AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #1 Skrevet 12. oktober 2013 Heisann, lurer på om det er mulig og få min datter som er født 2 januar plassert inn i skoleåret med kullet før? Hun skulle egentlig vært født i slutten av desember men ja slik ble det.. Noen andre som har erfaringer med å få barna inn et år før? Anonymous poster hash: 58d37...f91
Mamalama Skrevet 12. oktober 2013 #2 Skrevet 12. oktober 2013 Det ville jeg ikke gjort, hvorfor så hastverk? Jeg tenker at barnet ditt er heldig som er født på begynnelsen av året, og dermed antakelig vil være mer moden for å begynne på skolen enn en som er født i desember. Jeg har en som er født i desember og en i slutten av januar, begge var skolemodne da de begynte på skolen, men hun som er født i desember synes at det ikke alltid er like gøy å fylle år sist og være "minst". Nå venter hun veldig på å bli tenåring mens nesten alle venninnene allerede er det... 13
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #3 Skrevet 12. oktober 2013 Fremskyndet skolestart er ikke så lett å få, og skjelden anbefalt med mindre barnet er veldig evnerikt. Søk ppt for å få barnet testet og så får de ta en vurdering. Man får det ikke ene pga født tidlig på året. Er enig med siste taler, nye bedre å være størt og mest moden ved skoleatart enn helt minst.Anonymous poster hash: ba53c...40c 3
Rotemor Skrevet 12. oktober 2013 #4 Skrevet 12. oktober 2013 Å være eldst i klassen er som regel en fordel. Hadde forstått problemstillingen dersom hun ble yngst bedre... 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #5 Skrevet 12. oktober 2013 Fryktelig dårlig idé, hvorfor vil du barnet ditt vondt? Anonymous poster hash: db10f...3ed 6
HvittHus Skrevet 12. oktober 2013 #6 Skrevet 12. oktober 2013 Jeg forstår ikke hvorfor du ønsker å la barnet starte et år før? Jeg har selv en som er født tidlig i januar og en som er født sent i desember og det barnet som startet på riktig side av året, har helt klart fordeler av alder og modenhet. 7
minister-mio Skrevet 12. oktober 2013 #7 Skrevet 12. oktober 2013 Du sier ikke noe om hvorfor dette kan være aktuellt? Kjeder hun seg i barnehagen? Leker hun ikke med barn på sin egen alder? Er hun veldig opptatt av regning og skriving? er hun en del av en vennegjeng som er født året før? Hvis du ikke har noen veldig godt grunn, mener jeg det bare er tull å få hu på skolen et år for tidlig. La hu få med seg det siste året i barnehagen og så begynne på skolen med de andre født samme år. 2
Pearl2.0 Skrevet 12. oktober 2013 #8 Skrevet 12. oktober 2013 Nei hvorfor det? Det er da bare en fordel å være eldst! Hørt om den relative alderseffekten? Den er høyst gjeldende både når det gjelder skole og idrett Født svært tidlig på året selv og vil nok tro at det har vært utelukkende positivt for min del
Silfen Skrevet 12. oktober 2013 #9 Skrevet 12. oktober 2013 Jeg vurderte det selv, av praktiske årsaker og siden hun var langt fremme i barnehagen og generelt. Men nå som hun begynte på skolen til ordinær tid er jeg VELDIG glad jeg ikke engang forsøkte å gå den veien. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #10 Skrevet 12. oktober 2013 Det lukter litt " mitt første, helt spesielle barn er 18 måneder nå og flinkere og mer fremme enn de andre barna"Anonymous poster hash: 433ec...839 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #11 Skrevet 12. oktober 2013 Veldig kjipt i ungdomsstiden når hun er for liten til å komme inn på div. arrengementer, russekro, kan ikke ta lappen osv. når alle de andre kan. Går siste året på VGS nå, og har ei i klassen som er født i januar året etter og får litt vondt for henne når det kommer til sånne ting. Det er jo fint og flott at hun er tidligere ferdig med skolen, men for noen så vil de nok kanskje slite litt på barneskolen, da de faktisk er et år yngre enn flere andre i klassen og et år kan ha ganske mye å si for utviklingen når man er så ung! Anonymous poster hash: f583e...768
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #12 Skrevet 12. oktober 2013 Trur man må ta en test om man kan begynne et år tidligere. Jeg selv har et desemberbarn, og hun kunne godt ha begynt et år senere istedet. Hun var igrunn umoden til å begynne så tidlig på skolen. Så jeg hadde nok ventet enn å haste henne inn på skolen et år før. Anonymous poster hash: a1216...88b 1
Gjest navnelapp Skrevet 12. oktober 2013 #13 Skrevet 12. oktober 2013 Vi tenkte tanken med vår datter, men slo det frå oss. I byrjinga er det sosiale aller viktigast, og der er det ein stor fordel å vere blant dei modne. Ho hadde tre venninner som budde like ved, og dei fire utgjorde ein liten gjeng som hadde det veldig gøy saman. Med tida vart avstanden større, og det endte med at mi datter rykka opp frå hausten i åttande til våren i niande. Då vart ho også grundig testa sosialt og fagleg, og kom gjennom med eit nødskrik. Det var veldig bra for henne, for då trengte ho meir fagleg press og utfordringar. Den løysinga fungerte for oss, men det er ikkje sikkert det vil fungere for andre. Det viktigaste er å passe på at barnet får tilpassa opplæring, og å bruke tid og krefter frå konstruktive fritidsaktivitetar viss skulen vert kjedeleg og lite utfordrande.
Akacia Skrevet 12. oktober 2013 #14 Skrevet 12. oktober 2013 Fryktelig dårlig idé, hvorfor vil du barnet ditt vondt? Anonymous poster hash: db10f...3ed Vil barnet sitt noe vondt? Det var vel å ta i litt.. Jeg er selv født tidlig i januar og startet på skolen "et år for tidlig". Det var ikke noe problem for meg ihvertfall, jeg elsket å begynne på skolen. Det var 1 år og 4 dager i forskjell på meg og den eldste i klassen. Aldersforskjellen merket jeg ikke før ungdomsskolen, hvor enkelte kunne kjøre moped og ikke jeg. Så er det jo som noen sier russetiden/lappen, men det var mange som var født etter sommeren - så dette var aldri et problem for meg heller. Jeg er ikke like negativ som de andre her til å starte et år tidligere. Jeg mener heller at det kommer litt ann på modenheten til barnet, om en rett og slett føler at barnet er klar for det. Jeg var svært ivrig på den alderen, og ønsket selv og starte på skolen - så det var helt riktig i mitt tilfelle. Men når det er sagt, så ser jeg ikke nødvendigheten med å presse barnet til å starte tidlig på skolen heller. Det er helt klart fordeler med å være eldst, men ingen fordeler jeg ser med å være yngst. Så jeg støtter meg til en tidligere post her, hvis barnet er svært modent, evnerikt og kjeder seg i barnehagen - så er det verdt å vurdere. Men hvis dette ikke er tilfellet, ville jeg helt klart valgt at barnet var eldst.
Missy1 Skrevet 12. oktober 2013 #15 Skrevet 12. oktober 2013 Jeg har et barn med spesielle behov som er langt bak i utvikling. Her vi bor får vi ikke lov å utsette skolestart et år en gang så å få barnet sitt inn et år tidligere fordi det er født i januar vil jeg ikke tro er bare bare. Skjønner heller ikke helt hvorfor du ønsker det, hvorfor har du så hastverk?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #16 Skrevet 12. oktober 2013 Jeg har hørt om desemberbarn som begynner etter år senere, men aldri januarbarn som begynner et år tidligere. Årsaken til de tilfellene jeg har vært borti er at barna som er født sent på året ikke passer inn sosialt, og de har naturlig fått seg venner i kullet etter. Så hvis det er slik at barnet ditt fungerer best sosialt, og trives bedre, med barn i kullet før, så ser jeg ikke noe problem i å søke:) Hvis hun "bare" er veldig skoleflink og ender opp med å kjede seg i skolen, så kan du samarbeide med skolen om å gi henne mer utfordrende oppgaver, eller gi henne det hjemme. Det kommer en dag der skolen også blir utfordrende for henne:) Anonymous poster hash: 2177e...1b0
Gjest Miranda2011 Skrevet 12. oktober 2013 #17 Skrevet 12. oktober 2013 Heisann, lurer på om det er mulig og få min datter som er født 2 januar plassert inn i skoleåret med kullet før? Hun skulle egentlig vært født i slutten av desember men ja slik ble det.. Noen andre som har erfaringer med å få barna inn et år før? Anonymous poster hash: 58d37...f91 Det ville jeg ikke ha gjort, tidlig nok å begynne når de er 6 år. Hvorfor vil du ha henne på skolen tidligst mulig egentlig? 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #18 Skrevet 12. oktober 2013 Heisann, lurer på om det er mulig og få min datter som er født 2 januar plassert inn i skoleåret med kullet før? Hun skulle egentlig vært født i slutten av desember men ja slik ble det.. Noen andre som har erfaringer med å få barna inn et år før? Anonymous poster hash: 58d37...f91 Rart ønske. Har en nevø som skulle bli født i slutten av desember ifølge termin, men han ble født 4.januar. Foreldrene ble kjempeglade for det, for da slipper han å begynne på skolen når han er 5 år, og får heller et "ekstra" halvår før han starter. Anonymous poster hash: bb42f...74f 3
Cumulus Skrevet 12. oktober 2013 #19 Skrevet 12. oktober 2013 Vår datter er født i januar, og startet et år for tidlig på skolen. Grunnen til at vi søkte, var at i gaten vi bor er de 4 jenter hvor de tre andre er født sent året før. Vår datter ville derfor blitt eneste i gjengen som ikke skulle begynne på skolen. Vi spurte om råd i bhg og de var veldig positiv. Da kunne hun allerede lese og skrive. Vi søkte ppt og hun ble grundig testet i mai rett før skolestart. Hun ble godkjent, og går nå i 5.klasse. Vi har ikke angret på avgjørelsen, hun klarer seg kjempebra på skolen. Alle negative reaksjoner (og det var en del) kom fra folk som ikke kjenner vår datter. Vi hadde nok ikke tenkt på å gjøre dette dersom noen av jentene i gaten var i samme årskull som henne. Så ja, det er mulig. For øvrig kjenner jeg to andre som har prøvd med sine barn og fått avslag. 1
kiki1980 Skrevet 12. oktober 2013 #20 Skrevet 12. oktober 2013 Dette har lurer jeg også på! Vår gutt er født 21. januar. Jeg ble født i juli og kjedet meg sååå veldig mye i grunnskolen at til slutt gikk karakterer NED. Jeg følte at lærere holdt meg ned hele tiden. om jeg gjorde tester helt riktig, gikk de etter grammatikk i besvarelsene (selv om testen var i samfunnsfag f.eks.) og om det var eeen feil i grammatikk, da kunne jeg ikke få S og så videre. Jeg elsker å lære egentlig. til og med nå tar jeg alltid noe nytt, kurser osv. Min gutt er nå nesten 4 år og vi har tid til å bestemme. Han kunne par bokstaver fra alder 2,5. Nå kan han nesten kanskje 80%, skriver de fleste. Jeg vet at det spiller ikke så mye inn men jeg også kan se at han ELSKER å lære. han leker med gutta som er ett år eldre i barnehagen og barnehageansatte sa ifra i foreldresamtalen at han kan ting som til og med eldre barna ikke kan. Jeg prøver ikke har å skryte av mitt barn men dette har vi til nå. Jeg tror at vi skal søke om fremskyndet skolestart om jeg ser at mitt barn skal kjede seg ett år til i barnehagen eller i skolen. Og jeg tror ikke på det at det er alltid bra å være eldst i klassen. Jeg har ei veninne som er født i februar og startet skolen med sin årskull og som spilte en slags "mors figur" hele utdanninga fordi hun var alltid eldst. Hun passet ikke i vår lek, ikke da vi var i ungdomsskolen eller videregående. Og hun er den eneste som har dårlig erfaring. Alle de andre, som jeg spurte, og som startet ett år TIDLIGERE, hadde ingen dårlige erfaringer og følte ikke at de var utenfor. Men vi får se gutten vår om ett år eller to. Håper på flere erfaringer, egentlig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå