Gå til innhold

Hvorfor er det så mange alenemødre i Norge?


tom1986

Anbefalte innlegg

Jeg for min del synes jo det er trist om kvinner ser på det å sitte alene med barn, avhengig av støtte fra det offentlige, som kvinnefrigjøring. Kvinnefrigjøring for meg er å ta ansvar for eget liv på alle måter (utdanning, egen inntekt høy nok til å ta vare på seg selv osv) uansett om man er i et forhold eller ikke.

Godag mann økeskaft!!

Hvis barna kunne ta vare på seg selv hadde det ikke vært noe problem for deres omsorgspersoner å være uavhengig (uavhengig om det er mor eller far som har ansvaret). Men nå er det sånn at det som regel er mor som tar ansvaret, frivillig og ufrivillig.

Det er trist, virkelig trist, at voksne mennesker for fullt alvor mener at disse ikke har rett til noe i nærheten av verdig liv fordi de ser på sitt bidrag til felleskassa som sitt. Og hva med de som har jobbet og betalt skatt i en årrekke, har de ikke krav på noen av godene de har bidratt til???

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seriøst spørsmål som jeg kom til å tenke på her om dagen (mtp min egen situasjon). Er det egoisme hos kvinner som vil ha barn koste hva det koste vil eller er det menn som er uansvarlige?

For mange fedre som ikke tar det ansvaret de skal. Hvis man står med størsteparten av arbeidet med både barn, jobb og husarbeid så er det mindre pes å være alene. Da blir en mann bare en ekstra byrde og et irritasjonsmoment som man godt kan unnvære. Dessuten blir han et dårlig forbilde for barna, da det signaliserer at menn ikke skal ta så mye ansvar som mamma. tror ikke det har så mye med NAV å gjøre akkurat

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle alenemødre er ikke unge arbeidsledige jenter som får overgangsstønad og som såkalt "snylter" på dine skattepenger. Selv valgte jeg å gå ut av et forhold som ikke fungerte, da var barna store og det var kun et av barna som var i en alder som det skulle betales bidrag for. I etterkant har også mannen sett at det var den beste løsningen for oss begge, noe han har sagt direkte til meg. Ikke bestandig like lett å gå ut av et forhold med barn i, som noen tror.

Jeg har jobbet hele tiden, klarer fint å forsørge meg selv og barnet. Vi har en egen avtale om barnebidrag som gjør at det egentlig går opp i opp. Ingen overgangsstønad og jeg har ikke søkt om ekstra barnetrygd fordi jeg ikke trenger det. Jeg er ikke den eneste "alenemoren" som klarer seg uten støtte fra NAV og uten store barnebidrag, og som har økonomi til å betale ut eksen. Samtidig er jeg glad for at det finnes støtteordninger for de som måtte komme i en situasjon hvor de trenger det. "Alenemødre" kommer i alle aldre, og er på forskjellige stadier i livet. Jeg lar gladelig mine skattekroner gå til en mor som vil studere for å få seg en jobb hvor hun kan bidra til forsørgelse av barnet sitt.

Hvorfor det er så mange alenemødre i Norge? Det er vel forskjellige grunner for det, noen menn ønsker ikke å være en del av barnets liv, noen kvinner ønsker ikke en mann i barnets liv. Noen blir forlatt og blir "alene" med barnet også i de forhold hvor begge var enige om å få barn. Folk, kvinner og menn, forlater forholdet av forskjellige årsaker. Vi er fire kvinner i mitt nærmiljø som har gått ut av langvarige ekteskap og ingen av oss har gjort det pga en annen mann, vi er fortsatt alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godag mann økeskaft!!

Hvis barna kunne ta vare på seg selv hadde det ikke vært noe problem for deres omsorgspersoner å være uavhengig (uavhengig om det er mor eller far som har ansvaret). Men nå er det sånn at det som regel er mor som tar ansvaret, frivillig og ufrivillig.

Det er trist, virkelig trist, at voksne mennesker for fullt alvor mener at disse ikke har rett til noe i nærheten av verdig liv fordi de ser på sitt bidrag til felleskassa som sitt. Og hva med de som har jobbet og betalt skatt i en årrekke, har de ikke krav på noen av godene de har bidratt til???

Poenget med kvinnefrigjøring er jo at kvinner må ta ansvar for eget liv og dermed ikke ta på seg offerrollen med å sitte igjen og "ta ansvar" ved å ta ut maskimalt med støtte fra det offentlige i stedet for forsørge seg selv. Om man velger å bære fram et barn når prevensjonen svikter så må man også vite at man er i stand til å ta vare på barnet og ta forhåndsregler slik at man kan ta vare på barnet også om familiesituasjonen endrer seg. At man tar i mot generelle støtteordninger for å jevne ut forskjellene litt dersom man ender opp med å være alene er jo en sak, men å basere seg på å skulle forlate mannen for å bli "frigjort" og så leve på trygd er jo så langt fra kvinnefrigjøring du kan komme.

Når det gjelder å "ha krav på godene de har bidratt til" så får vi jo alle sammen mer enn vi betaler inn allerede, gjennom skole, helsevesen, veier, osv osv Jeg vet i hvert fall at de ca 250 000 - 300 000 kr jeg betaler i skatt i året ikke er nok til å dekke de helt standard utgiftene "Kongeriket Norge" kommer til å ha på meg i løpet av livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Når det gjelder å "ha krav på godene de har bidratt til" så får vi jo alle sammen mer enn vi betaler inn allerede, gjennom skole, helsevesen, veier, osv osv Jeg vet i hvert fall at de ca 250 000 - 300 000 kr jeg betaler i skatt i året ikke er nok til å dekke de helt standard utgiftene "Kongeriket Norge" kommer til å ha på meg i løpet av livet mitt.

Du må ha enorme inntekter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi alt for mange får unger med feil person. Dårlig vurderingsevne eller uflaks.



Anonymous poster hash: cc441...b07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget med kvinnefrigjøring er jo at kvinner må ta ansvar for eget liv og dermed ikke ta på seg offerrollen med å sitte igjen og "ta ansvar" ved å ta ut maskimalt med støtte fra det offentlige i stedet for forsørge seg selv. Om man velger å bære fram et barn når prevensjonen svikter så må man også vite at man er i stand til å ta vare på barnet og ta forhåndsregler slik at man kan ta vare på barnet også om familiesituasjonen endrer seg. At man tar i mot generelle støtteordninger for å jevne ut forskjellene litt dersom man ender opp med å være alene er jo en sak, men å basere seg på å skulle forlate mannen for å bli "frigjort" og så leve på trygd er jo så langt fra kvinnefrigjøring du kan komme.

Når det gjelder å "ha krav på godene de har bidratt til" så får vi jo alle sammen mer enn vi betaler inn allerede, gjennom skole, helsevesen, veier, osv osv Jeg vet i hvert fall at de ca 250 000 - 300 000 kr jeg betaler i skatt i året ikke er nok til å dekke de helt standard utgiftene "Kongeriket Norge" kommer til å ha på meg i løpet av livet mitt.

Kvinner har en del vilkår de må forholde seg til. Blandt annet så gir det dem svært få fruktbare år hvis de skal opparbeide seg tilstrekkelig velstand før de starter med familieplanlegging. Gjennomsnittlig alder for førstegangsfødene er stigende, da flere og flere ønsker å gjøre seg ferdig med høyere utdannelse først. Skal en i tillegg opparbeide seg formue til å tære på for alle eventualiteter, går det enda lengre tid.

Og, det skal to til for å lage barn. Ikke alle som er alene med barn har valgt det selv. Det er nå én ting, en annen er at ingen skal behøve å være i voldelige forhold fordi det ikke finns noen plan B.

Det er ikke fett å leve av trygdeytelser, det vet alle som har gjort det. En kan heller ikke gjøre det hele livet, med mindre en sliter med helsemessige problemer. Og hvem ønsker seg det egentlig? Skral OG dårlig råd? Alltid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi alt for mange får unger med feil person. Dårlig vurderingsevne eller uflaks.

Anonymous poster hash: cc441...b07

Finnes det noen rett mann å få barn med? Det er svært langt mellom de menn som gjør den jobben som burde kreves av dem i et parforhold. Menn flest er uansvarlige og egoistiske. Ville det ikke vært bedre om det vanligste var å bli med barn etter behandling i en storkeklinikk, og at slik behandling tilbys gratis? Da slipper i all fall moren å stelle for et "voksent", bortskjemt mannebarn i tillegg. Det å boikotte menn burde være en sentral sak for feministorganisasjonene. Forholdene må heller legges langt bedre til rette for enslige mødre, slik at dette blir gunstig både karrieremessig og økonomisk.

Anonymous poster hash: 9c455...f79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansvarlige menn, som er dårlig på kommunikasjon. De sier at vi kvinner er vanskelig å forstå. Vell når mannfolk ikke kan si det som det er, er ikke de så lette å lese heller. Hvem er vell tankeleser?

Anonymous poster hash: 504a9...aee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen rett mann å få barn med? Det er svært langt mellom de menn som gjør den jobben som burde kreves av dem i et parforhold. Menn flest er uansvarlige og egoistiske. Ville det ikke vært bedre om det vanligste var å bli med barn etter behandling i en storkeklinikk, og at slik behandling tilbys gratis? Da slipper i all fall moren å stelle for et "voksent", bortskjemt mannebarn i tillegg. Det å boikotte menn burde være en sentral sak for feministorganisasjonene. Forholdene må heller legges langt bedre til rette for enslige mødre, slik at dette blir gunstig både karrieremessig og økonomisk.

Anonymous poster hash: 9c455...f79

Hæ? Det finnes jo en mengde flotte menn der ute! I vår omgangskrets er flertallet utrolig flinke fedre og partnere, min mann er absolutt fantastisk. Jeg beundrer hans evne til å fungere godt i alle rollene han har, og det under sterkt arbeidspress.

Jeg mener fortsatt at mange kvinner burde tenkt seg bedre om før de får unger med en som er Grei nok", i stedet for å bruke tid på å finne den rette. Men selvfølgelig, man kan være uheldig om man er aldri så overbevist.

Mulig du var ironisk? Har ikke lest gjennom tråden, så vet ikke hva diskusjonene har gått ut på.

Anonymous poster hash: cc441...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner har en del vilkår de må forholde seg til. Blandt annet så gir det dem svært få fruktbare år hvis de skal opparbeide seg tilstrekkelig velstand før de starter med familieplanlegging. Gjennomsnittlig alder for førstegangsfødene er stigende, da flere og flere ønsker å gjøre seg ferdig med høyere utdannelse først. Skal en i tillegg opparbeide seg formue til å tære på for alle eventualiteter, går det enda lengre tid.

Og, det skal to til for å lage barn. Ikke alle som er alene med barn har valgt det selv. Det er nå én ting, en annen er at ingen skal behøve å være i voldelige forhold fordi det ikke finns noen plan B.

Det er ikke fett å leve av trygdeytelser, det vet alle som har gjort det. En kan heller ikke gjøre det hele livet, med mindre en sliter med helsemessige problemer. Og hvem ønsker seg det egentlig? Skral OG dårlig råd? Alltid?

Man trenger ikke opparbeide seg formue åtære på. Man trenger å gjøre en innsats på skolen så man får seg en god utdannelse som gir god jobb med god lønn. Da er mye gjort. Legg på noen få andre sikkerhetsnett som uføreforsikring og gjensidig livsforsikring verdt boliglån. Så er du uavhengig, og klarer å ta deg av deg selv og dine barn, om mannen skulle fare ut av bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke opparbeide seg formue åtære på. Man trenger å gjøre en innsats på skolen så man får seg en god utdannelse som gir god jobb med god lønn. Da er mye gjort. Legg på noen få andre sikkerhetsnett som uføreforsikring og gjensidig livsforsikring verdt boliglån. Så er du uavhengig, og klarer å ta deg av deg selv og dine barn, om mannen skulle fare ut av bildet.

For det du skisserer fins kun OS til de som ikke har utdannelse fra før. Og denne mottas kun i en begrenset periode og med krav om aktivitet (hvis en ikke er i utdanning). Det er ikke så veldig mange år siden så kunne en motta "morstrygd" til barnet var 12.

Det er klart at forsikringer er trygt, men det går ikke å forsikre seg mot f.eks utro eller voldelige menn. Og selv om en tjener rimelig greit, er det stor forskjell på å kunne disponere én inntekt mot tidligere to. Bare det å komme seg inn på boligmarkedet er en stor utfordring for de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Det finnes jo en mengde flotte menn der ute! I vår omgangskrets er flertallet utrolig flinke fedre og partnere, min mann er absolutt fantastisk. Jeg beundrer hans evne til å fungere godt i alle rollene han har, og det under sterkt arbeidspress.

Jeg mener fortsatt at mange kvinner burde tenkt seg bedre om før de får unger med en som er Grei nok", i stedet for å bruke tid på å finne den rette. Men selvfølgelig, man kan være uheldig om man er aldri så overbevist.

Mulig du var ironisk? Har ikke lest gjennom tråden, så vet ikke hva diskusjonene har gått ut på.

Anonymous poster hash: cc441...b07

Dette var på ingen måte ironi. Menn flest er en klamp om foten på kvinner, som hindrer kvinnene i å realisere sitt potensiale. Det er på tide at kvinner krever å få det ønskede antall barn uten å måtte binde seg til en mann og uten å måtte betale for dette. Det å tvinge kvinner til å ha et forhold til en mann for å få barn, er i realiteten seksuell og sosial mishandling. Kvinner klarer uten problemer å oppdra barn alene, evt sammen med en eller flere andre kvinner. Menn må snart innse at de er overflødige. Det er ikke for mange alenemødre i Norge, det sørgelige er at det er alt for mange kvinner som lever med menn som ødelegger livet til kvinnen de bor sammen med.

Anonymous poster hash: 9c455...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var på ingen måte ironi. Menn flest er en klamp om foten på kvinner, som hindrer kvinnene i å realisere sitt potensiale. Det er på tide at kvinner krever å få det ønskede antall barn uten å måtte binde seg til en mann og uten å måtte betale for dette. Det å tvinge kvinner til å ha et forhold til en mann for å få barn, er i realiteten seksuell og sosial mishandling. Kvinner klarer uten problemer å oppdra barn alene, evt sammen med en eller flere andre kvinner. Menn må snart innse at de er overflødige. Det er ikke for mange alenemødre i Norge, det sørgelige er at det er alt for mange kvinner som lever med menn som ødelegger livet til kvinnen de bor sammen med.

Anonymous poster hash: 9c455...f79

Målløs. Lurer på om jeg kjenner noen med slike meninger.

Anonymous poster hash: cc441...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi alt for mange får unger med feil person. Dårlig vurderingsevne eller uflaks.

Anonymous poster hash: cc441...b07

Nei, det handler om dagens fokus på selvrealisering og egoisme. Et slikt tankesett var det ikke før.

Anonymous poster hash: 7bddb...7eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn må vokse opp og bli gode forbilder for sine barn. Nytter ikke med fedre som enten ruser seg, kjøper prostituerte og er utro hele tiden for det er kjedelig med kone og barn. Begynn der så er mye gjort. Kvinner vil ikke ha slike menn. De vil ha deltagelse med barna, respekt og kommunikasjon.



Anonymous poster hash: dbb20...dfc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Dette var på ingen måte ironi. Menn flest er en klamp om foten på kvinner, som hindrer kvinnene i å realisere sitt potensiale. Det er på tide at kvinner krever å få det ønskede antall barn uten å måtte binde seg til en mann og uten å måtte betale for dette. Det å tvinge kvinner til å ha et forhold til en mann for å få barn, er i realiteten seksuell og sosial mishandling. Kvinner klarer uten problemer å oppdra barn alene, evt sammen med en eller flere andre kvinner. Menn må snart innse at de er overflødige. Det er ikke for mange alenemødre i Norge, det sørgelige er at det er alt for mange kvinner som lever med menn som ødelegger livet til kvinnen de bor sammen med. Anonymous poster hash: 9c455...f79

Måtte bare opprette en bruker for å si at dette innlegget skal jeg bruke for å skremme min sønn til å forstå hvor egoistiske og kyniske kvinnfolk kan være.

Anonymous poster hash: 6c496...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi menn stikker av når de er lei og må bytte ut damen med en ny. Menn har ikke evnen til å holde seg til en dame, det blir for kjedelig nemlig. Og da får vi masse barn med psykiske problemer pga fraværende fedre.



Anonymous poster hash: bdc96...b4e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 15 min på google og nav.no
Mitt eksempel: Jente 21 uten formell utdannelse utover VGS som nekter å ta abort:
Overgangsstønad : 14 208 Kr Denne blir redusert dersom man mottar lån og/eller stipend. Den er dessuten også tidsbegrenset til 3 år og skattepliktig
Lån og stipend: 8 000 kr
Stønad til Barnetilsyn : 64% av dokumenterte utgifter til tilsyn . La oss si barnehagebesparelse på 1700kr mnd? Ved maxpris i bhg blir denne på kr 1500 pr mnd
Barnetrygd og tillegg enslig forsørger fordi overgangsstønad: 2500 kr 970 kr ekstra uansett for mange barn den enslige forsørgeren måtte ha
Engangsstønad : 36 000kr Denne skal dekke utgifter i forbindelse med fødsel: seng, klær, bilstol etc. Dersom mor har jobbet i 6 av 10 mnd før fødselen så vil mor motta foreldrepenger i stedet (OG den er uavhengig av enslig eller ei)
Bidrag fra far(vanlig ola nordmann med 400 000 i året, satt mor til 150 000 i året og 0 samvær) : 4 770 kr 3690 i følge nav.no
Total støtte pr. mnd: Meget varierende og meget tidsbegrenset
Så Jente 21 som har kjørt livet sitt i grøfta kan lure en gutt.
Få dekt utdannelse og sitte igjen med 29 478kr pr. mnd når hun er student over 3 år ! Ja halve stipendet er lån og da er vi ned i 25 000 kr.
Med disse inntektene kan hun for seg og sitt barn:
- Komme seg inn på boligmarkedet og ha et rimelig greit bosted. Legge en god grunnmur for livet. For å komme seg på boligmarkedet trengs egenkapital, og med ett barn 'på slep' så krever bankene enda bedre økonomi for å få huslån pga kostnadene rundt barnet.
- Slippe å jobbe mens hun studerer. Det er mange som studerer som ikke arbeider. Og Når skulle liksom en aleneforsørger arbeide? På dagtid er det skole, på ettermiddagen og kvelden må man ta seg av ungen.
- Fokusere fult på studie. ( Ja hun må passe barnet som hun ønsket fra 16:00 til 20:00 da er de fleste studenter på jobb.. Ja hun må sitte hjemme hver kveld i tilfelle kidden som hun ønsket vokner.. Å nei og nei for et offer over 3 år når man ser avkastningen)
Ett barn sover ikke nødvendigvis i ett fra kl 19 til 07. Det er heller sjeldent at ett barn mellom 1 og 3 år gjør det (går ut fra disse tallene pga aktivitetskravet for å få OS). Det går fort mange kvelder med på å få barnet i seng, barnet går inn og ut, skriker for det ene og det andre osv. Mange kvelder vil gå bort på å være med barnet i diverse situasjoner.
Ikke kan en være med på de sosiale aktivitetene som legges opp i forbindelse med studier, man kan ikke være med i kollokovigrupper for dem treffes mye på ettermiddagen.
De fleste studiesteder er det dyrt å bo. Det er dyrt å ha barn! Mye dyrere enn hva kalkulatorene legger opp til. Vinterklær koster flesk og dem må man ha, det er ikke alltid at man får tak i det brukt.

Hvis du synes det er så jævla fett å være alene, skaff deg en unge da vel!

Anonymous poster hash: 89975...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...