AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg startet som vikar i barnehage for en liten stund siden. Har vært mest på en avdeling, lært meg navnene på barna der og gradvis blitt kjent med rutinene. I dag var jeg på en helt annen avdeling, og skal være der et par dager fremover. Ble bedt av en annen ansatt om å ta en runde i uteområdet og si ifra til barna at det var lunsj. Men ikke alle hørte på meg. Noen gikk rett inn. Men spesielt en liten gjeng ville absolutt ikke. Har ikke lært meg navnene på alle ungene heller, så det var litt håpløst når de løp litt unna meg osv. Det tar jo tid før barna blir kjent med vikarer, naturlig at de hører mer på fast og langvarig ansatte. Men hva kan jeg gjøre for å bli hørt og "respektert" av barna? Noen av barna er trassige uansett hvem som snakker til dem, har jeg sett. Men de fast ansatte har mer "tekke" allikevel. Har sett ei som hever stemmen nokså ofte. Slitsomt å være i nærheten av, og barna frykter henne jo på en måte. Det er ikke respekt som får de til å hysje når hun roper at de må ti stille. Jeg vil ikke begynne å heve stemmen, kjefte osv. Men å være for forsiktig kommer jeg heller ingen vei med. Enkle ting som å si "nå skal vi se hvem som klarer å sitte stille ved bordet lengst :)", "førstemann bort til vasken for å vaske hendene", "jo fortere dere kommer inn for å spise, desto fortere får dere ut og leke igjen" funker. Hvilke andre ting er effektive å si? Anonymous poster hash: 158b0...b25
Nostalgika Skrevet 15. oktober 2013 #2 Skrevet 15. oktober 2013 Å jobbe med barn er både givende og krevende. Og ekstra utfordrende å være vikar, du har en "gjesteopptreden" i barnehagen deres.Nå vet jeg ikke hvor lenge du har jobbet der. Som vikar vil barna alltid "prøve" ut nye voksne som jobber der. I noen avdelinger kan det bli urolig med stadig skifte i personalet. De trenger gode,trygge voksne som opptrer rolig og med bestemt stemme avhengig av situasjonen. Husk at de er flere timer borte fra mor-far.Gi barna tid og møt hver og en av de for den de er. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 Er vel sånn med de fleste vikarer. De prøver seg når det kommer en ny vikar. Man må bare være bestemt, så kommer det seg etterhvert som de blir bedre kjent med deg og finner ut at det ikke hjelper å prøve seg på deg. Etterhvert finner du ut hvordan hver enkelt unge og man må gjerne ha forskjellige "metoder" for hver unge. Ikke alt som funker på alle. Noen må man være mere bestemt mot enn andre. Noen prøver seg mere enn med andre. Og noen er også sånn med de faste ansatte, men da værre med en ny person. De prøver ut hver enkelt voksne hvor grensene går. Men det vil bli bedre Hilsen ei som har vært der selv, men er nå en av de faste Anonymous poster hash: 3b9a9...49f
Teethgrinding Skrevet 15. oktober 2013 #4 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg innsatte militært regime. Det funka.
Redlady Skrevet 15. oktober 2013 #5 Skrevet 15. oktober 2013 Vær bestemt og sett tydelige grenser. Jeg tenker at om det er litt større barn, så kan du kanskje også fortelle direkte hva du forventer av dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå