Gå til innhold

Til alle dere med barn i SFO og barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

I ferier sender vi ut påmeldingsskjemaer hvor vi ønsker å vite om barna deres kommer eller ikke, og grunnen til dette er enkel. Det er i ferier det er lettest for oss å ta ut ferie eller avspasering. Det er jo en stor fordel for dere at vi kan avvikle ferie og avspasering i ferier hvor antallet barn er lavere, enn at vi skal gjøre dette når det er flere barn til stede.

Har nå etter mange år i både SFO og barnehage opplevd å være kraftig overbemannet fordi foreldre melder på barna sine "sånn i tilfelle".

Vi forstår det godt at det kan bli endringer dersom dere plutselig er hjemme allikevel fordi et av barna for eksempel er syke, men det er ofte de samme som sier de kommer, men som alltid tar fri.. Vi bemannes jo etter antallet barn som er meldt på..

Hilsen barnehageansatt som i dag var på jobb med 4 andre voksne og 6 barn.

Anonymous poster hash: e1f86...343
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjent stil det der. Vi har kommet 10 voksne på jobb, skal da være rundt 30 barn påmeldt, så kommer det kanskje 9-10. DVS 5 av de voksne faktisk blir sendt hjem, 5 kunne egentlig fått fri. Men det tenker ikke foreldre på.

Anonymous poster hash: 770e7...077
  • Liker 1
Skrevet

Et kjent problem. Nå er det tre som skal ha høstferie på vår avd. Og jeg har mye avspasering å ta ut. Har ikke søkt, men håper å kunne ta noe. Så blir det spennende å se om flere tar fri.

Anonymous poster hash: eaa3f...2f2

Skrevet

så kjipt. Burde være bindende påmelding, og ekstra betaling for disse feriedagene. Eller at foreldrene må ha gyldig grunn (helst sykemelding fra lege) dersom de/barna blir syke, eller annet.

På sfoen her koster det ekstra å ha barna der i ferier

Anonymous poster hash: 0f6e3...c83
Skrevet

Kjære SFO-ansatte

Det hadde vært fint om dere kunne husket på å sende skjema med barna hjem. Dette fordi at det er greit, som forelder, å kunne sin fra på forhånd når det faktisk skal gjøres slik.

Det hadde også vært flott om programmet for ferien hadde vært fastlagt, iallfall noenlunde, samtidig som slike skjema skal inn og ikke etter at barna har sluttet før ferien. Da hadde det vært mye lettere å vite hvilken dag det er ønskelig at barna skal være der. Men nei, det visste dere fremdeles ikke i dag, når ferien starter mandag, så hvordan man skal vite hvilke dager man skal sette barnet opp på, når det ikke trenger gå dit hver dag, er jo en smule vanskelig. Jeg mener, det er artigere med utflukter enn film på klasserommet, eller hva ...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jobber også i bhg og kjenner til problemet- men det går jo begge veier. Om en mor ikke melder på barnet sitt men selv blir syk og ikke orker å ha barnet hjemme så får hun ikke levere barnet i bhg for vi har jo ikke tatt med barnet i beregningen når vi satte opp personal. Så på den måten skjønner jeg at folk helgarderer seg :)

Dessuten er det masse å gjøre i bhg om det er få barn, endelig kan man reparere ødelagte bøker, sortere spillene - legge brikker i riktig boks, vaske tørkeskapet, kopiere opp/ lage opplegg til div. språkgrupper, forberede foreldresamtaler, sortere bilder på dataen osv.......

Trenger ikke tvinne tommeltotter selv om det er få barn ;)

Og finn på noe gøy med de barna som er der - dra på kino, museum, lag skumparty på badet, bak boller eller noe annet helt spesielt :)

Endret av Leanne
  • Liker 3
Skrevet

For vår del er innleveringsfristen for sommerferie langt tidligere enn det er vanlig å sette opp ferie. Og om det er slik gor deres del forstår jeg har godt at foreldre helgarderer!

I år viste jeg at jeg skulle ha 4 uker sommerferie, tre av de var jeg sikre på, men ikke på hvilken side av de tre jeg skulle ha den siste. Jeg førte opp tre uker! Jeg tror at hadde bhg/sfo klart å ha en senere frist ville det kommet inn mye sikrere svar!

Skrevet

Det finnes helt klart mange årsaker til at det blir sånn, og mange gyldige grunner til at det er vanskelig å forutsi akkurat når ferien blir osv.

Men på et generelt grunnlag tror jeg mange foreldre bare kan ta til seg kritikken og prøve å ta mer hensyn. For at over halvparten at foreldrene ikke aner om de skal ha juleferie/høstferie eller ikke, det har jeg problemer med å skjønne. Forstår godt at personalet blir frustrert.

Har selv barn i barnehage og SFO, og vet at ting kan endre seg og at det ikke alltid er lett. Men jeg blir litt sjokkert over hvor sløve mange er med å møte opp når de har sagt at de skal.

Anonymous poster hash: 71b56...ad0
  • Liker 1
Skrevet

Jobber også i bhg og kjenner til problemet- men det går jo begge veier. Om en mor ikke melder på barnet sitt men selv blir syk og ikke orker å ha barnet hjemme så får hun ikke levere barnet i bhg for vi har jo ikke tatt med barnet i beregningen når vi satte opp personal. Så på den måten skjønner jeg at folk helgarderer seg :)

At man kan bli syk synes jeg er en dårlig unnskyldning til å helgardere seg. Syk kan man bli i helger også, eller sommerferien. Hva gjør man da?

• Liker 2
Skrevet

Men foreldrene betaler jo for plassen uansett?!

Anonymous poster hash: 194e6...213

Skrevet

Tviler på at det er det som er poenget, men at de ansatte ønsker å ta ut avspassering når det er minst barn tilstede - og ikke i vanlige ukedager hvor det vil bli for få voksne i forhold til barnegruppa.

• Liker 1
Skrevet

Selv om man betaler for plasse, så er ikke 2300 kr mnd dyrt for full barnehageplass opptil 10 timer daglig. Foreldre må skjønne at i skolens ferier så er det lavere bemanning, fordi noen barn tar fri. Sykdom kan ikke noen gjøre noe med, men det er meget sjelden 15 stk blir syke samtidig. Så derfor bør foreldre sette barna på fri når de har mulighet pga personalet får ikke overtidsbetalt når de er på personalmøter på kveldene osv. De må ta dette ut i avspasering, og helst når det er mindre barn i bhg. Ikke kjekt å avspasere en vanlig hverdag med full barnegruppe, da mangler de jo personal. OG ved avspasering får de ikke inn vikar.

• Liker 1
Skrevet

At man kan bli syk synes jeg er en dårlig unnskyldning til å helgardere seg. Syk kan man bli i helger også, eller sommerferien. Hva gjør man da?

Det er kanskje en dårlig unnskyldning for å helgarderer seg, men nå er det en gang slik at foreldrene har lov til det. Vi er en serviceinstutisjon så da velger jeg å forholde meg til det med et smil :) blir det færre barn har vi som sagt en del andre ting vi kan ta oss til.

• Liker 2
Skrevet

Høstferien i barnehagen endte med at 50% av barna var syke.. Min mista fire dager på grunn av oppkast, diare og forkjørelse. Det var vell noe som gikk, dessverre...

Anonymous poster hash: 3ec00...14f

Skrevet

Har alltid tatt mine fri i ferier jeg, pga jeg vet at da er det masse vikarer og færre voksne på jobb. Tilbudet er ikke deretter. Skolegruppa og div går ut + andre ting går ut, pga ferien.

Skrevet

Selv om man betaler for plasse, så er ikke 2300 kr mnd dyrt for full barnehageplass opptil 10 timer daglig. Foreldre må skjønne at i skolens ferier så er det lavere bemanning, fordi noen barn tar fri. Sykdom kan ikke noen gjøre noe med, men det er meget sjelden 15 stk blir syke samtidig. Så derfor bør foreldre sette barna på fri når de har mulighet pga personalet får ikke overtidsbetalt når de er på personalmøter på kveldene osv. De må ta dette ut i avspasering, og helst når det er mindre barn i bhg. Ikke kjekt å avspasere en vanlig hverdag med full barnegruppe, da mangler de jo personal. OG ved avspasering får de ikke inn vikar.

Hvorfor får de ikke inn vikar? Antall voksne pr barn ligger fast, uavhengig om faste ansatte er syke eller avspaserer eller tar ut ferie.

Skrevet

Hvorfor får de ikke inn vikar? Antall voksne pr barn ligger fast, uavhengig om faste ansatte er syke eller avspaserer eller tar ut ferie.

Fordi avspasering betyr at man får fri med betaling og da har ikke barnehagen råd til å betale for ekstra vikar. Er så vidt de har råd til dette ved sykdom. Sånn er dessverre vilkårene i barnehagene.

• Liker 2
Skrevet

Man er aldri 4 voksne pr barnegruppe hele dagen. Tidligvaktene begynner å gå hjem fra 13.30. Kjernetiden i alle barnehager er bare 4 timer, fra 10-14. Så at alle barn blir sett og hørt hver dag er ikke sant pga det er ikke nok personal til enhver tid, Og som sagt, avspasering er når personalet er på personalmøter, planleggingsdager + div og da må en ta dette ut i fri, for de har ikke ekstra budsjett til all overtiden. Er kanskje litt urettferdig ja, men så må nesten de som jobber fullt få lov til å gå til legen eller tannlegen i arbeidstiden og, for disse instansene er jo stengt etter klokka 16 og helger. Uansett om man er på sykehus, sykehjem eller barnehager så mangler det alltid personal, og ofte er vikarbudsjettet brukt opp etter 3-4 mnd, da får man ikke vikar i det hele tatt.

Skrevet

Jeg melder mine barn på, fordi jeg jobber. Men om en bestemor, tante eller andre kan stille opp lar jeg barna få fri fra barnehage/SFO. Kan jeg gi beskjed om at barnet har ett annet alternativ, så gjør jeg det så snart jeg vet, men mange ganger vet jeg ikke det før dagen er der. Det har jeg ikke dårlig samvittighet for, jeg har tross alt plass til barnet og rett til å bruke den.

Sier selvfølgelig fra om jeg VET at barnet ikke kommer.

Anonymous poster hash: 47df4...298

• Liker 4
Skrevet

De ansatte i barnehage. har krav på 4-5 uker fri.

Er det ikke bedre at de får tatt denne og at det ikke går utover barna?

Sånn feks til jul, sommerferie, Høstfesten osv da det er lite barn der uansett så er det ikke nødvendig med full bemanning. Istedet for at barna skal lide av at ansatte tar ferier resten av året og at det da blir mye underbemanning og lite aktiviteter på barna pga dette.

Anonymous poster hash: 44d21...eb8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...