Gå til innhold

- Vi er lei av å bli behandlet som «dritt under skoene»


Gjest spyra

Anbefalte innlegg

Cim Pedersen (19) og Marte Holter (20) er to av mange bostedsløse i Moss. Hverdagen uten bolig er tung og ustabil.

Pedersen kom til Moss for noen uker siden, fra Tvedestrand.

– Jeg legger ikke skjul på at jeg har vært i galt miljø i Tvedestrand og det er derfor jeg flyttet fra byen. Jeg ønsker å komme meg bort fra det miljøet, og kan ikke flytte tilbake til Tvedestrand. Derfor ønsker vi å etablere oss her, forklarer Cim videre

Han eier en leilighet i Tvedestrand og dermed er også Nav Tvedestrand hans lokale Nav-kontor. Det skaper utfordringer i forhold til å få hjelp fra Nav Moss.

– Jeg har forsøkt å selge denne leiligheten i seks måneder uten hell, bekrefter Pedersen.

– Vi har vært hos Nav Moss, men får ikke den hjelpen vi skal ha.

http://www.moss-avis.no/nyheter/kjerestepar-onsker-en-stabil-hverdag-1.8057542

Er folk i Norge for kravstore?

Endret av spyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil ikke si de er ressurssvake når han faktisk eier en leilighet selv om den kan være vanskelig å få solgt, det er mange i NAV systemet som er i en verre situasjon enn det der. Og slik det er nå har de jo faktisk ikke krav på hjelp fra en annen kommune enn den de er bostedsregistrert på. Objekvit sett er det vel en helt grei vurdering av NAV å ikke tillatte at man kan bosette seg nær sagt hvor som helst på steder som egentlig ikke kan vurderes til å være en bolig. Det hadde åpnet opp for misbruk, da kunne jo nær sagt hvem som helst slengt seg ned på sofaen hos noen man kjenner og hevdet at de bodde der.

Når det er sagt burde NAV vært organisert statlig. Slik det er i dag varierer det veldig mellom kommunene med tanke på sakshehandlingstid og hvor vanskelig det kan være. På sikt hadde det vært bedre med et mer enhetlig saksbehandlingsapparat, og det er ofte et kunstig skille mellom kommunene. En bostedsadresse i Norge bør være tilstrekkelig.



Anonymous poster hash: 8177f...532
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor leier han ikke ut leiligheten i Tvedestrand og bruker leieinntektene til å betale på leid bolig i Moss?

Jeg kan skjønne at man kan ha behov for å komme seg unna miljøet man har kommet inn i. Men man kan ikke bare legge hele byrden på det offentlige. Som voksen må man ta ansvar for eget liv. Skal man flytte må man flytte et sted hvor man først har skaffet seg inntekt. Og boligmessig må man da kanskje file på kravene. Så unge mennesker bør fint kunne bo i kollektiv, noe som gjør at man ikke trenger all verdens av inntekt for å klare seg.

For øvrig blir det for dumt å si at man ikke får hjelpen man skal ha på NAV-kontoret i en kommune man ikke er bostedsregistrert i. For man har ingen krav på hjelp i denne kommunen. Og slik må det faktisk være.

Anonymous poster hash: 96c09...05d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...