Gå til innhold

Utdanningshuset Oslo, medisinsk sekretær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å komme i kontakt med noen som har gått på denne skolen, fortrinnsvis på medisinsk sekretær. Er det et studie som gir gode muligheter for å komme seg i jobb? Hvordan er stedet, lærere og undervisning? Har googlet og ser det et veldig delte meninger om denne skolen. Stiller man bakerst i køen som jobbsøker om man har denne utdanningen?

Anonymous poster hash: f5cc4...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det lenge siden jeg gikk dette kurset, 10 år siden faktisk. Så lærere og hvordan de legger opp undervisningen vet jeg ikke noe om, de har nok forandret det siden jeg gikk der.

Men utdanningen er fortsatt nesten bortkastet. Som medisinsk sekretær så får man ikke autorisasjon som man gjør som helsesekretær, du har også lite lab arbeid. Så derfor stiller man bakerst i køen når du søker jobb. Skulle du få deg jobb (noen må jo klare å få til det å) så er det skrivestue.

Jeg søkte mange jobber, kom på intervju, men kom aldri lenger. Fikk alltid tilbakemelding om at jeg ikke fikk jobben pga manglende autorisasjon.

Jeg anbefaller det ikke, høres det ut som en lett løsning så er den ofte ikke verdt noe.



Anonymous poster hash: 4d213...bc0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ditt svar! Høres nesten litt rart ut at de har holdt på med dette kurset i over 10 år om nesten ingen kommer seg i jobb!? Kjenner at jeg blir mer skeptisk nå.. Hvordan skal man gå frem om man vil arbeide som autorisert helsesekretær i voksen alder? Iom at det er videregående pensum blir det sikkert voksenopplæring? Evnt lese selv og gå opp til eksamen som privatist?

Anonymous poster hash: f5cc4...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mange som får jobb, men da er det nesten alltid på skrivestua. Og det er jo dritkjedelig å sitte å skrive og skrive i 8 timer. Legekontor kan man glemme.

Jeg vet ikke om noen andre enn vgs kan gi deg en helsesekretærutdanning med autorisasjon, men ikke gjør dette uten å få en garanti på en autorisasjon.



Anonymous poster hash: 4d213...bc0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle ting man har vært med på i sitt liv, så har jeg faktisk undervist ved Utdanningshuset.

Dette er dog noe slikt som 15 år siden, og jeg underviste kun i IT - så jeg har hverken greie på hvordan skolen er i dag, eller hvilke lover og regler som gjelder.

Som medisinsk sekretær så får man ikke autorisasjon som man gjør som helsesekretær

Nå vet jeg ikke hva autorisasjonen betyr i praksis, men dette er åpenbart en viktig saksopplysning å få med seg hvis man vurderer denne utdanningen.

En tilleggsopplysning jeg kan komme med, er at da jeg underviste ved skolen, så var samtlige studenter (ca 20 stk) hjelpe- eller sykepleiere, som ønsket å flytte seg fra tunge løft og tømming av bekken, og over til kontorpulten.

Nå skal det også sies at jeg hadde deltidsstudenter som tok skolen som kveldskurs, så det påvirket nok sammensetningen. Like fullt, snittalderen vil jeg anslå til å ha vært 40, og bortsett fra et par hoder som var på pluss-minus 30, så kunne resten ha vært moren min.

Usikker på om det fremdeles er slik at det er mange sykepleiere som tar dette som en slags videreutdanning, men dere som kjenner regelverket vet kanskje om man da stiller annerledes med tanke på autorisasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdanningshuset er utelukkende for profit utdanning.

For en mye mer annerkjent utdanning, som ofte er gratis eller veldig mye billigere, sjekk ut høyskoler eller videregående skoler. Det finnes mange muligheter enn mange faktisk tror.

Utdanningshuset er ikke verd pengene, sjekk ut andre muligheter. Du fortjener bedre.

Til og med navnet lukter billig. "Utdanningshuset" likssom.

(Å nei, jeg har ikke gått der selv. Har heller ingen helsefaglig utdanning).

Endret av Herandjetzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av alle ting man har vært med på i sitt liv, så har jeg faktisk undervist ved Utdanningshuset.

Dette er dog noe slikt som 15 år siden, og jeg underviste kun i IT - så jeg har hverken greie på hvordan skolen er i dag, eller hvilke lover og regler som gjelder.

Nå vet jeg ikke hva autorisasjonen betyr i praksis, men dette er åpenbart en viktig saksopplysning å få med seg hvis man vurderer denne utdanningen.

En tilleggsopplysning jeg kan komme med, er at da jeg underviste ved skolen, så var samtlige studenter (ca 20 stk) hjelpe- eller sykepleiere, som ønsket å flytte seg fra tunge løft og tømming av bekken, og over til kontorpulten.

Nå skal det også sies at jeg hadde deltidsstudenter som tok skolen som kveldskurs, så det påvirket nok sammensetningen. Like fullt, snittalderen vil jeg anslå til å ha vært 40, og bortsett fra et par hoder som var på pluss-minus 30, så kunne resten ha vært moren min.

Usikker på om det fremdeles er slik at det er mange sykepleiere som tar dette som en slags videreutdanning, men dere som kjenner regelverket vet kanskje om man da stiller annerledes med tanke på autorisasjon?

Sykepleiere er overkvalifiserte til å jobbe som helsesekretærer, så de trenger absolutt ikke å ta en slik utdannelse. Så det hørtes rart ut.

Hjelpepleiere kan med litt kursing jobbe som medisiniske sekretærer, men ikke helsesekretærer så den forstår jeg litt mer.

Anonymous poster hash: 4d213...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok denne utdannelsen på Utdanningshuset i 2006.

Den gang var det i hvertfall kjempe dyktlige lærere, og fine lokaler.

Det stemmer at det er lite lab. arbeid, så ønsker du å jobbe på legekontor er det nok ikke noe å sattse på. Vil du derimot jobbe på sykehus, fungerer denne utdannelsen helt fint.

Jeg hadde ikke noe problem med og få jobb på poliklinikk etter endt skole.

Nå har jeg jobbet som helsesekretær på både offentlig og privat sykehus, uten noen skrivestue, for jeg har dysleksi og sliter litt der...

De fleste store sykehusene har foresten sluttet med skrivestuer...

Min nåværende jobb er faktisk helsesekretær på ett akuttmottak.

Så min konklusjon er at det kommer an på hva slags jobb du ønsker etter kurset.



Anonymous poster hash: 47c1e...aa2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ditt svar! Høres nesten litt rart ut at de har holdt på med dette kurset i over 10 år om nesten ingen kommer seg i jobb!? Kjenner at jeg blir mer skeptisk nå.. Hvordan skal man gå frem om man vil arbeide som autorisert helsesekretær i voksen alder? Iom at det er videregående pensum blir det sikkert voksenopplæring? Evnt lese selv og gå opp til eksamen som privatist?

Anonymous poster hash: f5cc4...737

Det er mulig å ta de fagene du trenger fra videregående som privatist ja.Du må da kontakte eksamenskontoret i Fylkeskommunen der du bor og melde deg opp til eksamen via privatistweb:

https://www.privatistweb.no/prweb/start.action?index=true

Noen videregående skoler tilbyr voksenopplæring med klasseromsundervisning.Det er sikkert en fordel med tanke på å lære det praktiske,prøvetaking osv..

Det finnes også nettstudier som tilbyr fagene fra videregående skole og fører frem til autorisasjon,

f.eks her:

OPK-Instituttet:

http://www.opkinstituttet.no/studietilbud/vg-3/helsesekretaer

NKI:

http://www.nki.no/hva-tilbyr-vi/helsesekretaer-vg3

Såvidt jeg vet er det ingen krav til praksis for å få autorisasjon som helsesekretær, så du kan søke om autorisasjon etter at alle eksamene er bestått.Har du gjennomført videregående tidligere kan du kanskje søke fritak for almennfagene.

Om du ønsker å jobbe på legekontor med blodprøvetaking osv..er nok autorisasjon det beste. Ellers vet jeg om flere som har fått jobb med kortere utdanninger a la utdanningshuset men de jobber på sykehus med pasientmottak/resepsjon og rent kontor-relaterte arbeidsoppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Tusen takk for gode svar, setter stor pris på det! Til deg som tok denne utdannelsen og som idag jobber ved akuttmottak- hva er dine arbeidsoppgaver pr idag? Jeg har alltid tenkt at jeg gjerne vil lære litt labarbeid og det å ta blodprøver. Usikker på om jeg kun vil jobbe med pc/telefon. Men dette får jeg tenke litt på.

Anonymous poster hash: f5cc4...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Tusen takk for gode svar, setter stor pris på det! Til deg som tok denne utdannelsen og som idag jobber ved akuttmottak- hva er dine arbeidsoppgaver pr idag? Jeg har alltid tenkt at jeg gjerne vil lære litt labarbeid og det å ta blodprøver. Usikker på om jeg kun vil jobbe med pc/telefon. Men dette får jeg tenke litt på.

Anonymous poster hash: f5cc4...737

jeg jobber kun med kontor arbeid ja, da jeg hater å ta blodprøver...

Jobben på mottaket går i registrere inn pasienter som fastleger/legevakt henviser til ø-hjelp, gjøre i stand mapper før pasientene kommer inn, ta i mot ambulanser, mye telefoner, post og detektiv arbeid:)

Veldig spennende, og her er det også 3 delt turnus, så man tjener en del ekstra i forhold til legekontor/poliklinikk.

Som helsesekretær på sykehus er det som regel lite/aldri lab. arbeid. Det er mest papir, telefon og skrankearbeid.

Jeg trives i hverfall veldig i dette yrket:)

Anonymous poster hash: 47c1e...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere er overkvalifiserte til å jobbe som helsesekretærer

For studentene jeg hadde så var målet som nevnt å komme seg bort fra helse og over til kontorpulten, altså bar studiet preg av å være en mild omskolering innen samme bransje.

Da hjalp det ikke stort at de var overkvalifisert på helse, når de var alt annet enn overkvalifisert som sekretær - og ut fra det andre skriver her, så virker det jo som at arbeidsoppgavene består minst like mye av kontor som helse og medisin. En lege vil sikkert også regnes for å være overkvalifisert, men noe sier meg at situasjonen fort blir en annen i praksis. Tenk bare hvor effektiv resepsjonen hadde blitt den dagen hvor legen selv skulle sitte i skranken...

Jeg fikk dog inntrykk av at det er raskere og enklere å lære seg kontor enn helse, de ble i hvert fall utrolig flinke i løpet av det ene semesteret jeg hadde dem. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For studentene jeg hadde så var målet som nevnt å komme seg bort fra helse og over til kontorpulten, altså bar studiet preg av å være en mild omskolering innen samme bransje.

Da hjalp det ikke stort at de var overkvalifisert på helse, når de var alt annet enn overkvalifisert som sekretær - og ut fra det andre skriver her, så virker det jo som at arbeidsoppgavene består minst like mye av kontor som helse og medisin. En lege vil sikkert også regnes for å være overkvalifisert, men noe sier meg at situasjonen fort blir en annen i praksis. Tenk bare hvor effektiv resepsjonen hadde blitt den dagen hvor legen selv skulle sitte i skranken...

Jeg fikk dog inntrykk av at det er raskere og enklere å lære seg kontor enn helse, de ble i hvert fall utrolig flinke i løpet av det ene semesteret jeg hadde dem. =)

Altså, jeg har tatt medisinsk sekretær og er sykepleier i dag. Det lille man lærer av tuch og data kan man fort få opplæring i. Det er opplæringen det kommer ann på. Det sitter faktisk noen sykepleiere i skrankene i dag også, men ikke mange. Og det er mer og mer vanlig at sykepleiere jobber på legekontorene.

Men for alle del, man må gjerne ta en halvveis utdannelse (been there, done that) for å få lov til å bli sekretær.

Anonymous poster hash: 4d213...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, jeg har tatt medisinsk sekretær og er sykepleier i dag. Det lille man lærer av tuch og data kan man fort få opplæring i. Det er opplæringen det kommer ann på. Det sitter faktisk noen sykepleiere i skrankene i dag også, men ikke mange. Og det er mer og mer vanlig at sykepleiere jobber på legekontorene.

Men for alle del, man må gjerne ta en halvveis utdannelse (been there, done that) for å få lov til å bli sekretær.

Anonymous poster hash: 4d213...bc0

Hvorfor vil du være sykepleier istedenfor sekretær? Det er jo enorm forskjell..Sykepleiere må vaske bæsj og spy. Jobbene som sekretær er jo mye finere.

Anonymous poster hash: 23036...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lille man lærer av tuch og data kan man fort få opplæring i.

Ja, og den opplæringen får man altså på Utdanningshuset.

Du må gjerne mase videre om at det er en halvveis utdanning som leder ned en karrieremessig blindvei, men for erfarne sykepleiere som ønsket seg bort fra bæsj og kroppsvæsker, så var åpenbart dette veien å gå hvis man heller ville sitte bak en pult.

Det er forresten synd hvis data-opplæringen i dag blir nedprioritert, det er jo ikke akkurat slik at data blir mindre viktig for hver dag som går. Ukyndige databrukere har nødvendigvis ikke den ringeste anelse om hvor ineffektive de egentlig er i sitt arbeid, for da hadde de sporenstreks meldt seg på kurs.

Husker jeg demonstrerte flett utskrift fra Word, og sykepleierne (som altså - gud forby - ønsket å bli sekretærer) datt nesten av stolen over at det gikk an å lage slik magi. Nå 15 år etter, så er dessverre responsen fremdeles ofte den samme; noe så banalt som flett utskrift er og blir magi for mange, og da snakker vi også garvede kontormedarbeidere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du være sykepleier istedenfor sekretær? Det er jo enorm forskjell..Sykepleiere må vaske bæsj og spy. Jobbene som sekretær er jo mye finere.

Anonymous poster hash: 23036...66d

Som sykepleier så har jeg bedre lønn og mange flere muligheter. Jeg kan videreutdanne meg innenfor mye. Bæsj og spy er det veldig sjelden jeg vasker, derimot så er det mye kontorarbeid og ansvar. Det pasientrettet jeg gjør er mye medisiner, injeksjoner, infusjoner osv.

Men jeg føler meg som en sekretær innimellom når jeg ringer rundt, svarer, dokumenterer, lager planer osv.

Jeg liker jobben min.

Anonymous poster hash: 4d213...bc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, og den opplæringen får man altså på Utdanningshuset.

Du må gjerne mase videre om at det er en halvveis utdanning som leder ned en karrieremessig blindvei, men for erfarne sykepleiere som ønsket seg bort fra bæsj og kroppsvæsker, så var åpenbart dette veien å gå hvis man heller ville sitte bak en pult.

Det er forresten synd hvis data-opplæringen i dag blir nedprioritert, det er jo ikke akkurat slik at data blir mindre viktig for hver dag som går. Ukyndige databrukere har nødvendigvis ikke den ringeste anelse om hvor ineffektive de egentlig er i sitt arbeid, for da hadde de sporenstreks meldt seg på kurs.

Husker jeg demonstrerte flett utskrift fra Word, og sykepleierne (som altså - gud forby - ønsket å bli sekretærer) datt nesten av stolen over at det gikk an å lage slik magi. Nå 15 år etter, så er dessverre responsen fremdeles ofte den samme; noe så banalt som flett utskrift er og blir magi for mange, og da snakker vi også garvede kontormedarbeidere.

Selvfølgelig kan ikke alle data og det er flott å lære det. Men det kan man få opplæring i. Man trenger ikke å betale 35000 for å lære grunnleggende datakunnskaper, det var det jeg mente.

Anonymous poster hash: 4d213...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...