Gå til innhold

Jeg er foreldreløs - hvor lenge får jeg barnepensjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Faren min døde da jeg var barn, og nå er jeg snart 18 år. Når jeg fyller 18 år skal jeg få hele barnepensjonen, sier moren min. Hvor lenge får jeg denne barnepensjonen? Og hvor mye får jeg?



Anonymous poster hash: 4cde8...3dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

eller 20-21. kommer an på situasjonen..

I følge Nav sine sider så gjelder det kun de som er helt foreldreløse eller at forelderen døde som følge av en yrkesskade.

Så ja, du har helt rett, det kommer an på situasjonen ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å kuppe tråden, men inne på NAV sine sider står dette:

Hva kan du få?

Når en av foreldrene er død:

Det eldste barnet får 40 prosent av grunnbeløpet og de andre barna 25 prosent hver. Den samlede pensjonen deles likt mellom barna.

Når begge foreldrene er døde:

Det eldste barnet får like stor pensjon som det den av foreldrene med størst gjenlevendepensjon ville fått. Det neste barnet får 40 prosent av grunnbeløpet og de andre barna 25 prosent hver. Den samlede pensjonen deles likt mellom barna.

Det er mulig jeg er treg og teit nå, men hvorfor i huleste skal "det eldste barnet" hele tiden få mer penger enn de yngre barna?

Er det ikke (minst) like ille for de yngre søsknene å miste mor/far? Jo yngre man er, jo "flere år som foreldreløs" har man igjen og jo mindre har man fått mens foreldrene var i live...?

Så hvis mamma og pappa hadde dødd i en bilulykke på vei til jobb da jeg var 12 og broren min 13, så ville jeg kun fått 25 % mens broren min hadde fått 40 % av grunnbeløpet, og i tillegg ville vi begge fått støtte i ett år mindre enn hvis de faktisk hadde kommet frem på jobb først? Hva er logikken bak det?



Anonymous poster hash: 57dcf...1f0
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære TS, du er ikke foreldreløs, du er farløs, det er to forskjellige ting. Synd at du mistet faren din så ung, men du har en mor.



Anonymous poster hash: ce76d...828
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å kuppe tråden, men inne på NAV sine sider står dette:

Det er mulig jeg er treg og teit nå, men hvorfor i huleste skal "det eldste barnet" hele tiden få mer penger enn de yngre barna?

Er det ikke (minst) like ille for de yngre søsknene å miste mor/far? Jo yngre man er, jo "flere år som foreldreløs" har man igjen og jo mindre har man fått mens foreldrene var i live...?

Så hvis mamma og pappa hadde dødd i en bilulykke på vei til jobb da jeg var 12 og broren min 13, så ville jeg kun fått 25 % mens broren min hadde fått 40 % av grunnbeløpet, og i tillegg ville vi begge fått støtte i ett år mindre enn hvis de faktisk hadde kommet frem på jobb først? Hva er logikken bak det?

Anonymous poster hash: 57dcf...1f0

Hvis du leser det du selv har sitert så ser du at det står at summen deles likt på alle barna ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis moren din er sikker på at dere får utbetalt barnepensjon etter fylte 18 år, noe som kan virke som utfra det hun sier. Så kan det være slik at faren din hadde forsikring og/eller egen ordning gjennom fagforening/jobb :) Da er stort sett utbetalingen til fylte 20 år.



Anonymous poster hash: eaa99...8d4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnepensjon skal erstatte den enes inntekt. Utregningen har fellestrekk med barnebidrag.

Ettersom dette i hovedsak skal utbetales like lenge som barnebidrag, er det også skjevfordeling på søsken etter samme prinsipp om at barn nr. 2 ikke koster like mye som barn nr. 1.

Dvs utgiftene er ikke fordoblet.

Anonymous poster hash: 7d800...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å kuppe tråden, men inne på NAV sine sider står dette: Det er mulig jeg er treg og teit nå, men hvorfor i huleste skal "det eldste barnet" hele tiden få mer penger enn de yngre barna? Er det ikke (minst) like ille for de yngre søsknene å miste mor/far? Jo yngre man er, jo "flere år som foreldreløs" har man igjen og jo mindre har man fått mens foreldrene var i live...? Så hvis mamma og pappa hadde dødd i en bilulykke på vei til jobb da jeg var 12 og broren min 13, så ville jeg kun fått 25 % mens broren min hadde fått 40 % av grunnbeløpet, og i tillegg ville vi begge fått støtte i ett år mindre enn hvis de faktisk hadde kommet frem på jobb først? Hva er logikken bak det? Anonymous poster hash: 57dcf...1f0

Svaret over er rettet bl.a til deg:)

Anonymous poster hash: 7d800...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk foreldreløs, ikke bare far- eller morløs, og jeg fikk aldri slike utbetalinger.

Anonymous poster hash: 7a17d...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er faktisk foreldreløs, ikke bare far- eller morløs, og jeg fikk aldri slike utbetalinger.

Anonymous poster hash: 7a17d...888

Noen er forsikret og derfor får barna pensjon.

Anonymous poster hash: 9291d...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er forsikret og derfor får barna pensjon. Anonymous poster hash: 9291d...3a2

Åja, trodde dere snakket om pensjon fra staten.

Anonymous poster hash: 7a17d...888

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk foreldreløs, ikke bare far- eller morløs, og jeg fikk aldri slike utbetalinger.

Anonymous poster hash: 7a17d...888

Fosterhjem eller de som ivaretok deg fikk pensjon.

Det er jo rundt 2000 pr mnd istedenfor barnebidrag. Dersom de bare fikk til du var 18 var ikke dette penger som var ment til deg direkte, men som et bidrag til utgiftene forbundet med deg (barn generelt)

Anonymous poster hash: 7d800...8ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest tuppesjura

Som regel er det gjenlevende forelder som får barnepensjonen. Noen barn får overta pensjonen selv når de flytter ut av hjemmet. Dette utbetales også av folketrygden. Det må fremmes søknad om barnepensjon for at man skal få dette, går ikke automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosterhjem eller de som ivaretok deg fikk pensjon.Det er jo rundt 2000 pr mnd istedenfor barnebidrag. Dersom de bare fikk til du var 18 var ikke dette penger som var ment til deg direkte, men som et bidrag til utgiftene forbundet med deg (barn generelt) Anonymous poster hash: 7d800...8ef

Nei de fikk ikke. Jeg flyttet ut like før jeg ble 16 så da skulle jo eventuellt jeg fått de pengene selv.

Anonymous poster hash: 7a17d...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de fikk ikke. Jeg flyttet ut like før jeg ble 16 så da skulle jo eventuellt jeg fått de pengene selv.

Anonymous poster hash: 7a17d...888

Ok.

Da søkte hverken de eller du. Retten var jo der.

Med mindre dette er veldig lenge siden da..

Anonymous poster hash: 7d800...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...