Gå til innhold

Hva slags regler har dere for ettåringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en snart-ettåring i huset, og foreløpig har vi ikke hatt mange regler og rutiner mtp spising, rydding o.l. men vi tenker at vi snart må begynne å tenke på å innføre noen regler slik at vi ikke ender opp med et monster uten folkeskikk....

Kan dere fortelle litt om hvilke regler og rutiner dere har og når dere innførte dem? Tenker feks på å være med på å rydde lekene sine, være med å vaske hender før middag (i stedet for å tørke av med en klut) osv

Anonymous poster hash: ca77f...db4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, til vår lille tegneglade gutt har vi regel om å bare tegne på arket og ikke på veggen. (Det går bedre og bedre, hehe) Ellers har vi som regel at man ikke skal slå (som i slå med neven eller en hammer) på tv'en, og ikke tømme melk på gulvet.

Det med å vaske hender er bare en naturlig ting, har ikke tenkt på det som en regel :)

Gjest Magdalene
Skrevet

Vår minste er 12 mnd.

Han har alltid blitt tatt med i rydding (ikke at han rydder så mye da..).

Vi har vel ikke så mange skrevne regler, men lærer ungene normal folkeskikk ( ikke grise, slå,etc..).

Det gjør vi jo helt fra starten av.

Men han er jo som sagt bare 12 mnd, og han griser med koppen sin f.eks, men da tar vi den bare fra han, om han kaster asjetten i gulvet, så får han brødskiven på bordet i stedet etc...

Må si jeg er imponert over Ettåringn til Dorey, som tegner på papir og ikke på veggen. Så mye forstår ikke min altså (og derfor har vi heller ikke storesøsters tegnesaker stående fremme, men hun (og Han) må sitte ved spisebordet og tegne ;) Men han spiser jo heller gjerne på fargeblyantene han da..

Skrevet

Vi hadde ikke så mange regler da barnet vårt var akkurat fylt 1 år. Han blir 2 til vinteren, og kan ikke si vi har et hav av regler ennå. Men vi har ikke hatt problemer med at han slår eller andre sånne ting 1-åringer kan få for seg, selv om det selvsagt er fy-fy. Det er det jeg ville slått ned på tydelig tidlig dersom barnet slo med vilje (en periode gikk hendene i alle retninger når han ble ivrig, men kjeftet ikke da, hvis han tilfeldigvis traff meg).

Ellers har vi vasket hendene etter barnehagen. Det er ikke lov å trykke på stereoanlegget. Og det er ikke lov å kaste mat. Men det siste var vi ikke så strenge på da ordentlig mat enda var ganske nytt, for da tenkte jeg at han bare skulle få utforske, i tillegg til at jeg ikke vet om han ville skjønt det. Da han var rundt 1 år var jeg i grunnen mer opptatt av å la ham utforske enn å begrense ham, mye også fordi jeg ikke så poenget med å irettesette en som knapt skjønte opp ned på seg selv. I tillegg til at 1-åringer ofte har veldig dårlig utviklet impulskontroll, så vi valgte å heller rydde unna en del framfor å kjefte hele tiden på at han tok ting han ikke skulle ha. Syns sånne ting har gått seg naturlig til det siste året, og at det føles mer naturlig å ha flere tydelig beskjeder nå som vi vet at han forstår. Men det kommer vel litt an på barnet - hva man tror de forstår og hvor mye sprø ting de finner på. Nå har vi hvertfall begynt å sette fram pyntegjenstander osv igjen, og det går stort sett fint.

Skrevet

Haha, her og spises fargeblyantene :-P Skjønner hvertfall ikke at de kan tegnes med! Vi vasker hendene når vi kommer inn, det gjør de også i bhg så det er en grei rutine som han skjønner. Prøver å lære ham å ikke slå ting/hamre ting i glassbordet og å trekke ut støpsler. Hvis han tuller med koppen tar vi den fra han og hvis han kaster den på gulvet blir den der - konsekvenser. Men har ikke så mye utover det. Han får ikke lov å bite, det syns han var gøy en periode, men det tror jeg han har skjønt nå. Han er heller ikke med å rydde foreløpig... Han har noe bedre bordskikk i bhg enn hjemme så det kan vi nok jobbe med :-P

Skrevet

(Litt OT men, Picassoen min er 17 mnd da, ser at ticeren er feil ;) Men han har faktisk tegnet siden han var ett år. Farger og ark er alltid fremme så han kan tegne når han vil. Vi har terpet veldig lenge på det med ark, og vi har fått noen flotte veggtegninger på veien... :fnise: (Vaskbare farger er tingen! )

Skrevet

Færrest mulig regler her i huset på den alderen. Ikke røre ting på stuebordet, ikke røre tv/dvd-spiller, og være snill med mennesker og dyr.

Han er med på vasking, rydding osv., men vi stiller ikke krav til han, så det er ikke regler i den forstand.

Nå er han snart halvannet år, og forstår mer av hva han kan gjøre og ikke, men vi har fortsatt få regler. Tenker at vi skal ha få og klare regler som vi klarer å følge opp, og ikke "unødvendige" regler som jeg synes mange har.

Skrevet

Færrest mulig regler her i huset på den alderen. Ikke røre ting på stuebordet, ikke røre tv/dvd-spiller, og være snill med mennesker og dyr.

Han er med på vasking, rydding osv., men vi stiller ikke krav til han, så det er ikke regler i den forstand.

Nå er han snart halvannet år, og forstår mer av hva han kan gjøre og ikke, men vi har fortsatt få regler. Tenker at vi skal ha få og klare regler som vi klarer å følge opp, og ikke "unødvendige" regler som jeg synes mange har.

Dette syns jeg høres veldig fornuftig ut. Vi sliter med at han ikke bryr seg når vi sier "nei" til de få tingene han ikke får lov til, men det er vel typisk å ville teste oss... Hva syns du er "unødvendige" regler? Har et noen eksempler?

Skrevet

Dette syns jeg høres veldig fornuftig ut. Vi sliter med at han ikke bryr seg når vi sier "nei" til de få tingene han ikke får lov til, men det er vel typisk å ville teste oss... Hva syns du er "unødvendige" regler? Har et noen eksempler?

F.eks at de ikke skal smøre bananen utover bordet første gangen de får en bit i hånda. Eller at de ikke skal rulle seg i jorda når de er med å tar opp poteter. Eller at de ikke skal dra ut alle plastkopper og -boller ut av kjøkkenskapet når de har fått opp døra. Eller at de ikke får lov til å stikke plastskjea i halsen til de brekker seg.

Hvorfor ikke, tenker jeg. Gutten vår har fått gjort det meste, bortsett fra det som er direkte farlig. Etter en stund er det ikke så kult lengre uansett.

Vet ikke om det er så gode eksempler, men jeg hører stadig at andre begrenser barna sine mye mer enn oss. Sier sjelden nei, men når vi gjør det er det ingen tvil om at vi mener det. Og vi klarer å overholde det, siden det ikke er så ofte.

• Liker 3
Skrevet

Interessant tråd! Min ettåring er også i ferd med å teste litt hva som fremkaller et nei og hva som går under kategorien lek...vil gjerne ha flere tips :)

Skrevet

F.eks at de ikke skal smøre bananen utover bordet første gangen de får en bit i hånda. Eller at de ikke skal rulle seg i jorda når de er med å tar opp poteter. Eller at de ikke skal dra ut alle plastkopper og -boller ut av kjøkkenskapet når de har fått opp døra. Eller at de ikke får lov til å stikke plastskjea i halsen til de brekker seg.

Hvorfor ikke, tenker jeg. Gutten vår har fått gjort det meste, bortsett fra det som er direkte farlig. Etter en stund er det ikke så kult lengre uansett.

Vet ikke om det er så gode eksempler, men jeg hører stadig at andre begrenser barna sine mye mer enn oss. Sier sjelden nei, men når vi gjør det er det ingen tvil om at vi mener det. Og vi klarer å overholde det, siden det ikke er så ofte.

Hahaha, ja ok :-) Høres ut som vår det der, og det er ting jeg ikke gidder å si nei for heller. Skal han lære seg å spise selv må han få grise til han får bedre motorikk, og finner han en åpen skuff eller et skap må han få utforske det som er inni og - er det farlig får vi heller sette lås/sikring på.

Skrevet

Jeg synes det er både vanskelig og interessant med grensesetting, og jeg må ofte bare overse/avlede, og "behandle saken" med meg selv/ mannen før vi blir enige med oss selv om hvordan vi skal takle det neste gang.

Og ikke minst reaksjonen når vi sier "nei". Gutten gjør det igjen - vi sier "nei", og når han oppfatter at han virkelig ikke får lov er det hylskriking mens han blir veldig kontaktsøkende. Vet ikke helt hvorfor, men det virker som han blir veldig lei seg for å bli nektet. Heller lei seg enn sint føler jeg.

Vet ikke om det er riktig, men jeg sier da at jeg forstår at han vil, men at han ikke kan dra katten i halen fordi den får vondt. Og så avleder jeg, og vi er ferdige med det og gode venner. Vet ikke om han forstår, men det fungerer fint. :)

Skrevet

Ikke lov til å røske i stålamper, ikke lov til å slå på PCen, ikke lov til å slå eller klype, ikke lov til å klatre opp på kjøkkenbordet, ikke kaste mat på gulvet. Farlige ting legger vi bort, resten får han utforske. Han har aldri tegnet på veggen, men tegner litt på bordet, men det gjør ingenting. Det vasker vi bort. Han er 17 mnd gammel nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...