tar det før oppkjøring. Er forøvrig ingenting som heter mørkekjøring av obligatoriske kjøretimer. Det er kun et demonstrasjonskurs hvor du er passasjer. Teoriprøven er gyldig i 3 år. Og du bestiller selv prøven hos trafikkstasjonen. Du fyller ut søknad om førerkort på statens vegvesens nettside før du kan gå opp til teoriprøve: https://www.vegvesen.no/forerkort/tjenester/soknad/Sok+om+forerkort?_redirected=1 Gjør det enklere for deg selv og ring kjøreskolen. De fleste kjøreskoler tilbyr en pakke hvor alt obligatorisk er inkludert + x antall kjøretimer. Som regel billigst. De tilbyr som regel forskjellige pakker alt ettersom hvor du står hen ferdighetsmessig. Det første obligatoriske du trenger er veilledningstime trinn 2. Du kan jo feks ringe de og be om en kjøretime så får du se hvor du står hen kjøremessig. Enten trenger du noen ekstra kjøretimer eller du går rett på veiledningstime trinn 2 i neste kjøretime. Anonymous poster hash: 0372e...f93 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 6. november 2013 #6 Del Skrevet 6. november 2013 Kjøreskolen leverer vel hva du trenger og ber om. De vil sikkert råde deg til å ta noe, men vil trolig skreddersy etter dine behov. Her finner du det meste du trenger å vite. Last ned opplæringsmodellen nederst, så får du en forholdsvis grei oversikt over hva som er obligatorisk og ikke (obligatorisk med blått). Når du trener, pugger og øver, er det også til stor hjelp å ha lastet ned læreplanen. Der finner du alt du skal kunne. Selv om du får fritak for trafikalt grunnkurs, er kostnaden så liten i den store sammenhengen, og utgiften såpass liten, at jeg mener nytteverdien av den biten absolutt er tilstede. Teorikurset også, fordi du blir drittlei pugging, og får en annen pedagogisk innlæring av stoffet når det blir eksemplifisert og diskutert. Hva med å ringe kjøreskolen? Så får du det kjappeste svaret. Bare husk det er du som er kunden, og det er dine penger, så aldri vær redd for å skifte skole på magefølelsen. Kan ikke denne skolen skreddersy, kan nok en annen. Mitt inntrykk er at skolene er flinke til å tilpasse tilbudet til elevens behov. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 6. november 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 6. november 2013 Jeg tok sertifikatet for 1 mnd siden. Du trenger ikke noen obligatoriske teoritimer. Eneste du trenger siden du er over 25 år er førstehjelpskurset og mørkekjøringsdemonstrasjon fra det trafikale grunnkurset. Dette er jo teori da.. Men du trenger ikke ta dette nå, bare du tar det før oppkjøring. Er forøvrig ingenting som heter mørkekjøring av obligatoriske kjøretimer. Det er kun et demonstrasjonskurs hvor du er passasjer. Teoriprøven er gyldig i 3 år. Og du bestiller selv prøven hos trafikkstasjonen. Du fyller ut søknad om førerkort på statens vegvesens nettside før du kan gå opp til teoriprøve: https://www.vegvesen.no/forerkort/tjenester/soknad/Sok+om+forerkort?_redirected=1 Gjør det enklere for deg selv og ring kjøreskolen. De fleste kjøreskoler tilbyr en pakke hvor alt obligatorisk er inkludert + x antall kjøretimer. Som regel billigst. De tilbyr som regel forskjellige pakker alt ettersom hvor du står hen ferdighetsmessig. Det første obligatoriske du trenger er veilledningstime trinn 2. Du kan jo feks ringe de og be om en kjøretime så får du se hvor du står hen kjøremessig. Enten trenger du noen ekstra kjøretimer eller du går rett på veiledningstime trinn 2 i neste kjøretime. Anonymous poster hash: 0372e...f93 Flott flott flott svar. Takk !!! Jeg har nå sendt søknad Hovedside / Førerkort / Søknad om førerkort / Søk om førerkort. Og skal gå til kjøreskolen å be om en kjøretimetime å finne ut om jeg kan gå direkte veiledningstime trinn 2 ved neste kjøretime. Og jeg skal betale for de virkelige testene på nettet. Synes dette er så surrete å finne ut av og alle sier forskjellig, så jeg takker virkelig for all hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 6. november 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 6. november 2013 (endret) Grattis med ny logo, Kamikatze Kjøreskolen leverer vel hva du trenger og ber om. De vil sikkert råde deg til å ta noe, men vil trolig skreddersy etter dine behov. Her finner du det meste du trenger å vite. Last ned opplæringsmodellen nederst, så får du en forholdsvis grei oversikt over hva som er obligatorisk og ikke (obligatorisk med blått). Når du trener, pugger og øver, er det også til stor hjelp å ha lastet ned læreplanen. Der finner du alt du skal kunne. Selv om du får fritak for trafikalt grunnkurs, er kostnaden så liten i den store sammenhengen, og utgiften såpass liten, at jeg mener nytteverdien av den biten absolutt er tilstede. Teorikurset også, fordi du blir drittlei pugging, og får en