Gå til innhold

Bør barna gjennomgå (barne)sykdommer i ung alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn, de er 4 og 2 år. Vi har vært så heldige å slippe unna alt av sykdom hittil. De har aldri kastet opp, aldri hatt magesjau/omgangssyke, knapt nok vært forkjølet, men da har de bare vært bittelitt snørrete og hostet litt i et par dager, ikke feber eller andre ting. Aldri vært hjemme fra barnehagen pga sykdom.

Nå lurer jeg på om dette egentlig er så bra. Har venner med barn som forteller (på facebook-sidene er jo folk så "flinke" til å legge ut om sykdommene tilbarna) at nå er det vannkopper igjen, eller andre barnesykdommer. Og inviterer kanskje halvspøkefullt til smitteparty.

Er det noe foreldre gjør, lar barna bli smittet av barnesykdommene? Burde vi gjøre det?

Anonymous poster hash: 11574...535
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det beste er å la naturen gå sin naturlige gang. Det innebærer at man hverken fremprovoserer sjukdom ved å delta på smitteparty's eller holder ungene som "gisler" i eget hjem grunnet angst for sjukdom. Kanskje barna dine ikke blir så sjuke som mange andre, kanskje de tar det igjen senerer. Hvem vet? Selv har jeg en mellomting. Jenta mi har vært syk og særlig ved barnehagestart.

• Liker 3
Skrevet

Vi har to barn, de er 4 og 2 år. Vi har vært så heldige å slippe unna alt av sykdom hittil. De har aldri kastet opp, aldri hatt magesjau/omgangssyke, knapt nok vært forkjølet, men da har de bare vært bittelitt snørrete og hostet litt i et par dager, ikke feber eller andre ting. Aldri vært hjemme fra barnehagen pga sykdom.

Nå lurer jeg på om dette egentlig er så bra. Har venner med barn som forteller (på facebook-sidene er jo folk så "flinke" til å legge ut om sykdommene tilbarna) at nå er det vannkopper igjen, eller andre barnesykdommer. Og inviterer kanskje halvspøkefullt til smitteparty.

Er det noe foreldre gjør, lar barna bli smittet av barnesykdommene? Burde vi gjøre det?

Anonymous poster hash: 11574...535

jeg har også friske barn og er bare glad for å slippe det alle facebookdamene går gjennom - det går jo sport i å "skryte" om hvor mye sykdom det er i en familie. Ingenting som tilsier at vi er nødt til å være syke, tenk så billig det er for samfunnet og hvor gode kollegaer vi er som aldri trenger å være borte fra jobb pga syke unger. Vet at det er noen som driver med det vannkoppsmitteringer for å være "ferdig" med det og for å slippe og få det som voksne, klarer ikke å skjønne hvorfor det er så viktig. Vannkopper er jo helt ufarlig når man er voksen. Synes det er en gammeldags holdning. For ordens skyld: har aldri hatt annet enn ørebetennelse og røde hunder da jeg var veldig liten. La naturen gå sin gang

Skrevet

Vannkopper er jo ganske farlig å få som gravid, så det er jo absolutt en fordel å ha hatt det som barn. Voksne blir også ofte mye sykere om en får barnesykdommene i voksen alder.

• Liker 4
Skrevet

Både kusma, meslinger og røde hunder vaksieners det mot i Norge i dag, så hvis du følger barnevaksinasjonsprogrammet ville jeg ikke bekymret meg for det. Vannkopper kan du derimot bli svært syk av som voksen, og dersom du får det som gravid kan det i verste fall påvirke fosteret. Så hadde ikke mine barn hatt vannkopper før skolealder ville jeg forsøkt å få dem smittet.

Anonymous poster hash: 91bbb...9fa
  • Liker 5
Skrevet

Vannkopper, kyssesyken og evt meslinger, røde hunder eller kusma, er en fordel å få når de er små. Særlig er vannkopper og kyssesyken veldig mye lettere for små barn enn for voksne.

Vannkoppene går over ca to uker for en unge, mens voksne kan være alvorlig syke i to måneder.

Kyssesyken oppleves som en litt kraftig influensa når de er små, mens voksne må være forsiktige og måle leververdier og kan i mange tilfeller ikke drikke alkohol, trene eller jobbe seks måneder etter sykdom. Noen ender til og med opp med ME.

Skrevet

Vannkopper er jo ganske farlig å få som gravid, så det er jo absolutt en fordel å ha hatt det som barn. Voksne blir også ofte mye sykere om en får barnesykdommene i voksen alder.

tror det er røde hunder eller meslinger du tenker på, det kan være svært farlig, men det er jo også sånt vi i dag blir vaksinert mot. En venninne fikk vannkopper da hun var gravid og legen sa at dette var vanligvis helt ufarlig og det var svært ubehagelig for henne men det gikk helt fint med både henne og barnet. Vannkopper er i de aller fleste tilfeller ufarlige, litt som influensa. Riktig at man blir sykere som voksen og at det gjerne varer lenge. Det finnes som med influensa risikogrupper som bør unngå disse sykdommene og/elelr vaksinere seg, men for de fleste av oss går det over med tiden til hjelp. Fant forresten denne:

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/vannkopper.php

• Liker 1
Skrevet

Det er omtrent ingen barnesykdommer igjen. Men jeg ville nok foretrukket at barna fikk de som små, da jeg selv oppleve de som litt større og det var et helvete. De sier jo gjerne at barnesykdommer er verre å få jo eldre du blir.. Og vannkopper er ja, ganske ille å få som voksen.

Skrevet

Jeg vokste opp uten noe særlig sykdom. Vært aldri borte fra barnehagen, unntatt da jeg hadde vannkopper, men det var så vage symptomer at mine foreldre husker ikke nå at jeg hadde vannkopper i det hele tatt.(kusina mi husker det da jeg overførte smitten til henne og hun fikk så kraftig utbrudd at hun husker). Jeg heller husker ikke. Mine barn er også friske, unntatt noe hoste og snørr, var de ikke syke. I perioder var jeg nesten "angrepet" av folk som mente at barn bør få antibiotika, at de er syke (!) men jeg innser det ikke, at de har jernmangel (!) fordi alle barn har jernmangel og sånt, at alle barn har ørebetennelse. Men niks, altså. Begge to er stortsett friske. Og jeg ville ikke vært bekymret.

Anonymous poster hash: a6ae1...102
Skrevet

Når det gjelder vannkopper, så fikk jeg dem da jeg var fem år. Det haster ikke å få dem verken i førskolealder og etter. Det finnes nemlig vaksine mot vannkopper. Men 98%av barna får vannkopper, enten i barnehagen eller i barneskole. Jeg ville ikke vært bekymret over det.

Gjest Magdalene
Skrevet

tror det er røde hunder eller meslinger du tenker på, det kan være svært farlig, men det er jo også sånt vi i dag blir vaksinert mot. En venninne fikk vannkopper da hun var gravid og legen sa at dette var vanligvis helt ufarlig og det var svært ubehagelig for henne men det gikk helt fint med både henne og barnet. Vannkopper er i de aller fleste tilfeller ufarlige, litt som influensa. Riktig at man blir sykere som voksen og at det gjerne varer lenge. Det finnes som med influensa risikogrupper som bør unngå disse sykdommene og/elelr vaksinere seg, men for de fleste av oss går det over med tiden til hjelp. Fant forresten denne:

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/vannkopper.php

Når det kommer til gravide og vannkopper, tror jeg det er du dom blander http://www.vannkopper.no/vannkopper_gravid.shtml

"Dersom mor får vannkoppeinfeksjon i første del av svangerskapet kan fosteret en sjelden gang bli smittet. Dette er svært alvorlig, og kan gi misdannelser hos fosteret dersom gravide blir smittet. Ved smitte hos mor rett før fødselen kan barnet få alvorlig infeksjon etter fødselen med betennelse på hjernen. "

Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

Bare la ting gå sin gang. Mine barn har også heldigvis vært svært lite syke, ingen av dem har hatt vannkopper ennå heller. Synes ikke noe om å smitte dem bare for å gjøre det.

Vannkopper er forresten ikke farlig for friske voksne.

Endret av Riskjeks
  • Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Når det kommer til gravide og vannkopper, tror jeg det er du dom blander http://www.vannkopper.no/vannkopper_gravid.shtml

"Dersom mor får vannkoppeinfeksjon i første del av svangerskapet kan fosteret en sjelden gang bli smittet. Dette er svært alvorlig, og kan gi misdannelser hos fosteret dersom gravide blir smittet. Ved smitte hos mor rett før fødselen kan barnet få alvorlig infeksjon etter fødselen med betennelse på hjernen. "

Jeg vet ikke som mye om det med vannkopper, men det er røde hunder (rubella) som man opplyser gravide om at kan være farlig. Har aldri hørt noe om at vannkopper kan være farlig for gravide.

• Liker 1
Gjest AnneShirley
Skrevet

Kunne gjerne sett at de fikk vannkopper snart (2 1/2 og 4 1/2 nå), siden jeg fikk det som tennåring selv og ikke syntes det var spesielt gøy. Men utover det er det jo bare en fordel at de er friske og ikke syke.

Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg vet ikke som mye om det med vannkopper, men det er røde hunder (rubella) som man opplyser gravide om at kan være farlig. Har aldri hørt noe om at vannkopper kan være farlig for gravide.

Ikke for de gravide da, men for fosteret.

Husker jeg som student jobbet på nyfødtintensiv, hvor jeg en dag måtte ringe rundt til alle mødrene midt på natten, fordi det var oppdaget vannkopper hos et søsken av et inneliggende barn, hvor de barna der mødrene ikke hadde hatt vannkopper måtte vaksineres.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Ikke for de gravide da, men for fosteret.

Husker jeg som student jobbet på nyfødtintensiv, hvor jeg en dag måtte ringe rundt til alle mødrene midt på natten, fordi det var oppdaget vannkopper hos et søsken av et inneliggende barn, hvor de barna der mødrene ikke hadde hatt vannkopper måtte vaksineres.

Jada, men da er det litt rart at legene ikke opplyser om det, er det ikke? De gangene jeg har vært gravid har det vært info om røde hunder og graviditet, og man tester jo for antistoffer så vidt jeg husker. Påstår ikke at du tar feil altså, synes bare det er rart det ikke er mer kjent om det er så farlig?

Skrevet

For å gjenta det som er blitt skrevet og linket til over her: Hos voksne, spesielt gravide - kan vannkopper være en alvorlig sykdom som krever sykehusinnleggelse og intensiv behandling. Dessuten kan infeksjonen i første halvdel av graviditeten, i sjeldne tilfeller (ca. 2%), medføre alvorlige fosterskader.

Hvis den gravide ikke har hatt vannkopper, kan en blodprøve vise om vedkommende er mottakelig for infeksjonen. Blodprøven er viktig, fordi ca. 80% av dem som mener at de ikke har hatt vannkopper, allikevel har vært smittet og derfor er beskyttet mot sykdommen.

http://nhi.no/graviditetsoraklet/symptomsjekker/vannkopper-i-svangerskapet-37613.html

Anonymous poster hash: bcd5e...ebc

Gjest Magdalene
Skrevet

Jada, men da er det litt rart at legene ikke opplyser om det, er det ikke? De gangene jeg har vært gravid har det vært info om røde hunder og graviditet, og man tester jo for antistoffer så vidt jeg husker. Påstår ikke at du tar feil altså, synes bare det er rart det ikke er mer kjent om det er så farlig?

Det er velkjent i min omgangskrets, så så ukjent er det nok ikke for folk flest.

Har mor hatt vannkopper, overføres varicella-antistoff til foster, som det har en tid etter fødsel.

Det er altså kun i de tilfellene hvor mor ikke har hatt vannkopper det kan være farlig.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Forstår jo at det bare er farlig for dem som ikke har hatt vannkopper :P

Skrevet

Jeg fikk det første året å barneskolen da det gikk vannkopp epidemi, men for to år siden lå både mann og barn strak ut på julaften med vannkopper, så de måtte være hjemme mens jeg feiret jul som vi pleier med hele familien:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...