Gå til innhold

Normer i studentfellesskap..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger råd. Bor på et stort studentfellesskap, hvor det forøvrig er veldig lytt og mye støy fra festing. Det er spesielt lytt mellom hybelen min og nabohybelen, som jeg deler bad med. Vi har hatt en grei tone oss imellom, men jeg føler naboen er veldig høylytt, med tanke på at vedkommende har klaget på meg. Og jeg tar alt hensyn jeg kan. Jeg hvisker i telefonen, har aldri med besøk hit, har musikk og tv 10 volum lavere enn nødvendig etc. Naboen spiller instrumenter, har sex, hører også på musikk, snakker høylytt etc... Men her kommer poenget:

Jeg er kronisk syk og sliter med å sove når leddene mine stivner. Dermed må jeg en gang iblant ta en varm dusj for å få sove, og det måtte jeg klokken 2 i natt. Jeg var så stille og rask som mulig, men det er lytt siden badet er mellom rommene. Naboen har da hengt lapp til meg om at dette vekte vedkommende og kjæresten, og håper dette var et engangstilfelle.

Hva svarer jeg til dette? Jeg føler jeg svelger nok kameler som det er, og jeg blir stadig vekt av de to, både tidlig og sent, både i og utenfor badet. Er det virkelig slik at en ikke bør få lov til å dusje i sitt eget hjem når en føler for det? Hvem er urimelig her, jeg eller naboen?

Anonymous poster hash: a3e96...47c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest RompeRusk
Skrevet

Jeg ville sagt det som det var. Både at du har en sykdom som gjør at du tar varme dusjer for å fungere, og at han jaggu tar sin del av bråket. Så får dere ta det derfra når du får høre hans reaksjon

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes du skal dusje når du trenger det. Man kan ikke slutte å leve fordi det er lytt, og normale lyder må alle tåle. De har valget mellom å venne seg til lydene, kjøpe ørepropper eller flytte. Jeg synes også du bør begynne å snakke normalt i telefonen og ha på tv på normalt lydnivå, slik at de kanskje forstår at det er veggene som er tynne, ikke du som bråker.

• Liker 3
Skrevet

Ta en alvorsprat med han. Dere får enten ha veldig strenge regler eller så får dere tillate litt bråk innimellom.

Skrevet

Jeg synes du skal kvinne deg skikkelig opp og vise den forbanna taperen hvor skapet skal stå. Spør gjerne om hvorfor han - med sin væremåte og sitt generelle lydnivå (gjerne med illustrerende eksempler) - mener seg berettiget til å klage på at du én natt dusjer kl 2. Legg gjerne med en bit om folkeskikk og selvinnsikt - ting han åpenbart mangler. For øvrig kan du jo poengtere at en hybel er ment for én person, og at utleier neppe blir spesielt happy om de finner ut at de er to som bor der.. ;)

• Liker 1
Skrevet

Det smarteste hadde vært å snakke med han kanskje,men jeg personlig hadde ikke brydd meg.
han får bare sutre! Det er ikke min jobb å lære han opp,spesielt ikke når han ikke tar det opp med meg som voksen,men skriver dumme lapper.

Skrevet

Godt å høre det ikke bare er jeg som mener det er latterlig å klage på dette.. Frøkna bor her hun også, men på en annen hybel. (Hun bor på en veldig streng, stille del, så skjønner godt de 'sover' her og ikke hos henne!)

Får se om jeg tar det opp eller bare overser det- føler nesten det blir litt for dumt at jeg må forklare hvorfor jeg skal få bruke dusjen min.

Takk for svar! :) ts

Anonymous poster hash: a3e96...47c

Skrevet

Jeg tipper han ikke er klar over at han bråker han også. Snakk med han om det, så kan begge to ta hensyn til hverandre :)

Anonymous poster hash: 75ed8...0bb
Skrevet (endret)

Jeg synes du skal kvinne deg skikkelig opp og vise den forbanna taperen hvor skapet skal stå. Spør gjerne om hvorfor han - med sin væremåte og sitt generelle lydnivå (gjerne med illustrerende eksempler) - mener seg berettiget til å klage på at du én natt dusjer kl 2. Legg gjerne med en bit om folkeskikk og selvinnsikt - ting han åpenbart mangler. For øvrig kan du jo poengtere at en hybel er ment for én person, og at utleier neppe blir spesielt happy om de finner ut at de er to som bor der.. ;)

La meg gjette..... Klarsynt eller bare ikke en stor fan av menn :P

Synes du skal svare akkurat hva du føler for, og du trenger ikke spare på kruttet!!! Makan til dobbeltmoral!!! :rasende::rope::kjempesinna: Tror personlig at jeg hadde eksplodert!

Edit, det var met som multisitat, men bare en kom med.....

Endret av Beeblebrox
Skrevet

La meg gjette..... Klarsynt eller bare ikke en stor fan av menn :P

Synes du skal svare akkurat hva du føler for, og du trenger ikke spare på kruttet!!! Makan til dobbeltmoral!!! :rasende::rope::kjempesinna: Tror personlig at jeg hadde eksplodert!

Edit, det var met som multisitat, men bare en kom med.....

Huh? Jeg er ikke fan av bråkete, arrogante dustemenn, nei..? :klo:

Og klarsynthet kan jeg dessverre/heldigvis ikke skryte på meg. Generelt er jeg stor fan av menn, men det finnes selvsagt unntak og forbehold ;)

Skrevet

Og klarsynthet kan jeg dessverre/heldigvis ikke skryte på meg. Generelt er jeg stor fan av menn, men det finnes selvsagt unntak og forbehold ;)

Jeg tror han mente hvordan du visste det var snakk om en han :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror han mente hvordan du visste det var snakk om en han :)

Ååå, skjønner. Vel, det hørtes ut som en mann i mine øyne, hehe. Kjenner flere som har bodd i kollektiv, og de største bråkebøttene har uten unntak vært hankjønn, så jeg er nok litt forutinntatt. Dessuten innbiller jeg meg at det oftere er mannen som har overnattingsbesøk enn omvendt, av en eller annen grunn :fnise:

Endret av Strixvaria
  • Liker 1
Skrevet

Fair enough! Nå hadde dere jo alle rett i at det var en "han", så jeg jeg får jo bare krype tilbake under en stein.... Litt klarsynte må dere jo være alikevel :)

Skrevet

Fair enough! Nå hadde dere jo alle rett i at det var en "han", så jeg jeg får jo bare krype tilbake under en stein.... Litt klarsynte må dere jo være alikevel :)

Det er jo ålreit når mannfolka en sjelden gang kryper fram fra steinene sine, så det synes jeg ikke du skal :) Kanskje jeg skal melde meg på Åndenes makt i stedet, haha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...