Gå til innhold

Hva slags dialekt har du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

At Oslo-folk skarrer er vel pga talefeil?

Jeg synes også "standard østnorsk" er et merkelig begrep. Som nevnt over er Østlandet et stort område - det er vel 8 fylker som regnes til Østlandet. Å påstå at en sånn "halvfin" Oslo-dialekt er et standarmål for et så stort område synes jeg er direkte feil. Blir som å påstå at Bergens-dialekt er "standard vestlands-dialekt".

Videoannonse
Annonse
Gjest snoopy_93
Skrevet

Snakker breit østland. Sier ikke melk, mel, elg - men sier Mjølk, mjøl og ælj. :)

Født og oppvokst på landet.

Skrevet

Jeg synes også "standard østnorsk" er et merkelig begrep. Som nevnt over er Østlandet et stort område - det er vel 8 fylker som regnes til Østlandet. Å påstå at en sånn "halvfin" Oslo-dialekt er et standarmål for et så stort område synes jeg er direkte feil. Blir som å påstå at Bergens-dialekt er "standard vestlands-dialekt".

Mener å huske at skarre-r-en kan komme av at man hadde barnehjelp/nanny fra vestlandet. I tillegg er det jo mange som har foreldre som kommer fra andre deler i landet der de skarrer på r-en og at de tar etter dem selv om de selv snakker oslodialekt.

Anonymous poster hash: a4061...828

• Liker 2
Skrevet

Født og oppvokst i Oslo-vest, skal en kalle det vanlig dagligtale(?)
Jeg syntes dialekten i Vinje er nokså sjarmerende. :)

Jeg har ikke noe i mot dialekter, men er jo så klart noen som er mindre pene å høre på;

Trønder, Stavanger, "lofoten" osv.

Skrevet

Det å bruke begrepet standard østnorsk betyr ikke at man hevder at alle østnorske dialekter er like. Det handler om at man i Norge har en talt normalform for bokmål, og at denne formen, som står sterkt på østlandet, i stor grad fungerer som et standardspråk.

Skrevet

Jeg prater en solid nord-trøndersk dialekt,med god blanding fra flere steder :)

• Liker 1
Skrevet

Er ikke så glad i vestlandsdialekter,men liker godt nordlendinger :)

Skrevet

Bergensk.

Misliker østlandsk og nordnorsk, mens sørdialekter er fantastiske.

Skrevet

Det å bruke begrepet standard østnorsk betyr ikke at man hevder at alle østnorske dialekter er like. Det handler om at man i Norge har en talt normalform for bokmål, og at denne formen, som står sterkt på østlandet, i stor grad fungerer som et standardspråk.

Forstår det, men da må man finne opp et annet begrep. Rett og slett kalle det "standardmål" eller noe lignende. Noe jeg for så vidt er i mot da jeg mener det forringer dialektene, spesielt på østlandet.

Skrevet

Forstår det, men da må man finne opp et annet begrep. Rett og slett kalle det "standardmål" eller noe lignende. Noe jeg for så vidt er i mot da jeg mener det forringer dialektene, spesielt på østlandet.

Det kunne like gjerne hett østnorsk standard. Du kan være imot det så mye du vil, men språket lever sitt eget liv. Standardtalemålet (talt bokmål) har ingen offisiell posisjon i Norge, men den oppfyller likevel mange av kriteriene innen standardbegrepet.

Skrevet

Jeg er østlending. Prater en blanding av den typiske østlandsdialekta og totning. Liker veldig godt trønderdialekt. Liker ikke sånn de snakker i Ålesund.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det kunne like gjerne hett østnorsk standard. Du kan være imot det så mye du vil, men språket lever sitt eget liv. Standardtalemålet (talt bokmål) har ingen offisiell posisjon i Norge, men den oppfyller likevel mange av kriteriene innen standardbegrepet.

Det er begrepet jeg er i mot, ikke selve fenomenet... Selv om jeg synes det er synd at så mange unge østlendinger ikke vil/tør snakke dialekt.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg prater østlandsk, nærmere bestemt litt utenfor Oslo :)

Snakker ikke spesielt bredt, heller forholdsvis pent. Bare for å beskrive den litt bedre :)

Bergensk er en helt fantastisk fin dialekt. Liker trøndersk også, og da spesielt den litt bredere som de prater nærmere kysten.

Liker ikke Stavanger-dialekten, Haugesund- dialekten, Toten-dialekten og det meste nord for Nord-Trøndelag.

Endret av Dreamdrops
Skrevet

Jeg snakker en lett blanding av sør-jærsk og egersundsdialekt, men den har blitt litt avslipt med årene.

Alle dialekter har noe spesielt ved seg. Er det noe jeg ikke liker, så er det knoting.

Skrevet

Jeg synes det er veldig spennende med dialekter!

Jeg lurer derfor på hvilken dialekt har du?

Hvilken dialekt synes du er finest?

Er det noen dialekter du ikke liker?

Har standard østnorsk, standard urbant oslo-mål. Lurt på om jeg skal bytte om til bergensk, men det er for vanskelig å venne seg til eg, meg, deg, dokker, ikkje. Har både bergensk mor og hadde bergensk fjellsiden-lærer, har godt gehør, og er flink til å synge, men det blir litt for douchy å snakke bergensdialekt med bokmålspronomen. Garantert å bli slått ned på byen. Og første to årene, så vil du måtte drite deg ut av og til uansett.

Fineste dialekten i Norge, hmm, bergensk er fint på damer, sentrum-kristiansandsk eller søgnedialekt er også pent, ellers syns jeg tromsødialekt er veldig kult, både på damer og menn. Oslomål som ikke er vestkantsosiolekt-preget er vel norges kuleste og mest trendy. I Bergen hermer tom drittunger etter målformen min når de leker. Så mest status og "best" er vel Oslodialekten, uten tvil.

Skrevet

Jeg snakker nord-norsk. Hører fra de fleste jeg snakker med at jeg snakker så "fint" i forhold til alle andre. Kanskje fordi moren min er fra Finnmark (og de har en del bokmål i dialekten der), og så har jeg bodd i Midt-Troms, der jeg er blitt litt påvirka (de har en del bokmål-ord der og). Jeg er ikke glad i banning, sier ingen rare nordnorske ord, fordi jeg ikke skjønner de engang.

Jeg er ikke noe fan av Stavangerdialekt eller Bergensk. Noen dialekter i Finnmark klarer jeg bare ikke, da det høres ut som samisk eller noe.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...