AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #1 Skrevet 7. oktober 2013 Hva baseres barnebidrag på? Mnd. eller årlig inntekt? Her får far utbetalt mer i mnd enn årsinntekten i skattelistene tilsier.. Jeg vil tro han bruker av inntekten til å investere inn i eget firma igjen.. Skal han da betale etter hva han får utbetalt i mnd eller den faktiske årsinntekten? Noen som vet? Noen som harAnonymous poster hash: a9d96...48d
Kontormus Skrevet 7. oktober 2013 #2 Skrevet 7. oktober 2013 i utganspunktet bruker NAV siste års ligning for å regne ut bidrag. BY må dokumetere om det er avvik eller reelle variabler hvis han mener bidrag er satt for høyt. Det praktiseres forskjellig har jeg erfart, min eksmann fikk ikke godkjent at han hadde mye utenlandstillegg i inntekten de hadde fastsatt bidrag fra til tross for at arbeidsgiver bekreftet at han ikke lenger hadde stilling som medførte slike oppdrag, mens far til mitt barn har diktert NAV slik han vil, og har endt opp med å prate ned bidraget.
Kontormus Skrevet 7. oktober 2013 #3 Skrevet 7. oktober 2013 Men, hvis du forteller NAV det du forteller her, så kan det hende at de vil se lønnslippene hans.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #4 Skrevet 7. oktober 2013 i utganspunktet bruker NAV siste års ligning for å regne ut bidrag. BY må dokumetere om det er avvik eller reelle variabler hvis han mener bidrag er satt for høyt. Det praktiseres forskjellig har jeg erfart, min eksmann fikk ikke godkjent at han hadde mye utenlandstillegg i inntekten de hadde fastsatt bidrag fra til tross for at arbeidsgiver bekreftet at han ikke lenger hadde stilling som medførte slike oppdrag, mens far til mitt barn har diktert NAV slik han vil, og har endt opp med å prate ned bidraget. Betyr det at far kan få så høy inntekt han bare vil men at det ikke vil gå meg til gode før året etter? Anonymous poster hash: a9d96...48d
Kontormus Skrevet 7. oktober 2013 #5 Skrevet 7. oktober 2013 Ja. Og det blir ikke justert med midre du søker om ny fastsettelse. MEN du kan jo opplyse NAV om differansen i årsinntekt og månedsinntekt, så gjør de en vurdering (mulig det finns regler for hva som er lov å "underslå").
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #6 Skrevet 7. oktober 2013 Betyr det at far kan få så høy inntekt han bare vil men at det ikke vil gå meg til gode før året etter? Anonymous poster hash: a9d96...48d So? "Meg til gode?" Dummeste jeg har hørt.... Det kommer uansett BARNET tilgode ved at far har råd til et bedre hjem... Hvis dere har fått fastsatt bidrag via NAV er det det som gjelder -uansett , helt til en av dere ber om ny vurdering.. Noen alenemødre er ufattelig frekke, Anonymous poster hash: 6732a...8f8 1
Gorgonzola Skrevet 7. oktober 2013 #7 Skrevet 7. oktober 2013 Betyr det at far kan få så høy inntekt han bare vil men at det ikke vil gå meg til gode før året etter?Anonymous poster hash: a9d96...48d Fremdeles tillatt å være fordumsfull?? Menn kan brukes til så mangt, spesielt som sæd- og penge donorer.
Gjest Magdalene Skrevet 7. oktober 2013 #8 Skrevet 7. oktober 2013 Hva baseres barnebidrag på? Mnd. eller årlig inntekt? Her får far utbetalt mer i mnd enn årsinntekten i skattelistene tilsier.. Jeg vil tro han bruker av inntekten til å investere inn i eget firma igjen.. Skal han da betale etter hva han får utbetalt i mnd eller den faktiske årsinntekten? Noen som vet? Noen som harAnonymous poster hash: a9d96...48d Men du... Det som står på skattelistene og slikt stemmer jo ikke med årsonntekten til de fleste. Hva som står der jo avhengig av hva han F.eks har i lån etc.. Det spiller ingen rolle om han invisterer i eget firma. Alle månedslønnene ett år, blir jo det som utgjør årslønnen.
Kontormus Skrevet 7. oktober 2013 #9 Skrevet 7. oktober 2013 NAV bryr seg i utgangspunktet ikke om hva BY måtte ha av lån. Det er bare i de tilfeller at bidraget blir satt så høyt i forhold til inntekt (f.eks. der hvor det ikke er samvær), at det er problematisk for BY og leve av det som blir igjen. Og da er det bare "fornuftige boutgifter" det blir tatt hensyn til. Man kan altså ikke ha en 25 millioners villa og et gigantisk lån, for deretter å hevde at man ikke har råd til boutgifter fordi en betaler for mye i bidrag. Ikke har jeg veldig peiling på bedrifter og investeringer, men det er vel faktisk "lønn" på lønnslippen eller i regnskapet en skal regne bidrag ut fra. Ja, en liten uheldig uttalelse TS, "meg tilgode" er bensin på bålet. Det var selvsagt barnet/barna til gode du mente?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #10 Skrevet 7. oktober 2013 NAV bryr seg i utgangspunktet ikke om hva BY måtte ha av lån. Det er bare i de tilfeller at bidraget blir satt så høyt i forhold til inntekt (f.eks. der hvor det ikke er samvær), at det er problematisk for BY og leve av det som blir igjen. Og da er det bare "fornuftige boutgifter" det blir tatt hensyn til. Man kan altså ikke ha en 25 millioners villa og et gigantisk lån, for deretter å hevde at man ikke har råd til boutgifter fordi en betaler for mye i bidrag. Ikke har jeg veldig peiling på bedrifter og investeringer, men det er vel faktisk "lønn" på lønnslippen eller i regnskapet en skal regne bidrag ut fra. Ja, en liten uheldig uttalelse TS, "meg tilgode" er bensin på bålet. Det var selvsagt barnet/barna til gode du mente? Takk for svar kontormus! Selvsagt en dårlig formulering fra min side :-) Anonymous poster hash: a9d96...48d
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #11 Skrevet 7. oktober 2013 Takk for svar kontormus! Selvsagt en dårlig formulering fra min side :-) Anonymous poster hash: a9d96...48d Bare det at du greide å formulere det slik viser hva visse bidragsmottager tenker... Eksens bidrag er lønn til dem -Anonymous poster hash: 6732a...8f8
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #12 Skrevet 7. oktober 2013 Bare det at du greide å formulere det slik viser hva visse bidragsmottager tenker... Eksens bidrag er lønn til dem -Anonymous poster hash: 6732a...8f8 Si at barnefar ikke betaler bidrag da, fordi han ikke gidder. I mellomtiden er det mor som betaler hans del, det er ikke som om barnet flyr rundt naken og ikke får mat i den perioden. Når dette betales tilbake så er det på en måte som om det er gjeld til mor fordi mor har betalt bf sin del. Faren til min sønn har ikke betalt en pøkk på gudene vet hvor lang tid. Lønnstrekk fungerte i en periode, men han bytter mellom jobber slik at navi ikke klarer å holde med. Mitt barn får det han trenger fordet, her i hus står stefar for størsteparten av forsørgelsen økonomisk. Hvis den gjelden noen gang blir tilbakebetalt er det ikke selvfølge at pengene går inn på barnets sparekonto, pengene er ment å dekke livsopphold og nødvendigheter, ikke en fordel for sparekontoen til barn med skilte foreldre. Anonymous poster hash: d28a4...635 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #13 Skrevet 7. oktober 2013 NAV kan sette bidrag etter skjønn. Dvs de som prøver å unnlate kan likevel bli regnet for å ha normalinntekt for deres yrke, og krevd deretterAnonymous poster hash: 614d1...99c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå