Gå til innhold

Barnehage og ytterklær - hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt første barn skal snart starte i barnehage og jeg lurer på hvordan det er vanlig å gjøre dette med klær.

Det er ærlig talt litt overveldende med alt han trenger osv, så jeg er lettere forvirret :fnise:

Har dere ekstra vinterdress, regndress osv som henger fast i bhg? Eller ser dere an været på morgenen og tar på barnet det som er mest sannsynlig vil bli bruk for? Goretexsko og støvler? Har man ekstra av alt?

Det vil vel bli veldig dyrt om man skal ha dobbelt opp av alt sånt. Men man trenger jo klærne hjemme etter bhg og i helgene?

Beklager dumt spørsmål! Setter veldig pris for svar :)

Anonymous poster hash: 855b4...944

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg tenkte også fælt på dette før jenta mi startet i bhg. :-)

Hun har ekstra skift liggende i bhg, body, strømper, bukser og genser. Hun har liggende fast i bhg: lue, hals, votter, fleece sett, ull bukse, ull genser, regnsett, langstøvler. Og ullsokker som hun har på seg da hun sover i vogna.

Parkdressen tar jeg med hjem etter siste dag i bhg før helg.

Nå har hun ecco goretex sko med fôr, har ikke kjøpt vintersko enda. Skoene kommer hun i om morgenen så de blir med hjem hver dag.

Trenger ikke bli så dyrt og ha dobbelt opp, følg med på tilbud og kjøp gjerne brukt :-)

Skrevet

Jeg har dobbelt opp av noe, f eks regndress, men da i to forskjellige størrelser. Da har de også et sett hjemme om det skulle være behov for det. Er også greit å ha to av yttertøy som trenger tid på å tørke. I vår barnehage tørker de ikke regndresser eller parkdresser i tørkeskap så vi må selv ta med hjem for at det skal bli skikkelig tørt til neste dag. (også skjer det at jeg glemmer å henge opp til tørk, og da er det greit å ha ett ekstra sett å ta med)

Har ikke dobbelt opp hengende i bhg, for de er bare ute en gang om dagen på våte dager.

Parkdress og vinterdress har jeg ikke brukt å ha to av, men har hatt todelt sett til bruk hjemme, slik at vi slipper å ta med dressen hjem hver dag. Har heller ikke brukt å ha dobbelt opp av Goretex eller Cherrox. Men støvler har vi hatt to av(ett til bruk hjemme)

Småklær som luer, votter o.l har vi flere av. Da gjerne to av hver av slikt som de bruker i bhg.

Anonymous poster hash: aefc4...bae
Skrevet

Jeg har hatt dobbelt opp til guttungen, men har arvet en del, sånn at det ikke har vært noe særlig utgifter. Har jeg kjøpt dress selv, er det den som har hengt i barnehagen mens arvedressen har vært hjemme. I år har han arvet så mye at om jeg ikke hadde gitt litt videre hadde han hatt fire vinterdresser og to sett med jakke + bukse.

Hadde vi ikke arvet så mye, hadde jeg hatt dressen hengene i barnehagen og tatt med hjem før helgen.

Skrevet

Vi må ta med alt hjem hver fredag, så vi har ikke dobbelt opp av alt. Har en regndress i bhg og en ulldress til å ha under hvis det er kaldt. Hvis vi skal ut på ettermiddagen har vi ekstraull hjemme og også jakke og bukse som ikke var topp i bhg (sklir fra hverandre og skaper "lekkasje") men helt topp til når vi er ute. Han har støvler i bhg, med plass til varme sokker, og vanntette sko hjemme. I helgene (er jo da vi ofte er ute selv) har vi jo alt hjemme uansett.

Skrevet

Vi har dobbelt av regntøy, parkdress, slagstøvler og luer, votter, hals.

Cherrox og vintersko har vi bare ett sett av. Har uansett på når vi går til barnehagen. Været endres fort i løpet av dagen, derfor dobbelt av dress. Ikke alltid det passer til været det vi går i om morgenen.

Det er dyre utgifter ja, men er viktig med varmt og riktig tøy så mye som de er ute.

Skrevet

Vi har tvillinger i barnehage, og har funnet ut at det er mest praktisk å ha dobbelt opp av parkdresser, regntøy, ulldress støvler, samt et utvalg av luer, votter, sokker, hals og ullundertøy liggende. Det er dyrt ja, spesielt når vi har to som vokser raskt, men selger eller bytter en del av tøyet når det er vokst ut av (hvis det ikke er utslitt). Vi prøvde en periode å ta med tøy hver dag, men det ble litt stress...

Anonymous poster hash: 60ab2...8a8
Skrevet

Har bare ett sett yttertøy og sko. Alt tas med i bhg mandag og hjem fredag. Tar med klær hjem etter vær og planer. Regner det tar vi regntøyet hjem osv.

Har fungert bra så langt.

Anonymous poster hash: 8343f...ba1

Skrevet

Vi har tilfeldigvis to dresser, fordi vi har fått i gave. De er i forskjellig størrelse og bare den ene har for. Hadde ikke planlagt å kjøpe to dresser selv. Har ett sett av sko, støvler og regntøy. Syns det er veldig lite styr å ta med hjem på fredager eller de dagene vi trenger det ellers. Men det er klart det er en ide å ha regntøy hjemme i neste størrelse, så man har to sett alltid. Men det kommer vel an på klimaet man bor i også.

Vi har med et stort handlenett i barnehagen om morgenen, som henger klart til hjemturen.

Skrevet

Parkdress, regntøy og vinterdress har jeg bare en av, og det henger i barnehagen. Tar det med hjem om det trengs på hverdager, og alltid hver fredag. Har vinterjakke og regnjakke som vi bruker til og fra barnehagen (kjører bil pga avstand). Gummistøvler, cherrox og vinterstøvler har vi ett par av, hun leveres stort sett i cherrox nå på høsten, så velger barnehagen hva de bruker i løpet av dagen. Sokker, luer, votter/vanter osv har jeg masse av, så hun "aldri" går tom.

Anonymous poster hash: c5a49...9f5
Skrevet

Vi har dobbelt opp av alt fordi vi er ute så og si hver ettermiddag, så da blir det bare stress å ta klærne frem og tilbake og ikke minst holde det rent ;)

Skrevet

Tusen takk for alle svarene! :)

Tror jeg ble litt klokere her. Det ser hvertfall ut som det er mange måter å løse det på, som fungerer.

Vi får kanskje bare prøve oss litt fram og se hva som passer for oss.

Vi har en del arvet klær (flere brukbare dresser osv), så han skal nok få komt seg ut hjemme også, selv om vi lar de nykjøpte klærne henge i bhg. :)

Veldig fint å høre hvordan dere gjør det!

Anonymous poster hash: 855b4...944

Skrevet

Og tenk litt i forhold til hvordan dere kommer dere til barnehagen. Kjører man bil er det sikkert greit å drasse alt frem og tilbake hver dag. Går man eller bruker offentlig transport er det ikke like enkelt å frakte alt daglig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...