Gå til innhold

Lettere sjokkert/bekymret over barnehagen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 2 år begynte i barnehagen for et par uker siden. Her vi bor er det mangel på barnehageplasser, så vi måtte bare ta den vi fikk, uten at vi visste noe om denne. Vi er klar over at det jobber mange med innvandrerbakgrunn der.

Da jeg skulle hente henne i dag, var hun urolig og lei seg, uten at jeg forsto hva som var galt. Ingen hadde ringt og sagt at noe hadde skjedd heller. Jeg prøvde å spørre personalet på avdelingen om det hadde skjedd noe, men de kunne ikke norsk (!). Gikk innom den andre avdelingen, og heller ingen av personalet der forsto norsk (!!). Så av de 7 som var på jobb i barnehagen i dag kunne ingen snakke norsk, og ingen kunne derfor forklare meg om noe hadde skjedd med jenta vår.

Det er norsktalende personale der også, men alle disse var tydeligvis syke/borte i dag. Jeg ringte avdelingslederen, som beklaget det hele og sa at det bare var tilfeldig at ingen som var der i dag ikke snakket norsk, og at det var sjelden det var tilfelle. Jeg spurte henne hvorfor de i det hele tatt har så mye personale som ikke snakker norsk, men da sa hun bare at de var flinke i jobben sin med barna.

Vi vet ikke helt hva vi skal gjøre nå. Å få plass i en annen barnehage er jo umulig, men jeg har vondt i magen av tanken på at jenta vår skal bli passet på av voksne som ikke forstår henne.

Hva tenker dere? Overreagerer jeg?

Anonymous poster hash: bb385...49c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du overreagerer ikke. Skal man jobbe i barnehage burde det være ett krav å snakke norsk så de faktisk kan kommunisere med de norsktalende barna.

Anonymous poster hash: e679c...f0d

• Liker 15
Skrevet

I all verden?! Rapporter til kommunen eller noe? Ring vg?

Hadde vært rasende, kjenner jeg blir amper her jeg sitter! Stakkars lita da :hug: det er ikke riktig noen steder at barn blir passet av personale som ikke kan snakke med det!

Anonymous poster hash: ea284...04b
  • Liker 10
Skrevet

I september sendte fem foreldre en klage til Bergen kommune der de fortalte om personale som ikke snakket godt nok norsk, dårlige hygieniske forhold og manglende pedagogisk personale.

http://www.ba.no/nyheter/article6389477.ece

Anonymous poster hash: 900fa...723

• Liker 2
Skrevet

I alle dager!! Jeg hadde ikke funnet meg i det!! Makan, kjenner jeg blir provosert!!

• Liker 2
Skrevet (endret)

I den barnehagen jeg jobbet, og i de barnehagene alle mine venninner har jobbet i, har alle hatt et veldig strengt krav om at alle ansatte skal kunne snakke flytende norsk. Dette syntes jeg var veldig dårlig, hvordan de som jobber i barnehagen snakker har også stor innvirkning på barnets språkutvikling.

Edit: Satt inn ett glemt ord :)

Endret av Kiva
  • Liker 3
Skrevet

det blir bare feil på alle mulige måter. Du må nesten klage.Det skal ikke oppstå en eneste dag hvor barna ikke blir forstått! Det er ikke hyggelig for barna! Eller bra . hvor flinke de er med barn begrenser seg veldig mye når de ikke snakker samme språk.

Anonymous poster hash: e52ad...6a3
  • Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig overreagerer du ikke!

Kjenner jeg ikke skal klage på at jeg ikke alltid forstår hva dansken i barnehagen vår sier :fnise:

Skrevet

Ikke rart ungen din var urolig og lei seg.. Jeg hadde gått videre med saken med engang..

Anonymous poster hash: 635e4...c03

• Liker 1
Skrevet

Du overreagerer absolutt ikke. Helt uakseptabelt at ikke en norsktalende var der. Kan ikke være så greit for barna som ikke blir forstått heller. Men sånn til en annen gang; du kan laste ned en oversetter app på mobilen din, så får du i det minste "snakket/skrevet" med de så du får vite hva som har skjedd. (Selv om det skulle være helt unødvendig å ha en app for å kommunisere med bhg ansatte)

Skrevet

Nei, TS, du overreagerer ikke!

Når man skal jobbe i en barnehage så må man faktisk være i stand til å kunne kommunisere med barna der. Når man ikke snakker norsk så kan man faktisk ikke kommunisere med dem, og da er det heller ikke rart at barna ikke føler jeg trygge der!

Huff! Jeg kjenner jeg fikk veldig vondt av jenta til TS. :(

• Liker 1
Skrevet

Noe sier meg at dette er i Oslo. Hadde omtrent samme problem i fjor. Heldigvis har vi fått byttet barnehage nå.

Anonymous poster hash: 70651...e3f

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde stilt spørsmål ved barnehagen. Når mine barn var mindre og gikk i barnehage, så forventet jeg at de voksne snakket norsk. Det skal bli tatt som en selvfølge. Personalet i barnehagen skal kunne kommunisere med foreldrene og barna, men det går ikke hvis ikke personalet snakker norsk. Jeg synes iallefall at det burde være krav om at man skal kunne norsk hvis man skal jobbe i en norsk barnehage. Det er ingen vei utenom, med mindre både barn og voksne kan kommunisere på engelsk.

Det er umulig å vite om noe har skjedd med datteren din, men det kan jo hende at hun kanskje fikk tilsnakk av personalet og ble veldig redd da de snakket et fremmed språk, Og det har kun gått to uker siden hun begynte og da trenger hun kanskje lenger tid på å føle seg trygg på de siden de ikke snakker norsk og kan forstå henne. Men det er uansett for dårlig at de som jobber der ikke kan forklare deg om det har skjedd noe.... :angry:

Skrevet

Ingen var i stand til å forstå hva du sa? Altså, de kunne virkelig ikke snakke norsk?

Da hadde jeg klagd. Det er jo ikke holdbart at personalet ikke kan forstå hva barn/voksne sier, og gjøre seg forstått.

Når det er sagt, gikk min eldste datter i barnehage med en norsk ped.leder, og resten assistenter med varierende grad av gebrokkent språk og aksent. Jeg syntes ikke det var noe problem, men det er selvsagt en helt annen situasjon enn når personalet virkelig ikke kan snakke norsk.

Anonymous poster hash: c2980...9c7
  • Liker 3
Skrevet

Ta kontakt med virksomhetsleder/enhets leder i bhg. Jeg synes svaret fra avd.leder er fir vagt. Be om et møte med avd.leder og virksingetsleder pg legg frsm dim bekymring. Dette må ordnes opp i for ditt barns beste!

Skrevet

Takk for svar, godt å høre at det ikke er jeg som er urimelig. Skal ta kontakt med barnehagestyreren på mandag, evt. også kommunen, og se hva de svarer. Neste skritt får evt. være å kontakte andre foreldre, og så evt. lokalavisen hvis vi ikke får orden på dette.

Selv om jenta vår bare har gått i barnehagen noen få uker, var dette en annerledes uro enn vi så i begynnelsen. Stort sett har hun vært blid og glad når vi kommer for å hente henne, men i går var det en helt annen jente jeg så. Hun snakker jo litt selvfølgelig, men det var tydelig at hun ikke har vokabularet til å forklare hva som var galt i går. I dag er alt som før heldigvis, gårsdagen er nok glemt for hennes del, men jeg er urolig :(

TS

Anonymous poster hash: bb385...49c
  • Liker 4
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Det er dessverre slik at NAV er av den oppfatninga av at "barnehage og SFO kan alle jobbe med".

Skrevet

Nei du overreagerer ikke!!!! Selvfølgelig skal personalet kunne snakke med barna og foreldrene! Jeg er helt sjokkert! Og en annen ting... Hvis noe alvorlig skulle skje.. Hvem ringer etter ambulanse? Jeg bare spør...

• Liker 6
Skrevet

Bare lurer litt.. Barnet ditt er to år gammel og sikkert ikke så flink til å beskrive hva som er galt, og du skjønte det ikke selv som sikkert kjenner barnet best.. Hvordan mener du at de ansatte i barnehagen der hun har vært i bare to uker skal forstå henne? Og det er vel ikke direkte uvanlig at man er urolige og ikke føler seg forstått?

Dog enig i at man bør kunne snakke norsk om man jobber på en plass der barn i den viktigste språkfasen i livet tilbringer mange timer...!

Anonymous poster hash: 67ee4...aba
Skrevet

TS: mener du virkelig at ingen av de ansatte snakket norsk eller forsto hva du sa? Eller var det vanskelig å kommunisere med dem?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...