Gå til innhold

Mammabloggen mamma til michelle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å være helt ærlig: Det er utrolig mange "verre" mødre her i landet altså. Tenk på alle som blir meldt inn til barnevernet for grove omsorgssvik, seksuelle overgrep, vold i hjemmet, oppvokst med alkoholiserte foreldre, høylydt krangling, osv.

Og her skal vi kritisere ungjenter som bare er litt for glad i å kjøpe klær til barnet sitt, men som ellers er oppegående og kjærlige?

Våkn opp! Vi lever ikke i himmelen, det finnes verre situasjoner for et barn.

Og hvor har man det fra at barnet er et tilbehør? Så vidt jeg kan se ligger datteren meget godt an innen språkutvikling, motorikk osv. Det virker som hun blir stimulert på den måten hun skal, og er en solstråle med godt humør. Her er det virkelig ingenting som tyder på at hun kun er et tilbehør som sitter mekanisk foran en tv hele dagen med dyre klær.

Anonymous poster hash: 448b1...05a

Man får ikke barn når man er femten hvis man er normalt oppegående. Det sier seg egentlig selv.

Anonymous poster hash: b6720...7d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er svært få som får et livsvarig traume av å ta en abort. De som sliter med abort har i de fleste tilfeller psykiske problemer i utgangspunktet. Tror det er verre å angre en tapt ungdomstid enn en abort.

Anonymous poster hash: b6720...7d7

Jeg er helt uenig i deg med at en ungdomstid er verdt mer enn et barn.

Ungdomstid er for meg oppskrytt. Et barn går det ikke an å sette en verdi på - gull verdt.

Men det kommer kanskje an på modenhet. For meg hadde det vært den største glede å ha et barn som ung, fremfor å ligge i bakrus av vodka hver helg.

Anonymous poster hash: 448b1...05a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det hun gjør som er over grensa for ditt vedkommende da? Hun er jo sjelden, om aldri ute på fest. Svært sjeldent man hører om venninner som tar opp tid. Hun går på skolen, henter ungen sin i barnehagen, og bruker kveldene sammen med henne. Hun slår jo også opp med eventuelle kjærester dersom de ikke føler seg klar for et ansvar for datteren. Innimellom er moren hennes barnevakt (slik som også voksne også har det med barnepass hos besteforeldre), og da drar hun en tur for å besøke venninner som bor andre steder, eller drar på hytta. Av det hun kjøper, er det mer som er til datteren enn til seg selv. Kanskje hun kjøper mye klær til barnet sitt - men det er hun langt fra den eneste i Norge som gjør. Så forstår ikke helt hva det er å kritisere her? Har dere som kommenterer i det hele tatt fulgt bloggen? Eller er det bare så lett å kristisere andre, og bruke janteloven som nordmenn er så glad i? Hadde hun hørt på "alle andre", så hadde ikke datteren hennes vært her i dag, så er glad for at hun tar egne gode valg. Anonymous poster hash: 448b1...05a

Svaret mitt var ment som et argument mot anonymbruker 05a, og vedkommendes mening om at 17-åringer bør få leve livet og nyte ungdomstiden. Ikke som et argument for hva jeg synes bloggeren gjør galt.

Anonymous poster hash: 70cda...459

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig i deg med at en ungdomstid er verdt mer enn et barn.

Ungdomstid er for meg oppskrytt. Et barn går det ikke an å sette en verdi på - gull verdt.

Men det kommer kanskje an på modenhet. For meg hadde det vært den største glede å ha et barn som ung, fremfor å ligge i bakrus av vodka hver helg.

Anonymous poster hash: 448b1...05a

Et barn kan man få frem til man runder førti og alternativet til å bli ung mor er IKKE nødvendigvis å styrte vodka i helgene.

Anonymous poster hash: b6720...7d7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke barn når man er femten hvis man er normalt oppegående. Det sier seg egentlig selv.

Anonymous poster hash: b6720...7d7

Jeg er ganske sikker på at moren i dette tilfellet har en "oppegående" IQ, dersom hun hadde testet seg.

Men hun havnet i en fristende situasjon med en gutt da hun var ynre - noe som er langt fra unormalt.

Særlig hvis du leser "når mister du jomfrudommen" trådene her inne også :P

Jeg er iallfall svært glad på hennes vegne, for at situasjonen har blitt så bra som den har blitt. Mange barn i Norge i dag som har det langt, langt verre - og da snakker vi omsorgssvikt på høyt nivå.

Anonymous poster hash: 448b1...05a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at moren i dette tilfellet har en "oppegående" IQ, dersom hun hadde testet seg.

Men hun havnet i en fristende situasjon med en gutt da hun var ynre - noe som er langt fra unormalt.

Særlig hvis du leser "når mister du jomfrudommen" trådene her inne også :P

Jeg er iallfall svært glad på hennes vegne, for at situasjonen har blitt så bra som den har blitt. Mange barn i Norge i dag som har det langt, langt verre - og da snakker vi omsorgssvikt på høyt nivå.

Anonymous poster hash: 448b1...05a

Det handler ikke om IQ. Det handler om å ta fornuftige valg. Abort er legalt og kan benyttes hvis prevensjon eller dømmekraft svikter. Å få barn når man er så ung er det dårligste alternativet om man blir gravid.

Anonymous poster hash: b6720...7d7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et barn kan man få frem til man runder førti og alternativet til å bli ung mor er IKKE nødvendigvis å styrte vodka i helgene.

Anonymous poster hash: b6720...7d7

Vel - jeg forstår selvfølgelig begge sider av saken: Det er ikke en optimal situasjon å få barn når man er under 18 år. Men det trenger heller ikke være verdens undergang.

Poenget mitt er at vi har barn her i Norge som har det ekstremt mye verre - og da blir det litt smålig å pirke på de som faktisk klarer seg ganske så bra i forhold til det som er realiteten for mange.

De fleste barn som er utsatt for overgrep, vold osv, ville vel heller ønsket å hatt en "for ung" mor som faktisk fungerte, fremfor to 30-åringer som ruset seg?

Anonymous poster hash: 448b1...05a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om IQ. Det handler om å ta fornuftige valg. Abort er legalt og kan benyttes hvis prevensjon eller dømmekraft svikter. Å få barn når man er så ung er det dårligste alternativet om man blir gravid.

Anonymous poster hash: b6720...7d7

Hvorfor er det etter din mening det "dårligste alternativet".

Du glemmer hvor individuelt det hele blir.

For noen er det helt riktig å bli snekker av yrke - for andre blir det helt feil.

Det samme gjelder ved graviditet - for noen FØLES det helt riktig å ta abort, mens for andre FØLES det helt feil.

Man kan ikke ta abort fordi det tilfredsstiller naboen.

Poenget her er at det "dårligste alternativet" ville vært å høre på andre enn seg selv. Fordi det er deg selv som skal leve med konsekvensene.

Anonymous poster hash: 448b1...05a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det etter din mening det "dårligste alternativet".

Du glemmer hvor individuelt det hele blir.

For noen er det helt riktig å bli snekker av yrke - for andre blir det helt feil.

Det samme gjelder ved graviditet - for noen FØLES det helt riktig å ta abort, mens for andre FØLES det helt feil.

Man kan ikke ta abort fordi det tilfredsstiller naboen.

Poenget her er at det "dårligste alternativet" ville vært å høre på andre enn seg selv. Fordi det er deg selv som skal leve med konsekvensene.

Anonymous poster hash: 448b1...05a

Igjen, dette handler ikke om friheten til å ta egne valg. Det handler om omsorgssvikt fra morens side. Hvilken mor tillater barnet sitt å få et barn som femtenåring?

Anonymous poster hash: b6720...7d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor har man det fra at barnet er et tilbehør? Så vidt jeg kan se ligger datteren meget godt an innen språkutvikling, motorikk osv. Det virker som hun blir stimulert på den måten hun skal, og er en solstråle med godt humør. Her er det virkelig ingenting som tyder på at hun kun er et tilbehør som sitter mekanisk foran en tv hele dagen med dyre klær.

Anonymous poster hash: 448b1...05a

Hun eksponerer jo barnet noe så til de grader. "Dagens outfit" til en toåring?? Ungen blir jo som et tilbehør som hun viser frem på bloggen. Hadde hun ikke hatt barn, hadde hun nok ikke hatt en stor rosablogg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - jeg forstår selvfølgelig begge sider av saken: Det er ikke en optimal situasjon å få barn når man er under 18 år. Men det trenger heller ikke være verdens undergang.

Poenget mitt er at vi har barn her i Norge som har det ekstremt mye verre - og da blir det litt smålig å pirke på de som faktisk klarer seg ganske så bra i forhold til det som er realiteten for mange.

De fleste barn som er utsatt for overgrep, vold osv, ville vel heller ønsket å hatt en "for ung" mor som faktisk fungerte, fremfor to 30-åringer som ruset seg?

Anonymous poster hash: 448b1...05a

Denne 'andre har det verre'-argumentasjonen blir for søkt.

Her handler det om en ung jente som har foretatt et utrolig dumt valg. Hun var femten, ikke nesten atten, da hun ble gravid. Hun burde ikke engang vært i tvil om at hun skulle ta abort.

Anonymous poster hash: b6720...7d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV vil lønne henne til hun er 20 år, pga aleneforsørgere som tar studie får 2 år ekstra utover de 3,altså 5 år. Da er datteren 5 år. Slik hun lever nå venner hun seg til mye penger og stort forbruk. Hva da når hun er 20, skal søke jobber eller studere mer? Studielån da? Fortsatt bo hjemme? Vennene hennes nå på 17 år har ikke 25-30 000 kr netto utbetalt hver mnd som denne unge alenemoren har og de kan fort bli sjalu og velge henne bort som venn? Var jeg i hennes situasjon så ville jeg spart så mye jeg kunne og nesten ikke brukt pengene. Hun bruker veldig mye penger på klær og leker, og jeg synes ikke det er greit. Jenta blir veldig bortskjemt og tror det skal være slik til hun selv blir voksen. Forbruk avler forbruk. Men jeg vil tro at den neste kjæresten henens blir Jan, som hun skriver om. Han er noe eldre og kan sikkert forsørge dem etterhvert?

Å eksponere barn slik på nett eller en annen diskusjon, håper ikke lille får problemer med det i voksen alder. Uttalige bilder i all slags klær fra fødsel av. Tror ikke det er bra senere i livet.



Anonymous poster hash: e72dd...1a0
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, dette handler ikke om friheten til å ta egne valg. Det handler om omsorgssvikt fra morens side. Hvilken mor tillater barnet sitt å få et barn som femtenåring?

Anonymous poster hash: b6720...7d7

En mor som er langt klokere enn deg.

Og et lite tips: Sett deg gjerne inn i hva som er virkelig omsorgssvikt, før du uttaler deg. Du håner de som faktisk har blitt utsatt for det.

Anonymous poster hash: 448b1...05a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne 'andre har det verre'-argumentasjonen blir for søkt.

Her handler det om en ung jente som har foretatt et utrolig dumt valg. Hun var femten, ikke nesten atten, da hun ble gravid. Hun burde ikke engang vært i tvil om at hun skulle ta abort.

Anonymous poster hash: b6720...7d7

Hvorfor det? For å please deg?

Glad hun gjorde det som var best for seg selv jeg, og ikke for andre.

Anonymous poster hash: 448b1...05a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mor som er langt klokere enn deg.

Og et lite tips: Sett deg gjerne inn i hva som er virkelig omsorgssvikt, før du uttaler deg. Du håner de som faktisk har blitt utsatt for det.

Anonymous poster hash: 448b1...05a

Man er ikke klok når datteren får et barn som femtenåring. Da har man sviktet sin oppgave som forelder.

Anonymous poster hash: b6720...7d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? For å please deg?

Glad hun gjorde det som var best for seg selv jeg, og ikke for andre.

Anonymous poster hash: 448b1...05a

Hun gjorde jo ikke det. Hun valgte å få et barn mens hun selv var et barn.

Anonymous poster hash: b6720...7d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun eksponerer jo barnet noe så til de grader. "Dagens outfit" til en toåring?? Ungen blir jo som et tilbehør som hun viser frem på bloggen. Hadde hun ikke hatt barn, hadde hun nok ikke hatt en stor rosablogg.

Jeg tror ikke hun mener å la ungen fremstå som et tilbehør, det er mer dine egne tanker.

Hun er bare forferdelig stolt av barnet sitt, og vil vise det frem.

Kjenner mange mødre som elsker å kle opp prinsessene sine i kjoler, og dilldall.

Forskjellen er at denne jenta har blogg. Men de overlever sikkert. Ikke akkurat det verste her i verden å ha vært med på en blogg spør du meg :P Å, mange så bilder av meg når jeg var liten - kriiiiiise. Eller ikke :P

Anonymous poster hash: 448b1...05a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke klok når datteren får et barn som femtenåring. Da har man sviktet sin oppgave som forelder.

Anonymous poster hash: b6720...7d7

Det er lett å dømme andre - særlig hvis man har lite innsikt i ting selv.

Men du må ha lykke til :) Får håpe for din del at livet går på skinner hele veien 80 år til ende - ellers vil det jo oppstå uperfekte situasjoner som du må håndtere (ånei ånei).

Anonymous poster hash: 448b1...05a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke klok når datteren får et barn som femtenåring. Da har man sviktet sin oppgave som forelder.

Anonymous poster hash: b6720...7d7

Er det OK å si at noen har sviktet som forelder fordi tenåringen deres ble gravid?

Er dette dagens Norge?

Ikke noe jeg er stolt av iallfall.

Adjø.

Anonymous poster hash: 448b1...05a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hun mener å la ungen fremstå som et tilbehør, det er mer dine egne tanker.

Hun er bare forferdelig stolt av barnet sitt, og vil vise det frem.

Kjenner mange mødre som elsker å kle opp prinsessene sine i kjoler, og dilldall.

Forskjellen er at denne jenta har blogg. Men de overlever sikkert. Ikke akkurat det verste her i verden å ha vært med på en blogg spør du meg :P Å, mange så bilder av meg når jeg var liten - kriiiiiise. Eller ikke :P

Anonymous poster hash: 448b1...05a

:rolleyes:

Så dersom moren din opprettet en blogg i dag, og postet daglige bilder av deg fordi hun var så stolt. Hadde du syns det hadde vært helt ok? Videoer av deg når du synger, eller når dere er på ferie på hytta?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...