Gå til innhold

vanlig å stjele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om barna som stjeler penger fra foreldrene:

Det overrasker meg stort at så mange synes det er greit å ta penger fra foreldrene, ja, at det til og med er normalt.

Jeg er ikke akkurat hauggammel, men jeg gjorde aldri det. Stjal aldri penger, røyk eller alkohol og ingen jeg kjente vedgikk å gjøre det. Dvs en gjorde, men hun nasket også i butikker (og var stolt av det).

Men dere som mener det er greit å ta penger fra foreldrene, hvordan rettferdiggjør dere det? Jeg er oppriktig nysgjerrig.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes IKKE det er greit, men må innrømme at jeg gjorde det selv. Ikke mye, en tier eller tjuekroning en gang i blant, som jeg brukte til å kjøpe meg mat i kantina.

Anonymous poster hash: a3014...52f
Skrevet

Penger synes jeg også er helt rart å bare skulle ta fra foreldre, det var ikke normalt hos oss, og ikke noe jeg har inntrykk av at vennene mine gjorde heller.

Derimot må jeg innrømme at jeg nok stjal litt alkohol da jeg var mindre. ikke fordi jeg ville stjele, men når jeg var under 18 og ville være "tøff", sneik jeg til meg ei øl fra kjøleskapet og håpet de ikke merket det. Var jo ikke bare-bare å skaffe. Jeg mener dog ikke at det var riktig å gjøre, og jeg håper jo at min frøken vokser opp og ikke gjør det samme mot meg.

Skrevet

Jeg følger spent med på om det kommer gode argumenter her.

Er helt på linje med trådstarter.

Skrevet

Er også enig med trådstarter. Som jeg skrev i den andre tråden det er sikkert flere som gjorde dette som barn, men så blir man eldre og innser at det var galt. Og det er for så vidt greit nok - alle gjør noe galt i barndommen. Det som er skremmende er voksne mennesker som ennå ikke innser dette!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri stjålet fra foreldrene mine!

Med det sagt så nasket jeg i butikker i ny og ne som fjortis.. Jeg rettferdiggjorde det for meg selv på den tiden med at man ikke stjal fra venner, familie eller små foretninger. Men typ H&M var fritt frem..

Skrevet

Her var det merkelig stille :fnise: I den andre tråden var det jo hauger av folk sommente at det var normalt å ta fra foreldrene...

Skrevet

Her var det merkelig stille :fnise: I den andre tråden var det jo hauger av folk sommente at det var normalt å ta fra foreldrene...

Hehe, la oss håpe de tok til fornuft?

Skrevet

Inspirert av tråden om barna som stjeler penger fra foreldrene:

Det overrasker meg stort at så mange synes det er greit å ta penger fra foreldrene, ja, at det til og med er normalt.

Jeg er ikke akkurat hauggammel, men jeg gjorde aldri det. Stjal aldri penger, røyk eller alkohol og ingen jeg kjente vedgikk å gjøre det. Dvs en gjorde, men hun nasket også i butikker (og var stolt av det).

Men dere som mener det er greit å ta penger fra foreldrene, hvordan rettferdiggjør dere det? Jeg er oppriktig nysgjerrig.

Jeg kan ikke se at det var noen at sa at det var greit å stjele hjemme - der tror jeg du trekker noen slutninger som ikke stemmer. Men det er ikke uvanlig at barn/ungdom stjeler hjemme. Og det må selvfølgelig korrigeres.

Så kan du spørre deg om hvorfor det kanskje ikke sees på som så alvorlig å stjele hjemme som å stjele i butikk eller av andre.

Da tror jeg vi er inne på "eierskapsfølelsen" til den enkelte. Ungdom føler vel også kanskje at de bor i "sitt" hus og derav har utvidede rettigheter. Og det er vel ikke ukjent for de fleste at barn/ungdom har litt overdimensjonert egosentrisk tanke når det gjelder rettigheter i "sitt" hus. Og at disse grensene kan være litt feiljusterte en periode og må korrigeres, det ser jeg på som en naturlig sak. Men å si det er greit - det kan jeg ikke se at noen gav til svar i forrige tråd.

Disse grensene tenker jeg er naturlig og en læring som kommer over tid. Jeg hadde ihvertfall helt andre grenser i meg selv den gang jeg bodde hjemme og var en del av husholdet enn når jeg flyttet og kom på besøk hjem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror alle barn har stjålet noe på et eller annet tidspunkt, det er som å lyve; man må liksom prøve det en gang for forstå konseptet. Men da er det snakk om forholdsvis små barn som ikke forstår konsekvensene.

Anonymous poster hash: 8d5b4...8ce

Skrevet

Jeg stjal penger fra foreldrene mine i en periode på barneskolen, rett og slett fordi jeg var så desperat etter å få venner og slippe unna mobbingen at jeg anså det som eneste løsning. Fikk så dårlig samvittighet (kombinert med at jeg gruet meg for skolen) at jeg slet veldig med vondt i magen og oppkast en periode, før jeg til slutt innrømmet det for mamma. På daværende tidspunkt rettferdiggjorde jeg det med at jeg trengte dem mer enn dem, men jeg klarte ikke holde på lenge.

Vet om flere som stjal ulike ting fra foreldrene sine, mye for spenningens skyld. Noen av dem hadde foreldre som jobbet mye, og dermed rettferdiggjorde det med at de fortjente det, siden de så foreldrene sine så lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...