AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Bør barn 'tvinges' til å gå på en aktivitet? Her er det snakk om en på 8år - 2.klasse Anonymous poster hash: 283bd...b52
Gjest Caroline55 Skrevet 15. oktober 2013 #2 Skrevet 15. oktober 2013 (endret) . Endret 9. november 2013 av Caroline55 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 Har barn på samme alder, og her får han selv velge om han vil gå på aktiviteter ellerikke - men når han er meldt på og i gang, må han fortsette ut semesteret. Jeg synes godt han kan lære at man forplikter seg når man er med på noe.Anonymous poster hash: 992d3...d79 7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #5 Skrevet 16. oktober 2013 I utgangspunktet synes jeg ikke barn skal tvinges med på aktiviteter. Samtidig må man jo se an barnet. Hvorfor har han/hun ikke lyst? De fleste opplever motivasjonssvingninger nå og da, og av og til kan det være det rette å pushe barnet igjennom en periode der ting går litt i motbakke. Men lang, vedvarende ulyst skal selvsagt barnet få slippe. Det gagner ingen å tvinge Per til å spille fotball eller trompet hvis han virkelig ikke har lyst. Samme med andre momenter. Er ungen en sånn som synes alt er kjempegøy de første tre gangene, og så gir opp? Er det et barn som elsker å leke og er aktiv, eller vil han/hun helst bare sitte foran TV og "orker ikke gidder ikke"? Slike ting ville jeg tatt med i vurderingen. Og så er jeg enig med AB #3. Har man begynt på noe, så fullfører man ut semesteret og møter opp på treninger/øvelser. Så kan man slutte med god samvittighet etterpå. Kjekk lærdom å ha med i bagasjen Anonymous poster hash: 61620...a31
Eliza Doalot Skrevet 16. oktober 2013 #6 Skrevet 16. oktober 2013 (endret) Barn skal selvfølgelig selv få velge om det vil spille forball, håndball eller gå i korps osv, men jeg synes det er viktig at barna er med på noe - både pga det sosiale og for treningens del. Dog kanskje ikke det viktigste argumentet ift en 8-åring. Som AB#3 skriver, praktiseres det også her at aktiviteter man har meldt seg på skal fullføres ut semesteret. Det er helt uaktuelt med "har ikke lyst i dag"-fravær eller "gidder ikke mer". Jeg mener det ligger viktig lærdom i å følge opp selv om man av en eller annen grunn ikke synes det er det morsomste i verden akkurat nå. Endret 16. oktober 2013 av Eliza Doalot
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #7 Skrevet 16. oktober 2013 Har barn på samme alder, og her får han selv velge om han vil gå på aktiviteter ellerikke - men når han er meldt på og i gang, må han fortsette ut semesteret. Jeg synes godt han kan lære at man forplikter seg når man er med på noe.Anonymous poster hash: 992d3...d79 enig med det her http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>Anonymous poster hash: 8d199...271
Furstina Skrevet 16. oktober 2013 #8 Skrevet 16. oktober 2013 Jag har "tvingat" mina barn på aktiviteter men även låtit de stå över. När sonen var yngre ville han inte simma för simningen var "tråååkig". Oftast berodde det på att han hade något spel, en lek eller något annat kul att göra. Då sa jag: "Ok, du behöver inte simma men vi åker dit och säger att du inte ska vara med. Jag tar med väskan ifall du ångrar dig." "Jag kommer inte ångra mig mamma" svarade han oftast - men det gjorde han. Andra gånger har han haft fullt upp med något annat aktivt hela dagen och då har det varit OK att inte träna. Min filosofi har varit att om man har anmält sig så dyker man upp om man kan. Dottern å andra sidan, som nu går i 1:a (motsv. norsk 2:e) klass får ibland för sig att NU vill jag inte göra just DET, eller att hon vill göra precis som HON vill. Där har jag svårare att balansera hennes trots och egenhet med fallen där hon verkligen inte vill (till exempel börjar bli sjuk). Att testa mammas reaktioner och sin egen makt ser väldigt likt ut en verklig orsak att inte vilja träna.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #9 Skrevet 16. oktober 2013 Det kommer litt an på, synes jeg. Fravær på grunn av at barnet ikke har lyst akkurat i dag fordi han heller vil se et spesielt program på TV eller spille Playstation eller noe slikt overkjører jeg glatt. TV-program kan tas opp og PS'en står jo der når vi kommer hjem igjen. Dersom barnet har fått motvilje mot hele aktiviteten er det greit å lytte til barnet og prøve å finne ut hvorfor. Er problemstillingen den at mor eller far gjerne vil melde barnet på fotball (eller hva som helst annet, for de saks skyld) uten at barnet selv har lyst, mener jeg at det blir helt feil. Det er den sikreste veien å få barnet til å hate fotball for all fremtid.Anonymous poster hash: 5d48b...b87
Susan Sto Helit Skrevet 16. oktober 2013 #10 Skrevet 16. oktober 2013 Enig med de fleste før meg her, ser jeg. Du beskriver situasjonen litt lite. Hva slags tvang er det egnetlig snakk om? Vi lar vår 2. klassing velge hvilke aktiviteter h*n vil gå på. Men samtidig regulerer vi jo litt i hvilke tilbud h*n får. Vi har satt grense på EN ettermiddagsaktivitet. Og har avklart med h*n ved påmelding at når man begynner på noe, skal man holde ut ett kurs/en sesong (max ett halvår for en 2. klassing. Ett år blir altfor lenge å kreve, føler vi.) Vi prøver da å få til at man går hver gang, og stiller opp på det som hører med. Selv om man ikke hadde så lyst akkurat den ene dagen. Hvis en aktivitet mister interessen, er det selvfølgelig mulig å slutte ved sesongslutt og heller finne noe annet. Vi har i ett unntakstilfelle tillatt to ettermiddagsaktiviteter i en periode. Men dette var fordi den siste kom opp som tilbud etter at vi var godt i gang med den andre. (Og da slutter man jo ikke midt i sesongen!) Dette ble veldig stress for både barnet og oss, men vi var alle inneforstått med at det kun var en kortere periode med to aktiviteter. (Barnet trivdes godt med begge aktivitetene.) Ang. å melde barn på en aktivitet de ikke vil... Det er noen ganger barnet ikke vet hva ting egentlig er, eller egentlig innebærer, eller ikke vil fordi de ikke fant på det selv. Men da går det oftest an å prøve aktiviteten en gang eller tre før man bestemmer seg for om dette er noe man vil fortsette med eller ikke. Det er da viktig med en tydelig avtale med barnet. Der man får fram at dette til slutt er barnets valg, og at vi nå kun prøver for å se hvordan det egentlig er. Om barnet er veldig motvillig, men man føler seg sikre på at dette er noe barnet vil ha glede av, kan man evt belønne barnet for å prøve noen ganger. F.eks med at man da tar en tur på kino eller spiser ute med barnet i bytte mot positiv innstilling til å prøve aktiviteten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå