AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #1 Skrevet 7. oktober 2013 Og bortsett fra at det får meg til å føle meg skikkelig gammel er det vel egentlig en hyggelig ting. Hun virker som ei bra jente. Jeg vil også si at sønnen min er en "skikkelig" gutt, ganske ansvarlig for alderen, gjør det bra på skolen, spiller fotball. De går begge siste året på ungdomskolen. Vi har jo hatt prevensjonspraten og alt det der tidligere, og min mann har også litt spøkefullt minnet gutten på dette nå nylig. Men det jeg lurer på er vel hvor mye man skal "oppmuntre" til forholdet. Skal de få lov til å henge sammen så mye de vil? Er jo litt redd for at det skal gå utover andre ting, som lekser, trening og kompiser. Og skal de få lov til å overnatte hos hverandre? Skal vi invitere henne med på familiesammenkomster? Bør jeg snakke med foreldrene hennes om noen av disse tingene, eller er det helt pyton for en tenåring hvis jeg gjør det? Anonymous poster hash: 4d3fd...1fb
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #2 Skrevet 7. oktober 2013 Hehe.. Da jeg var tenåring, hadde jeg synes det var pyton om foreldrene hadde snakket sammen ja Jeg synes ikke du skal nekte dem å være sammen. Så lenge de ikke overdriver. Ja, inviter henne i bursdagerosv, vis at hun er velkommen. Men ikke treng deg på, det kan føles ubehagelig..Anonymous poster hash: 71fd4...6d8 5
Gjest Bud Skrevet 7. oktober 2013 #3 Skrevet 7. oktober 2013 Kjæresteopplegget vil helt sikkert gå utover de andre interessene som fotball og skolearbeid, men det dummeste du gjør er å være negativ til forholdet. Forhold deg nøytal og kanskje oppmuntre litt ekstra til skolearbeid..?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #4 Skrevet 7. oktober 2013 Forholde seg nøytral er vel et godt utgangspunkt. Ikke invitere henne til familiesammenkomster med en gang, og ikke nekte ham å møte henne. Blir det et varig forhold, blir det jo mer naturlig å invitere henne på familiesammenkomster osv etter hvert. Overnatting er det greit å ha som et ikke-tema i første omgang. Da bør begge være over 16 og ha vært sammen i minst noen måneder. Og ja, jeg vet de uansett vil kunne ha sex, det er ikke det som er poenget, men signalet/holdningen. Anonymous poster hash: 6595f...885 20
_Aries Skrevet 7. oktober 2013 #5 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg synes man skal oppføre seg noenlunde likt som ved andre forhold, litt uavhengig av alder. Virk interessert i henne, lær henne å kjenne. Og ja, det er mulig at forholdet kan gå utover karakterene hans, men ikke nødvendigvis. Da er det ekstra viktig at du oppmuntrer han. Det kommer først og fremst an på hvilke familiesammenkomster du tenker på. Skal dere ha familiemiddag, bursdager osv synes jeg dere burde invitere henne. Når det kommer til overnatting så tror jeg det lureste er at du avventer situasjonen. Ikke spør om hun skal overnatte snart, men dersom han spør om hun kan få overnatte, så tror jeg det lureste er å si ja. Da har du iallefall kontroll på hvor de er. Ellers tror jeg det kan dukke opp mange løgnaktige historier om hvor man skal være. 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #6 Skrevet 7. oktober 2013 Er det ikke greit å si at det ikke blir overnatting så lenge de begge ikke er over 16 år? Joda, jeg vet jo at de kan gjøre det hvor som helst og når som helst, men man trenger jo ikke signalisere at man som foreldre legger opp til det. Anonymous poster hash: d6673...262 5
Luckiness Skrevet 7. oktober 2013 #7 Skrevet 7. oktober 2013 (endret) Er du redd for at deres forhold skal gå utover lekser og trening så kan dere jo inngå en avtale at det skal gjøres ferdig før han er med kjæresten sin. Vet ikke hvilken type trening han går på, idrett kanskje? Kanskje han har lyst å være mer med sin kjæreste nå enn å trene, men det kan jo være en fordel å fortsette, spesielt om det er en idrett. Tenk om de plutselig ikke vil være sammen mer? Da er det greit å ha noe å gå til, som en idrett, som han alltid har gått på og hvor gjerne flere kompiser er med på. Synes ikke dere skal be kjæresten hans med på alle familiesammenkomster. Selv om din sønn og henne, og gjerne du, tenker at de kommer til å være sammen lenge, så vet man aldri. Dumt både for din sønn og familien at det hele tiden er nye jenter med i sammenkomster (der overdrev jeg vel litt. men det kan jo fort bli 3 jenter i løpet av et-to år i den alderen). Kanskje dere kan holde det til at hun er med på sammenkomstene dere steller i stand, men at hun ikke er med når dere skal i sammenkomster hos andre i familien. Inntil dere ser at dette gjerne er et forhold som vil vare en stund Jeg synes de fint kan overnatte hos hverandre, så lenge det holdes til helger og ferier. * Om de vil ha sex, så kommer de til å ha sex uansett om de får overnatte hos hverandre eller ei. Finnes alltids en løsning selv om man ikke er på overnatting. Men dere bør jo fortelle han litt om konsekvenser. Da tenker jeg på konsekvenser som å f.eks. angre i ettertid, at man egentlig ikke følte seg klar, egentlig ønsket å vente, at ting gjerne skjer før man får tenkt seg om... Tror jeg ville synes det var flaut om mine foreldre pratet med hans foreldre om slikt når jeg var på den alderen. Men om dere tilfeldigvis snakker sammen, så kan dere jo bli enige om begge synes overnatting er greit og lignende. Endret 7. oktober 2013 av Luckiness 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #9 Skrevet 7. oktober 2013 De fleste voksne med over tre hjerneceller skjønner at overnatting burde være totalt uaktuelt før begge er 16. Det handler ikke om å være naiv, de kan selvfølgelig ha masse sex, men det viktige er signalet man sender. Det blir som å sende med mindreårige alkohol på fest ‹‹for da vet man hva de drikker››. Jovisst. Anonymous poster hash: fa74b...9a0 5
_Aries Skrevet 7. oktober 2013 #10 Skrevet 7. oktober 2013 De fleste voksne med over tre hjerneceller skjønner at overnatting burde være totalt uaktuelt før begge er 16. Det handler ikke om å være naiv, de kan selvfølgelig ha masse sex, men det viktige er signalet man sender. Det blir som å sende med mindreårige alkohol på fest ‹‹for da vet man hva de drikker››. Jovisst. Anonymous poster hash: fa74b...9a0 Hva skjer med denne maagiske grensen på 16 år? Jeg er klar over at det er den seksuelle lavalder, men tror dere virkelig at en på 16 er så mye mer moden enn en på 15? TS kjenner sitt eget barn best. Og ut ifra beskrivelsen synes jeg han høres ut som en oppegående gutt. Og jeg snakker ikke om å legge til rette til sex med champagne, levende lys og roseblad på sengen. Men at dersom en ungdom SPØR sine foreldre synes jeg han viser dem en respekt som jeg synes burde gjengjeldes. Gi han en mulighet til å oppføre seg voksent og å ta ansvar. Og dessuten så tror jeg voksne er mer sex-fiksert enn tenåringer. Med engang de fleste voksne hører ordet overnatting fra et ungt par på 15-16 år går man automatisk ut fra at det er sex i bildet. Men det er det som oftest ikke. Synes det som oftest kan sammenlignes med overnatting fra en av samme kjønn. Man finner da mye da også, men man har ikke automatisk sex fordi. 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #11 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg syntes de burde få overnatte. Hvis de vil ha sex kommer til til å gjøre det uansett. Jeg fikk ikke overnatte hos min kjæreste da jeg var 15-16, løsningen var sex når foreldre var på jobb og sex i skogen. Ahhhh beste orgasmene kommer av hemmelig sex.Anonymous poster hash: f214a...c1d 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #12 Skrevet 7. oktober 2013 Høres jo egentlig ut som det beste hadde vært å latt dem overnatte om man ikke liker tanken på at de har sex... Ellers skjønner jeg ikke problemstillingen rundt invitasjoner til familiesamlinger. Spør sønnen din. Vil han at hun skal komme, så inviterer du. Verre er det vel ikke? Anonymous poster hash: 6fcb7...e15
xinnia Skrevet 7. oktober 2013 #13 Skrevet 7. oktober 2013 Og bortsett fra at det får meg til å føle meg skikkelig gammel er det vel egentlig en hyggelig ting. Hun virker som ei bra jente. Jeg vil også si at sønnen min er en "skikkelig" gutt, ganske ansvarlig for alderen, gjør det bra på skolen, spiller fotball. De går begge siste året på ungdomskolen. Vi har jo hatt prevensjonspraten og alt det der tidligere, og min mann har også litt spøkefullt minnet gutten på dette nå nylig. Men det jeg lurer på er vel hvor mye man skal "oppmuntre" til forholdet. Skal de få lov til å henge sammen så mye de vil? Er jo litt redd for at det skal gå utover andre ting, som lekser, trening og kompiser. Og skal de få lov til å overnatte hos hverandre? Skal vi invitere henne med på familiesammenkomster? Bør jeg snakke med foreldrene hennes om noen av disse tingene, eller er det helt pyton for en tenåring hvis jeg gjør det? Anonymous poster hash: 4d3fd...1fb hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt det litt etter som det kommer seg naturlig. Det viktigste er å ikke nekte ungdommen noe men prate med de , ikke til de.. ha en åpen dialog, støtte de og gi de gode råd... men la de på en finurlig måte finne ut av valget litt selv... jo mer tillit man gir ungdommen jo bedre ansvar tar de... Når det gjelder det andre foreldre paret- tja, tror kanskje jeg ville tatt en prat med de når spørsmålet om overnatting kommer.. eller så hadde jeg håpet på å møte de sånn tilfeldig,... Da jentene mine var på den alderen og fikk seg kjæreste, syntes jeg det var bedre at de var hjemme hos meg og overnattet her, enn at de overnattet og var mye hos gutten..så lenge de var hos meg følte jeg en viss kontroll. Følte det ikke behovet for og ha kontroll på den måten med guttungen min... det var nok "slackere" på en måte , selv om han også ble pepret om ansvar vedrørende sex prevensjon, kondom etc. Det er en tøff greie med ungdommer.. hvor mye skal man bry seg eller ikke.. man må se ann litt etter hvordan ungdommene er også... .
Arlea Skrevet 7. oktober 2013 #14 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg ville bare sett det an, la de få henge sammen innenfor de rammene han har med sine øvrige venner (med overnatting osv. som unntak) og se hvordan det går. Jeg ville ikke prøvd å legge noen føringer med mindre du ser at forholdet er usunt (går utover skole, andre venner osv. over tid). Tenåringer er ikke de mest ansvarlige, men i den alderen er det også viktig at de får lov til å ha en viss autonomi over sitt sosiale liv. Å involvere seg med foreldrene til jenta ser jeg ikke helt grunnen til, med mindre det blir naturlig over tid. Det er jo ikke sikkert at forholdet varer så lenge heller. 2
Emelia Skrevet 7. oktober 2013 #15 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg mener det er fint tilrettelagt ved at de får lov til å overnatte hos hverandre! Ser at folk over her sier du ikke bør invitere til familiesammenkomster med engang? Skjønner ikke poenget, om du har store familiesammenkomster/fester, så ser jeg ikke problemet i å invitere jenten? Ellers vil jeg anbefale deg å bli godt kjent med jenten, gjerne familien også! 3
minister-mio Skrevet 7. oktober 2013 #16 Skrevet 7. oktober 2013 hvis du føler det er aktuelt å invitere på familiesammenkomster bør du spørre sønnen din "vil du at vi skal invitere henne med på førjulsbrunchen til tante-Kari?" Overnatting er de kanskje litt unge for. Klart de har sex uansett, men du trenger jo ikke oppmuntre 1
Dricka Skrevet 7. oktober 2013 #17 Skrevet 7. oktober 2013 Ikke gjør noe stort nummer ut av det. Bare la de holde på. Vær god mot jenta, kan jo hende de en gang gifter seg og hun blir mor til dine barnebarn 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #18 Skrevet 7. oktober 2013 Hva skjer med denne maagiske grensen på 16 år? Jeg er klar over at det er den seksuelle lavalder, men tror dere virkelig at en på 16 er så mye mer moden enn en på 15? TS kjenner sitt eget barn best. Og ut ifra beskrivelsen synes jeg han høres ut som en oppegående gutt. Og jeg snakker ikke om å legge til rette til sex med champagne, levende lys og roseblad på sengen. Men at dersom en ungdom SPØR sine foreldre synes jeg han viser dem en respekt som jeg synes burde gjengjeldes. Gi han en mulighet til å oppføre seg voksent og å ta ansvar. Og dessuten så tror jeg voksne er mer sex-fiksert enn tenåringer. Med engang de fleste voksne hører ordet overnatting fra et ungt par på 15-16 år går man automatisk ut fra at det er sex i bildet. Men det er det som oftest ikke. Synes det som oftest kan sammenlignes med overnatting fra en av samme kjønn. Man finner da mye da også, men man har ikke automatisk sex fordi. Fordi hva da? Gratulerer med å ikke å greie å ta poenget mitt i det hele tatt. Det signalet vi snakker om er at rettsregler er det ikke så farlig med. Man oppmunter ikke barn til lovbrudd. Så enkelt og tydeligvis så vanskelig for enkelte. Anonymous poster hash: fa74b...9a0 2
Trulte1234 Skrevet 7. oktober 2013 #19 Skrevet 7. oktober 2013 Min sviger datter kom i mitt hjem for 15 år siden , da var hu 15 og sønn min var 16 , etter att de hadde vert sammen en tid lot jeg det være opp til hennes foreldre om hun fikk overnatte , og familie sammenkomster var hun mer enn velkommen i når de unge selv ønsket , 2
_Aries Skrevet 7. oktober 2013 #20 Skrevet 7. oktober 2013 Fordi hva da? Gratulerer med å ikke å greie å ta poenget mitt i det hele tatt. Det signalet vi snakker om er at rettsregler er det ikke så farlig med. Man oppmunter ikke barn til lovbrudd. Så enkelt og tydeligvis så vanskelig for enkelte. Anonymous poster hash: fa74b...9a0 Tror du burde lese hva jeg skrev en gang til. Jeg sa vel ikke at hun skulle oppmuntre til det, men heller legge til rette hvis han ønsket å ha henne på overnatting. Som mange andre sier vil de ha sex, så har man det uansett. Det jeg mente var at det var mye bedre å tilrettelegge det, og skape trygge og gode rammer rundt det som er uunngåelig. Jeg hadde iallefall foretrekt at min sønns første gang kunne foregå i det trygge og stabile miljøet et hjem har, isteden for hos en kompis/i skogen/ett eller annet lugubert sted. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå