Gå til innhold

vise følelser ovenfor barn, 3 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg begynte å gråte ovenfor min 3 åring i dag, og han sa med en gang "mamma gråte". Jeg sa neida, mamma bare tuller og ¨så tørket jeg tårene og latet som ingen ting.

Er det dumt å vise følelser ovenfor barna? Anonymous poster hash: 2881a...e2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke dumt i det hele tatt. Du burde egentlig sagt at "mamma er bare litt lei seg, men det er helt ok å gråte av og til"

Barn trenger å sette ord på følelser og lære hva de forskjellige følelsene betyr. Jeg har lært mye om dette på familievernkontoret i det siste da det har vært veldig tungt med avskjed når jeg har hatt sønnen min på samvær og skal si hadet.

• Liker 7
Skrevet

Nei, jeg tror det er sunt.

Jeg har også grått foran barnet, som snart er tre år, og forklarte at det er som å ha vondt inni seg, "istedetfor som den gangen du fikk vondt i kneet."

Hun spurte om jeg trengte kos, og jeg sa jatakk.

Og så forklarte jeg at noen ganger blir man trist, og da kan det hende man gråter. Tror det er sunt for barn å vokse opp med å se alle følelser sånn sett, så fremt man ikke ligger i fosterstilling og gråter fire dager i uka..

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Unger har da godt av å se at voksne også kan bli lei seg.

Skrevet

Helt enig med de over det er helt greit å vise følelser. Men tror det er lurt å forklare hvorfor så barnet ikke lager tanker om hva som er feil eller galt da kan de bli usikkre.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

bedre å si at ja du er litt trist, å det kan man være av og til. å hvis barnet vil gi deg en trøsteklem så ta imot :) de kan trøste mer enn du aner :)

Skrevet

Tror det er bedre å vise følelser enn å skjule de ved å si at du tuller, forklar at også voksne kan bli lei seg evt ha det vondt. Bra og vise barnet at det å ha følelser er helt normalt, men trenger ikke la barnet ta del i absolutt alt så klart.

Anonymous poster hash: 6d0b6...f2f

• Liker 2
Skrevet

Jeg har også grått foran min treåring. Hadde ikke sjans i havet til å ta meg sammen akkurat i den situasjonen. Han ble litt overasket, men jeg gav en liten forklaring, og fikk verdens beste trøsteklem.

Hvorfor i all verden skulle man ikke kunne gråte foran barna? Forklaringen må man naturligvis tilpasse barnas alder, og uansett trenger man ikke fortelle barna alt av ekteskapsproblemer osv., men jeg mener faktisk at det er viktig å vise at voksne har følelser. Det er en del av livet, og barna trenger innsyn i alle livets fasetter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...