annen pedagogisk innlæring av stoffet når det blir eksemplifisert og diskutert. Hva med å ringe kjøreskolen? Så får du det kjappeste svaret. Bare husk det er du som er kunden, og det er dine penger, så aldri vær redd for å skifte skole på magefølelsen. Kan ikke denne skolen skreddersy, kan nok en annen. Mitt inntrykk er at skolene er flinke til å tilpasse tilbudet til elevens behov. Åj se der ja, linken er veldig innholdsrik. Dette fant jeg også Nytt i 2013: Med ny kode 96 til førarkort klasse B kan du kjøre bil og tilhengar som til saman har tillaten totalvekt 4250 kg. Du får førarkort i klasse B kode 96 ved å ta minst 7 timar obligatorisk opplæring utan å måtte gå opp til ny førarprøve. Opplæringa i klasse BE omfattar heretter minst 7 timar. For å få førrarrett i klasse BE, må du framleis gå opp til førarprøve Vil det si at jeg også har lappen på tilhenger som tilsammen har totalvekt 4250 kg? Endret 6. november 2013 av Wonders 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #9 Del Skrevet 6. november 2013 Kjøreskolen leverer vel hva du trenger og ber om. De vil sikkert råde deg til å ta noe, men vil trolig skreddersy etter dine behov. Her finner du det meste du trenger å vite. Last ned opplæringsmodellen nederst, så får du en forholdsvis grei oversikt over hva som er obligatorisk og ikke (obligatorisk med blått). Når du trener, pugger og øver, er det også til stor hjelp å ha lastet ned læreplanen. Der finner du alt du skal kunne. Selv om du får fritak for trafikalt grunnkurs, er kostnaden så liten i den store sammenhengen, og utgiften såpass liten, at jeg mener nytteverdien av den biten absolutt er tilstede. Teorikurset også, fordi du blir drittlei pugging, og får en annen pedagogisk innlæring av stoffet når det blir eksemplifisert og diskutert. Hva med å ringe kjøreskolen? Så får du det kjappeste svaret. Bare husk det er du som er kunden, og det er dine penger, så aldri vær redd for å skifte skole på magefølelsen. Kan ikke denne skolen skreddersy, kan nok en annen. Mitt inntrykk er at skolene er flinke til å tilpasse tilbudet til elevens behov. ts er godt voksen. Og har ikke særlig nytte av trafikalt grunnkurs. Trafikalt grunnkurs er mest om holdninger. Og ble opprettet for unge bilkjørere fordi de er overrepresentert på ulykkesstatistikken. Da det nettopp er holdningene som gjør at mange av disse unge havner i ulykker. Spesielt unge menn. De fleste over 25 har derimot utviklet modenhet og trenger ikke lekses om hvor farlig det er å kjøre for fort. Husker jeg tok dette grunnkurset etter at det nylig ble innført for 7-8 år siden. Da var jeg passert 30 og læreren på kurset mente jeg ikke var endel av målgruppen for dette kurset og fint kunne klart meg uten. Året etter innførte de fritak for de over 25. Anonymous poster hash: a7b93...b9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emelisse Skrevet 6. november 2013 #10 Del Skrevet 6. november 2013 Jeg tok hele det trafikale grunnkurset selv om jeg er gammel nok til at det ikke var nødvendig. Tenkte det kunne komme godt med siden jeg aldri hadde kjørt bil før. Noe humoristisk å se tilbake på. Det var meg på 35, to 17-åringer (hvorav en knapt snakket norsk) og kursholderen. Nyttig? Nja. Men jeg følte meg både voksen og smart Ellers er det bare å ringe Svein Svendsen. Kontordama hos avdelingen på Carl Berner er i alle fall hyggelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomst83 Skrevet 6. november 2013 #11 Del Skrevet 6. november 2013 Noen sa bestått teoritest er gyldig ett år. At jeg må klare oppkjøring innen ett år. En bestått teoriprøve er gyldig i tre år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Britt Banditt Skrevet 6. november 2013 #12 Del Skrevet 6. november 2013 Leste "men ikke terrortimer" 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 6. november 2013 #13 Del Skrevet 6. november 2013 Leste "men ikke terrortimer" Jeg også 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puserjenta Skrevet 6. november 2013 #14 Del Skrevet 6. november 2013 Grattis med ny logo, Kamikatze Åj se der ja, linken er veldig innholdsrik. Dette fant jeg også Nytt i 2013: Med ny kode 96 til førarkort klasse B kan du kjøre bil og tilhengar som til saman har tillaten totalvekt 4250 kg. Du får førarkort i klasse B kode 96 ved å ta minst 7 timar obligatorisk opplæring utan å måtte gå opp til ny førarprøve. Opplæringa i klasse BE omfattar heretter minst 7 timar. For å få førrarrett i klasse BE, må du framleis gå opp til førarprøve Vil det si at jeg også har lappen på tilhenger som tilsammen har totalvekt 4250 kg? Kode 96 på førerkortet må tar etter man har fått klasse B. Det er opplæring på kjøreskole, lik den som man tar hvis man skal ha BE. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå